Sentiment

Země původu

Česká republika

Copyright

2003

Rok výroby

2002

Premiéra

6. 11. 2003

Minutáž

72 min

Kategorie

film

Žánr

životopisný

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Sentiment

Český název

Sentiment

Anglický název

Sentiment

Pracovní název

František Vláčil

Anotace

Student katedry dokumentární tvorby pražské FAMU Tomáš Hejtmánek (nar. 1971) se rozhodl v roce 1997 natočit dokumentární film o Františku Vláčilovi (1924-1999), jehož tvorbu obdivoval. Začal se se starým a nemocným tvůrcem scházet a pořizoval zvukové záznamy jejich rozhovorů. Postupně se začal o starého muže starat a projekt ustoupil do pozadí. Natáčení pak mělo začít o Vánocích roku 1998, Vláčil však onemocněl a 27.1.1999 zemřel. Tvůrce se po delším odstupu k tématu vrátil. Jenže místo filmu o Vláčilovi se pokusil realizovat film vláčilovský, inspirovaný jeho duchem a poetikou jeho děl. Změnil název z Vůně stínů na Sentiment a získal ke spolupráci herce Jiřího Kodeta. Ten představuje starého zchátralého filmaře (i fyziognomií tedy připomínajícího Vláčila), který ve svém bytě vede monology či dialogy s mladým režisérem (mimo obraz), v nichž vzpomíná na minulost a mluví o principech filmové tvorby i o různých okolnostech vzniku vlastního díla. Jeho promluvy jsou upřímné a rozhodně ne sentimentální. Text vychází z autentických zvukových záznamů. Režisér jako starý a nerudný člověk mluví otevřeně a bez zábran také o soukromém životě, o alkoholu, o nemocech, o ženách i o době, v níž žil. Netají se svými trápeními a často se obrací na přítomné filmaře. Jeho výpověď je kombinována se současnými záběry z míst, kde kdysi Vláčil natáčel svá veledíla; obraz je „podložen“ zvukovou stopou z těchto filmů. Zároveň mladý režisér na tato místa přivezl protagonisty Vláčilových děl, kteří vzpomínají na tvůrce i na tehdejší filmování. – Širokoúhlý snímek je natočen převážně černobíle, jen střídmě je použit barevný materiál. Původní tvůrčí záměr přerostl ve spolupráci Tomáše Hejtmánka se scenáristou a dramaturgem Jiřím Soukupem v nevšední umělecký esej o filmové tvorbě i o údělu výjimečně nadaného umělce. Navzdory snaze o zobecnění je však tak těsně spjat s osobností Františka Vláčila, že naplno může oslovit jen ty diváky, kteří dobře znají Mistrovo dílo. -tbk-

Obsah

Starý režisér v obyčejném pražském bytě mluví s mladým začínajícím filmařem Tomem (mimo obraz), který za ním chodí s kameramanem. Vyznává se ze svého vztahu k této profesi, sám měl vždy nejraději švenkry. – Stěžuje si, že mu dochází i „záchovná dávka“ rumu. Mluví o doktorech, o tom, že se cítí starý a bez energie. – Na místě natáčení Markety Lazarové vzpomínají slovenští herci Fero Velecký a Ivan Palúch na tehdejší dobu. – V dalším rozhovoru připomíná tvůrce, že pro něj byl obraz vždy na prvním místě. Většinou však nemohl čekat na ideální podmínky. – Na mořském břehu, kde se natáčelo Údolí včel, vzpomíná Jan Kačer. – Režisér se zase vrací k práci kameramana (to je pro něj „strojník“ či „snímač pohyblivých obrázků“), stěžuje si na spolupráci při Marketě… – Pak hovoří o zážitcích z Číny, kde byl půl roku v nemocnici. – Znovu se objevují obrazy z míst vzniku Markety… – Mistr mluví i o prozaických věcech: o houskových knedlících, které si vaří. Chystá se do nemocnice na operaci kyčelního kloubu. Hovoří o svých nemocech a konstatuje, že vždycky měl v pořádku srdce a žaludek. – U venkovského domu, kde se odehrávala Adelheid, natáčí štáb herečku Emmu Černou. – Režisér vypráví o své práci na Tankové brigádě, kde měl na starosti velké bojové scény, při nichž velel až sto šedesáti tankům. – Je rád, že za ním Tom chodí: necítí se aspoň tak osamělý. Jinak si ovšem vystačí sám se sebou; některé (hlavně ženské) návštěvy mu vadí. – Vyklizený byt po režisérově smrti. – Další připomínka Markety Lazarové. – Umělec vzpomíná na kolegy, kteří to za komunistů odnesli. On z toho podle svých slov vyklouzl. – Nepěkně mluví o vlastních dětech. Vzpomíná na své ženy. – Velecký a Palúch „inscenují“ jednu ze scén z Markety… – Vzpomínky jsou ukončeny režisérovým konstatováním, že kdysi dostával od státu peníze a mohl za ně točit, co chtěl. To už nikdy nebude. – Režisér zemřel, ale zůstala krajina, kterou tak miloval a kterou dokázal tak působivě zachytit… „Adept se vydal za filmovým režisérem na penzi, jehož dílo jsme měli v úctě, aby se svým filmem přiblížil k myšlení, cítění a tvorbě; tedy udělal film. Okolnosti tomu chtěly, že zůstával se starým mužem, a na film na čas pozapomněl. Když starý režisér umřel, adept si připadal opuštěný. Doba, po kterou se setkávali, ho naplnila, ale nevěděl, jak naplnit předsevzetí, přestože jsme věděli, jak se dělá film.“ -tbk-

Poznámka

Ve snímku byly použity zvukové výňatky z filmů Františka Vláčila Marketa Lazarová (1966), Údolí včel (1967) a Adelheid (1969).

Hrají

Jiří Kodet

starý režisér

Štáb a tvůrci

Hudba

Produkční údaje

Originální název

Sentiment

Český název

Sentiment

Anglický název

Sentiment

Pracovní název

František Vláčil

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

životopisný

Země původu

Česká republika

Copyright

2003

Rok výroby

2002

Premiéra

premiéra 6. 11. 2003 /doporučená přístupnost od 12 let/ (kino Světozor, Praha)

Distribuční slogan

Film inspirovaný setkáním s režisérem Františkem Vláčilem a jeho filmy.

Výrobce

Tomáš Hejtmánek – FILIO, Bionaut s.r.o. (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Centrum divadelní a hudební tvorby (Česká televize)

Distribuce

Bontonfilm, Stillking Films, spol. s r.o. (spolupráce)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

72 min

Distribuční nosič

35mm

Poměr stran

1:2,35

Barva

barevný, černobílý

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Digital

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Festival: 7. mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava

2003
Jihlava / Česká republika
Hlavní cena v sekci středoevropských filmů Mezi moři