(nar. 10.5.1931, Trevico, Kampánie – zem. 19.1.2016, Řím) se během studií filozofie a práv na univerzitě v Římě se živil jako novinář a kreslíř, ilustrátor a karikaturista pro různé humoristické časopisy. Od první poloviny 50. let působil jako scenárista především komedií po italsku (často s Ruggerem Maccarim). Tomuto žánru se později věnoval také ve své režijní tvorbě. V rozmanitě pojatých veselohrách, jež často obsahují společenské a politické prvky, uplatňoval i dramatické a tragikomické polohy. Od druhé poloviny 70. let se zaměřil na psychologická dramata a společenské fresky ze současnosti nebo z období fašismu. Z mnoha filmových ocenění uveďme Cenu za režii za film Oškliví, špinaví a zlí a Cenu za scénář filmu Terasa na MFF v Cannes, Zvláštní cenu poroty na MFF v Berlíně za Tančírnu, Zlatou cenu za snímek Měli jsme se tak rádi a Stříbrného sv. Jiřího za Nekalou soutěž na MFF v Moskvě, Donatellova Davida za filmy Zvláštní den, Noc ve Varennes, Tančírna a Rodina a Césara za zahraniční snímky Měli jsme se tak rádi, Zvláštní den a za režii filmu Tančírna. Byl čtyřikrát nominován na Oscara za filmy Zvláštní den, Nová strašidla, Tančírna a Rodina. Získal Zvláštní cenu na MFF v Montrealu 1999 a byl vyznamenán italským státním vyznamenáním Řádem komandéra za zásluhy o Italskou republiku (1995), Zlatou medailí za zásluhy o kulturu a umění (2001) a Řádem Rytíře Velkého kříže za zásluhy o Italskou republiku. – Filmografie: (podíl na scénáři, není-li uvedeno jinak) Canzoni, canzoni, canzoni (1953, Písně, písně, písně; r. Domenico Paolella), Fermi tutti arrivo io! (1953, Zastav všechny, přicházím já!; r. Sergio Grieco), epizody Dopoguerra 1920 (Poválečný rok 1920; r. Mario Chiari) a Girandola 1910 (Ohňostroj 1910; r. Antonio Pietrangeli) z povídkového filmu Amori di mezzo secolo (1953, Lásky z poloviny století), Accade al commissariato (1954, Stalo se na komisařství; r. Giorgio Simonelli), Un Americano a Roma (1954, Američan v Římě; r. Stefano Vanzina), Due notti con Cleopatra (1954, Dvě noci s Kleopatrou; r. Mario Mattòli), Gran varietà (1954, Velké varieté; r. Domenico Paolella), Una Parigina a Roma/Begegnung in Rom (1954, Pařížanka v Římě; r. Erich Kobler), Rosso e nero (1954, Červený a černý; r. Domenico Paolella), Ridere! Ridere! Ridere! (1954, Smát se! Smát se! Smát se!; r. Edoardo Anton), Accade al penitenziario (1955, Stalo se v káznici; r. Giorgio Bianchi), Buonanotte… avvocato (1955, Dobrou noc, advokáte; r. Giorgio Bianchi – TV), Lo scapolo (1955, Svobodný mládenec; r. Antonio Pietrangeli), I pappagalli (1955, Papoušci; r. Bruno Paolinelli), I giorni più belli (1956, Nejkrásnější dny; r. Mario Mattòli), Guardia, guardia scelta, brigadiere e maresciallo (1956, Strážník, rotný, strážmistr a nadstrážmistr; r. Mauro Bolognini), Mi permette babbo! (1956, Odpusťte mi, dědečku!; r. Mario Bonnard), Il conte Max (1957, Hrabě Max; r. Giorgio Bianchi – TV), Non sono più guaglione (1957, Už nejsem uličník; r. Domenico Paolella), Il marito (1957, Manžel; r. Nanni Loy, Gianni Puccini), Nata di marzo (1958, Narozena v březnu; r. Antonio Pietrangeli), Totò nella luna (1958, Totò na Měsíci; r. Stefano Vanzina), Non perdiamo la testa (1958, Neztrácejme hlavu; r. Mario Mattòli), Guardatele ma non toccatele! (1959, Dívat se, ale nedotýkat!; r. Mario Mattòli), Nel blu dipinto di blu (1959, Na modrou namalovaný modře; r. Piero Tellini), Primo amore (1959, První láska; r. Mario Camerini), Il nemico di mia moglie (1959, Nepřítel mé ženy; r. Gianni Puccini), Adua a její družky (1960, Adua e le compagne; r. Antonio Pietrangeli), Il mattatore (1960, Matador; r. Dino Risi), Le pillole di Ercole (1960, Herkulovy pilulky; r. Luciano Salce), Il carabiniere a cavallo (1961, Karabiniér na koni; r. Carlo Lizzani), Fantasmi a Roma (1961, Strašidla v Římě; r. Antonio Pietrangeli), epizody Lakomec (L’avaro; r. Luciano Lucignani), Vojákův příběh (L’avventura di un soldato; r. Nino Manfredi) a Ženy (Le donne; r. Sergio Sollima) z povídkového filmu Nesnadná láska (1962, L’amore difficile), Zuřivá léta (1962, Gli anni ruggenti; r. Luigi Zampa), La marcia su Roma (1962, Pochod na Řím; r. Dino Risi), Sváteční vyjížďka (1962, Il sorpasso; r. Dino Risi), epizoda E vissero felici (A žili šťastně; r. Gianni Puccini) z povídkového filmu I cuori infranti (1963, Zlomená srdce), I mostri (1963, Strašidla; r. Dino Risi), La Parmigiana (1963, Dívka z Parmy; r. Antonio Pietrangeli), Ženich na inzerát (1963, La visita; r. Antonio Pietrangeli), Follie d’estate (1963, Letní šílenství; r. Edoardo Anton), Il successo (1963, Úspěch; r. Mauro Morassi), epizoda Trpitelka (La sospirosa; r. Luciano Salce) z povídkového filmu Velká nevěra (1964, Alta infedeltà), Il gaucho (1964, Gaučo; r. Dino Risi), Il magnifico cornuto (1964, Báječný paroháč; r. Antonio Pietrangeli – TV), epizoda Una giornata decisiva (Rozhodující den; r. Dino Risi) z povídkového filmu I complessi (1965, Komplexy), Znal jsem ji dobře (1965, Io la conoscevo bene; r. Antonio Pietrangeli), Made in Italy (1965; r. Nanni Loy), Le dolci signore (1967, Rozkošné dámy; r. Luigi Zampa), Il profeta (1968, Prorok; r. Dino Risi), Noi donne siamo fatte così (1971, My ženy jsme již takové; r. Dino Risi), Il silenzio è complicità (1976, Mlčení je spoluvina; r. Laura Bettiová; + spol. střih), Cuori nella tormenta (1984, Srdce v bouři; r. Enrico Oldoini), Voi siete qui (2012, Vy jste tady; r. Francesco Matera; herec); (režie, podíl na scénáři, dokumentární tvorba): střm. Festival dell’Unità ’72 (1972, Festival Unity 72), kr. Carosello per la campagna referendaria sul divorzio (1975, Kolotoč pro kampaň k referendu o rozvodu), režijní účast na TV střm. Confronto, partecipazione, unità (1975, Konfrontace, účast, jednota), Vorrei che volo (1980, Že bych chtěl létat; spol. r. Raimondo Crociani, Ezio Di Monte, Francesco Lazotti), režijní účast na kolektivních dokumentech L’addio a Enrico Berlinguer (1984, Sbohem Enricu Berlinguerovi), Imago Urbis (1987), Un altro mondo è possibile (2001, Jiný svět je možný), La primavera del 2002: L’Italia protesta, l’Italia si ferma (2002, Jaro roku 2002: Itálie protestuje, Itálie se zastavuje) a Lettere dalla Palestina (2003, Dopisy z Palestiny); (režie, podíl na scénáři, není-li uvedeno jinak, celovečerní hraná tvorba) komediální povídkový film o vztazích mezi mužem a ženou Se permettete parliamo di donne (1964, Když dovolíte, hovoříme o ženách), komedie o římském šlechtici, jehož zneužije mladá zlodějka k útěku s ukradenými penězi do Švýcarska, La congiuntura (1965, Příležitost), epizoda Il vittimista (Fňukal + spol. sc.) z povídkového filmu Thrilling (1965, Thrilling), historická fantastická komedie volně podle renesanční novely Niccola Machiavelliho o ďábelském poslu na zemi, který se zamiluje do cudné dívky, již má svést, L’arcidiavolo (1966, Arciďábel), dobrodružná komedie o římském nakladateli, který se svým účetním hledá v Africe zmizelého švagra, Riusciranno i nostri eroi a ritrovare l’amico misteriosamente scomparso in Africa? (1968, Africké dobrodružství – TV), policejní drama podle stejnojmenného románu Uga Facca De Lagardy Il commissario Pepe (1969, Komisař Pepe), milostná tragikomedie Dramma della gelosia: Tutti i particolari in cronaca (1970, Drama žárlivosti – TV), hořká komedie o muži, který odjede do USA kvůli boxerské kariéře, Permette? Rocco Papaleo (1971, Dovolíte? Rocco Papaleo), mysteriózní komediální drama na motivy hry Friedricha Dürrenmatta Porucha, nazvané La più bella serata della mia vita (1972, Nejkrásnější večer mého života), dokumentárně pojaté politické drama ve formě reportážního záznamu o mladíkovi, který cestuje za prací, Trevico-Torino: Viaggio nel Fiat-Nam (Trevico-Turín: Cesta ve Fiatnamu), nostalgická retro komedie z 30. let o třech přátelích, kteří se po letech setkávají v odlišných společenských postaveních, C’eravamo tanto amati (1974, Měli jsme se tak rádi), hořká komedie z římské periferie o otci početné rodiny, který se dostane do konfliktu se svými příbuznými, Brutti, sporchi e cattivi (1976, Škaredí, špinaví a zlí – V), epizody Mangiamo i bambini (Jíme děti) a La ceremonia delle cariatidi (Slavnost karyatid) z povídkového filmu Signore e signori, buonanotte (1976, Dámy a pánové, dobrou noc), psychologické drama o ženě v domácnosti a intelektuálovi, kteří se sblíží v den příjezdu Hitlera do Říma, Zvláštní den (1977, Una giornata particolare), epizody Ptáček z údolí řeky Pádu (L’uccellino della Val Padana), Podezřelý (Il sospetto), Hostina (Hostaria!), Pečujte o ni jako o královnu (Come una regina), Příkladný občan (Il cittadino esemplare), Únos drahé bytosti (Squestro di persona cara) a Pohřební řeč (Elogio funebre) z povídkového filmu Nová strašidla (1977, I nuovi mostri), psychologické drama s prvky satiry o morálním úpadku intelektuální smetánky Terasa (1980, La terrazza), psychologické historické drama z 19. století podle románu Iginia Uga Tarchettiho o důstojníkovi, který se sblíží s ošklivou a bláznivou ženou Vášeň lásky (1981, Passione d’amore), historické kostýmní drama z období francouzské revoluce La nuit de Varennes (1982, Noc ve Varennes – V), originální muzikál bez mluveného slova, odehrávající se v pařížském tanečním klubu v rozmezí téměř padesáti let, Tančírna (1983, Le bal), hořká komedie o americkém podnikateli, který potká v Neapoli muže, jehož sestru miloval jako voják za 2. světové války, Maccheroni (1985, Makaróni), rodinná freska, sledující život jedné postavy od křtin až do osmdesátých narozenin, La famiglia (1987, Rodina – V), hořká komedie o muži, který se pokouší navázat vztah s odcizeným synem, Che ora è? (1988, Kolik je hodin?), nostalgické drama o majiteli biografu, vzpomínajícím na dětství, Splendor (1989, Kino Splendor – TV), Saremo felici (1989, Budeme šťastní; r. Gianfrancesco Lazotti; prod.), historická kostýmní komedie o kočovné divadelní společnosti, která je nucena přenocovat ve starém hradu, Il viaggio di capitan Fracassa (1990, Cesta kapitána Fracasse), psychologické drama o manželské krizi způsobené změnou názvu italské komunistické strany, Mario, Maria e Mario (1993, Mario, Maria a Mario), psychologické kriminální drama o nezaměstnaném mladíkovi, jemuž nabídne jeho soused peníze za vraždu manželky, Romanzo di un giovane povero (1995, Román o mladém chudákovi), epizoda 1943-1997 z povídkového filmu I corti italiani (1997), společenské drama o římské restauraci, kde se scházejí zámožní lidé, La cena (1998, Večeře), retrodrama z konce 30. let o dvou vzájemně si konkurujících obchodnících s oděvy, do jejichž osudů zasáhne 2. světová válka, Concorrenza sleale (2001, Nekalá soutěž), komediální povídkový film Gente di Roma (2003, Římský lid), autobiografické drama s dokumentárními prvky z filmového prostředí o setkání s Federicem Fellinim Che strano chiamarsi Federico: Scola racconta Fellini (2013, Jak je divné jmenovat se Federico: Scola vykládá Felliniho).   -jš-