Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Hledat filmy

Žánr
Rok
Země původu
Typologie
 

Hledat Osobnosti

Profese
Rok narození
Rok úmrtí

Hledat společnosti

Typ

Hledat v revue

Typ
Autor

Hledat v kalendáři

Typ
Doporučujeme
Výsledků: 959

Černý Petr: mezi filmovým modernismem a smíchovou kulturou

Fokus

Málokdo by rozporoval, že Formanův debutový snímek Černý Petr (1963), dílo posvěcené jak odbornou kritikou, tak většinovým publikem, náleží ke zdejší kinematografické tradici kvality. Pro současné badatele však počiny tohoto rázu představují v jistém smyslu profesní riziko. Lze k takto dlouhodobě a ze všech stran skloňovanému filmu říct cokoli neotřelého? Je možné jej zbavit mýtů, aniž by bylo nutné sklouznout k samoúčelnému ikonoklasmu? A do jaké míry je vhodné problematizovat zažité výklady jeho smyslu a přitom se vyhnout ahistorickému vidění či slepému následování trendů? V případě Formanova filmu by odpověď na všechny tři otázky mohlo přinést obecné zamyšlení nad otázkou, co se skrývá za oslavovanou veristickou metodou a zdali její účinky nesahají dále než za iluze realističnosti, pravdivosti či autenticity.

Videorozhovor: Tereza Frodlová o digitálním restaurování filmu Démanty noci

Rozhovory

Kurátorka a restaurátorka Národního filmového archivu Tereza Frodlová přibližuje proces digitálního restaurování filmu Démanty noci (1964). Snímek Jana Němce měl obnovenou premiéru v květnu na festivalu v Cannes a nyní je opět uváděn v českých kinech.

Nebyl den, kdy bych nerada šla do práce. Rozhovor s filmovou laborantkou Františkou Chromkovou

Rozhovory

Františka Chromková, za svobodna Hutěčková, se narodila v roce 1939 ve Zlíně. V roce 1957 nastoupila do pozitivní úpravny zlínských filmových laboratoří. S výjimkou přestávek na mateřskou dovolenou tam pracovala třicet čtyři let až do svého odchodu do penze. Rozhovor s bývalou laborantkou ukazuje dobovou praxi zpracovávání filmů v jednom ze dvou závodů československých filmových laboratoří.

Wonder Woman Hedy Lamarr

Profily

Hedy Lamarrová byla považována za jednu z nejkrásnějších hereček filmového plátna. Méně se ví, že kdyby jí nebylo, zřejmě dnes nemáme mobilní telefony a bezdrátový internet.

Démanty noci

Filmy

Celovečerní debut Jana Němce naturalisticky, takřka v reálném čase zachycuje bezprostřední pocity dvou mladíků při útěku z transportu smrti. Vrcholné dílo československé nové vlny zkoumání lidského údělu v časech války zároveň rozšiřuje směrem k existenciálnímu dramatu. Psychicky i fyzicky vyčerpávající zkušenost dvou utečenců vyjadřuje bytostnou lidskou touhu po úniku před omezujícími vnějšími okolnostmi. Zastavit se by znamenalo zřeknout se své individuality, ustrnout na místě a zemřít. Vytoužený klid se zdá být nedosažitelný. Kdo chce žít, musí utíkat.

Marienbad 2018 uvádí bilanci dosavadní tvorby Adély Babanové

Události

Na festivalu experimentálního filmu Marienbad, který se již potřetí uskuteční v Mariánských Lázních, bude k vidění ucelená bilance tvorby Adély Babanové (*1980, Praha). Její krátké snímky, které byly většinou primárně určeny pro prezentaci v galeriích, budou promítány ve třech tematicky orámovaných pásmech, jež autorka osobně uvede. V letošním roce měl premiéru její první středometrážní film Neptun, který se již dočkal několika speciálních uvedení v kinech. Babanové se tak podařilo protnout umělecký provoz s filmovým prostředím, jejichž nástroje ve své tvorbě dlouhodobě dekonstruuje i imituje, interpretuje i paroduje.

Digitálně restaurované Démanty noci se vrací zpět do kin

Aktuality

Na konci srpna čeká digitálně restaurovaný snímek Jana Němce z roku 1964 Démanty noci opětovný vstup do distribuce. V kinech po celé České republice se snímek o útěku dvou židovských mužů z transportu smrti objeví 30. srpna 2018.

Bílý ráj

Filmy

Jako „český film, který svými scénami romantickými, dramatickými, komickými i skutečně napínavými vyhoví vkusu všeho obecenstva“ a zároveň nabídne „skvělé lyžařské snímky, pořízené za pomoci nejmodernějších fotochemických fines", bylo v Českém filmovém zpravodaji v roce 1924 inzerováno melodrama Karla Lamače, v němž si dotyčný zahrál uprchlého trestance, který svým dobrým srdcem a pronikavým pohledem očaruje Anny Ondrákovou v roli tyranizované siroty.

Snění o světě zjasněném láskou. Zahraniční přijetí Starců na chmelu

Fokus

Jeden z komerčně nejúspěšnějších a divácky nejoblíbenějších českých filmů šedesátých let si cílenou propagací, chytlavými písničkami a neokoukanými mladými tvářemi vydobyl mimořádnou diváckou popularitu nejen doma, ale i za hranicemi, třebaže ohlasy v tisku byly prostoupeny nejen nadšením, ale i skepsí.

Hříchy lásky

Filmy

Hříchy lásky jsou jeden z českých filmů, který ničím nepřipomíná, že byl vyroben v našich malých poměrech,“ psalo se v československém tisku v době uvedení obsazením i námětem kosmopolitního melodramatu Karla Lamače, který bezchybně zrežírovaným filmem opět předvedl, jak zásadní vypravěčskou i stylistickou inspirací pro něj představovala hollywoodská tvorba.

75 let českého filmového archivnictví

Fokus

V roce 2018 slaví Národní filmový archiv 75 let. S ohledem na významné výročí je vhodné připomenout si alespoň ty nejdůležitější momenty v dosavadní existenci instituce, tři čtvrtě století pečující o naše a světové kulturní dědictví. Ve zkratce zde proto přiblížím okolnosti založení Filmového archivu ve čtyřicátých letech 20. století, přejímání vědeckého paradigmatu do filmově-archivářské praxe, trend, který lze v domácím prostředí pozorovat od šedesátých let, a nakonec transformaci paměťové instituce na dnešní Národní filmový archiv, k níž došlo na začátku devadesátých let.

Erich Wolfgang Korngold

Profily

Zázračné dítě, úspěšný operní skladatel v Evropě, průkopník symfonické filmové hudby v Hollywoodu. Hudební génius, který se vyrovnal největším osobnostem klasické hudby. Autor soundtracků k filmům jako Captain Blood, Dobrodružství Robina Hooda nebo Pán sedmi moří. Brněnský rodák Erich Wolfgang Korngold.

Straka v hrsti

Filmy

Zdaleka ne všechny osobnosti československé nové vlny mohly za normalizace bez delší pauzy pokračovat ve filmové režii. Z těch, kterým se to podařilo, zase jen málokdo dokázal udržet vysokou kvalitativní úroveň své tvorby. Poměrně bohatě jsou zdařilé a nadčasové snímky zastoupeny ve filmografii Juraje Herze, který zároveň projevoval největší odvahu prozkoumávat nová žánrová teritoria a pouštět se do projektů, u nichž existovala vysoká pravděpodobnost, že budou mít problémy při schvalovacím řízení. Nejtvrději překvapivě nenarazil s motoristickým hororem Upír s Feratu (1981), nýbrž až s následující Strakou v hrsti, vymykající se všem kategoriím, které československá kinematografie do té doby poznala.

TGM Osvoboditel

Filmy

Střihová dokumentární esej Věry Chytilové je osobitým portrétem i důstojnou připomínkou filozofa, politika, sociologa a prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, muže, který před sto lety zásadně přispěl ke vzniku samostatného Československa.

Komponovaný program Kdo se bojí Ester Krumbachové?

Aktuality

V pátek 4. května bude v kině Ponrepo uveden celodenní komponovaný program, inspirovaný tvorbou Ester Krumbachové.

Na festivalu v Cannes bude uvedena restaurovaná verze filmu Démanty noci

Aktuality

Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se dostal do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes. Spolu s Démanty noci budou uvedeny například filmy 2001: Vesmírná Odyssea, Zloději kol, Byt, Pomáda, Magická hlubina či Řidič slečny Daisy. Po Ikarii XB 1 je to v posledních letech již druhý československý snímek zařazený do Cannes Classics, kde se každoročně představují restaurované snímky významných tvůrců světové kinematografie.

Adéla Babanová: Baví mě nenaplnit očekávání

Rozhovory

Rozhovor s umělkyní Adélou Babanovou, jejíž tvorbu charakterizuje vztah k filmovému médiu, zájem o historické události, jejich paralely se současností a cit pro podvratný humor.

Panelstory aneb Jak se rodí sídliště

Filmy

Po období konsolidace a ofenzivní normalizace nastala v československém filmu ve druhé polovině sedmdesátých let fáze určitého oživení a uvolnění ideologického tlaku. K tvorbě celovečerních filmů se kromě Františka Vláčila nebo Dušana Hanáka vrátila také Věra Chytilová, která mohla díky úspěchu Hry o jablko, realizovaného pod hlavičkou Krátkého filmu, nabídnout v jízlivě satirické Panelstory svůj vlastní pohled na koncept tzv. „zdravého pozemšťanství“.[1]  

Karel Vachek: Chci, aby se lidi smáli od začátku do konce

Rozhovory

Kino Ponrepo uvede v sobotu 14. dubna pásmo studentských filmů Folklór FAMU. Vedle snímků mladých režisérek Kateřiny Turečkové a Lucie Navrátilové bude promítnut také absolventský film Karla Vachka Moravská Hellas (1963).

Objev filmových materiálů z procesu s Rudolfem Slánským

Aktuality

Byly objeveny filmové materiály z Procesu s vedením protistátního spikleneckého centra v čele s Rudolfem Slánským z roku 1952. Do péče je převzal Národní filmový archiv.

Jan Kříženecký a skutečnost přelomu století

Fokus

Fotografie není připomínkou minulosti (ve snímku není nic proustovského). To, čím na mne účinkuje, nezáleží na tom, že obnovuje cosi zrušeného (časem či vzdáleností), nýbrž v tom, že dosvědčuje: to, co vidím, vskutku bylo. Nuže, to je naprosto skandální efekt. (Roland Barthes: Světlá komora)

Vladimír Opěla: Padesát let ve službách filmového archivnictví

Rozhovory

Vladimír Opěla, emeritní ředitel Národního filmového archivu a klíčová osobnost českého i světového filmového archivnictví, oslaví v pátek 16. března 2018 osmdesáté narozeniny. Při té příležitosti přinášíme rozhovor mapující jeho dosavadní kariéru.

Video: Marie Barešová o filmu Bílá tma

Události

Filmová historička Marie Barešová přibližuje okolnosti vzniku a dobového přijetí filmu Bílá tma (1948), který byl znovu uveden do českých kin v rámci série Filmové osmičky.

Studentské filmy nominované na Cenu Magnesia

Rozhovory

Přesně týden před slavnostním vyhlášením cen Český lev byly v kině Ponrepo jako součást čerstvého projektu Paralelní kino představeny snímky pěti finalistů Ceny Magnesia za nejlepší studentský film, která se udílí právě v rámci Českého lva 10. 3.

Tomáš Hála: Na Galinu Kopaněvu se nemusí jen pietně vzpomínat

Rozhovory

Monografie Spatřit a napsat: filmové kritiky, statě a rozhovory vychází v NFA díky pečlivé, osobně zaujaté editorské práci Tomáše Hály. Náš rozhovor se tak samozřejmě týkal i editorových vztahů k dílu a osobnosti pedagožky a publicistky Galiny Kopaněvy.