Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Revue /
Událo
sti

Doporučujeme
Veronika Zýková 8. 8. 2017

Press Start na LFŠ

Jednou z programových sekcí letošní Letní filmové školy v Uherském Hradišti byl Press Start, zaměřený na vyprávění ve videohrách a jejich propojení se světem filmu. Program, jenž zahrnoval přednášky, projekce, diskuze, výstavu či přenesení fenoménu „let’s play“ do kina, podpořila Kreativní Evropa – MEDIA.

Press Start na LFŠ Foto: Jiří Volejník
Kniha Umění počítačových her

Kniha Umění počítačových her

Veronika Zýková

V květnu 2017 vyšla dlouho připravovaná publikace Heleny Bendové Umění počítačových her, která se zaměřuje na téma uměleckosti již více než šedesát let existujícího média.

Průniky videoher a filmových festivalů nejsou už nějakou dobu překvapivou záležitostí. Prestižní festival Tribeca věnoval letos videohrám intenzivní dvoudenní „okénko“. U nás jsou videohry součástí festivalů zaměřených na animaci. Nejvýrazněji se v této oblasti činí dramaturgové Anifilmu, v rámci nějž proběhla letos poprvé mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her, uskutečnily se přednášky, autorská hraní a v game zóně si návštěvníci mohli zkusit hry z kurátorského výběru Jakuba Dvorského (Amanita Design).[1]

Letošní programová sekce Press Start to Begin the Story (dále jen Press Start) na LFŠ zašla ještě dál co do koncepčnosti a množství relevantního programu. Za její náplní stojí trojice dramaturgů Bohdan Heblík, Zdeněk Blaha a Radim Kučera (na programu se podílel rovněž Ondřej Moravec), přičemž duchovním otcem projektu je první jmenovaný. Pod hlavičkou Press Start se do této doby uskutečnilo pět tematicky zaměřených večerů s přednáškami hostů v prostředí letenského Bio Oka. Co nabídla šestá, velkolepě pojatá edice?

 

press start program

 

Odbornou část programu zahájila v neděli 30. 7. Helena Bendová, autorka nedávno vydané knihy Umění počítačových her (psali jsme o ní zde), se ve své přednášce Počítačové hry pod vlivem filmu zaměřila na to, jak kinematografie může ovlivňovat počítačové hry, což podle Bendové úzce souvisí s otázkou, co je pro kinematografii specifické oproti jiným médiím. Teoretička v úvodu své přednášky upozornila na to, že by debaty neměly být omezeny normativitou. Z jejího zkoumání vyplývá, že jen menšina her „využívá estetické expresivní možnosti, které má audiovizuální vyprávění prostřednictvím kamery“, dost možná je důležitější kinestetický pocit z hraní než vizualita.

Do Press Startu byly vybrány filmy připomínající v různých aspektech herní zážitek či samotné videoherní světy, ať už jsou to Godardův Alphaville (1965), Lisbergerův Tron (1982) Nolanovov Memento (2000) či Limanovo Na hraně zítřka (2014). Došlo ale i na projekce adaptace leteckého simulátoru Wing Commander (1998, r. Chris Roberts) a evokativní Tunelové krysy (2008) mistra B-filmů Uweho Bolla, jež se naopak dočkaly videoherní adaptace. Před filmem byla vždy promítnuta jedna část z desetidílného webového seriálu Douglase Gayetona Molotov Alva a jeho hledání stvořitele (2007), jenž se odehrává ve světě online hry Second Life.

 

Společná výstava Jeden z hráčů je brankář tvůrců industriálního Dark Train (2016) Vojtěcha Vaňka a Kateřiny Kynclové a autora surreálného Rememoried (2015) Vladimíra Kudělky ukázala styčné vizuální plochy, které tito absolventi FaVU a UMPRUM ke svému překvapení navzájem objevili ve hrách, jež vytvořili. Autorský výběr reprodukcí a obrazových podkladů přiblížil divákům atmosférický svět dvou nezávislých českých videoher v netradiční statické podobě.

 

170731_1711_DSC_9980
Foto: Jiří Volejník

 

Dokument Aleše Brunclíka New Game z roku 2016, zachycující vývoj projektů čtyř herních studií, nabízí nahlédnutí do bezprostřední blízkosti tvůrců her Samorost 3, Space Engineers, Ghost TheoryPhonopolis. Vyobrazuje zdlouhavý a náročný tvůrčí proces, atmosféru a emoce ve studiích souvisejících se zdary či nezdary projektů. Brunclík film natočil za podpory Slezské univerzity v Opavě a přispěvatelů na Startovači. Zatím byl k vidění pouze na několika projekcích, brzy by však měl být dokument (s anglickými a ruskými titulky) zveřejněn ve filmové sekci služby Steam, takže se dostane i k zahraničním divákům. Bylo by určitě zajímavé sledovat další spletité osudy projektů (Phonopolis má před sebou ještě několik let vývoje pod křídly Amanity Design, tvůrcům Ghost Theory se přes úspěšnou kickstarterovou kampaň zatím nedaří realizovat hru podle jejich představ…), nebo ještě lépe českou videoherní scénu ve větší šíři, například na ploše dokumentárního cyklu.

Dvojice tvůrců hry Phonopolis Eva Marková a Petr Filipovič se v úterní odpoledne spolu s Vojtěchem Vaňkem (Paperash Studio – Dark Train) a Vladimírem Kudělkou (Hangonit – Rememoried) zúčastnila debaty na téma příběhu ve videohrách, kterou moderoval Lukáš Grygar (Level, Games.cz). Marková a Filipovič mají zázemí v klasické animaci a ve své chystané hře využívají tradiční postupy. Pracují s lineárním vyprávěním příběhu a rádi by přechod mezi „cutscénami“ a hranými pasážemi zachovali co nejpřirozenější. Tvůrci Dark Train vyprávěli ve své první hře beze slov, pouze prostředím. Jejich nadcházející hra, Dark Train: Coupe, naopak bude vyprávěna výhradně textem, skrze dialogy tří spolucestujících v kupé, z nichž nikdo není klasickou hlavní postavou. Kudělka, jenž má v současnosti rozpracované tři hry, si z Rememoried odnesl vyprazdňování narace a rád by v následující hře aplikovat hratelnost na myšlenky suprematismu. Jeho další chystaná hra vychází z ohromení tvorbou Terrence Malicka, takže můžeme očekávat hvězdné prostory a hvězdné lidi. Ve třetí hře, sci-fi z pohledu třetí osoby, si Kudělka jako v Rememoried pohraje s prostorem a časem. Během debaty se autoři vyjádřili také k titulům, které pokládají za inspirativní, možnostem virtuální reality i k nutnosti hledání platforem, skrze než menšinové tituly dostávat k hráčům.

 

diskuze_02
Foto: Veronika Zýková

 

Úterní večer patřil v sekci Press Start fenoménu „let’s play“ přenesenému do prostředí kina. Před přítomnými diváky v kině i online usedl ArcadeBulls (Oldřich Štěrba), jenž na Twitchi (online video platformě pro hráčskou komunitu) hrál ponurou videohru Inside od tvůrců podobně ponurého Limba. Ta beze slov vypráví příběh bezejmenného chlapce, který je na útěku v ponurém světě. Během dvou hodin probíhala interakce na několika úrovních. Jednak Arcade Bulls během hraní komunikoval společně s Bohdanem Heblíkem s diváky v sálu kina Mír, ale také s diváky online a zároveň spolu komunikovaly obě divácké skupiny. Pro ty, kdo neznali specifika Twitche a vůbec fungování „let’s play“, šlo o nenásilné zasvěcení. Přenos je ke zhlédnutí zde.

Středeční večerní vědomostní zábavu obstaral pořad Super Terra Kufr Turbo HD, který po vzoru původního Kufru prověřil znalosti soutěžících na několik způsobů a zapojil do soutěžení i diváky v divadelním stanu. Na část show se můžete podívat zde.

 

170802_2335_DSC_0071
Foto: Jiří Volejník

 

Svou přednáškou, provokativně nazvanou Hry jako nástupce filmové zábavy?, uzavřel odborný program v sobotu 5. 8. Zdeněk Blaha. V samotném úvodu si na onu otázku odpověděl razantním „Ne“ s odůvodněním, že jde o odlišná média, jež mají svá specifika, a tak nemohou nahradit jedno druhé, ale koexistují spolu a navzájem se ovlivňují. Blaha na příkladu řady titulů (Her Story, Tex Murphy, Uncharted, Firewatch ad.) ukázal propojení filmu a videoher zejména na rovinách vizuality a způsobu vyprávění. Ze současných projektů, které se snaží o něco nového, upozornil například na interaktivní film The Bunker a chystaný interaktivní seriál, jenž bude adaptací War Games (1983) Johna Badhama.

 

Poznámky:

[1] Na Anifilmu v Třeboni se také od roku 2011 do roku 2016 udělovalo ocenění Česká hra roku. Po šesti ročnících se cena osamostatnila a přesunula do Prahy.