Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Ztracen 45

životopisný, dokument

Typologie filmu

hraný dokument

Anglický název

Missing 45

Minutáž

64

Žánr

životopisný, dokument

Země původu

Česká republika

Copyright

2014

Rok výroby

2014

Premiéra

11.09.2014

Režie

Josef Císařovský

Scénář

Josef Císařovský

Námět

Josef Císařovský
Doporučujeme

Údajně mrtev, údajně živ. Dokumentární rekonstrukce deníků Jarmily Čapkové.

Scenárista a režisér Josef Císařovský patří k solitérním českým dokumentaristům a jeho spirituálně laděné snímky se vymykají běžnému pojetí dokumentárního filmu. Své výlučné postavení potvrzuje i hraným dokumentem Ztracen 45, zabývajícím se pátráním Jarmily Čapkové (1889–1962) po jejím muži, slavném malíři Josefu Čapkovi (1887–1945), jehož smrt v koncentračním táboře Bergen-Belsen v dubnu 1945 nebyla tehdy definitivně potvrzena. Žena se hned v červnu na základě svědectví, že manžel byl spatřen ještě tři dny po konci války, vydala v červnu 1945 bezvýsledně do Německa. Druhou cestu podnikla koncem roku 1947, kdy po Čapkovi marně pátrala v severním Německu v různých nemocnicích a ústavech. Druhou rovinu filmu tvoří Jarmiliny deníkové vzpomínky na vztah s Josefem, v nichž se odkrývá příběh velké lásky, jež se ve stále více odcizeném soužití mění až v nenávist, aby se posléze proměnila opět v pevnou, bohužel už nenaplněnou citovou vazbu. Jarmila si postupně uvědomuje, jak moc svého muže milovala a jak si vlivem svých povah i prostředí nedokázali vyjít vzájemně vstříc. Podobný proces prožil podle dopisů z koncentráku i Josef. – Snímek je uvozen „náladotvornými“ záběry sychravé krajiny, řeky či moře. Leitmotivem se stávají i obrazy ohně (Britové po osvobození lágr Bergen-Belsen spálili, Jarmila podle mužova přání hodila do kamen řadu jeho nedodělaných rozřezaných obrazů i vlastní knihu). Prostřednictvím postavy Jarmily, ztělesněné Taťjanou Medveckou, tvůrce zachycuje její putování rozvráceným Německem, zatímco režisérova dcera Anna Císařovská představuje mladou Jarmilu, prožívající po boku milovaného muže chvíle štěstí i zoufalství. V několika sekvencích se zjevuje i Josef Čapek v podání Alexandra Rašilova. – Na okolnosti z minulosti vzpomíná i zeť Čapkových, uznávaný pediatr Jaroslav Dostál (nar. 1923), který se bohužel nedožil premiéry (zemřel 31.5.2014). Promlouvají i lidé z německého Kroppu, kde Jarmila muže hledala. Značný prostor dostávají texty z deníků a vzpomínek. Další leitmotiv tvoří Josefovy obrazy, součástí je též 3-D animace podle fotografií britských letců, zachycující poválečnou zkázu Německa. Unikátní jsou použité dobové fotografie z Německa. – Sugestivní emotivní dílo má kromě historické hodnoty i estetické kvality, jež se s žánrem dokumentu pojí jen zřídkakdy... -tbk-

Upozornění, následující text obsahuje spoiler! Zobrazit >

Starý pamětník (zeť Josefa a Jarmily Čapkových a manžel jejich dcery Aleny Čapkové, MUDr. Jaroslav Dostál) vzpomíná v Josefově ateliéru ve vinohradské vile, že známý malíř často maloval námořníky z touhy po cizině. – Josef Čapek byl zatčen gestapem v roce 1939 a celou válku strávil v koncentračních táborech. V dubnu 1945 zemřel v lágru Bergen-Belsen, který byl osvobozen Brity a brzy poté spálen. Podle svědectví E.F. Buriana z druhé ruky, jež jeho zdroj, tlumočník Britů, potvrdil, byl však Josef spatřen živý ještě tři dny po skončení války. – Čapkova žena Jarmila se podle svých deníkových záznamů trýznila kvůli tomu, že v letech soužití nedokázala dát muži najevo lásku, kterou k němu cítila. Vzpomíná na dobu mládí. Dostala od Josefa obdivný dopis podepsaný XYZ a odpověděla na něj v inzerátu. Začali se setkávat v roce 1910. Josef však záhy odjel do Paříže. V únoru 1914 se zaslíbili a v roce 1919 se vzali... – Vzhledem k tomu, že neexistovalo oficiální potvrzení Čapkovy smrti, vydá se ho Jarmila hledat. Již v červnu 1945 vyrazí autem generála Sameše do Německa. Když zjistí, že tábor Bergen-Belsen byl vypálen, vrací se zpět s nepořízenou. – Po svatbě žili manželé v Říční ulici. V roce 1923 se jim narodila dcera Alena. Rodina se přestěhovala do nově postavené vily, což byla podle Jarmily chyba. Soužití s Josefovým bratrem Karlem tam nebylo idylické. Josef, jemuž se v rodině říkalo Peča, byl ponořen do své práce buď v ateliéru nebo na zahradě. Se ženou si celý život vykali. Jarmila se v novém domově cítila stále více osamělá. Manželé se v průběhu let vzájemně odcizili. Josef však z koncentráku psal, jak lituje toho, že svou lásku k manželce nedával dostatečně najevo. – V roce 1946 přišla další zpráva, že kdosi Josefa v Německu viděl. Jarmila navštívila jasnovidku, která také zmiňovala, že muž je naživu. „Viděla“ ho prý v jakémsi vězení či v nemocnici. – Jarmila vzpomíná, jak jí vadil nedostatek manželské lásky i chlad v rodině. Cítila se ve slepé uličce a upínala se ke knize, kterou chtěla napsat. Věnovala se svým deníkům. Podle Jaroslava Dostála později nechtěla její dcera, aby se tyto deníky dostaly na veřejnost. – V říjnu 1947 Jarmila znovu vyráží do Německa pátrat po manželovi. Hledá ho na severu v barácích pro utečence, v nemocnicích i v různých ústavech. Občas narazí na nějakou stopu, jako například v diakonii v Kroppu. O tehdejší těžké době mluví jeden z místních a pamětnice. Stopy zavedou cestovatelku do Bielefeldu. – Nemocný Josef v lágru vzpomíná na bratra. Jeho vlastní literární tvorba byla polemikou s Karlovými lehce psanými díly. – Když Jarmila neuspěje, vrací se do Bergenu. Dál vzpomíná na své vyhořelé manželství. Ona v sobě cítila vášeň, ale Josef byl chladný a odtažitý. Zastání nenašla ani u své matky, která držela se zetěm. – Jarmila hledá muže i pomocí rozhlasu. Na další stopu narazí v jednom ústavu v Hamburku. Ošetřovatel a pak ředitel podle fotky tvrdí, že Josef byl tamním pacientem. – Jarmila si přiznává, že začala muže nenávidět. Oceňuje však jeho dobré vlastnosti. Během války udržovala dům, jakoby se měl každou chvíli vrátit. – Po dalším marném hledání se v prosinci 1947 vrací Jarmila Čapková do Prahy. – Jaroslav Dostál se zmiňuje o tom, že splnila přání svého manžela, aby podle něj nedokončené obrazy zničila. Část jich rozřezala a spálila, část byla shozena z mostu do Labe. Pan doktor Dostál některé z nich podlepil a zachránil. – Jarmila spálí i svou knihu. Vyčítá si, že nedokázala otevřít své srdce, vyznává se manželovi ze své lásky; poprvé použije tykání. – Jarmila Čapková zemřela v roce 1962. Nikdy se nevzdala naděje, že Josef válku přežil. -tbk-

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.

Doporučujeme
Taťjana Medvecká

Taťjana Medvecká

Jarmila Čapková

Anna Císařovská

Anna Císařovská

mladá Jarmila

Alexandr Rašilov

Alexandr Rašilov

Josef Čapek

Elisabeth Steinleinová

Elisabeth Steinleinová

Irmgard Klaassenová

Irmgard Klaassenová

Jörn Engler

Jörn Engler

Mark Johnson

Mark Johnson

Zdeněk Barchánek

Zdeněk Barchánek

Rota Nazdar

Rota Nazdar

MUDr. Jaroslav Dostál

MUDr. Jaroslav Dostál

Asistent režie

David Pešek

Původní filmový námět

Josef Císařovský

Předloha

Jarmila Čapková (Vzpomínky; nakladatelství Torst, 1998) (knižní citace)

Dramaturgie

Antonín Trš

Architekt

Michael Dáňa

Návrhy kostýmů

Oliva Kindlová,

Dana Bláhová

Masky

Milada Marková

Výkonná produkce

Aleš Hudský

Producent

Antonín Trš (kreativní producent)

Vedoucí produkce

Milada Rebcová (ČT)

Výtvarná spolupráce

Břetislav Kašpar (grafika),

Jiří Liška (grafika),

Jiří Pešek (grafika)

Spolupráce

Theresa Langerová,

Petr Morávek (manažer realizace),

Klaus Tätzler

Vítěz

Festival: 11. Evropský filmový festival, ARTS&FILM TELČ 2015

2015
Lokalita: Telč / Česká republika
Grand Prix Vojtěcha Jasného

Použitá hudba

Johannes Brahms

Písně

titulní píseň /bez názvu/,

různé skladby a písně

Hudba k písni

Bára Císařovská (titulní píseň /bez názvu/)

Původní název

Ztracen 45

Anglický název

Missing 45

Pracovní název

Jarmiliny deníky

Souběžný název

Ztracen 1945

Copyright

2014

Rok výroby

2014

Premiéra

11.09.2014

Přístupnost

přístupný

Distribuce

CinemArt (do 10.9.2024)