Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Horem Pádem

smutná komedie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Up and Down

Minutáž

108

Žánr

smutná komedie

Země původu

Česká republika

Copyright

2004

Rok výroby

2004

Premiéra

16.09.2004

Jazyková verze

česká

Režie

Jan Hřebejk

Scénář

Petr Jarchovský

Námět

Petr Jarchovský, Jan Hřebejk
Doporučujeme

Komedie, která vás rozpláče. Drama, které vás rozesměje.

V novém snímku Horem Pádem se autorská dvojice Petr Jarchovský a Jan Hřebejk na rozdíl od předcházejících úspěšných snímků Šakalí léta (1993), Pelíšky (1999) a Pupendo (2003) neinspirovala povídkami Petra Šabacha a poprvé natočila celovečerní film ze současnosti. Několik propojených tragikomických příběhů o setkávání a míjení, o touze po přátelství, lásce či uznání se odehrává především v dnešní Praze (a s malou odbočkou též v Austrálii), kde zlodějna, rasismus a xenofobie nejsou ničím neobvyklým, kde se v bazarech vesele kšeftuje s kradeným zbožím, kde organizace pro pomoc uprchlíkům mají plné ruce práce a kde lidé jsou dobří i špatní, angažovaní i lhostejní. Výsledkem je pestrý propletenec životních kotrmelců lidí různého věku, vzdělání, názorů, přesvědčení i zkušeností. – Dvěma převaděčům uprchlíků zůstane po jedné uspěchané akci v kamionu dvouměsíční dítě. Zdatní obchodníci indického chlapečka prodají přes bazar bezdětné Míle, jejíž manžel František je fotbalový rowdie a rasista. Profesor Otakar Horecký žije s mnohem mladší ženou a půvabnou dcerou Lenkou, která neví, že se její otec dosud nerozvedl se zákonitou manželkou Věrou a že její matka byla původně dívkou otcova syna, tudíž jejího nevlastního bratra, o němž rovněž neměla tušení. Je to právě Otova nemoc, která působí jako katalyzátor. Sebevědomý sedmdesátník chce uvést věci do pořádku. Z emigrace proto přijíždí jeho syn Martin a do dění vstupuje i Martinova matka. – Hřebejk a Jarchovský postupují podle podobného vzorce jako ve svých předcházejících filmech. I zde sledují malé příběhy několika protagonistů v kontextu „nelehké“ doby. Dialogy jsou podle potřeby vtipné, břitké, či zádumčivé a humor snímku má blízko k ironii, oproti Pelíškům i Pupendu je zde o poznání méně odlehčujících humorných scén. – Režisér Hřebejk se opět obklopil týmem stálých spolupracovníků. Snímek se natáčel v pražských reálech, často za běžného provozu, což mu dodává na autentičnosti.

Upozornění, následující text obsahuje spoiler! Zobrazit >

Řidiči kamionu Goran a Milan se dohadují u benzinové pumpy, jaká zvířata se ve světě jedí. Milan si vzpomene, jak jedl v Thajsku smaženého netopýra. Chutnal prý jako kuře z KFC… – Břeclav, Česká republika. Po rutinní celní kontrole kamion zamíří ze Slovenska do České republiky. V nedalekém lese vypustí převaděči z nákladního prostoru skupinu běženců. Oběma mužům jde jen o to, aby byli od „pasažérů“ co nejdále, pobízejí je nevybíravě ke spěchu a tak jim v autě zůstane košík s dvouměsíčním miminkem. Goran by nejraději dítě nechal v lese, Milan navrhuje odevzdat je Červenému kříži nebo nadaci Člověk v tísni, nicméně nakonec odvezou indického nalezence ke svému známému, majiteli bazaru. Zrovna jsou u něho jeho „dodavatelé“, zloději Eman a Luboš. Majitelova matka začne telefonem shánět pro dítě kupce. – Tmavovlasá Miluška (Míla) se na pouti marně pokusí odvézt kočárek s dítětem. Černý šerif František se na ni zlobí, že mohl kvůli ní přijít o místo. - V malém bytě má Míla připravený dětský pokoj. Franta, jako skalní fanoušek Sparty, kouká v kuchyni na fotbalový přenos. Míla se rozpláče: strašně by chtěla dítě, ale nemůže ho mít. Ani adopce nepřipadá v úvahu, protože Franta byl trestaný. Žena se zlobí na mužova kamaráda Plukovníka, který ho vždycky dostane do průšvihu; opije ho a on pak něco provede. – Franta je vděčný, že má práci, i když jenom hlídá na pouti. Podle něho Bůh není, protože jeho žena děti mít nemůže, zatímco každý cikán jich má deset. – Profesor Otakar Horecký obědvá ve své vile s mnohem mladší ženou Hankou a dcerou Lenkou. Později při přednášce o migraci, imigraci a emigraci zkolabuje. – Jedna ze studentek zavolá Lence a ta dá zprávu matce, která v centru pro uprchlíky právě mluví s nešťastnou matkou ztraceného dítěte. – Od lékaře se obě dozvědí, že Ota má nezhoubný nádor na mozku. Je třeba jej monitorovat a později operovat, což bude riskantní. Podle doktora Ota mluvil o tom, že se chce rozvést s Věrou a že chce vidět Martina. Hanka udivené dceři vysvětlí, že Martin je Otův syn z dosud nerozvedeného manželství. – Brisbane, Austrálie. Tmavovlasý čtyřicátník Martin najde doma po návratu ze svého obchodu se surfařskými potřebami dopis. – Na letišti v Praze ho přivítá matka Věra. Ta se cestou na Žižkov nepohodne s taxikářem. – Stárnoucí osamělá žena žije v „romské“ ulici v nejvyšším patře vybydleného činžáku. Podle ní tu tvoří etnickou menšinu, ale zato má úchvatný výhled na Prahu. Syn jí přivezl zelenou umělohmotnou chodící ruku na baterie. Matka má podobných kýčů všude plno. – Martin nejí maso, vepřovou se zelím a s knedlíkem si však dá pod podmínkou, že s ním Věra půjde za otcem. – Miluška v bazaru koupí indické miminko a pojmenuje je po manželovi. Frantovi se tmavý chlapeček nelíbí, ale nakonec podlehne manželčinu přemlouvání. – Věra se synem se u Oty a jeho druhé rodiny cítí nesví. Nevlastní sourozenci Martin a Lenka se vidí poprvé. Konverzace vázne; je jasné, že Věra s Hankou se rády nemají. Vyprávějí si, co kdo dělá. Věra překládá z ruštiny, Hanka je socioložka, Lenka je tanečnice. Martin trochu fotografuje, je v Austrálii ženatý a má dvanáctiletého syna, ale Věra jeho rodinu neviděla ani na fotografii. Ota konečně řekne, proč je vlastně po letech pozval. Chce se rozvést, aby si mohl vzít Hanku. Věra, která se mezitím přiopila, ztropí scénu a uraženě odejde; stále se cítí ublížená. Zlobí se i na syna; odjel si a jen jí posílal pohledy… – Franta se sám doma stará o miminko. Nečekaně zazvoní jeho agresivní známý, vyholený rasista Plukovník, s nímž chodíval na fotbal i do hospody a kvůli němuž se dostal do vězení. Návštěvník se vyptává, proč se mu Franta vyhýbá. Donutí ho pokleknout před sparťanskou vlajkou. Když vidí malého Františka, rozčílí se, že kamarád adoptoval „přičmoudlíka“. Znechuceně si vymaže Frantu z mobilu. – Na Lenčino taneční vystoupení přijde i Martin. Nemocný Ota tam nepozná své studenty. – Hanka s Martinem si ve vile povídají. Lenka zaslechne, že matka s Otovým synem kdysi chodila a měla za ním emigrovat. Ale zamilovala se do jeho otce a nikdy prý toho nelitovala. - Ota ukáže synovi kufr s jeho starými hračkami. V noci starý muž netrefí na záchod a pomočí se. – Po návštěvě u otce se Martin zastaví v hospodě za matkou, která s partou vrstevníků poslouchá písničky v podání obstarožní rockové kapely. – Policisté sepisují s Otovým lékařem protokol kvůli pokusu o krádež mobilu. Zadržení pachatelé se v cele vesele pitvoří před bezpečnostní kamerou. Jsou to Eman s Lubošem. Dožadují se čaje, na nějž mají ze zákona nárok; dobře vědí, že je policisté budou muset po sepsání protokolu propustit, protože jde pouze o přestupek a nikoliv o trestný čin. Když se to dozví lékař, bezmocně zuří. – Hanka představí na tiskovce k výstavě fotografií z Barmy tamního disidenta, profesora a bojovníka za lidská práva, kterému se podařilo uprchnout z vězeňského tábora. – V KFC se Martin loučí s Hankou a s Lenkou. Vrací se do Austrálie. Mladý uklízeč ho nenápadně upozorní, že se zde krade. Martin zjistí, že nemá peněženku a vykřikne. Eman s Lubošem, kteří zde vysedávají, se domnívají, že jeden z nich kradl, a vyběhnou ven. Martin utíká za nimi. Přidá se k němu Franta, který tu hlídá. Zloděje nedohoní a rozčilený Martin pak na policii Frantu obviní, že jim kryl záda. Eman a Luboš se později domluví, že prchali zbytečně. – Na základě Martinova obvinění prohledají policisté Frantův byt a objeví miminko, které před nimi Míla schovala do koše na prádlo. Franta je zadržen. – Lenka mezitím našla v KFC Martinovu peněženku pod jeho bundou a přinese ji na policii. Muž se policistům rozpačitě omluví. – Václav Havel se večer po vernisáži fotografuje s barmským profesorem. Ten se potom jde se ženou projít. Na nábřeží jej napadnou Eman s Lubošem a chtějí mu vzít fotoaparát. Profesor, znalý bojového umění, si Emana pořádně podá. Vyděšený Luboš na útěku volá policii. - Nešťastná Míla na okrsku vynadá Frantovi, že kvůli němu přišla o dítě. – V uprchlickém táboře předá Hanka chlapečka rodičům. – Martina doma vítá černošská manželka Peggy a tmavý syn. Odvedle ho přátelsky zdraví bílý soused. – O jeden měsíc později. Milan si čte National Geographic, Goran si prohlíží v novinách erotické inzeráty. Jeden si vybere. Jenže se nepohodne s tlustou prostitutkou a ta na něj zavolá Frantu, který ji má chránit. – Hanka s Lenkou jsou kvůli Otovi v nemocnici. Dcera ohleduplně pomůže pacientu Goranovi u automatu s kávou. – Míla na pouti nenápadně nakukuje do kočárků. – Franta zajde do hospody na fotbal. Plukovník ho přátelsky obejme kolem ramen. S ostatními fanoušky sprostě nadávají soupeřům a skandují rasistická hesla. – Martin si hraje na pláži se synem, oblečeným do dresu se jménem Pavla Nedvěda. – Smutná Hanka čeká v nemocnici. Otu odvezou na operaci. – Věra překládá. Vedle ní leží suvenýr od Martina. -kat-

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.

Doporučujeme

Pomocná režie

Ladislav Ondráček

Původní filmový námět

Petr Jarchovský,

Jan Hřebejk

Druhá kamera

Martin Šácha

Asistent kamery

Zdeněk Mrkvička

Architekt

Milan Býček

Návrhy kostýmů

Katarína Bieliková

Zvuk

Michal Holubec (i mix zvuku),

Radim Hladík ml. (mix zvuku)

Návrhy titulků

Aleš Najbrt

Výkonná produkce

Milan Kuchynka,

Ondřej Trojan

Koproducent

Jaroslav Kučera (ČT),

Jan Bradáč (Falcon)

Zástupce vedoucího výroby

Marcela Vránová

Odborný poradce

Mgr. Anna Grůšová (Poradna pro uprchlíky),

Sabe Soe (Informační centrum OSN),

Tomáš Pojar (Člověk v tísni),

Lenka Hřebejková (Amnesty International)

Spolupráce

Jiří Bareš (práce se zvířaty),

Aleš Najbrt (grafická spolupráce)

Hudba

Aleš Březina,

Aleš Březina (Hello America – píseň),

Milan Cimfe (Černá panenka – skladba),

Aleš Březina (Amir – píseň),

Aleš Březina (Tutti frutti Yerbutti – píseň),

Les Feinschmeckers (Spizza Fizza – píseň),

Aleš Březina (Polonia Valse – píseň),

Aleš Březina (7 Down – skladba),

Aleš Březina (Brisbane – skladba),

Aleš Březina (Lone again – píseň),

Aleš Březina (Slavnostní hostina – skladba),

Aleš Březina (Good night – skladba),

Aleš Březina (An der schönen blauen Moldau – skladba),

Jiří Šlitr (Život je pes – píseň),

Aleš Březina (Horem pádem – píseň),

Aleš Březina (Brisbane II – píseň)

Nahrál

Boban Marković orkestar (Hello America – píseň),

Milan Cimfe (Černá panenka – skladba) (kytary, basová kytara, bicí a percussions),

Karel Holas (Černá panenka – skladba) (housle),

Sono Records Studio Orchestra (Amir – píseň),

Milan Cimfe (Amir – píseň) (basová kytara, bicí, tampura),

Aleš Březina (Tutti frutti Yerbutti – píseň) (klávesy, basový syntezátor, housle),

Milan Cimfe (Tutti frutti Yerbutti – píseň) (bicí),

Sono Records Studio Orchestra (Polonia Valse – píseň),

Vladimír Strnad (Polonia Valse – píseň) (celesta),

Sono Records Studio Orchestra (7 Down – skladba),

Vladimír Strnad (7 Down – skladba) (clavinova),

Milan Cimfe (7 Down – skladba) (akustická kytara a basový syntetizér),

Omar Khaoui (Brisbane – skladba) (kytara),

František Raba (Brisbane – skladba) (kontrabas),

Vlastimil Bičík (Lone again – píseň) (klavír),

Milan Cimfe (Lone again – píseň) (kontrabas, velký buben, hejzunk),

Ognjen Popovič (Lone again – píseň) (sopránsaxofon),

Aleš Březina (Lone again – píseň),

studiový soubor lesních rohů (Lone again – píseň),

smyčcové kvarteto Apollon,

Sono Records Studio Orchestra (Slavnostní hostina – skladba),

Václav Luks (Slavnostní hostina – skladba) (cembalo),

Sono Records Studio Orchestra (Good night – skladba),

Ognjen Popovič (Good night – skladba) (klarinet),

Žorž Gruič (Good night – skladba) (basová flétna a gems horn),

Milan Cimfe (Good night – skladba) (percussions),

Sono Records Studio Orchestra (An der schönen blauen Moldau – skladba),

Vladimír Strnad (An der schönen blauen Moldau – skladba) (celesta),

Pavel Sedláček (Život je pes – píseň),

Pavel Sedláček & The Cadillac Orchestra (Život je pes – píseň),

Sono Records Studio Orchestra (Horem pádem – píseň),

Ognjen Popovič (Horem pádem – píseň) (klarinet),

Žorž Gruič (Horem pádem – píseň) (rauschpfeife),

Boban Markovič orkestar (Horem pádem – píseň) (hornová sekce),

Filip Jelínek (Brisbane II – píseň) (piano),

Robert Balzar (Brisbane II – píseň) (konrabas),

Jaroslav Friedl (Brisbane II – píseň) (kytary),

Jiří Slavíček (Brisbane II – píseň) (bicí)

Dirigent

Mario Klemens (Amir – píseň),

Mario Klemens (Polonia Valse – píseň),

Mario Klemens (7 Down – skladba),

Mario Klemens (Slavnostní hostina – skladba),

Mario Klemens (Good night – skladba),

Mario Klemens (An der schönen blauen Moldau – skladba),

Mario Klemens (Horem pádem – píseň)

Písně

různé skladby a písně

Text písně

Jiří Ornest (Hello America – píseň),

Aleš Březina (Tutti frutti Yerbutti – píseň),

Les Feinschmeckers (Spizza Fizza – píseň),

Jiří Ornest (Lone again – píseň),

Jiří Suchý (Život je pes – píseň)

Zpívá

Dan Bárta (Hello America – píseň),

členové Pražského filharmonického sboru (Amir – píseň),

Luke Ritchie (Lone again – píseň),

Francesco Giordani (Tutti frutti Yerbutti – píseň),

Aleš Březina (Tutti frutti Yerbutti – píseň),

členové Pražského filharmonického sboru (Slavnostní hostina – skladba),

členové Pražského filharmonického sboru (Horem pádem – píseň),

Milan Cimfe (Horem pádem – píseň),

Dan Bárta (Brisbane II – píseň)

Původní název

Horem Pádem

Anglický název

Up and Down

Copyright

2004

Rok výroby

2004

Premiéra

16.09.2004

Partner

Annonce

Vývozní společnost

Memesha Films,

Telexport,

Telexport