Don Gio

Země původu

Československo

Copyright

1992

Rok výroby

1992

Premiéra

5. 11. 1992

Minutáž

96 min

Kategorie

film

Žánr

podobenství

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Don Gio

Český název

Don Gio

Anglický název

Don Gio

Anotace

Děj filmu bratrů Šimona a Michala Cabanových Don Gio je slovy prakticky nevyjádřitelný. Na pozadí společenské situace začátku 90. let v Československu se tu spojují dva mýty – mozartovský a donjuanovský. Klasické dobrodružství sevillského svůdce se prolíná s příběhem Režiséra, který se u příležitosti mozartovských oslav snaží o nové pojetí proslulé opery Don Giovanni. Protipólem postavy idealistického Režiséra, obdivujícího Mozarta pro jeho geniální dílo, je Ředitel divadla, vnímající slavného skladatele jako zboží. Don Gio, hlavní postava filmu, je hereckým představitelem a současně vtělením Dona Juana, muže posedlého zlem i vášnivou a nespoutanou touhou po svobodě. Dona Gia fascinují především temné stránky Mozartovy osobnosti, zajímá ho více proces tvorby a bytost génia, než nesmrtelné dílo a oprašovaná busta. V jeho postavě se mísí tvůrčí duše s láskou k penězům, zlo s vnitřní velikostí a nenapodobitelností. A peklo, kam je nakonec odveden komturem, má podobu bohatství a zavržení umění a tvorby, podobu odporného kabaretu pro zbohatlíky. – Díky choreografické zkušenosti bratří Cabanů a vynikající kameře Martina Duby je film především velikým baletem obrazu a barev na pozadí Mozartovy hudby. Jednotlivé scény se prolínají bez ostrých předělů v jednolitý celek, scéna z opery se mění v realitu a naopak, postavy se zdvojují a proměňují. – Film Don Gio je (i díky deklamovaným dialogům) proklamativní úvahou na téma morálky, peněz a umění. Je také první skutečnou (a nemoralizující) reflexí stavu československé společnosti po roce 1989. Stylizovanost, užívání citací, přiznaná umělost a studiovou dělaly ve své době z filmu spolu s některými motivy (televizní médium, užití titulků v obraze, reklamní a klipové postupy a tak dále) první důsledný manifest české mutace postmoderny, k níž mladí filmaři podobné krevní skupiny (Tomáš Vorel, Ondřej Trojan) už nějaký čas směřovali. -oz-

Obsah

"Na pozadí současné společenské situace se dobrodružství známého svůdce prolíná s příběhem Režiséra, který se u příležitosti mozartovských oslav snaží o nové pojetí proslulé opery Don Giovanni. Protipólem postavy Režiséra, obdivujícího Mozarta pro jeho geniální dílo, je Ředitel divadla, který vnímá slavného skladatele jako zboží. Don Gio, hlavní postava filmu, je hereckým představitelem a současně vtělením Dona Juana a také tím, kdo platí inscenaci. Je posedlý zlem i vášnivou a nespoutanou touhou po svobodě. Fascinují ho především temné stránky Mozartovy osobnosti, zajímá ho víc proces tvorby a bytost génia, než jeho nesmrtelné dílo." (Podle FP č.11, 1992, str.9). Na tiskové konferenci k nové inscenaci mluví Gio a Režisér o umění a pohledech na pravdu, dobro a zlo. Před vraty divadla vykládá Ředitel novinářům o byznysu a o nemravnosti Mozartových současníků. Tiskovka je násilně přerušena vpádem komtura. Don Gio pobízen Leporellem, přijme komturovu nabízenou ruku a tím propadne peklu. Peklo má podobu odpudivého kabaretu a herny. - První reflexe stavu československé společnosti po roce 1989. Formální stránkou je film prvním důsledným manifestem české mutace postmoderny.

Hrají

Karel Roden

Giovanni

Chantal Poullain /ž/

Elvira

Daniel Dvořák

Ředitel divadla

Václav Chalupa

syn Giovanniho

Ladislav Lahoda

Komtur/cizinec-obchodník

Martin Cutych

inspicient

Ingeborg Žádná

violoncellistka

Martin Zbrožek

člen orchestru

Richard Srbený

člen orchestru

Miroslav Rovenský

člen orchestru

Tomáš Hořejš

člen orchestru

Ivan Bierhanzl

člen orchestru

Josef Prokop

člen orchestru

Miroslav Pudlák

člen orchestru

Jan Laibl

člen hereckého souboru

Miroslav Končel

člen hereckého souboru

Alena Dlouhá

členka hereckého souboru

Doubravka Svobodová

členka hereckého souboru

Karel Berounský

sluha Giovanniho

Martin Vačkář

tlumočník

Michael Minard

reportér CNN David

Radim Smetana

novinář

Jan Rubeš

novinář

Gábina Fárová

novinářka

Marian Roden

soudce da Ponte

Eva Kadaňková

produkční

Jan Pohribný

člen hnutí Greenpeace/fotograf

Luboš Vála

přítel Ředitele divadla

Kristýna Murdavská

služka Zerliny

Miroslav Pufler

muž Elviry

Jana Krňanská

členka společnosti ze 30. let/bruslící servírka/tanečnice na diskotéce

Martina Riedelbauchová

členka společnosti ze 30. let/tanečnice na diskotéce

Lucie Rúthová

členka společnosti ze 30. let

Veronika Bromová

členka společnosti ze 30. let

Martina Leierová

členka společnosti ze 30. let

Josef Pavlát

člen společnosti ze 30. let

Tomáš Mašín

skinhead a anarchista

Jiří Bauer

skinhead a anarchista/tanečník na diskotéce

Martina Melicharová

skinheadka a anarchistka

Ivan Malý

fotograf

Tereza Kučerová

bruslící servírka

Lenka Andelová

bruslící servírka

Dana Morávková

bruslící servírka

Dita Špačková

tanečnice na diskotéce

Petra Zelenková

tanečnice na diskotéce

David Konečný

tanečník na diskotéce

Jana Goetzová

žena s knihou

Petr Tříska

muž s vlajkou

Zbyšek Studecký

opilý šlechtic

Martin Čumpelík

revolucionář

Pavel Brabec

návštěvník divadla

Eduard Krutzner

osobní strážce

Richard Krutzner

osobní strážce

Hana Kosová

žena mnoha rolí

René Kořenář

muž mnoha rolí

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Šimon Caban, Michal Caban

Předloha

Lorenzo da Ponte (Don Giovanni – operní libreto)

Technický scénář

Šimon Caban, Michal Caban

Druhá kamera

Jan Hanzal

Asistent kamery

Jan Jirák, Robert Zalay (steadicam), Peter Šutovský (steadicam)

Výtvarník

Šimon Caban

Výprava

Vladimír Houška, Lukáš Máslo, Petr Tříska, Michal Šup, Pavel Švebiš, Karel Zach

Návrhy kostýmů

Simona Rybáková

Asistent střihu

Jitka Frimlová

Animace

Hafan film, Miloslav Špála, Jan Balej, Bedřich Glaser, Josef Hrudka (počítačová animace), Jana Kaňanská (počítačová animace)

Zástupce vedoucího výroby

Simona Machytková

Spolupráce

Olga Svobodová (fotografka), Jan Vaculík, Miroslav Kratina, Petra Holeštová

Produkční údaje

Originální název

Don Gio

Český název

Don Gio

Anglický název

Don Gio

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

podobenství

Země původu

Československo

Copyright

1992

Rok výroby

1992

Premiéra

premiéra 5. 11. 1992 /doporučená přístupnost od 15 let/

Distribuční slogan

Expresivní hudební, morálně kulturní horor. Karel Roden v aréně duchovních vztahů a tělesných styků.

Distribuce

Lucernafilm – Gama (monopol do 4. 11. 1997)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

96 min

Původní metráž

2 800 metrů

Distribuční nosič

35mm

Poměr stran

1:1,37

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Stereo

Verze

česká

Mluveno

česky, anglicky, německy, italsky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české