Na Štědrý den proběhla internetová premiéra krátkometrážního loutkového snímku absolventů UMPRUM Filipa Pošivače a Barbory Valecké Až po uši v mechu na portálu Stream.cz. 31. ledna můžete zavítat do Ponrepa na projekci z cyklu Ponrepo dětem, jež bude spojena s promítáním dalších animovaných snímků dvojice a rovněž animační dílnou.

„Průřez tvorbou režisérů Báry Valecké a Filipa Pošivače představí malým i velkým divákům různé animační techniky. Především ploškovou animaci a loutkový film, který je autorům nejbližší. Součástí programu bude i projekce jejich nejnovější společné pohádky Až po uši v mechu, v níž se svět dvou lesních trnků, Josefky a Bertíka, prolíná s osudem nešťastné Rusalky, které nakonec pomohou z nesnází. Film propojuje klasickou loutkovou animaci s moderní digitální postprodukcí. Následující animační dílnu povede sám režisér Filip Pošivač.“[1]

Autoři začali na příběhu pracovat ještě během studií na UMPRUM. Po čtyřech letech vznikl pětadvacetiminutový snímek, který si zasluhuje pozornost svým výtvarným pojetím, hravostí a propracovaností. Výtvarník Filip Pošivač má na svém kontě vedle krátkých animovaných filmů zdařilé ilustrace ke knize Jany Šrámkové Kuba Tuba Tatubahn (vydalo nakladatelství Běžíliška v roce 2015). Animaci měla na starosti Barbora Valecká (dříve Zadražilová). Až po uši v mechu vznikalo v animačním studiu Hafan, kde byly vytvořeny mimo jiné filmy Jana Baleje. Tvůrci pracovali klasickou loutkovou animací, každá loutka měla svou kostru, dekorace a rekvizity tvořily dřevo, polystyren a papíry. Film byl natočen digitálně a doplněn o počítačové efekty, které ve výsledku neruší.

Dvojice dětských hlavních hrdinů, malých trnků, bydlí v mechovišti uprostřed lesa. Josefka se stará o muchomůrky, kterým vyměňuje a spravuje klobouky, pečlivě je pudruje a jinak zvelebuje. Bertík má na starosti svítící houby, tedy veřejné osvětlení, a do podrobné mapy zakresluje vše, co je v lese. Dalšími obyvateli lesa jsou rusalky. Ty zpívají písně, které zaznívají v rozhlasu a probouzí tak celý les. Dají vzpomenout na jiné okouzlující dámské vokální uskupení – Trio z Belleville (2003). Čtvrtá sestra však pěvecké nadání nemá, a tak se rozhodne tento problém vyřešit poněkud svérázně a bezohledně. Roztomile drzá a neohrabaná rusalka je sympatickou vypravěčkou příběhu, namluvila ji Anna Polívková. Tvůrci les zabydleli dalšími obyvateli, jako jsou prašnivci, vážky a řada těžko popsatelných tvorů. Rozpohybovali také třeba stébla trávy, takže les skutečně ožil a obzvlášť ve večerních scénách, nasvícených houbami, vypadá kouzelně.

Příběh Až po uši v mechu dostal také knižní podobu. Autorsky jsou pod ní podepsáni oba tvůrci, napsala ji Iva K. Jestřábová, jež je scenáristkou a dramaturgyní filmu.

 

Až po uši v mechu (ČR 2015), námět, scénář, režie: Filip Pošivač, Barbora Valecká, scénář, dramaturgie: Iva K. Jestřábová, výtvarník: Filip Pošivač, animace: Barbora Valecká, kamera: Václav Fronk. nutprodukce, 25 min.

 

Poznámky:

[1] http://nfa.cz/cz/vzdelavani/ponrepo-detem/