Ohlasy letošního ročníku karlovarského festivalu

Foto: Dora Kubíčková (Filmový přehled)

Anthropoid

„Pro milovníky akčních filmů bude finále v kostele dostatečnou ,katarzí?. Mnozí nejspíš docení odvahu ukázat události velmi syrově. A Seana Ellise nelze podezřívat z touhy mrknutím oka zavrhnout historii v zájmu podívané. Ale přes veškerou hodnověrnost detailů celek stejně trochu připomíná válečnou pohádku pro dospělé, byť bez happy endu.“ 

http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-65355410-anthropoid-film-karlovy-vary-festival-recenze

Vlk z Královských Vinohrad

„Vlk z Královských Vinohrad se zrodil z respektu a obdivu studentů k jejich učiteli. Pro obě strany to byl evidentně příjemný a nejspíš i vzájemně formativní zážitek. To je z filmu cítit a je to nesmírně sympatické. Ale je to taky nakonec trochu málo.“

https://www.respekt.cz/filmove-vyvary/vlk-z-vinohrad-se-nazral-posledni-film-jana-nemce-je-spiklenecky-podnik

„Když v Karlových Varech přebíral Jan Němec před deseti lety Křišťálový globus za celoživotní přínos kinematografii, pronesl ve Velkém sálu Thermalu, že je odhodlán se sem za rok či dva vrátit a vyhrát druhý globus ,regulérně‘ v soutěži za svůj nový film. Vlk z Královských Vinohrad tím dílem s největší pravděpodobností nebude.“ 

http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-65356340-vlk-z-kralovskych-vinohrad-film-nemec-karlovy-vary-festival-recenze

„Vlk z Královských Vinohrad není typický hraný film. To by však divák od Jana Němce ani nečekal. Spíš než o drama či životopisný snímek jde o stylizovaný portrét ,zlovolného sebestředného jedince toužícího po slávě, penězích a hlavně moci?. Přesto možná překvapí, že se tvůrci ve finální fázi nepustili do nebezpečnějších vod experimentálního filmu – koneckonců jde o materiál Jana Němce, režiséra, který se snažil neustrnout a stále ohledávat zdánlivě nekonečné možnosti filmového jazyka.“

http://a2larm.cz/2016/07/stylizovany-portret-zlovolneho-jedince/

Hlavní soutěž

„Obtížná pozice Karlových Varů tak nakonec nevede jen k tomu, že se ve výběru ocitnou snímky, které nesplňují náročná kvalitativní kritéria významného festivalu, ale i snímky, které v jakémkoli výběru působí vysloveně jako exces.“

http://www.rozhlas.cz/radiowave/celisti/_zprava/karlovarske-masarky-5-ojedinele-soutezni-stesti–1631200

Willem Dafoe

„Herec nemusí rozumět ničemu. Existují skvělí herci, kteří jsou tupí jako tenhle stůl mezi námi. A já se možná občas rozpovídám, ale občas si myslím, že jsem též tupý zrovna jako tenhle stůl. Lidé přemýšlejí až moc. Herectví je intuitivní proces. Je zábavné bavit se s těmi, kdo filmu rozumějí, i proto, že lidé často mají liché představy o tom, jak herectví či filmařina vypadají.“

http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-65356240-willem-dafoe-rozhovor-karlovy-vary-festival

Paterson

„V jistém ohledu je tak Paterson Jarmuschem, který dospěl. Je možné hledat smíření a vnitřní klid ve východní filosofii a stát se ve své fantazii samurajem, nebo je možné najít jej ve vlastním životě. Ve společnosti a v době, která je naprogramovaná na ambice. Nechtít víc a být spokojený s tím, co člověk má. I když je to sakra těžké.“

https://www.respekt.cz/kultura/malomestsky-autobusak-paterson-je-jarmusch-ktery-dospel-aha

Učitelka

„Film má v zásadě dva problémy. I když se snaží svoje postavy řadit do „šedé režimní zóny“, ve skutečnosti pracuje jen se sbírkou schematických figur, které zejména v osobě soudružky učitelky hraničí s typizovanou karikaturou celého normalizačního školství. Dojem naprosté topornosti posiluje i vedení herců, kteří nemluví, ale „mají proslovy“ a nežijí, ale „reprezentují postoje“.“

http://www.rozhlas.cz/radiowave/celisti/_zprava/karlovarske-masarky-2-soudruzce-ucitelce-bez-lasky–1630311

„Učitelka je tak nadčasovou studií charakterů, jejichž detailnějšímu prokreslení brání záměrně fragmentovitá struktura narace, v níž je leitmotiv schůze SRPŠ prolínán dokreslujícími školními a rodinnými epizodami, z nichž některé jsou skvěle napsané, odrežírované a zahrané (kolektivní osvojování nového žáka nebo jak stará Drazdechová potkala v lese partyzána).“

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/1838126-recenze-hrebejkova-soudruzka-ucitelka-mysli-dobre

Charlie Kaufman

„Na jednu stranu se tak Kaufman ohlížel za svou kariérou zcela pragmaticky. Pojmenovával fungování filmového průmyslu, vlastní volby, vnitřní logiku i praktiky, jejichž je součástí. Zároveň se pod jeho slovy linula svůdná linka tradičně spojovaná s artovými filmaři. Jakoby určití tvůrci měli být vyjmuti z úvahy, že by na jejich filmy měli chodit diváci. Z toho, že by v sobě jejich díla měla mít i komerční potenciál, protože návštěvníci kin rovná se prodané lístky.“

https://www.respekt.cz/filmove-vyvary/v-kuzi-charlieho-kaufmana-je-to-obtizne-a-romanticke

„Klíčové je se otevřít, i když vás to činí zranitelnými. Vystavit se nebezpečí toho, že vás někdo zesměšní nebo že se budete cítit hloupě. Ale prostě to musíte udělat! Protože bez toho byste mohli točit tak akorát filmy o superhrdinech, věci, co nemají nic společného s realitou.“

https://www.novinky.cz/mff-kv-2016/na-kus-reci/408653-charlie-kaufman-amerika-se-meni-k-horsimu.html

FC Roma

„Film FC Roma nevolá proti rasismu, ukazuje odpozorovanou realitu oblastní kopané, která leckdy připomene skvěle vykreslené postavičky seriálu Okresní přebor. Ale dokument Bojara a Kohoutové v žádném případě není legrácka. Lze jej zařadit do svébytného českého dokumentárního žánru sociálních komedií, které točí například Vít Klusák s Filipem Remundou. Také jejich filmy Český sen či Český mír byly do značné míry groteskami, mířily přitom vždy k podstatným společenským tématům.“

http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-65359620-fc-roma-film-dokument-festival-karlovy-vary

„FC Roma po pětasedmdesáti minutách hry vítězí. Chytrým kličkováním mezi stereotypy, rychlou výměnou přímočarých postřehů dostatečně srozumitelných i pro fanouška, který na Romy přivolával Hitlera – a pozitivním poselstvím, jejž ale film manipulativně neotlouká divákovi o hlavu. Romskou komunitu přehnaně neromantizují, ač jistá témata vynechávají, protože netočí sociálně-kritický dokument, zároveň je jasné, komu fandí.“

https://www.respekt.cz/filmove-vyvary/fc-roma-vitezi-chytrym-klickovanim-mezi-stereotypy

Pustina

„Vzezření minisérie pak podle všeho zásadně ovlivnil jeden z režisérů Ivan Zachariáš (druhým je Alice Nellis). Autor mnoha reklam a festivalových znělek sice Pustině vtisknul parádní vizuál, ale se stylem už nedokázal pracovat významotvorně či jakkoli překvapivě. V kombinaci s nepřesvědčivým scénářem tak vznikl příliš hezký seriál o nehezkých věcech, který zatím postrádá potřebnou dávku ambivalence.“

http://cinepur.cz/article.php?article=3755

„Vykreslení mnohovrstevnaté komunity, do níž vnáší tajemné zmizení dívky rozkol, ale také vlny solidarity, připomene zahraniční vzory. Například sedmidílné novozélandské drama Top of the Lake, vysílané v Česku pod názvem Na jezeře, či skandinávský seriál Zločin.“

http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-65358060-pustina-hbo-serial-karlovy-vary-zacharias

Videa

Představení dokumentu Normální autistický film:

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10000000261-mff-karlovy-vary-2016/216254000970006-predstaveni-dokumentu-normalni-autisticky-film/

Debata o připravovaném filmu Křižáček:

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10000000261-mff-karlovy-vary-2016/216254000970021-caj-o-treti

Debata o filmu Zloději zelených koní:

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10000000261-mff-karlovy-vary-2016/216254000970035-zlodeji-zelenych-koni

-mrš-