Domestik

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2018

Rok výroby

2017—2018

Premiéra

27. 9. 2018

Minutáž

120 min

Kategorie

film

Žánr

psychologický

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Domestik

Český název

Domestik

Anglický název

Domestique

Souběžný název

Domestik

Anotace

Debutující režisér a scenárista Adam Sedlák přináší v komorním snímku Domestik minimalistickou psychologickou studii současných partnerských vztahů, jejíž protagonisté v sobeckém zaujetí sebou samými postupně ztrácejí smysl pro realitu a ocitají se ve vlastních pastech. Oba hlavní hrdinové jsou třicátníci a žijí v moderním bytě ve zjevném dostatku. On je profesionálním cyklistou, toužícím dostat se ke konci kariéry výš, čemuž podřizuje všechno. Ona je učitelkou a touží po dítěti; cílevědomě se snaží otěhotnět. Jejich soužití se kvůli egoismu, v němž i emoce jsou vesměs velmi chladné (s výjimkou dvou divokých souloží), proměňuje v domácí peklo. Zároveň se ovšem proměňují i oni sami a ocitají se na samé hraně existence. Romanovi v jeho posedlosti nestačí každodenní trénink doma na válcích. Proto začne spát v kyslíkovém stanu a proto s pomocí cynického alkoholického lékaře začne dopovat a postupně nekontrolovaně hubnout. Šarlota stále hůře snáší svou osamělost po boku právě tak osamělého partnera a podléhá technikáliím, spjatým se snahou o oplodnění. Oba končí sebezničením... – V příběhu se kromě dvou protagonistů a lékaře objeví nakrátko již jen kustod, který závodníkovi zařídí kyslíkový stan, a mladý cyklista, s nímž se Roman míjí při čekání na doktora. Navíc se téměř celý děj odehrává jen v bytě manželů, kde ani nejsou vidět okna. Pouze ojediněle se přenáší do chodeb cyklistického stadionu a do doktorovy pracovny kdesi v tamním sklepě. Vyprávění rytmizují záběry stereotypního tréninku na válcích či na oválu. Velmi sporé jsou pohledy do „venkovního“ světa (Šarlotina návštěva bazénu, její běhání v lese a její kuřácké pauzy u školy). Klaustrofobní atmosféru akcentuje i tmavá výmalba bytu a jeho neosobní zařízení a také bohatá zvuková stopa, v níž se kromě zajímavé hudby uplatňují ruchy (hluk kompresoru kyslíkového stanu, pípání moderních přístrojů včetně robotického luxu apod.). Stěžejní jsou koncentrované výkony Terezy Hofové a Jiřího Konvalinky, který se též se svou skupinou Vložte kočku podílel na soundtracku. Autor se věnoval oceněnému scénáři několik let. Snímek se vymyká běžné české produkci a připomíná některá zahraniční artová díla. Film byl uveden v hlavní soutěži na 53. MFF Karlovy Vary 2018. -tbk-

Obsah

„Nejdůležitější vybavení domácnosti cyklisty leží na podlaze v koupelně. Je to váha.“ Lance Armstrong. – Třicátník Roman je profesionálním cyklistou. Trénuje doma na válcích nebo na cyklistickém stadionu na oválu. Jeho manželka Šarlota je učitelkou. Žijí v moderně zařízeném bytě. – Po návratu Šarloty z práce se manželé v kuchyni obejmou. Mlčky povečeří. – Ve vaně Šarlota holí Romanovi nohy. – Jindy žena při jídle konstatuje, že by mohli jíst méně masa. – Dvojice se pokouší o dítě. Šarlota tomu podřizuje vše včetně plánovaného sexu. Pečlivě si vede záznamy. – Když má Roman při milování potíže, omlouvá se, že to přehnal s tréninkem. Podle ženy se nemá tolik přepínat. Na její prosbu si muž vezme chladící náplast na varlata. Protože nemůže spát, chce jít v noci trénovat do pokoje. Tvrdí, že má deficit a že zná své tělo. Když Šarlota konstatuje, že zítra má první den, mlčky se svleče a lehne si k ní. – Když ona vstává, on už zase šlape na kole na válcích. – Roman je stále nespokojen se svou váhou. Na stadionu mu kustod vykládá o úskalích při užívání kyslíkového stanu. Musí prý být trpělivý a nesmí to přehánět. Jinak z toho bude mít následky a bude to kontraproduktivní. Má začít na 1850 metrech (rovnou mu nadmořskou výšku nastaví na kompresoru) a nikdy nesmí překročit hranici 3 800 metrů. Roman pak sleduje kustoda na válcích: starší muž je zjevně lepší než on. – Šarlota je po návratu domů šokovaná stanem nad manželskou postelí. Muž jí vysvětlí, že simulace vysokohorského prostředí má vliv na zvýšení výkonnosti. Partnerka rozhodně odmítne ve stanu spát, ale on ji přemluví. – Později jí při jídle vyčítá, že kouří, že pije víno a také že mluví navzdory svému vzdělání dost sprostě. Roman odmítne kávu, protože po ní nemůže spát. Dohadují se spolu. Cyklista přizná manželce, že nejede na závody. Má ještě dva měsíce trénovat individuálně. Bude tak s ní aspoň víc doma. – Stan zůstane v bytě měsíc nebo šest týdnů. Po večeři si Roman váží zmrzlinu, což Šarlota nechápe. Připomene mu, aby si vzal pilulku na sex; ona sama často bere tablety. Ale muž prášek tajně zahodí. – První noc ve stanu. Šarlotě (která má na obličeji pleťovou masku) vadí hukot kompresoru. Roman odmítne pomilovat se s ní, i když na to mají kvůli možnému oplodnění jen tři dny; slíbí jí to na zítra. Dohadují se o chladicí náplasti na varlata, kterou on nechce používat, ale podle ní je to vzhledem k jeho profesi důležité. Šarlotu v noci probudí dýchací potíže. – Ráno žena konstatuje, že by měli přestat jíst lepek a že se vrátí kvůli třídním schůzkám později. Manžel stráví celý den doma. Jezdí na válcích, připravuje si jídlo, běhá na pásu. – Šarlota večer kvůli rozbité myčce rozzlobeně myje nádobí, které muž nechal ve dřezu. Ustele si v obýváku. – Ženu zaskočí, když jí Roman řekne, že musí trénovat i v sobotu. Má na regeneraci jen neděli. Dohadují se kvůli stanu. Šarlota chce spát jako normální lidi. Jenže Roman se jí zeptá, co bude pak, až přestane závodit. – Cyklista jde za doktorem, který ordinuje v jakési sklepní místnosti na stadionu. Lékař mu dá tabletu a odebere mu krev na okysličení. Potřebuje prý kvůli svým záznamům nějaké falešné jméno a Roman si zvolí jméno Miguel. Sportovec má jíst maso. Lékař také chce, aby zhubnul pomocí EPA a dá mu na zkoušku pár ampulí. Roman mu vykládá, že je ženatý, žije s manželkou čtyři roky a snaží se o dítě. Doktor napíše recept na Šarlotu. – Roman si doma schová ampule do plechovky od energy drinku. – Šarlota se vrátí z bazénu. Muž si stěžuje, že je mu nějak divně a odmítne se s ní pomilovat, i když je dnes poslední den. Sám se pomodlí. – Cyklista trénuje na válcích v kyslíkové masce. – Šarlota cvičí na míči. Muž ji přitom pozoruje. Chce se s ní pomilovat, ale ona menstruuje. Žena odmítne anální sex a on ji přiměje k felaci. – Šarlota se osprchuje a udělá si pleťovou masku. Musí utěšovat manžela, který nedosáhl orgasmu. – Roman si tajně píchne injekci do břicha. Nastaví si kyslíkový stan na nadmořskou výšku 2 500 metrů. – Ráno si Šarlota bere prášky a manžel se k ní má. Navrhne jí, že by mohli jít večer do kina. – Při večeři se dohadují kvůli jídlu. Šarlota konstatuje, že nechce chlapa hubenějšího než je ona. Roman se v koupelně nutí zvracet. – Manželé se vrátí z kina. Žena je naštvaná, protože muž měl potíže s nohama a nemohl do schodů. On jí dává vzor jednoho z vítězů Tour de France, který nechodil do schodů. Ona ho urazí konstatováním, že on ovšem nikdy Tour de France nejel a ani nepojede... – Roman zase dře na válcích. – Šarlota si náhodou utrhne nehet a dá si udělat umělé. Zase se dohaduje s Romanem kvůli jídlu. Mluví o anorexii, s níž má zkušenosti ze školy. Přesně vystihne to, co Roman tajně dělá. – Manželé se v plodný den připraví na sex. Divoce se pomilují na manželské posteli v otevřeném stanu. Jsou spokojení. Šarlota si myslí, že tentokrát to vyjde. Roman lituje, že také nemůže být těhotný, protože v těhotenství se zvyšuje výkonnost. Vykládá, jak se za komunismu nechávaly sovětské a východoněmecké sportovkyně otěhotnět. Většinou však nezvládaly hormony a po závodech potratily. Pak nemohly mít děti. Šarloty se to dotkne, odejde spát na gauč a v pláči se zuřivě bouchá do břicha. – Stan je nastaven na 2800 metrů. – U doktora dostane Roman transfuzi své okysličené krve. Podle lékaře změnu pozná hned a bude mít spoustu energie. Má si rozmyslet, co s ní udělá. Doktor si přihne z placatky a mluví o tom, že byl už několikrát na léčení. Pak to vzdal a poddal se tomu, protože nemá cenu se proti tomu bránit. Podle něj lékaři lžou, že pacienta vyléčili; každá nemoc se prý nemocnému vrátí. Doktor cyklistovi doporučí dát si po tréninku sklenici horké vody, která ho zasytí. Když si vezme prášky na spaní, nemusí ani večeřet a možná ani snídat. Má si prý také odbarvit vlasy, čímž zničí genetickou informaci o dopingu. – Manželé se divoce pomilují u stolu. Roman se ženy zmocní zezadu. Šarlota je odbarvená na blond a ostříhaná. – Kyslíkový stan je nařízený na 3000 metrů. – Žena jde běhat do lesa. Zvrací. – Doma vyplňuje záznamy a zase zvrací v koupelně. Má stále hlad. – Odbarvený Roman je u doktora. Ten ho varuje, že za chvíli bude vypadat jako feťák kvůli častému zvracení. Roman si libuje, jak ho první transfuze „nakopla“. – Doma Šarlota pláče u vína. Našla mužův doping v plechovce. Ale Roman překvapivě drsně chce, aby ho nechala na pokoji. Muži teče krev z paže, zavře se v koupelně. Je zbědovaný. Sotva se dostane do stanu, kde usne. – Šarlota stan zavře a pustí kompresor, přičemž nastaví výšku... – Roman se probere nedostatkem kyslíku, dusí se. Otevře stan; je celý od krve. Vysprchuje se. – Muž mlčky jí. Šarlota stojí za ním v pokoji. Začne se svlékat. Svlékne se do naha. Manžel se k ní apaticky otočí a ona zoufale pláče... -tbk-

Hrají

Tereza Hofová

učitelka Šarlota

Jiří Konvalinka

cyklista Roman, Šarlotin manžel

Cyril Dobrý

mladý cyklista

Michael Moureček

člen cyklotýmu

Josef Kabeš

člen cyklotýmu

Tomáš Ponížil

člen cyklotýmu

Ondřej Kinkor

člen cyklotýmu

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Janek Paľovský

Skript

Jakub Jelínek

Scénář

Adam Sedlák

Dramaturg

Jaroslav Sedláček (FC ČT)

Kamera

Dušan Husár

Asistent kamery

Pavol Pekarčík, Ludvík Otevřel (ostřič), Michal Bouška (ostřič)

Výprava

Sofie Othmanová (vedoucí výpravy), Iveta Kyjáková, Vladimír Liška (rekvizitář), Lenka Kucháreková (rekvizitářka), Jiří Artyszek (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Tereza Kopecká, Ondřej Kinský (asistent)

Masky

Barbora Potužníková, Štěpánka Adámková, Štěpánka Kotalová, Blanka Patricie Skálová, Marek Capoušek

Zvuk

Jan Šulcek (design a střih zvuku), Jakub Jurásek (design a střih zvuku), Pavel Štěpánek (mix zvuku), Tomáš Karásek (mix zvuku), Jakub Suchomel (záznam hudby), David Titěra (supervize)

Vizuální efekty

UPP, David Váňa (supervize UPP)

Zvláštní efekty

Vladimír Liška

Postprodukce

UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Tomáš Pulc (technická supervize), Lifesaver (obraz), Vítek Kvítek Ureš (Lifesaver), Vorel Film (zvuk), Tomáš Vorel (vedoucí studia Vorel Film), Soundsquare (zvuk), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsquare), Adam Voneš (produkce Soundsquare)

Výkonná produkce

Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)

Producent

Jakub Jíra

Koproducent

Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Tomáš Baldýnský (kreativní producent FC ČT), Ivan Ostrochovský (Sentimentalfilm)

Produkce

Vojtěch Spěvák (koordinátor), Albert Malinovský (Sentimentalfilm)

Vedoucí produkce

Kryštof Zelenka, Jiří Koštýř (FC ČT)

Zástupce vedoucího produkce

Zuzana Vrbová (FC ČT)

Asistent vedoucího produkce

Vojtěch Kraupner, Blanka Patricie Skálová

Výtvarná spolupráce

Vladimír Staněk (grafika)

Spolupráce

Martin Mareček (klapka), Oliver Reitler (klapka), Karel Jílek (klapka), Martin Foltýn (klapka), Ondřej Kopřiva (klapka), Miro Žila (vrchní osvětlovač), Ondřej Horák (fotograf), Igor Zacharov (fotograf), Julie Vrabelová (fotografka), Jan Hromádko (fotograf)

Hudba

Nahrál

Vložte kočku, Jiří Konvalinka, Kryštof Kaplan, Cyril Kaplan

Písně

Brainfreeze

Hudba k písni Fuck Buttons

Furiko, Furiko, Furiko, Bolt

Hudba k písni Vložte kočku

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Košíře (Praha), cyklistická dráha Velodrom Motol (Praha)

Produkční údaje

Originální název

Domestik

Český název

Domestik

Anglický název

Domestique

Souběžný název

Domestik

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

psychologický

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2018

Rok výroby

2017—2018

Premiéra

festivalová premiéra 3. 7. 2018 (53. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
distribuční premiéra 27. 9. 2018 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

Každá posedlost má svoje vedlejší účinky.

Výrobce

Shore Points, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Sentimentalfilm (koprodukce), Universal Production Partners (koprodukce), Soundsquare (koprodukce), Elekta Film (koprodukce)

Distribuce

CinemArt (monopol do 27. 9. 2028)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

120 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:2,35

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

anglické