3 sezóny v pekle

historický, příběh, milostný

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Three Seasons in Hell

Minutáž

108

Země původu

Česká republika, Spolková republika Německo, Slovensko

Copyright

2009

Rok výroby

2009

Premiéra

25.11.2009

Jazyková verze

česká

Režie

Tomáš Mašín

Scénář

Tomáš Mašín

Námět

S. M. Blumenfeld

Anotace

Dokud sníš, nejseš mrtvej!

Celovečerní hraný debut uznávaného režiséra reklamních spotů Tomáše Mašína 3 sezóny v pekle volně vychází z autobiografie známého levicového literáta a filozofa Egona Bondyho (vl. jm. Zbyněk Fišer, 1930-2007) Prvních deset let. Mašín připravoval svůj projekt několik let, během nichž došlo ke značným posunům proti původnímu záměru, a tak se filmové postavy vzdálily reálným předobrazům a vznikla i nová linie příběhu. Zmíněnými třemi sezónami jsou roky 1947, 1948, 1949, v nichž se zcela proměňuje dosavadní charakter Československa a v nichž změna politické situace brutálně zasahuje i do obyčejných lidských životů. Mladý a sebevědomý Ivan Heinz se považuje za básníka, za pravého marxistu či za následníka francouzských surrealistů a dává to okázale najevo svými provokacemi. I jeho však semele diktatura proletariátu. Rozhodující je pro něj nejen přátelství s malířem Hanesem, který zemře na tuberkulózu, a s kritikem Viktorem Lukasem, který se stane jeho mentorem i obětí politické zvůle, ale především bouřlivý vztah k emancipované a rebelské Janě (předobrazem byla Jana/Honza Černá/Krejcarová, 1928-1981), která ho převyšuje svými zkušenostmi i okázalou extravagancí. Milenci ve změněných podmínkách živoří na okraji a chystají se k emigraci. Do té se posléze dostane jen Jana, která v pařížském exilu porodí syna Ivana. – V koprodukčním filmu s rozpočtem osmdesát milionů se projevuje režisérova zkušenost z reklamní tvorby. Velkorysá koncepce v retrostylu se opírá o opulentní obrazové ztvárnění s častou změnou prostředí a s důrazem na výtvarné řešení záběrů. To vše je dovedně spojeno s bohatou zvukovou stopou, v níž jsou použity i výňatky z textů Egona Bondyho (Ožralá Praha, Pražský život, Zbytky eposu), Jany Krejcarové (Clarissa) a Johanna Wolfganga Goetha (Aussöhnung). Ivan v podání Kryštofa Hádka je naivní snílek, který až na výjimky ani v těžkých dobách neztrácí životní optimismus. – Film je mimo jiné i dalším příspěvkem v odhalování pravé tváře „socialismu“, avšak v líbivé stylizaci doby se tehdejší realita přece jen ztrácí... -tbk-

Obsah

1947. Sebevědomý levicový „básník“ (píšící své první verše) Ivan Heinz si v kavárně čte časopis Surrealismus a marně se dožaduje pernodu. – Mladík se doma střetne s otcem, bývalým důstojníkem, který se po manželčině smrti věnuje domácnosti. Ivan chodí za školu, protože chce studovat život. Oponuje protikomunisticky zaměřenému otci, že není komunista, ale marxista. Po ostré hádce odejde z domu. – Ivan žije načerno v podkroví ubytovny mládeže. Neortodoxními názory okouzlí nejen dívku Hanku, která chodí s žárlícím mládežníkem Karlem. Z flancu si jednou Ivan zapálí alkohol na rukách-křídlech. Hanka mu pak ošetřuje popáleniny. – Cestou do ateliéru kamaráda Hanese v bývalém skleníku mine mladík černovlasou dívku (Janu), která se s malířem právě pohádala. Přítel mu ukáže její fotografie a on si schová jeden akt. – Známý literární kritik Viktor Lukas mezi dveřmi odmítne Ivana, jehož sešit básní mu dal Hanes k posouzení. – Kamarádi, kteří třou bídu s nouzí, meditují při vybírání žumpy. – Později Lukas vyloží dotčenému Ivanovi své námitky proti jeho poezii. Nutí ho však psát dál. – 1948. Lukas dále radí mladému poetovi. Na ulici je míjejí náklaďáky s milicionáři. – Ubytovnu zaberou milice. Ivan marně protestuje. Nenajde svůj schovaný sešit s poezií. Pohádá se s uvědomělým Karlem, který ho zbije. – Mladík se odstěhuje k Hanesovi. Přivydělávají si v autoopravně, vedené bývalým primářem. Zákazníkem podniku je i bohatý šmelinář Skokan. – Na večírku u Lukase, kde „poražená třída“ vede politické řeči, se vousatý Ivan seznámí s emancipovanou Janou Frankovou, která ho naprosto přesně odhadne a která ho pozve k sobě. – Ivan se o dívce baví s nemocným Hanesem. Nedbá na přítelovo důrazné varování a vydá se do velkého neuklizeného bytu, kde žije Jana po smrti bohatých příbuzných sama. Natrefí tam na její nahou milenku, což ho konsternuje. Jana se k němu chová přezíravě. Svlékne ho, ale nic mu nedovolí. – Mladík se po divokém večírku s Janinými přáteli v nóbl podniku probudí v jejím bytě, kde je i její bývalý milenec Vincent a její milenka. – Básník navštíví zkrušeného Hanese v plicním sanatoriu. – Jana mladého ctitele dále provokuje; odmítá s ním spát, protože potlačený sex je podle ní nejlepším motorem tvorby. – Při návštěvě doma sebere syn peníze. Netuší, že ho otec vidí. – Lukas svěří mladému básníkovi tašku s rukopisem, aby ji někam ukryl. – Ivan bydlí u Jany a píše básně pod pseudonymem Emanuel Bon. Dívka se před ním pomiluje s pošťákem. Uražený mladík odejde. Jana ho najde na jeho oblíbeném místě (železničním mostě) a udobří si ho. Dvojice se na ulici dobře baví. Pak však vidí, jak tajní odvážejí Lukase. Ivan v bytě marně hledá Lukasův rukopis. – Mladík přinese kamarádovi do sanatoria barvy, prý aby mohl ilustrovat jeho sbírku. Řekne mu, že musí k odvodu. – V drahé restauraci vyvolá Ivan s Janou výtržnost. Utíká před policistou a nakonec skončí u psychiatra Hakla. Dělá ze sebe blázna. Lékař pochopí, že se chce vyhnout vojně. Řekne panu Heinzovi, že podle něj jeho syn jen simuluje, ale že to nemůže dokázat. Ivan před psychiatrickou klinikou představí otci Janu a odejde s ní. – Dívka píše báseň na Ivanovo tělo, pak se nazí honí po bytě. Vyruší je zvonek. Hanesův otec předá mladíkovi skicář po synovi, který zemřel. – Dvojice se konečně pomiluje. Ivan mluví o tom, že by měli utéct do Paříže. – Mladík vidí v jedné výloze ponižovaného židovského „keťase“. – Na základě konfiskačního dekretu se do vily Heinzových stěhují nájemníci. Podle otce je to ta synova diktatura proletariátu v praxi. – Ivan si všímá, jak se všude zavírají soukromé podniky a jak tajní policisté zatýkají. – Jana odmítne Vincenta, s nímž však má různé kšefty. Ivan zastihne stěhováky, kteří odnášejí poslední věci z jejího bytu. Milenka tak získala peníze na převaděče a navíc našla zašantročenou Lukasovu tašku. – Dvojice zjistí, že Vincent, který jim měl pomoci, zmizel. – 1949. Milenci živoří a občas ukradnou nějaké jídlo. Podle Ivana je jen otázkou času, kdy je seberou. Aby získal peníze pro převaděče, spojí se mladík se Skokanem. Má pro něj propašovat do Rakouska penicilin. – Sejde se s otcem a řekne mu o útěku. Bývalý legionář ho varuje před povahou Čechů. Ale ochotně schová Lukasův rukopis. – Ivan se rozloučí s milenkou. – Mladík si nechal udělat smuteční věnec a dostane se s ním jako zaměstnanec pohřebního ústavu po dramatické cestě přes zelenou hranici až do Vídně, kde se setká se Skokanem a společně předají zboží. Při zpáteční cestě ho však zadrží na hranici, kde se mezitím silně zostřila kontrola. – Při surových výsleších zadržený tvrdí, že se jmenuje Emanuel Bon, a dělá ze sebe blázna. – Jana navštíví pana Heinze. Má strach o Ivana a přizná starému pánovi, že je těhotná, ačkoliv jí lékaři tvrdili, že nemůže mít děti. Dostane od něj aspoň trochu jídla. – Hladovějící Jana odejde ze svého prázdného bytu. – Ivan má v cele vizi, v níž je za ním Jana. – Vyšetřovatel, který je přesvědčen, že vězeň simuluje, přivolá z Prahy kolegu, a ten s sebou přiveze psychiatra Hakla. Lékař statečně potvrdí, že zadržený je psychicky nemocný. Ivan pozná v pražském estébákovi Karla. Ten mu ukáže mrtvolu jednoho vězně a konstatuje, že nebýt jeho mohl klidně dostat patnáct let. Lukas se přiznal, že byl hlavou spiknutí, a byl popraven. Karel také vrátí bývalému příteli sešit jeho básní. – Otec přijde za synem do léčebny. Ukáže mu pohlednici z Paříže od Jany, jíž pomohl utéct (prodal šperky po manželce). Má prý syna Ivana. Oba jsou šťastní. – Ošetřovatel dovoluje Ivanovi, aby po nocích psal ve skladu plynových masek. -tbk-

Hrají

Kryštof Hádek

Ivan Heinz

Martin Huba

Ivanův otec

Jan Kraus

Viktor Lukas

Tomasz Tyndyk

Walter Hanes

Ľubomír Paulovič

vyšetřovatel

Miroslav Krobot

psychiatr

René Šmotek

číšník v luxusní restauraci

Jiří Bábek

host na večírku

Veronika Bromová

host na večírku

Igor Chmela

host na večírku

Jindřiška Křivánková

host na večírku

Kryštof Mucha

host na večírku

Markéta Othová

host na večírku

Martin Pechlát

host na večírku

Michal Pěchouček

host na večírku

Magdaléna Sidonová

host na večírku

Pavel Šimčík

host na večírku

Kateřina Vincourová

host na večírku

Václav Maixner

číšník v kavárně

Falko Freitag

číšník v kavárně Vídeň

David N. Jahn

barman v zakouřeném baru Vídeň

Eva Matalová

babička

Michal Gazdík

tlustý policista

Svatopluk Matyáš

Hanesův otec

Marie Spurná

Hanesova matka

Jiří Wohanka

ošetřovatel

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Martin Šebík

Původní filmový námět

S. M. Blumenfeld

Předloha

Egon Bondy (Prvních deset let – motivy z knihy) (1981, nakl. Maťa, Praha 2002)

Dramaturgie

Kristián Suda, Ivan Hubač (šéfdramaturg)

Druhá kamera

Jakub Dvorský

Architekt

Martin Kurel

Výtvarník

Martin Kurel

Návrhy kostýmů

Katarína Hollá

Zvuk

Pavel Rejholec (design, mix), Martin Jílek (design, mix), Jakub Čech

Zvláštní efekty

Pavel Sagner (FLASH BARRANDOV Speciální efekty, s. r. o.), Petr Večerník, Flash Barrandov

Výkonná produkce

Jasmina Torbati

Vedoucí výroby

Šárka Oujezdská

Hudba

Použitá hudba

Peter Binder (Impromtu č. 1, 2, 3, 4 pro akustickou kytaru), Radovan Doležal (Impromtu č. 5, 6 pro violoncello), Erik Satie (Gymnopedie No. 3 /1888/), Erik Satie (Gnossiene No. 1 /1890/)

Nahrál

Illustratosphere, Bohemian Symphony Orchestra Prague, George Shearing (Guilty), Orchestr Gustava Broma (Little Brown Jug), Stanislav Mácha (Gymnopedie No. 3 (1888)), Stanislav Mácha (Gnossiene No. 1 (1890))

Písně

Žáruvzdorný, The Man I Love, Guilty, Little Brown Jug, různé skladby a písně

Hudba k písni

Filip Jelínek (Žáruvzdorný), Dan Bárta (Žáruvzdorný), Jaroslav Friedl (Žáruvzdorný), Oto Klempíř (Žáruvzdorný), George Gershwin (The Man I Love), Ira Gershwin (The Man I Love), Harry Akst (Guilty), Gus Kahn (Guilty), Richard Whiting (Guilty), William Finegan (Little Brown Jug)

Zpívá

Dan Bárta (Žáruvzdorný), Billie Holiday (The Man I Love)

Produkční údaje

Původní název

3 sezóny v pekle

Anglický název

Three Seasons in Hell

Pracovní název

Dokud sníš, nejseš mrtvej!

Copyright

2009

Rok výroby

2009

Premiéra

25.11.2009

Distribuce

FALCON a.s.

Technické údaje

Nosič

35mm

Formát

Widescreen

Barva

colour

Verze

česká

Ocenění

Vítěz

Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009

2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší zvuk
Jakub Čech

Vítěz

Akce: 10. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin ČR

2010
Nový Bor / Česká republika
výroční cena za nejlepší mužský herecký výkon
Kryštof Hádek

Vítěz

Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009

2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší zvuk
Pavel Rejholec

Vítěz

Akce: Ceny TRILOBIT Beroun 2009, Cena Vladislava Vančury a Čestná uznání FITES – Českého filmového a televizního svazu, Nadace Český literární fond a města Beroun za původní díla domácí filmové a televizní tvorby

2010
Beroun / Česká republika
TRILOBIT BEROUN 2009
Tomáš Mašín

Vítěz

Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009

2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli, za ztvárnění postavy Ivana Heinze
Kryštof Hádek

Vítěz

Festival: PRIX ARTE – 23. evropské filmové ceny, udílené Evropskou filmovou akademií (EFA)

2010
Praha / Česká republika
doporučení filmu Českou filmovou a televizní akademií v kategorii hraný film
Tomáš Mašín

Vítěz

Akce: 17. výroční ceny Český lev 2009

2010
Praha / Česká republika
Český lev 2009 udělený Českou filmovou a televizní akademií za nejlepší kameru
Karl Oskarsson

Upozornění

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.