Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Pád

drama

Typologie filmu

animovaný

Minutáž

15

Žánr

drama

Země původu

Česká republika

Copyright

1999

Rok výroby

1999

Premiéra

17.06.1999

Režie

Aurel Klimt

Scénář

Aurel Klimt

Námět

Aurel Klimt
Doporučujeme

Po absolventském snímku O kouzelném zvonu (1998) je loutkový Pád čtvrtým opusem Aurela Klimta, který dnes již má v českém trikovém filmu své nezastupitelné místo. Volně inspirován povídkami Daniila Charmse (Vypadávající stařeny a Pád z knížky Dobytku smíchu netřeba; česky Argo, Praha 1994), tvorbou Michaila Bulgakova a dalších ruských autorů, zachycujících atmosféru meziválečného Ruska, vytvořil Klimt s výtvarníkem Petrem Pošem filmový příběh z Moskvy, kde „společenský mráz“ v temných uličkách stupňuje depresivní náladu nevšímavých a netečných obyvatel. Ty na okamžik vytrhne z každodenní letargie chystaný sebevražedný pokus jednoho z nich. Jeho pádu se však nedočkají a znovu se vrací k šedivě plynoucímu životu. – Pro film bylo vytvořeno čtyřicet loutek, dvě velké dekorace Moskvy, včetně Kremlu s rudou svítící hvězdou a stovkami ponurých domků a uliček. Brilantní vyprávění s velkou dávkou černého humoru koresponduje se syrovostí výtvarného pojetí vynikajícího Petra Poše a s působivou hudební složkou z autorské dílny Petra Soudka alias Komára (formace Činna). – Snímek uvádí CinemArt v pásmu spolu s Klimtovým animovaným filmem Eastern – Krvavý Hugo (1999) a s dokumentem Černobílá v barvě (1999). -kk-

Upozornění, následující text obsahuje spoiler! Zobrazit >

Do mrazivé noci pustého města problikává z nejvyšší věže rudá hvězda. V probouzejícím se dni pouze kočky živě pobíhají mezi komíny. Dnes jim dělá společnost starý muž, zamlkle sedící na hřebenu střechy. Odhodlává se spáchat sebevraždu. V ulici pod ním pochrupává bezdomovec, třímající v ruce lahev. První šedivé, do sebe schoulené ženy v šátcích přicházejí před „magazin“ a s hlavami skloněnými k zemi se apaticky staví do fronty. Okolo projíždí povozník s naloženým dřevem. – Kocovinou zmožený muž se ztěžka probouzí, poskakuje a opilecky blábolí. Fronta před obchodem se zvětšuje. Nahoře na střeše se mrouskají kočky. – Sedící muž začne pomalu sjíždět ze střechy. Kocour tomu překvapeně přihlíží. Před již otevřeným obchodem probíhá každodenní koloběh: jedna žena vyjde s nákupem, druhá vstoupí dovnitř a nově příchozí se postaví na konec řady. Muž se postupně sune k okraji střechy. – Z namrzlého okna protilehlého domu se chce na neobvyklou událost podívat zvědavá babka. Jak nedočkavě lomcuje kličkou, shodí na sebe konzolu. Zjeví se jí Lenin, rudé hvězdičky a srpy s kladivy. Když se probere z mrákot, běží do kredence pro kleště, aby vytáhla hřebík, kterým zajistila okno. – Muž zatím přejel přes okraj střechy a chytil se rukama za okap. Babce se konečně podaří okno otevřít. Málem jí vypadnou oči z důlků, když vidí, jak okap pod tíhou staříka povoluje. – Dosud nehybná fronta je vyrušena nezvyklou událostí. Ženy v řadě pohlédnou vzhůru. Milicionář udržuje pořádek. V okolních domech se začnou otevírat okna, ze kterých vykukují zpozornělé babky s očima na stopkách. Ze střechy něco spadne přímo do kanálu. Je to však jenom kočkou odkopnutý kocour. – K domu přijedou funebráci. Z vozu vyndají rakev, na niž nezúčastněně usednou. Čekání si krátí popíjením. – Z okna na druhé straně ulice vypadne příliš zvědavá babka a zůstane nehybně ležet na chodníku. Nikdo si jí nevšímá. – Před „magazin“ se dostaví lékař. Chce pomoci staříkovi, ale pohřebáci mu nechtějí přenechat kšeft a neomaleně uštědří doktorovi ránu do oka. Zdravotník spěšně odjíždí v sanitce. – Přijedou hasiči, vysunou žebřík a snaží se zachránit visícího muže, ale nedosáhnou k němu. Obhroublý pohřebák opět pěstí prosadí svoje přednostní právo. Hasiči vyklidí pole. – Den pokročil. Na protější chodník padá bez povšimnutí davu jedna babka za druhou. Pomalu se stmívá. Lidé se rozcházejí domů. Nehybná těla žen naloží městský metař vidlemi na vozík. I tu poslední, která se zřítí ve chvíli, kdy už celou ulici „poklidil“. – Policisté a pohřebáci jsou jediní, kteří ještě nevzdali čekání na pád visícího muže. – Hvězdy vyšly na nebe a stařík se dál bez hnutí drží okapu. Nakonec i funebráci, kteří dopili lahev, zasunou prázdnou rakev do vozu a odjedou. – Na své místo u pouliční lampy se svalí opilý pobuda. Po dlouhém dni se domů vrací povozník. Město se vylidnilo, ulice potemní. Stařec nehnutě visí... -kk-

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.

Doporučujeme

Původní filmový námět

Aurel Klimt

Předloha

Daniil Charms (Vypadávající stařeny),

Daniil Charms (Pád)

Scénář

Aurel Klimt

Výtvarník

Petr Poš,

Viktor Fixl (výroba loutek a dekorací),

Milada Ruth Thielová (výroba loutek a dekorací),

Zdar Šorm (výroba loutek a dekorací),

Tomáš Pokorný (výroba loutek a dekorací),

Milan Konečný (výroba loutek a dekorací),

Hanka Čížková (výroba loutek a dekorací),

Ondřej Zika (výroba loutek a dekorací),

Vít Lebeda (výroba loutek a dekorací),

Helena Veselá (výroba loutek a dekorací),

Jana Koubková (výroba loutek a dekorací),

Darina Vítová (výroba loutek a dekorací),

Soňa Řeřábková (výroba loutek a dekorací)

Animace

Jan Smrčka,

Aurel Klimt,

David Sukup

Výkonná produkce

Michal Havlík

Spolupráce

Jan Šiška (světla),

Dan Šilhan (světla)

Vítěz

Festival: AniFest

2002
Lokalita: Třeboň / Česká republika
Čestné uznání v kategorii animovaný film v délce 5 až 30 minut
Aurel Klimt

Vítěz

Festival: 28. festival krátkometrážních filmů Huesca

2000
Lokalita: Huesca / Španělsko
Zvláštní cena mladé poroty
Aurel Klimt

Vítěz

Festival: 7. FEBIOFEST

2000
Lokalita: Praha / Česká republika
Cena Kristián za nejpozoruhodnější tvůrčí čin roku 1999 v oblasti animované tvorby
Aurel Klimt

Vítěz

Festival: 28. festival krátkometrážních filmů Huesca

2000
Lokalita: Huesca / Španělsko
Cena poroty Mezinárodní federace filmových klubů FICC - Don Quijote
Aurel Klimt

Vítěz

Festival: 28. festival krátkometrážních filmů Huesca

2000
Lokalita: Huesca / Španělsko
Hlavní cena - Zlatý tanečník
Aurel Klimt

Vítěz

Akce: Tvůrčí prémie

2000
Lokalita: ... / Česká republika
Tvůrčí prémie - oborová cena sekce pro film a televizi NČLF za pozoruhodné obohacení české animované tvorby s přihlédnutím k filmu Pád
Aurel Klimt

Původní název

Pád

Copyright

1999

Rok výroby

1999

Premiéra

17.06.1999

Výrobce

Studio FAMU,

Česká televize,

TS Čestmíra Kopeckého (Česká televize),

KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s.,

Studio Jiřího Trnky (KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s.)

S podporou

Česká spořitelna,

Tiskárna LITTERE,

Pægas

Nositelé copyrightu

FAMU,

ČT,

Krátký Film Praha, a.s.

Distribuce

CinemArt (jako součást pásma (Pád a Černobílá v barvě))

Nosič

35mm

Barva

colour