Duane Hopkins navštíví Prahu, aby se s diváky podělil o své zkušenosti v rámci veřejné master class a uvedl své dva celovečerní filmy. Hopkins bývá popisován jako ústřední představitel vznikající „britské nové vlny“ po boku režisérů jako Steve McQueen, Andrea Arnold a další.

Hopkins je britský scenárista, režisér a producent. Prosadil se již svými krátkými snímky Pole (Field, 2001) a Miluj mě, nebo mě nech o samotě (Love Me Or Leave Me Alone, 2003). Za svůj celovečerní debut, drama Lepší věci (Better Things, 2008), uvedený v premiéře na festivalu v Cannes, získal řadu ocenění. Věnuje se též autorské umělecké činnosti v oblasti velkoplošných filmových instalací a produkci filmů jiných tvůrců v rámci vlastní společnosti Third Films.

Hopkinsův první krátký film Pole z roku 2001 měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes v rámci Týdne kritiky. Temný, neemotivní příběh o dospívání na venkově získal řadu ocenění na festivalech po celém světě. Hopkins na něj v roce 2003 navázal druhým krátkým filmem Miluj mě, nebo mě nech o samotě, který vznikl v programu „Cinema Extreme“ pro nové britské filmařské talenty pořádaném televizním kanálem Film 4 a Britskou filmovou radou. Snímek měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Edinburghu, kde byl oceněn jako nejlepší britský krátkometrážní film. Podobně jako prvotina Pole sklidil značný úspěch: celkem oba filmy získaly přes třicet mezinárodních ocenění.

Hopkins následně napsal a zrežíroval svůj debutový celovečerní film Lepší věci. Natáčel se v anglickém regionu West Midlands a jde o mnohovrstevný příběh o lásce, touze a ztrátě u mladých i starších na anglickém venkově. Kritici vyzdvihovali fakt, že snímek je radikální, a přitom dokáže zachytit i jemné nuance. Často bylo zmiňováno využití filmařských technik a vypravěčských postupů, které dokázaly propojit témata romantické tužby, příčin drogové závislosti a existenciální vnímání úzkosti, jež jsou záměrně zasazena do působivého prostředí současného venkova.

Hopkinsův druhý celovečerní snímek Bypass (2014) je příběhem o mladém muži Timovi, který patří do anglické pracující třídy. Právě přišel o matku, má se mu narodit syn a peněz se nedostává. Je nemocný, ale neví, jak moc. Stupňující se tlak okolí jeho nemoc zhoršuje a jednoho dne se Tim probouzí na nemocničním lůžku. Tento Hopkinsův film zkoumá generaci, kterou společnost v podstatě obešla a nenechala jí žádné naděje nebo směřování. Hopkinsovi se však daří překonávat klišé, jež se mohou se sociálním realismem často pojit, když využívá řadu stylových prostředků – jako sledování s pomocí ruční kamery nebo surreálné náznaky –, které vytvářejí jedinečnou atmosféru. „Chtěl jsem, aby se kamera stala další postavou filmu,“ uvedl Hopkins. „Vyšel jsem ze žánrového filmu a dal jsem mu novou sadu nástrojů.“

Hopkins tvoří i v oblasti fotografie a pohyblivého obrazu. Jeho první samostatná výstava nazvaná Neděle (Sunday), kterou tvořila sbírka jedno- a vícekanálových instalací pohyblivých obrazů, byla představena v Centru současného umění BALTIC v březnu 2009.

Program návštěvy vznikl v rámci projektu Cinergy a uskuteční se v pražském kině Světozor.

27. 4­. ve 20:45: projekce filmu Bypass

28. 4. v ­15:30:­ projekce filmu Lepší věci

28.4. v 18:00: master class s Duanem Hopkinsem (pouze v angličtině)  

Zdroj: Cinergy