Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Vzpomínky a zapomínání

drama, groteska, dokument

Typologie filmu

kombinovaný

Anglický název

Remembering and forgetting

Minutáž

110

Žánr

drama, groteska, dokument

Země původu

Česká republika, Polsko

Copyright

2005

Rok výroby

2005

Premiéra

01.05.2005
Doporučujeme

Pásmo Vzpomínky a zapomínání je součástí širšího stejnojmenného projektu, který byl zahájen v Praze při příležitosti oslav 60. výročí konce 2. světové války. Prostřednictvím filmových projekcí a následných besed s tvůrci, s historiky i s pamětníky se zabývá odrazem holocaustu v kinematografii, a to napříč jejími druhy. Na pražskou přehlídku, jež se uskutečnila v kině Světozor a v promítací síni NFA Ponrepo ve dnech 8.–10. května 2005, navážou podobné akce ve všech zemích Visegrádu. – Pásmo je filmově-historickou sondou do dějin zobrazování holocaustu. Ukazuje možnosti reflexe tragických dějinných událostí prostřednictvím animovaného, dokumentárního a hraného filmu. Vzpoura hraček, Zlopověstné dítě a Pasažérka tedy představují různé druhy filmu, vzniklé též na odlišném historickém pozadí, avšak spojené tématem nacistické genocidy, jež zpracovávají z odlišných úhlů pohledu. – Krajně různorodé snímky jsou ovšem shodou okolností zajímavě, byť jen okrajově spojeny: Eduard Linkers, který hraje ve Vzpouře hraček gestapáka, namluvil ve Zlopověstném dítěti komentář a v tomtéž filmu jsou použity záběry z Pasažérky. – Pásmo musí být uváděno vcelku a s tituly v uvedeném pořadí. -tbk-

Upozornění, následující text obsahuje spoiler! Zobrazit >

Jako třetí je po českých filmech Vzpoura hraček a Zlopověstné dítě (mající vlastní profily) v pásmu zařazen zahraniční snímek Pasažérka.

Pasažérka
černobílý, drama, psychologický, historický, širokoúhlý, 35mm, mono, středometrážní – 58 minut.

Původní název: Pasażerka. Anglický název: Passenger. Země původu: Polsko. Výrobce: Zespół Filmowy „Kamera“. Rok výroby: 1963. Premiéra: 13.11.1964 (původní), 1.5.2005. Mluveno: česky (dabováno), polsky (české titulky).

ŠTÁB A TVŮRCI: Režie: Andrzej Munk, Witold Lesiewicz (dokončení filmu). Předloha: Zofia Posmyszová (novela Pasažérka; 1962, česky 1964). Scénář: Zofia Posmyszová, Andrzej Munk, Wiktor Woroszylski (dokončení filmu – komentář). Kamera: Krzysztof Winiewicz. Výprava: Tadeusz Wybult. Návrhy kostýmů: Wiesława Chojkowská. Střih: Zofia Dworniková (dokončení filmu). Zvuk: Jerzy Szawłowski. Vedoucí produkce: Wilhelm Hollender. Hudba: Tadeusz Baird. Použitá hudba: Johann Sebastian Bach (Houslový koncert E dur). Písně: různé skladby. Komentář: Tadeusz Łomnicki (komentář v originální verzi), Jiří Adamíra, Jaroslava Adamová. České titulky: Bořivoj Křemenák. Režie české verze: Ludvík Žáček (Studio pro úpravu zahraničních filmů).

HRAJÍ: Aleksandra Śląská (Liza), Anna Ciepielewská (Marta), Marek Walczewski (Tadeusz), Maria Kościałkowská (Inge), Irena Malkiewiczová (hlavní dozorkyně), Leon Pietraszkiewicz (velitel tábora Grabner), Andrzej Krasicki (člen mezinárodní komise), Kazimierz Rudski (člen mezinárodní komise), Janusz Bylczyński (kápo), Jan Kreczmar (Walter).

OCENĚNÍ: (neúplné) MFF v Cannes 1964: Zvláštní čestné uznání poroty, Cena FIPRESCI. MFF v Benátkách 1964: Cena Svazu italských novinářů. XV. filmový festival pracujících 1964: Hlavní cena, Cena Svazu protifašistických bojovníků.

Snímek Pasažérka z roku 1963 patří určitě do dějin kinematografie jako jedno z nejlepších děl s tematikou koncentračních táborů. V roce 1961 jej začal natáčet Andrzej Munk (1921-1961), který však v září toho roku zahynul při autonehodě. Film má dvě časové roviny: soudobou, odehrávající se na palubě luxusního parníku, a minulou, odvíjející se v koncentračním táboře Osvětim. Bývalá dozorkyně Liza se vrací s manželem Walterem po letech z Ameriky do Německa. V Anglii přistoupí na palubu pasažérka, která jí připomene vězenkyni Martu. Liza se ve vzpomínkách vrací do minulosti a před dosud nic netušícím manželem i sama před sebou obhajuje své tehdejší jednání… – Munk před smrtí natočil téměř všechny pasáže z koncentráku, jež však měly být jen rámcem pro příběh z paluby lodi. Jeho blízký spolupracovník Witold Lesiewicz sestříhal realizované sekvence, doplnil je statickými záběry, již pořízenými na lodi, a také vysvětlujícím komentářem. Výsledkem je překvapivě kompaktní dílo, které dodnes neztratilo nic na své působivosti. Novátorský počin, spočívající v tom, že Munk zvolil úhel pohledu nikoliv oběti nýbrž nesporně vinné ženy, provází i neméně novátorské zobrazení lágrového života. Tvůrce se vyhýbá explicitnímu násilí a často pracuje se strhující obrazovou symbolikou (děti jdoucí bezstarostně do plynových pecí a esesák, stejně bezstarostně připravující smrtící plyn). Tragický osud milionů vězňů i samolibost jejich trýznitelů tak dostávají nezvyklý rozměr, jenž je však nesmírně sugestivní. – Film vznikl na základě rozhlasového pořadu (1959), později zpracovaného pro televizi (1960) a v roce 1962 vydaného autorkou Z. Posmyszovou v knižní podobě. -tbk-

OBSAH: Atraktivní Liza se vrací s manželem Walterem, německým emigrantem, po letech zpět do Německa. Luxusní parník je pro cestující zvláštním uzavřeným světem. Při zastávce v Anglii vidí Liza stoupat na palubu ženu, s níž se kdysi setkala. – Odhodlá se a vypráví manželovi o své minulosti. – V roce 1943 nastoupila do Osvětimi jako vedoucí skladu. Vybrala si z řad zubožených vězenkyň Martu jako sekretářku. Chovala se k ní dobře a dokonce jí umožnila i styk s jejím milencem, vězněm Tadeuszem. – Také jí pomohla, když onemocněla. – Avšak milenci se nakonec ocitli v bloku smrti. Tadeusz byl popraven a Liza, odjíždějící z tábora, naposledy viděla Martu v cele bloku, z nějž nebylo úniku... – Toto však byla verze událostí pro Waltera. Liza si sama pro sebe vybavuje, jak to bylo doopravdy. Záviděla hrdé Martě její lásku i to, s jakou odhodlaností snáší útrapy. Byla posedlá touhou podřídit si ji a přimět ji, aby jí vyjádřila vděčnost. – Jedna z dozorkyň, Inge, zaslechne ve skladu pláč dítěte. Ale Marta vše popře. Liza však ví, že se vězenkyně starají o ukryté miminko, zachráněné z transportu. – Marta odmítne udat ženy, které se přiblížily k plotu, za nímž jdou muži. – Inge je zoufalá, když vězňové způsobí smrt jejího vlčáka. – Marta onemocní a dozorkyně toho využijí. Přivedou k ní členy mezinárodní komise, aby dokázaly německou humánnost vůči politickým vězňům. Žena neodpovídá na jejich otázky, musí však přiznat, že za ní byl její blízký, Tadeusz. – Vězňové jsou seřazení na apelplacu a i s dozorci poslouchají orchestr, složený z koncentráčníků. Tadeusz nenápadně pošle milence medailonek s jejím portrétem. Koncert naruší příjezd dalšího transportu. – Při trestání nahých žen si chce Liza dále Martu podrobit tím, že ji ostentativně nevybere mezi ostatní, jež čeká smrt. – Dozorkyně najdou v baráku moták. Všechny ženy musejí nastoupit venku. Marta musí moták překládat: čte jej jako vyznání ženy milovanému muži. Liza chce, aby se přiznala autorka motáku. Je však odvolána za Inge k veliteli. Kdosi propašoval zprávy z tábora ven. Liza však popře, že by to bylo od jejího komanda, a popře i to, že vězenkyně ukrývají dítě. Velitel jí oznámí, že je za své zásluhy přeložena do Německa. – Žena venku moták zničí. Ví, že na něm byla zpráva pro cizinu. Na apelplacu se Marta přizná k autorství motáku. Liza ví, že svůj boj s ní prohrála. Zfackuje ji a pak oznámí ženám, že jsou podle rozkazu velitele všechny převeleny do trestného komanda. – Pasažérky se na palubě střetnou pohledem. To je vše. Možná nová cestující ani nebyla Marta. Liza bude dál spokojeně žít, jako tisíce jí podobných... -tbk-

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.

Doporučujeme

Původní název

Vzpomínky a zapomínání

Anglický název

Remembering and forgetting

Copyright

2005

Rok výroby

2005

Premiéra

01.05.2005

Distribuce

Asociace českých filmových klubů, o.s. (monopol do 1.5.2008)

Formát

4:3, 16:9

Barva

black & white/colour