Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Sentiment

dokument

Typologie filmu

hraný dokument

Anglický název

Sentiment

Minutáž

72

Žánr

dokument

Země původu

Česká republika

Copyright

2003

Rok výroby

2003

Premiéra

06.11.2003

Jazyková verze

česká

Režie

Tomáš Hejtmánek

Scénář

Tomáš Hejtmánek (scénář a skladba obrazu), Jiří Soukup (scénář a skladba obrazu)
Doporučujeme

Film inspirovaný setkáním s režisérem Vláčilem a jeho filmy.

Student katedry dokumentární tvorby pražské FAMU Tomáš Hejtmánek (nar. 1971) se rozhodl v roce 1997 natočit dokumentární film o Františku Vláčilovi (1924-1999), jehož tvorbu obdivoval. Začal se se starým a nemocným tvůrcem scházet a pořizoval zvukové záznamy jejich rozhovorů. Postupně se začal o starého muže starat a projekt ustoupil do pozadí. Natáčení pak mělo začít o Vánocích roku 1998, Vláčil však onemocněl a 27.1.1999 zemřel. Tvůrce se po delším odstupu k tématu vrátil. Jenže místo filmu o Vláčilovi se pokusil realizovat film vláčilovský, inspirovaný jeho duchem a poetikou jeho děl. Změnil název z Vůně stínů na Sentiment a získal ke spolupráci herce Jiřího Kodeta. Ten představuje starého zchátralého filmaře (i fyziognomií tedy připomínajícího Vláčila), který ve svém bytě vede monology či dialogy s mladým režisérem (mimo obraz), v nichž vzpomíná na minulost a mluví o principech filmové tvorby i o různých okolnostech vzniku vlastního díla. Jeho promluvy jsou upřímné a rozhodně ne sentimentální. Text vychází z autentických zvukových záznamů. Režisér jako starý a nerudný člověk mluví otevřeně a bez zábran také o soukromém životě, o alkoholu, o nemocech, o ženách i o době, v níž žil. Netají se svými trápeními a často se obrací na přítomné filmaře. Jeho výpověď je kombinována se současnými záběry z míst, kde kdysi Vláčil natáčel svá veledíla; obraz je „podložen“ zvukovou stopou z těchto filmů. Zároveň mladý režisér na tato místa přivezl protagonisty Vláčilových děl, kteří vzpomínají na tvůrce i na tehdejší filmování. – Širokoúhlý snímek je natočen převážně černobíle, jen střídmě je použit barevný materiál. Původní tvůrčí záměr přerostl ve spolupráci Tomáše Hejtmánka se scenáristou a dramaturgem Jiřím Soukupem v nevšední umělecký esej o filmové tvorbě i o údělu výjimečně nadaného umělce. Navzdory snaze o zobecnění je však tak těsně spjat s osobností Františka Vláčila, že naplno může oslovit jen ty diváky, kteří dobře znají Mistrovo dílo. -tbk-

Upozornění, následující text obsahuje spoiler! Zobrazit >

Starý režisér v obyčejném pražském bytě mluví s mladým začínajícím filmařem Tomem (mimo obraz), který za ním chodí s kameramanem. Vyznává se ze svého vztahu k této profesi, sám měl vždy nejraději švenkry. – Stěžuje si, že mu dochází i „záchovná dávka“ rumu. Mluví o doktorech, o tom, že se cítí starý a bez energie. – Na místě natáčení Markety Lazarové vzpomínají slovenští herci Fero Velecký a Ivan Palúch na tehdejší dobu. – V dalším rozhovoru připomíná tvůrce, že pro něj byl obraz vždy na prvním místě. Většinou však nemohl čekat na ideální podmínky. – Na mořském břehu, kde se natáčelo Údolí včel, vzpomíná Jan Kačer. – Režisér se zase vrací k práci kameramana (to je pro něj „strojník“ či „snímač pohyblivých obrázků“), stěžuje si na spolupráci při Marketě… – Pak hovoří o zážitcích z Číny, kde byl půl roku v nemocnici. – Znovu se objevují obrazy z míst vzniku Markety… – Mistr mluví i o prozaických věcech: o houskových knedlících, které si vaří. Chystá se do nemocnice na operaci kyčelního kloubu. Hovoří o svých nemocech a konstatuje, že vždycky měl v pořádku srdce a žaludek. – U venkovského domu, kde se odehrávala Adelheid, natáčí štáb herečku Emmu Černou. – Režisér vypráví o své práci na Tankové brigádě, kde měl na starosti velké bojové scény, při nichž velel až sto šedesáti tankům. – Je rád, že za ním Tom chodí: necítí se aspoň tak osamělý. Jinak si ovšem vystačí sám se sebou; některé (hlavně ženské) návštěvy mu vadí. – Vyklizený byt po režisérově smrti. – Další připomínka Markety Lazarové. – Umělec vzpomíná na kolegy, kteří to za komunistů odnesli. On z toho podle svých slov vyklouzl. – Nepěkně mluví o vlastních dětech. Vzpomíná na své ženy. – Velecký a Palúch „inscenují“ jednu ze scén z Markety… – Vzpomínky jsou ukončeny režisérovým konstatováním, že kdysi dostával od státu peníze a mohl za ně točit, co chtěl. To už nikdy nebude. – Režisér zemřel, ale zůstala krajina, kterou tak miloval a kterou dokázal tak působivě zachytit… „Adept se vydal za filmovým režisérem na penzi, jehož dílo jsme měli v úctě, aby se svým filmem přiblížil k myšlení, cítění a tvorbě; tedy udělal film. Okolnosti tomu chtěly, že zůstával se starým mužem, a na film na čas pozapomněl. Když starý režisér umřel, adept si připadal opuštěný. Doba, po kterou se setkávali, ho naplnila, ale nevěděl, jak naplnit předsevzetí, přestože jsme věděli, jak se dělá film.“ -tbk-

Zvukové výňatky z filmů Františka Vláčila: Marketa Lazarová (1966), Údolí včel (1967), Adelheid (1969).

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.

Doporučujeme
Jiří Kodet

Jiří Kodet

starý režisér

Scénář

Tomáš Hejtmánek (scénář a skladba obrazu),

Jiří Soukup (scénář a skladba obrazu)

Dramaturgie

Jiří Soukup

Kamera

Jaromír Kačer (reál),

Diviš Marek (ateliér)

Koproducent

Vratislav Šlajer (Bionaut),

Ondřej Šrámek (ČT),

Petr Nezval

Původní název

Sentiment

Anglický název

Sentiment

Copyright

2003

Rok výroby

2003

Premiéra

06.11.2003

Výrobce

Tomáš Hejtmánek – FILIO,

Bionaut s.r.o. (koproducent),

Česká televize (koproducent),

Centrum divadelní a hudební tvorby (Česká televize)

Nosič

35mm

Formát

Widescreen

Barva

black & white/colour

Zvuk

Dolby Digital

Verze

česká