Pár dní před svátkem zamilovaných vstoupí do kin film propagovaný jako svěží lifestylová komedie pro ženy. V hlavních rolích druhého snímku od režiséra divácky úspěšného Hodinového manžela (2014) Tomáše Svobody se objeví Lenka Vlasáková a David Matásek.   

Plzeňský rodák Tomáš Svoboda (1972) je vyučeným dřevomodelářem, který později studoval divadelní vědu na Masarykově univerzitě a divadelní režie na brněnské JAMU. V letech 2004 až 2006 byl uměleckým ředitelem pražského Rokoka, od roku 2010 pak působil jako umělecký šéf Městského divadla v Kladně, kde s velkým ohlasem uvedl hru Jaromír Jágr, Kladeňák nebo muzikál Pornohvězdy (spoluautorem byl v obou případech Petr Kolečko). Největší mediální pozornosti se dostalo jeho politickému kabaretu Blonďatá bestie o Kristýně Kočí.

Svobodův filmový debut Hodinový manžel je pozoruhodný přinejmenším pestrostí reakcí, které vyvolal. V jedné slovenské recenzi jsme se mohli dočíst, že „Jednotlivé mužské i ženské postavy disponujú dôveryhodným charakterovým potenciálom a svojimi behaviorálnymi špecifikami vhodne kontrastujú pri dejovej výstavbe a dodávajú tak filmu šťavu.“[1] František Fuka pak na svém blogu shovívavě napsal: „Takže, ano, je to bohužel další česká nepodařená komedie, ale je nepodařená trochu sympatičtějším způsobem, než bývá obvyklé…“[2]

Brzy bychom měli zjistit, jakým způsobem je (ne)podařen Svobodův druhý film. Komedie Jak se zbavit nevěsty by podle tvůrců měla nabídnout podobný typ zábavy „ze světa žen“ jako Deník Bridget Jonesové. Nasvědčuje tomu i popis postavy, kterou ztvárnila Lenka Vlasáková, jako „moderní dynamické ženy“. Otázkou je, jak si moderní a dynamické ženy představuje scenárista Marcel Bystroň, krom jiného autor komedie Po hlavě… do prdele (2006), oceněné Plyšovým lvem pro nejhorší film roku, a scénářů ke čtvrtému a pátému dílu Kameňáku (2013, 2015).

Moderní a dynamická žena se jmenuje Eva, vlastní cukrárnu, vychovává syna a usměrňuje svou matku (Jana Švandová). Když se moderní a dynamická Eva dozví o plánované svatbě bývalého manžela Honzy (David Matásek), na kterou by měla upéct svatební dort, vzdor veškeré své emancipovanosti tímto zjištěním potěšena není. Radost nemá ani Evina matka, odhodlána sňatek šťastných snoubenců stůj co stůj sabotovat a dát Honzu s Evou znovu dohromady. Schéma známé z jiných romantických komedií bude zřejmě ozvláštněno hlavně tím, že o srdce ideální osoby tentokrát nebude bojovat muž, nýbrž žena.

Kameramanem filmu natáčeného v létě 2015 v Praze nebo na orlické přehradě (kvůli scéně rodinných závodů na jachtách) byl Martin Šácha (Kawasakiho růže, 2009, Muži v naději, 2011, Nevinnost, 2011), který se v únoru 2016 také postaral o color grading. Po jeho doladění byl film v podstatě hotov a mohla se rozjet markentingová kampaň. V rámci ní například v dubnu letošního roku Dara Rolins natočila videoklip k písničce Wild World.

Dle informací publikovaných převážně na stránkách médií jako Blesk, Aha!, Šíp nebo TV Nova se jako hlavní lákadla snímku spíše než nápaditý scénář a formální neotřelost jeví nositelé jmen známých především čtenářům bulvárních periodik (Andrea Kerestešová, Matěj Ruppert, Kordula Stropnická). Muže by do kina zřejmě mělo nalákat velké akční finále s dortovou bitvou.

 

Jak se zbavit nevěsty (Česká republika 2016), režie: Tomáš Svoboda, scénář: Marcel Bystroň, kamera: Martin Šácha, hudba: Čeněk Kavečka, střih: Jiří Brožek, hrají: Lenka Vlasáková, David Matásek, Jana Švandová, Andrea Kerestešová, Matyáš Bystroň, Jaroslav Plesl ad. Bontonfilm, 95 min. Premiéra: 28. 4. 2016.

 

Poznámky:

[1] Ondrišová, Zuzana, Hodinový manžel. kinema.sk: http://www.kinema.sk/recenzia/36916/hodinovy-manzel.htm#ixzz45i6dJnIj

[2] Fuka, František, Hodinový manžel. fffilm: http://www.fffilm.name/2014/12/recenze-hodinovy-manzel-40.html