Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Revue /
Fokus

Doporučujeme
Jan Křipač 13. 7. 2017

České filmy v industry programu MFF Karlovy Vary

Na letošním karlovarském festivalu bylo v rámci industry programu představeno několik slibných projektů s českou produkční či koprodukční účastí.

České filmy v industry programu MFF Karlovy Vary Foto: Dora Kubíčková (Filmový přehled)

Karlovarský festival usiluje dlouhodobě o podporu filmového průmyslu skrze samostatný program, zahrnující různé akce – od pitching fór, na nichž jsou prezentovány filmy ve fázi vývoje či výroby, přes panelové diskuze až po neformální setkání mezi filmovými profesionály. Záměrem je rozvíjet filmovou tvorbu – zejména v regionu střední a východní Evropy – ať už formou odborných konzultací, prostřednictvím nově navázaných kontaktů nebo skrze přímou finanční podporu.

Klíčovou z hlediska produkce celovečerních hraných filmů je platforma Works in Progress, na které soutěží vybrané projekty o cenu v celkové hodnotě 100 000 eur, zahrnující postprodukční služby studií UPP a Soundsquare a finanční hotovost 10 000 eur od Barrandov Studia. Letos se do soutěže přihlásilo 77 projektů, z nichž organizátoři vybrali 8 finalistů a jednoho účastníka mimo soutěž. Konečný výběr zahrnoval kromě tří debutů i několik filmů od prověřených tvůrců, jako např. Györgyho Pálfiho (Škyt, Taxidermia) nebo Emira Baigazina (Hodiny harmonie, Raněný anděl).

Odborná porota poté na základě prezentací (včetně ukázek z připravovaného filmu) vyhlásila vítěze, jímž se letos stal snímek Cenzorka slovenského dokumentaristy Petera Kerekese (66 sezón, Jak se vaří dějiny). Hlavní postavou jeho hraného celovečerního debutu, napsaného ve spolupráci s Ivanem Ostrochovským (Koza), je dozorkyně oděské státní věznice, která je pověřená pročítáním dopisů vězňů. V digitální éře, kdy zločinci komunikují primárně přes chytré telefony, obsahují dopisy pouze letmá milostná vyznání. Jejich prostřednictvím tak vzniká nezvyklý příběh o lásce a osamělosti několika antihrdinů na okraji společnosti.

Scénář vznikl podle skutečných osob a situací, které autoři zaznamenali během svého výzkumu v ukrajinských věznicích. Natáčení probíhalo částečně v reálném vězeňském prostředí za účasti profesionálních herců i samotných vězňů. Zbývá dokončit několik scén, které jsou plánovány na září letošního roku. Kameramanem snímku je Martin Kollár (5 October). Českým koproducentem je společnost Hypermarket Film. Premiéra by se měla uskutečnit v červenci 2018.

Peter Kerekes měl v karlovarském industry programu ještě jeden projekt – tentokrát výhradně jako producent. Film Okupácia 1968 je kolektivním dokumentem režisérů z pěti východoevropských zemí, které se v rámci Varšavské smlouvy podílely na okupaci Československa v roce 1968. Každý z autorů měl na toto téma natočit šestadvacetiminutový snímek, který bude následně zařazen do jednoho celovečerního filmu s plánovanou premiérou v únoru příštího roku. Kerekesův projekt byl vybrán do panelu Docu Talents, pořádaném ve spolupráci s MFDF Ji.hlava.

Na tomto setkání proběhly také prezentace několika nových českých dokumentů. Těsně před dokončením je snímek Umění pro začátečníky (premiéra v září 2017), v němž dvojice filmařů Bára Kopecká a Marek Bouda reflektují společností vytěsněné téma smrti z nezvyklé perspektivy lidí, kteří naopak trpí utkvělou představou o umírání. Na příští rok se chystá uvedení celovečerních debutů dvou mladých tvůrců, kteří mají za sebou již některé úspěšné studentské snímky. Greta Skocklassa (Pohledy na Věru Běchyňovou) natáčí za polárním kruhem „příběh“ nejsevernějšího švédského města, které má být kvůli těžbě železné rudy přesunuto o tři kilometry dál na východ. Snímek s pracovním názvem Kiruna 2.0 by měl být hotový v červenci 2018. Už v únoru hodlá představit svůj film střihač a režisér Tomáš Elšík (Message from Dement). Jeho Central Bus Station slibuje být „vizuálním experimentálním dokumentem“ o aktuálním tématu migrace. Posledním českým zástupcem v programu Docu Talents byl producent Radim Procházka, který se podílí na novém snímku Muris lotyšského režiséra a filmového teoretika Davise Simanise. Autor v něm skrze portrét Hermíny Purinové, jež se stala první obětí sovětské invaze do Litvy v roce 1940, nahlíží na komplikovanou historickou i současnou situaci v Pobaltí.

Výročí srpnové okupace vojsky Varšavské smlouvy bude připomenuto i ve filmu Můj neznámý vojín, který byl zařazen do soutěže Eurimages Lab Project zaměřené na netradiční formy filmového vyjadřování.  Vizuální umělkyně Anna Kryvenko (Poslechnout horizont) téma rozkrývá z ryze osobní perspektivy – prostřednictvím osudu svého prastrýce, který byl poslán do Československa jako vojín Rudé armády a po návratu do vlasti spáchal sebevraždu. Snímek vytvořený metodou found footage vzniká v produkční společnosti Analog Vision, která stojí i za zmíněným dokumentem Kiruna 2.0.

Kromě Kryvenko se soutěže účastnila i letošní absolventka Katedry režie na FAMU Johana Švarcová (Černý dort). Její celovečerní projekt The Sound is Innocent má být „hravým a poetickým“ dokumentem o vývoji elektronické hudby v Evropě, kterým má provázet sama autorka – mimo jiné také aktivní hudebnice. Produkce se ujala Kristýna Květová ze společnosti Cinémotif Films, založené před dvěma lety za účelem podpory mladé tvorby nejen z Česka (např. Road-Movie Martina Jelínka), ale i ze zahraničí (připravovaný debut švýcarské filmařky Fiony Zieglerové).

Zcela nesoutěžní zůstává sekce Pitch & Feedback, která má pomoci vybraným českým a slovenským projektům v dalším vývoji skrze odborné konzultace se zahraničními experty. Letos zde byla prezentována trojice vznikajících českých filmů se značným uměleckým potenciálem. Snímek Poloviny předního íránského herce a režiséra Aliho Mosaffy (Minulost) je koncipovaný jako thriller o muži, který pátrá v Praze po svém otci, vyhoštěném z Íránu do Československa kvůli svému levicovému přesvědčení. Natáčení v produkci i/o post je plánováno na druhou polovinu příštího roku.

Další dva filmy jsou pak hranými debuty zavedených dokumentaristů. Martin Dušek s Ondřejem Provazníkem (Poustevna, das ist Paradies!) připravují nezvyklou road movie Staříci o bývalých politických vězních, kteří se vydávají hledat nikdy nepotrestaného komunistického prokurátora, aby nad ním vykonali spravedlivý trest. Snímek, inspirovaný skutečnými událostmi, je produkován společností endorfilm, jež stojí za nedávnými festivalovými úspěchy Olma Omerzua (Rodinný film), Ivety Grófové (Pátá loď) či Györgyho Kristófa (Out).

Z reality vychází také hraný film Rok vdovy režisérky Veroniky Liškové (Danielův svět). Předlohou k němu byly deníky Zuzany Pokorné, která po nečekané smrti svého manžela musela projít řadou byrokratických absurdit spojených s vyřízením pozůstalosti. Snímek, kloubící osobní drama se společenskou kritikou, vzniká v produkci Alice Tabery ze společnosti CINEPOINT. Natáčení je plánováno na první polovinu roku 2019.

Posledním domácím projektem, představeným v letošním industry programu, byla adaptace novely Jaroslava Rudiše Národní třída. Práva ke zfilmování milostného příběhu o trojici outsiderů z pražské periferie získala společnost Negativ. Scénář, který píše Rudiš spolu s režisérem Štěpánem Altrichterem (Schmitke), byl prezentován na scenáristickém workshopu MIDPOINT Intensive, vedeném lektory ze Sundance Institutu. Začátek natáčení filmu je plánován ještě na tento rok.