Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Passage

groteska

Typologie filmu

hraný

Minutáž

110

Žánr

groteska

Země původu

Česká republika, Francie, Belgie

Copyright

1996

Rok výroby

1996

Premiéra

27.02.1997

Jazyková verze

česká

Režie

Juraj Herz

Scénář

Juraj Herz, Christian Rullier
Doporučujeme

Tragikomedie s příchutí absurdity a erotickým podtextem.

Tvůrci koprodukčního filmu Passage vycházejí ze stejnojmenné novely Karla Pecky Pasáž. Z prózy však přebírají pouze výchozí situaci a charaktery některých postav. Kafkovský příběh muže, který se takřka dobrovolně vnoří do nitra rozlehlé pražské pasáže a zapomene tak na život „venku“, změnili v bizarní černou grotesku, odpovídající dobovým filmovým trendům. K hlavnímu hrdinovi připojili ženskou postavu nymfomanské květinářky Betty a obohatili tak děj o značnou dávku erotiky. Zároveň zcela změnili „ideové pozadí“ Peckovy novely a přidali prvky jakéhosi magického paradoxu a filmu ve filmu. – Spořádaný bankovní úředník Michal Forman hledá před deštěm úkryt v pasáži. Nečekaně ho začne přitahovat zvláštní mikrosvět, zalidněný množstvím figur, které tu tráví všechen svůj čas. Postupem doby se muž stává jednou z nich. Prochází pasáží i jejím podzemím jako očistcem. Při pozdější snaze zbavit se nové tíživé existence zahyne. – Předobrazem místa děje byla Peckovi pasáž pražského paláce Lucerna, s četnými průchody, s různými podniky a sály i s rozsáhlým podzemním labyrintem. Filmaři samozřejmě využili tento unikátní komplex. Genius loci se nesporně odráží ve výsledném tvaru (vybral si ostatně i svou daň, když se herec Jacek Borkowski před koncem natáčení v podzemí těžce zranil). – Režisér Juraj Herz zamýšlel už dříve natočit tuto látku, která nesporně vyhovovala jeho tvůrčímu typu. Realizoval zvláštní snímek, který je v české kinematografii výjimečný svou atmosférou a stylem. Do hlavních rolí obsadil polské herce. -tbk-

Upozornění, následující text obsahuje spoiler! Zobrazit >

Bankovní úředník Michal Forman uvízne v prudkém dešti s vozem v dopravní zácpě. Manželka Elizabeta mu z taxíku podá tašku, kterou si zapomněl doma. Muži se rozbije vůz a on hledá před lijákem úkryt u vchodu do pasáže. Spolu s davem dalších lidí je svědkem, jak auto srazí člověka, který vyběhl z pasáže. Stará dáma Michala upozorní, že mrtvý mu byl velmi podobný. – Michal zahlédne v pasáži půvabnou dívenku. Půjčí drobné na telefon neznámé černovlasé ženě. Zastaví se ve zdejším baru. Sympatická servírka mu vytočí číslo do banky. Forman sdělí svému nadřízenému Landovi, že přijde do práce později. – Na záchodku je Michal svědkem, jak květinářka Betty usouloží v kabince muže, kterého potom odnesou všudypřítomní nosiči. Na místě zůstanou dívčiny náušnice. – V klenotnictví v pasáži si Michal vybere dárek pro Elizabetu k desátému výročí svatby. Prodavačka mu řekne, aby si přišel za půl hodiny, až dárek zabalí. – K muži se přidá černovláska z telefonní budky, Klára. On jí prozradí, že pro důvěrné přátele je Karel a ne Michal. Pozve tajuplnou ženu do baru a povídají si o jeho práci. Klára náhle odejde. K úředníkovi si přisedne žoviální pan Uxa a nabízí mu výměnu bytu. Nedá se odradit Michalovým konstatováním, že žádnou směnu nepotřebuje. – V pasáži stále natáčí filmový štáb. – Forman zjistí, že klenotnictví je zavřené. Sleduje květinářku Betty. V patře ho však napadnou dva skini. – Muž se probudí v tajemném bytě u Betty. Dívka se mu nepokrytě nabízí, on jí však s přemáháním odolá. Na jeho dotaz, proč po milování s ní muži umírají, Betty odpoví, že si není jistá, zda jsou opravdu mrtví. – Jakýsi starý muž Michala přiměje, aby si od něj koupil lístek do kina. – Muž nechá na záznamníku vzkaz Elizabetě, že se opozdí, protože prý potkal dávného přítele, Lukáška. Pak pozve Betty do lepší restaurace v pasáži. Květinářka provokuje hosty a vedoucí je oba decentně vykáže. Betty konstatuje, že je to její otec. – Forman se rozhodne opustit pasáž. U vchodu ho dostihne prodavačka s jeho dárkem. Pak se tu muž srazí s Lukáškem. Dávný kamarád ho přiměje, aby s ním šel na skleničku. Skončí spolu v šatně kabaretu, kde má bývalý herec Lukášek komický výstup v ženském převlečení. K popíjející dvojici se přidá Klára. Opilý Lukášek se k ní chová důvěrně. – Pozdě v noci probudí osamělého Formana inspicient. Lukášek s manželkou Klárou už odešli. U východu z pasáže se muž dá do řeči s podivným hlavním vrátným. Nechce se mu jet domů. Odevzdá zdánlivě komisnímu hlídači své doklady; dostane za to univerzální klíč a doporučení, aby se prospal v kabině kina. Michal si pustí v kabině film: na plátně se objeví záběry s přejetým mužem. – Brzy ráno chytne Michala na chodbě lázeňský Olda Stodola. Přiměje ho, aby mu dělal pomocníka. Záhy přijdou do páry ředitel banky a jeho obchodní přátelé. Michal je obsluhuje. – Michal se marně shání po hlavním vrátném. – Setká se s Klárou, ale chová se k ní chladně. Dostane se až za vedoucím a ten ho zavede do místnosti, z níž sleduje dění v pasáži na monitorech průmyslové televize. Forman tak mimo jiné vidí servírku, která provádí za závěsem baru felaci zákazníkům. – Pomocí vzácného univerzálního klíče se dostane Michal do prázdné herny. Na jednom kulečníkovém stole je křídový obrys těla a stopy krve. – Podle rady vedoucího jde Michal za kotelníkem Kryštofem. Ten ho varuje před podzemním labyrintem a seznámí ho s dívkou Monikou, která kdysi v podzemí zabloudila. Od té doby je pomatená a chodí stále nahá. – Formanovi se udělá zle. Nahoře na záchodcích opět přistihne Betty, odcházející od mrtvého klienta. Zabloudí do herny, kde se ho ujme vyhrávající Uxa. Karbaníky ruší při hře hádka hráčů kulečníku. Ukončí ji muž v koženém kabátě, kterému právě šla karta: jednoho z hráčů zastřelí. Mrtvý klesne na plátno stolu. Nikdo si toho však příliš nevšímá. Podle Uxy mají hra i pasáž svá pravidla a není radno je porušovat. – Michal při hledání hlavního vrátného jede s dívenkou v paternosteru. Vystoupí, a v místnosti, ozářené svícemi, vidí katafalk s mrtvolou. – Probere se u Stodoly. Lázeňský ho prý našel u kotelny. Vyruší je prodavačka z klenotnictví: souložila v páře s ředitelem banky, a tomu se podle ní udělalo nevolno. Je to však jen planý poplach. – Michal nenajde v šatně své šaty a musí si obléct nějaké hadry. Varuje hodující boháče, že jim Stodola připravil hostinu z krys. Ředitel banky však konstatuje, že v demokracii může každý jíst, na co má chuť. – V pasáži narazí Forman na Landu, ale ten ho nepozná. Znovu se na něj přilepí Klára: Lukášek ji prý zbil. Michal neochotně jde za bývalým přítelem. Najde ho v Bettyině bytě oběšeného. Mrtvý však náhle oživne: byl to jen divadelní trik. Lukášek kamaráda obviní, že mu před lety přebral milovanou Elizabetu a teď mu chce přebrat Kláru. V hádce a rvačce mezi muži vyjde rána z Lukáškovy pistole. Klára vystrčí otřeseného manžela z okna. Tělo spadne před lidi do pasáže. Žena obviní Michala z vraždy. Všechno natáčejí filmaři. – Starý muž s lístky poradí prchajícímu Formanovi, aby utekl do podzemí přes kino. V sále se právě promítá scéna zavraždění Lukáška. – Cestou dolů zastaví Michala dva skini. Chtějí univerzální klíč. Muž ho hodí do kanálu a oni ho srazí k zemi. – Zbědovaný Michal se dostane do podzemí, kde probíhá velký mejdan. Nabízí se mu rozvášněná Betty. A on se s ní uprostřed plamenů divoce pomiluje. Pak jí vyzná lásku. Nazí projdou do Bettyina bytu. Oblečou se do večerních šatů a vydají se na ples ve Velkém sále. Jsou tu všichni lidé z pasáže; Michal poznává i dívčiny "mrtvé" zákazníky. Setká se též s Lukáškem, tvářícím se jako by se nic nestalo. Svůdná Betty vyhlíží nové klienty. – Michal odejde. Potká se s hlavním vrátným, který mu vrátí jeho doklady. Muž se náhle rozhodne a zoufale vyběhne z východu pasáže. V prudkém dešti skočí přímo pod auto. Sleduje to stará dáma. U bezvládného těla leží na zemi dárek pro Elizabetu: stejné náušnice, jaké nosí Betty. Celá scéna se však jenom natáčela do filmu. Herec, představující Michala, se po konci záběru zvedne. Vidí u vchodu do pasáže dívenku, která mu ukazuje v malé dlani univerzální klíč. Jde k ní. Náhle ho k sobě z nitra průchodu láká Betty. On jde za ní, a přitom otáčí hlavu k východu z pasáže... -tbk-

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.

Doporučujeme
Jacek Borkowski

Jacek Borkowski

Forman

Maĺgorzata Kozuchowska

Maĺgorzata Kozuchowska

Betty

Andrej Hryc

Andrej Hryc

vedoucí kavárny

Josef Vinklář

Josef Vinklář

Kryštof

Zdeněk Maryška

Zdeněk Maryška

Lukášek

Nadine Spinoza

Nadine Spinoza

servírka

Martin Štěpánek

Martin Štěpánek

hlavní vrátný

Josef Hajdučík

Josef Hajdučík

Stodola

Stanislav Zindulka

Stanislav Zindulka

stařec s lístky

Květa Fialová

Květa Fialová

stará dáma

Vladimír Kratina

Vladimír Kratina

muž v koženém kabátě

Miroslav Moravec

Miroslav Moravec

ředitel banky

Annelie Herzová

Annelie Herzová

tajemná holčička

Jan Kehár

Jan Kehár

nosič

Zuzana Fišárková

Zuzana Fišárková

stará tanečnice

Martina Adamcová

Martina Adamcová

prodavačka

Vlastimil Venclík

Vlastimil Venclík

muž v brýlích

Kateřina Nehybová

Kateřina Nehybová

Monika

Viktor Nejedlý

Viktor Nejedlý

starý vrátný

Zdenek Merta

Zdenek Merta

klavírista

J. Zavřel

J. Zavřel

J. Meduna

J. Meduna

M. Musil

M. Musil

Pomocná režie

Alena Ronovská

Asistent režie

Ondřej Balík (1. asistent režie),

Jiří Moravčík (2. asistent režie)

Předloha

Karel Pecka (Pasáž – novela)

Scénář

Juraj Herz,

Christian Rullier

Druhá kamera

Vladimír Křepelka

Návrhy kostýmů

Simona Rybáková

Zvuk

Jiří Kříž,

Harrik Maury

Výkonná produkce

Aleš Týbl,

Laurence Vercel

Producent

Jan Bílek,

Eve Vercel,

Robert Nador,

Patrick Quinet,

Alice Nemanská

Vedoucí výroby

Petr Bílek,

Aleš Týbl,

Hoang Le Van,

Jiří Merunka (ČT)

Zástupce vedoucího výroby

Petr Bílek

Nahrál

Studiový orchestr Rudolfa Wiedermana,

Burma Jones,

Zdenek

Původní název

Passage

Pracovní název

Pasáž

Copyright

1996

Rok výroby

1996

Premiéra

27.02.1997

Výrobce

Etamp Film Production,

Les Films de la Cassine (Francie),

Artemis Production (Belgie),

Česká televize,

TS Alice Nemanská (Česká televize),

Eurimages (s finanční podporou),

Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie (s finanční podporou)

Nositelé copyrightu

ETAMP FILM PRODUCTION,

Les Films de La Cassine,

Artemis Production,

Česká televize

Nosič

35mm

Zvuk

Dolby Digital

Verze

česká