Doporučujeme

Revue /
Událo
sti

Doporučujeme
Alena Prokopová 12. 4. 2017

V Krnově se sešli milovníci „královského formátu“

Pod heslem „Velký film potřebuje velký prostor“ se ve slezském Krnově letos už podvanácté konal festival 70mm filmu KRRR!

V Krnově se sešli milovníci „královského formátu“ Foto: KRRR!
Velká filmová sedmdesátka – 70mm filmy a kina v Československu

Velká filmová sedmdesátka – 70mm filmy a kina v Československu

Fokus

Pomyslným Svatým grálem diváků vyžadujících nejvyšší možnou obrazovou a zvukovou kvalitu jsou filmy promítané z původní 70mm kopie. K výlučnosti projekce filmů v této podobě, zdá se, přispívá nadvláda digitálního obrazu, stejně jako skutečnost, že převážná část 70mm kin již byla zavřena a většina 70mm promítaček rozprodána. Zatímco dnes se (nejen) tuzemští cinefilové uctívající sedmdesát milimetrů sjíždějí jednou za rok do krnovského kina Mír, v minulosti bylo po celé republice celoročně v provozu několik desítek sálů s potřebnou technickou výbavou.

Do krnovského kina Mír70 se už dvanáct let sjíždějí fanoušci unikátního historického formátu – 70mm filmu. Třídenní maraton letos zahrnoval devět celovečerních titulů v celkové délce téměř dvaadvaceti hodin. Spolu s přednáškami a krátkometrážními bonusy (mezi něž letos patřily třeba dobové české trailery na některé uváděné filmy) tak mohl poctivý návštěvník strávit v pohodlných prostorách kina čtyřiadvacetihodinou cinefilní „šichtu“.

KRRR! 70mm Film Fest Krnov láká příznivce největšího používaného formátu ve filmové historii na projekce uskutečňované výhradně z filmového pásu. Součástí unikátního zážitku je i rozmanitý technický stav jednotlivých kopií, kterých je k dispozici už jen omezené množství. Pořadatelé festivalu v čele s vedoucím kina Pavlem Tomeškem tyto kopie získávají s velkým osobním nasazením z nejrůznějších zdrojů. Jedním z partnerů festivalu je však i Národní filmový archiv.

Oproti většině předchozích ročníků se letos v Krnově sešly výjimečně kvalitní kopie: posun barevného spektra směrem do červena vykazoval pouze válečný thriller Kam orli nelétají (1968), k němuž napsal scénář spisovatel Alistair MacLean. Richard Burton, Clint Eastwood a ostatní anglofonní herci byli v kopii vyrobené v Německu předabováni do němčiny, čímž získal příběh o akci spojeneckých agentů v nacistickém týlu zcela nový nádech.

Krnov projektorr

Z roku 1968 byl i další uváděný snímek – muzikál Star! režisérského klasika Roberta Wise s Julií Andrewsovou v hlavní roli. Pozapomenutý životopis divadelní herečky Gertrude Lawrenceové, pojatý poněkud nešťastně jako toporný „backstage musical“, ve své době divácky propadl – a jak se ukázalo, tak právem. S uplývajícími roky se příliš nezměnil ani status peterpanovské fantasy Hook, kterou natočil Steven Spielberg v roce 1991: rodinná podívaná s Robinem Williamsem v hlavní roli i po letech dráždí opulentním designem, přestože má mnoho společného se zatím posledním, zdařilým a neméně osobním režisérovým filmem – Obrem Dobrem (2016). Spielberg patří k oblíbencům krnovského publika díky množství svých filmů dostupných v 70mm verzi (ať už byly v tomto formátu natočeny nebo do ní byly zvětšeny). Letos potěšilo diváky i jeho válečné drama Říše slunce (1987), které bylo v Československu uvedeno pouze na videu a odbylo si tedy v Krnově svou kinopremiéru. Adaptace románu J. G. Ballarda s tehdy třináctiletým Christianem Balem v roli britského chlapce ztraceného během druhé světové války v Číně s Hookem spojuje režisérovo oblíbené téma létání. „Vážným“ tématem, jehož zpracováním se chtěl Spielberg vymanit ze škatulky infantilního „popcornového“ tvůrce, pak předznamenává Schindlerův seznam.

Devadesátá léta byla v letošním krnovském programu zastoupena dvakrát: nic ze své zajímavosti neztratil solidní thriller Vysoká hra patriotů (1992) režiséra Phillipa Noyce s Harrisonem Fordem v roli analytika CIA Jacka Ryana, řešícího svůj velký „irský“ případ.  Sedmdesátimilimetrovou premiéru si v Krnově odbyla i dobrodružná romance režiséra Rona Howarda Navždy a daleko s Tomem Cruisem a Nicole Kidmanovou v hlavních rolích, která se v kině Mír70 poprvé hrála v listopadu 1992, ovšem jen v 35mm verzi.

Sovětskou kinematografii, která se do produkce „Velkých filmů“ pustila se stejnou vervou jako Spojené státy, v letošním programu reprezentovaly dva snímky – životopisný Goya natočený v koprodukci na formát Sovscope 70 a milostný příběh Romance o zamilovaných Andreje Michalkova-Končalovského. Oba filmy se v krnovském kině objevily v rámci svých 70mm distribučních premiér – první v prosinci 1973, druhý v lednu 1975.

Dánská přednáška Tomešek

Sovětským experimentům s kombinací „největšího formátu“ a stereoskopického filmu byla věnována i jedna z přednášek. Zájem návštěvníků se soustředil i na historii prvního trojrozměrného kina v Polsku a na dánskou zkušenost se 70mm filmem, o které přednášel redaktor internetového periodika in70mm.com Thomas Hauerslev.

Festival letos uzavřela projekce superhrdinského snímku režiséra Zacka Snydera Batman vs. Supermen: Úsvit spravedlnosti. Protože šlo pouze o tzv. „zvětšeninu“, jeho uvedení samozřejmě nemění nic na tom, že 70mm formát patří historii a vzhledem k potřebné promítací technice už prakticky nikde není k vidění. Krnovské kino Mír70 je v současné době jedním ze dvou kin specializovaných na „královský formát“, v zemích Visegrádské čtyřky (ČR, Slovensko, Polsko a Maďarsko). Donedávna bylo posledním z třiapadesáti funkčních 70mm kin v České republice. Milovníkům „Velkých filmů“ se však otevřelo i kino Centrum Panorama ve Varnsdorfu. To pořádá po vzoru Krnova sedmdesátkový víkend, který se letos uskuteční ve dnech 11. – 14. 5. v rámci 14. filmového festivalu Nisa.