Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Revue /
Událo
sti

Doporučujeme
Veronika Zýková 14. 8. 2017

Studentské filmy na LFŠ

Letní filmová škola v Uherském Hradišti kromě maratonu studentských filmů nabídla komponovaný pořad FAMU 70 a představila tvorbu tří absolventů filmových škol.

Studentské filmy na LFŠ Foto: Helena Fikerová
© Dora Kubíčková

Johana Švarcová

17.08.1983

Liberec, Československo

Jiří Volek

1983

Kolín, Československo

Žánrově pestrý výběr dvaceti pěti filmů ze sedmnácti českých škol nabídl v neděli 30. 7. večer Studentský maraton 2017, za nímž stojí mediální analytik a novinář Milan Kruml a jako režiséři Vít Klusák s Janem Brichcínem. V pásmu se objevily dokumenty, hrané a animované snímky z posledních dvou let – od cvičení po absolventské filmy. Představovaný výběr ukazuje, co vzniká na FAMU, FAMO, UTB, UMPRUM a FUD ZČU, ale i na středních či vyšších odborných školách s uměleckým, či přímo filmovým zaměřením (SŠ a VOŠ Michael, SPŠST Panská ad.), a v neposlední řadě také na školách, které zdánlivě nemají s filmem nic společného. Jednotlivé snímky i celý Maraton si lze pustit zde.

K sedmdesátiletému výročí AMU v tomto roce vzniklo několik výstupů. Jedním z nich je čtyřhodinový komponovaný pořad FAMU 70, který sestavila Johana Švarcová. Jeho projekce byla na LFŠ rozdělena do tří částí. Pořad obsahuje výběr hraných i dokumentárních krátkometrážních snímků, v něm figurují počiny Marka Najbrta, Tomáše Vorla, Saši Gedeona, Igora Chauna či Jana Hřebejka, ale i osobností o generaci starších, jakými jsou Karel Vachek, Drahomíra Vihanová či Woody Vasulka. Z novější tvorby jsou zastoupeny experimenty Polednice (2000) Niké Papadopulosové a Collapsing Complexity (2010) Kryštofa Peška. Každou ze tří částí započíná debata se současnými a někdejšími pedagogy a studenty FAMU, kteří diskutují nad třemi tematickými okruhy: „FAMU: vysoká škola, nebo učiliště?“, „FAMU jako hnízdo revoluce“ a „Život po životě na FAMU“. Celý pořad je ke zhlédnutí na webu ČT.

 

famu 70
Foto: Česká televize

 

Tři bloky byly na LFŠ věnovány představení studentských filmů trojice absolventů. Johana Švarcová, známá také jako herečka, moderátorka a hudebnice, přiblížila okolnosti vzniku čtveřice snímků. Prvním z nich byl film zasazený do prostředí dětské léčebny Ahoj, mám se dobře (2013), jenž stojí na pomezí dokumentu a hrané tvorby a který režisérka natočila jako mimořádné cvičení v třetím ročníku během svých studií na CASu. V magisterském programu pokračovala na katedře režie, kterou absolvovala v tvůrčí dílně Davida Jařaba a Petra Marka. Zde se jí podařilo natočit tři snímky. Proces (2015) s kritickým nadhledem a humorně reflektuje režisérčinu zkušenost s tanečními divadly, které mechanicky podávají granty na spolupráce s menšinami. Cizí příbuzní (2015) byli inspirováni skutečnou službou tzv. falešného svatebčana. Na filmu si režisérka ozkoušela téma rodiny a ověřila si herecké kvality Ester Geislerové. Ta v Černém dortu (2016) ztvárnila hlavní roli dcery, která se během rodinné oslavy snaží otevřít téma, které je tabu. V tomto snímku, oceněném na 33. ročníku FAMUfestu, prostřednictvím promítaných diapozitivů poukazuje na selektování minulosti, kdy si vybíráme, co si chceme pamatovat.

Kolekce studentských filmů Jiřího Volka, taktéž absolventa FAMU, nabídla pětici snímků. V prvním cvičení Autor neznámý (2009) a kameramanském cvičení Anticorra (2009) na základě zadání funkčně režisér vypráví beze slov, pouze obrazem. V observačním dokumentu Pojeďme společně vlakem do Ostravy zachytil hooligans z bezprostřední blízkosti ve vlakovém kupé a při jejich pochodu Ostravou. Bakalářský film Svlíkání (2012) opět opřel o svou znalost prostředí – tentokrát zákulisí castingů a divokých mejdanů na hotelech. Fotbalové tematice se věnoval také ve svém hraném absolventském snímku 3. poločas (2016) a protože byl v podstatě jediným filmařem, jemuž se povedlo proniknout do jádra radikálních fanoušků, natočil také část z televizního cyklu Kmeny, věnovanou právě hooligans. Režisér prozradil řadu zajímavostí ze zákulisí natáčení v tomto prostředí a zalitoval, že se mu nepodařilo natáčet v jádru plzeňského fotbalového klubu, který podle něj představuje esenci fanouškovství.

Slovenským zástupcem byl absolvent bratislavské VŠMU Pavol Čižmár, jenž ve své bakalářské Oslavě (2013) a absolventském filmu Manžel Ján s rodinou (2016) tematizuje odcizení mezi blízkými lidmi. Část Čižmárovy tvorbu lze zhlédnout na jeho Vimeu.

Stejně jako na letošním festivalu v Karlových Varech, také na LFŠ byl k vidění film Who’s Who in Mycology (Kdo je kdo v mykologii) za účasti režisérky Marie Dvořákové. Ta na snímku, který si aktuálně vysloužil zařazení mezi nominované na studentské Oscary, začala pracovat před sedmi lety ještě v Čechách a dokončila jej během studií na newyorské univerzitě. Producentem komediálně laděného česko-amerického filmu, jenž pojednává o náročné noci trombonisty snažícího se otevřít láhev vína, je společnost Negativ, koproducentem Česká televize. Vizuálně propracovaný snímek s poetickými záběry plísně lze zhlédnout online v rámci kolekce studentských filmů na webu Czech Film Center.