Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Hledat filmy

Žánr
Rok
Země původu
Typologie
 

Hledat Osobnosti

Profese
Rok narození
Rok úmrtí

Hledat společnosti

Typ

Hledat v revue

Typ
Autor

Hledat v kalendáři

Typ
Doporučujeme
Výsledků: 1083

Straka v hrsti

Filmy

Zdaleka ne všechny osobnosti československé nové vlny mohly za normalizace bez delší pauzy pokračovat ve filmové režii. Z těch, kterým se to podařilo, zase jen málokdo dokázal udržet vysokou kvalitativní úroveň své tvorby. Poměrně bohatě jsou zdařilé a nadčasové snímky zastoupeny ve filmografii Juraje Herze, který zároveň projevoval největší odvahu prozkoumávat nová žánrová teritoria a pouštět se do projektů, u nichž existovala vysoká pravděpodobnost, že budou mít problémy při schvalovacím řízení. Nejtvrději překvapivě nenarazil s motoristickým hororem Upír s Feratu (1981), nýbrž až s následující Strakou v hrsti, vymykající se všem kategoriím, které československá kinematografie do té doby poznala.

TGM Osvoboditel

Filmy

Střihová dokumentární esej Věry Chytilové je osobitým portrétem i důstojnou připomínkou filozofa, politika, sociologa a prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, muže, který před sto lety zásadně přispěl ke vzniku samostatného Československa.

Komponovaný program Kdo se bojí Ester Krumbachové?

Aktuality

V pátek 4. května bude v kině Ponrepo uveden celodenní komponovaný program, inspirovaný tvorbou Ester Krumbachové.

Na festivalu v Cannes bude uvedena restaurovaná verze filmu Démanty noci

Aktuality

Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se dostal do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes. Spolu s Démanty noci budou uvedeny například filmy 2001: Vesmírná Odyssea, Zloději kol, Byt, Pomáda, Magická hlubina či Řidič slečny Daisy. Po Ikarii XB 1 je to v posledních letech již druhý československý snímek zařazený do Cannes Classics, kde se každoročně představují restaurované snímky významných tvůrců světové kinematografie.

Adéla Babanová: Baví mě nenaplnit očekávání

Rozhovory

Rozhovor s umělkyní Adélou Babanovou, jejíž tvorbu charakterizuje vztah k filmovému médiu, zájem o historické události, jejich paralely se současností a cit pro podvratný humor.

Panelstory aneb Jak se rodí sídliště

Filmy

Po období konsolidace a ofenzivní normalizace nastala v československém filmu ve druhé polovině sedmdesátých let fáze určitého oživení a uvolnění ideologického tlaku. K tvorbě celovečerních filmů se kromě Františka Vláčila nebo Dušana Hanáka vrátila také Věra Chytilová, která mohla díky úspěchu Hry o jablko, realizovaného pod hlavičkou Krátkého filmu, nabídnout v jízlivě satirické Panelstory svůj vlastní pohled na koncept tzv. „zdravého pozemšťanství“.[1]  

Karel Vachek: Chci, aby se lidi smáli od začátku do konce

Rozhovory

Kino Ponrepo uvede v sobotu 14. dubna pásmo studentských filmů Folklór FAMU. Vedle snímků mladých režisérek Kateřiny Turečkové a Lucie Navrátilové bude promítnut také absolventský film Karla Vachka Moravská Hellas (1963).

Objev filmových materiálů z procesu s Rudolfem Slánským

Aktuality

Byly objeveny filmové materiály z Procesu s vedením protistátního spikleneckého centra v čele s Rudolfem Slánským z roku 1952. Do péče je převzal Národní filmový archiv.

Jan Kříženecký a skutečnost přelomu století

Fokus

Fotografie není připomínkou minulosti (ve snímku není nic proustovského). To, čím na mne účinkuje, nezáleží na tom, že obnovuje cosi zrušeného (časem či vzdáleností), nýbrž v tom, že dosvědčuje: to, co vidím, vskutku bylo. Nuže, to je naprosto skandální efekt. (Roland Barthes: Světlá komora)

Vladimír Opěla: Padesát let ve službách filmového archivnictví

Rozhovory

Vladimír Opěla, emeritní ředitel Národního filmového archivu a klíčová osobnost českého i světového filmového archivnictví, oslaví v pátek 16. března 2018 osmdesáté narozeniny. Při té příležitosti přinášíme rozhovor mapující jeho dosavadní kariéru.

Video: Marie Barešová o filmu Bílá tma

Události

Filmová historička Marie Barešová přibližuje okolnosti vzniku a dobového přijetí filmu Bílá tma (1948), který byl znovu uveden do českých kin v rámci série Filmové osmičky.

Studentské filmy nominované na Cenu Magnesia

Rozhovory

Přesně týden před slavnostním vyhlášením cen Český lev byly v kině Ponrepo jako součást čerstvého projektu Paralelní kino představeny snímky pěti finalistů Ceny Magnesia za nejlepší studentský film, která se udílí právě v rámci Českého lva 10. 3.

Tomáš Hála: Na Galinu Kopaněvu se nemusí jen pietně vzpomínat

Rozhovory

Monografie Spatřit a napsat: filmové kritiky, statě a rozhovory vychází v NFA díky pečlivé, osobně zaujaté editorské práci Tomáše Hály. Náš rozhovor se tak samozřejmě týkal i editorových vztahů k dílu a osobnosti pedagožky a publicistky Galiny Kopaněvy.

Katka

Filmy

V rámci ohlédnutí za tvorbou Jána Kadára a Elmara Klose uvede kino Ponrepo ve čtvrtek 22. února Kadárův samostatný režijní debut Katka, komedii o vesnické dívce, která odchází do města budovat socialismus.

Bílá tma v československém tisku

Fokus

„Dne 2. dubna t.r. vrátil se režisér Fr. Čáp se svým pracovním štábem ze Slovenska, kde byly snímány první exteriérové záběry pro jeho nový film Bílá tma, psychologické drama z obklíčeného partyzánského lazaretu z doby osvobozovacích bojů. Poněvadž se však děj filmu odehrává z velké části v zasněžené přírodě a panující místní mimořádné povětrnostní poměry znemožnily další filmování, bylo natáčení přerušeno a odloženo na počátek letošní zimy.“[1]

Spatřit a napsat. Filmové kritiky, statě a rozhovory Galiny Kopaněvy

Události

„Profesi kritika však chápu šířeji: sloužit filmové kultuře, kultuře filmového myšlení a projevu, etice filmové tvorby i jejího šíření a v tomto směru orientovat jak tvůrce, tak diváky na hodnoty, shodující se s pojmem filmové umění.“

Vojtěch Mašek: Putování z média do média

Rozhovory

Režisér a scenárista Vojtěch Mašek v celovečerním hraném filmu debutoval v roce 1999 příspěvkem do povídkového omnibusu Šest statečných (snímek Tomík). Film Fricassé (r. Martin Krejčí, 2003) podle jeho scénáře byl zařazen do sekce Quinzaine des réalisateurs na MFF v Cannes. Film Jsem větší a lepší (r. Martin Duda), na němž se scenáristicky podílel s Džianem Babanem, byl nominovaný na studentského Oscara. Společně s Jiřím Soukupem a Václavem Kadrnkou je scenáristou celovečerního snímku Křižáček (r. Václav Kadrnka), který v roce 2017 získal Křišťálový globus pro nejlepší celovečerní hraný film na 52. MFF v Karlových Varech.

9 filmů o Slovenském národním povstání

Fokus

Ozbrojené povstání slovenského odboje proti německému Wehrmachtu vypuklo koncem srpna 1944. Trvalo necelé dva měsíce a zapojili se do něj i vojáci slovenské armády. Přestože jej Němci potlačili, jednalo se o jednu z největších odbojových akcí druhé světové války, díky které se Slovensko stalo členem protinacistické koalice. Povstání se jako člen propagačního útvaru povstaleckých vojsk (viz krátký dokument Za slobodu, 1945) osobně zúčastnil režisér Paľo Bielik, který se ve Vlčích dierach (1948) rozhodl události SNP reflektovat na filmovém plátně. Výraznější zájem režisérů i diváků o hrané filmy s problematikou SNP je zřejmý od konce padesátých let a pokračoval i během následujícího desetiletí, kdy svobodnější tvůrčí prostředí umožňovalo revizi některých překonaných historických narativů. V sedmdesátých letech se natáčení filmů o SNP věnovali téměř výlučně slovenští režiséři (Deň, ktorý neumrie, Dolina, Súkromná vojna, Trofej neznámeho strelca, Veľká noc a veľký deň). Nejnovějším filmovým ohlédnutím za událostmi povstání byla v roce 2007 adaptace novely Leopolda Lalohy Rozhovor s nepriateľom.

Bílá tma

Filmy

Válečné drama Františka Čápa mělo být oslavou hrdinství protinacistického odboje, odrážející novou éru budování československého státu. Místo toho se stalo příkladem sváru mezi tradiční filmovou dramaturgií a kulturní politikou KSČ, mocensky prosazovanou po únoru 1948.

Národní filmový archiv uvede v „osmičkovém“ roce do kin šest filmů

Aktuality

Významné události pro historii československého státu, jejichž výročí připadají na letošek, připomene Národní filmový archiv zvláštním uvedením šesti celovečerních snímků. V rámci distribuční nabídky Filmové osmičky se tituly připomínající „osmičková“ výročí moderních československých a českých dějin objeví v kinech v průběhu celého roku.

Sou fár, tu jú aj mej aneb parodie podle Jiřího Brdečky

Fokus

Podíl mutitalentovaného autora na polidštění československého filmu probíhal především prostřednictvím parodie. Tvůrce hudebního westernu Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964) se opíral o důvěrnou znalost parodovaných prvků i o schopnost vytvářet vlastní fikční světy.

Výstava Český filmový plakát 1931–1948

Aktuality

Muzeum hlavního města Prahy pořádá od 13. 12. 2017 do 11. 3. 2018 v hlavní budově muzea výstavu Český filmový plakát 1931–1948. Výstava představí výběr filmových plakátů ze sbírek Muzea hlavního města Prahy.

Johana Švarcová: Baví mě objevovat, co všechno nám studentský film ještě může říct

Rozhovory

Od letošního února se o studentské filmy v Národním filmovém archivu jako kurátorka stará absolventka FAMU Johana Švarcová. Autorka loňského vítěze FAMUfestu, krátkého snímku Černý dort, kromě ustavování sbírky v NFA také připravuje celovečerní dokumentárně hraný film o elektronické hudbě The sound is innocent.

Videorozhovor: Marta Nováková o filmu 8 hlav šílenství

Rozhovory

V říjnu měl premiéru snímek 8 hlav šílenství, který neobvyklým způsobem nahlíží na život ruské básnířky Anny Barkovové. Režisérka Marta Nováková hovoří o způsobu vyprávění, výtvarné koncepci i politickém vyznění filmu.

Filmy Věry Chytilové v zahraničních ohlasech aneb Fuckoffguysgoodday

Fokus

Na letošním ročníku portugalského filmového festivalu Doclisboa byla koncem října uvedena takřka kompletní retrospektiva filmů Věry Chytilové. Z reflexí přehlídky se Chytilové obsáhleji věnoval například text na webových stránkách britského časopisu Sight & Sound, který také v minulosti patřil mezi přední zahraniční periodika více zohledňující tvorbu jedné z nejvýraznějších evropských filmových režisérek.