9. září bude mít na kanálu ČT art premiéru nová dokumentární série Arzenál. V celkem osmi půlhodinových filmech budou moci diváci nahlédnout do problematiky péče o filmové dědictví v současné digitální éře.

Projekt vznikl ve spolupráci Národního filmového archivu s Českou televizí a Produkcí Radim Procházka. Jednotlivé díly cyklu, které přiblíží např. otázky sběru, archivace, restaurování či digitalizace filmů, natočili režiséři Adam Oľha, Martin Řezníček, Lucie Králová, Martin Švoma a Radim Procházka. Dramaturgem série je dokumentarista Karel Vachek.

Různé části Arzenálu jsou uspořádány do promyšleného celku. Série je rámována dvěma díly věnovanými aktuálnímu tématu digitalizace. V prvním filmu je na praktických příkladech (Všichni dobří rodáci, Ostře sledované vlaky) ukázán proces digitálního restaurování českého filmového dědictví, závěrečný díl pak téma pojímá v obecnější rovině uchování kulturní paměti pro budoucnost.

Ostatní části se zabývají dílčími aspekty filmového archivnictví. Ve snímku Hra na schovávanou je zmíněna role archivu jako místa schraňujícího citlivý audiovizuální materiál v době politické nesvobody, následující Příchozí z temnot přibližuje praxi restaurování poničených němých filmů a epizoda Amatérský film zase poukazuje na význam sbírkotvorné činnosti nejen pro malý okruh zájemců (např. z oblasti neprofesionální kinematografie), ale také pro společnost jako celek. Zbylé tři části série jsou věnovány tématům filmové osvěty, politické propagandy a recepce filmového média u současného publika.

Kromě odlišného obsahu jednotlivých dílů je pro Arzenál charakteristická žánrová rozrůzněnost, která dává sérii vnitřní dynamiku. I když se ve všech případech jedná o dokumenty, autoři některých dílů pracují s žánrovými atributy převzatými z hrané kinematografie. Tak např. Hru na schovávanou lze chápat jako detektivku, Příchozí z temnot je vyhraněn do hororu a závěrečná Nová věčnost je vizuálně podmanivou „docu sci-fi“. Jednotícím prvkem je naopak – vedle zastřešujícího tématu péče o filmové dědictví – výtvarně stylizovaná mizanscéna Jana Komárka, variující v různých obměnách základní motiv projekce na filmové plátno.

Zřetelným rysem série je, že nezůstává omezena na ryze oborovou debatu. Kromě filmových odborníků a tvůrců jsou do cyklu zahrnuty také rozhovory s filozofy, sociology a historiky, kteří úvahám o filmovém obraze a jeho archivaci dávají širší společenský rozměr. Účast zahraničních osobností, jakými jsou např. Peter Kubelka, Godfrey Reggio, David Bordwell či Nicola Mazzani, pak debatu o filmovém dědictví vyvádí z úzkého národního rámce a posouvá ji do roviny globálního zacházení s obrazy, jež jsou dnes generovány, uchovávány a šířeny digitálními médii.

Dokumentární série Arzenál bude vysílána na kanálu ČT art každý týden v rámci komponovaného programu. Po skončení dokumentu bude následovat celovečerní film či pásmo filmů vztahujících se k danému tématu.

 

Arzenál (Česká republika 2016), režie: Lucie Králová, Adam Oľha, Radim Procházka, Martin Řezníček Martin Švoma, scénář: Martin Švoma, kamera: Jakub Halousek, Adam Oľha, Prokop Souček, Tomáš Stanek, hudba: Michal Rataj, střih: Šimon Špidla, Adam Brothánek, Hedvika Hansalová, Josef Krajbich, Katarína Buchanan Geyerová, Miloš Málek. Česká televize – Produkce Radim Procházka, 8 x 26 min. Premiéra: 9. září 2016.