Doporučujeme
Webový portál Národního filmového archivu o české audiovizi

Ztraceni v Mnichově

komedie, psychologický, hořká komedie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Lost in Munich

Minutáž

104

Žánr

komedie, psychologický, hořká komedie

Země původu

Česká republika

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

22.10.2015

Jazyková verze

česká

Režie

Petr Zelenka

Scénář

Petr Zelenka

Námět

Petr Zelenka
Doporučujeme

Film Petra Zelenky.

Petr Zelenka se v poslední době věnuje jako autor i jako režisér více divadlu či televizi. Po snímku z roku 2008 Karamazovi, jenž byl mimo jiné i filmem o divadle, se vrací do kinematografie jako scenárista a režisér hořké komedie Ztraceni v Mnichově, která je z velké části filmem ve filmu. Od úvodních archivních záběrů s komentářem o Mnichovské dohodě jako o zradě na českém národu se přenáší děj do roku 2008, kdy novinář Pavel unese na tiskové konferenci papouška, který patřil francouzskému premiérovi Edouardu Daladierovi, jednomu ze signatářů Mnichovské dohody, a nechá ho promluvit do médií, čímž způsobí téměř mezinárodní skandál. Pták totiž cituje svého někdejšího pána, který si cenil Hitlera a naopak pohrdal Benešem a Čechy. Pavel si ptáka ponechá a zároveň řeší problém s nevěrnou manželkou. Zhruba po třetině se ukáže, že se jedná o sekvence z koprodukčního filmu Ztraceni v Mnichově. Ve formě hraného dokumentu nyní sledujeme ve výpovědích členů štábu i herců úsilí režiséra Tomáše Bambuška o překonání četných nástrah během natáčení, z nichž se zdá ta nejmenší alergie herce Martina Myšičky na peří a posléze na všechno. Režiséra zaujme „mnichovské téma“ a změní scénář původně jen lehké absurdní komedie. Přikloní se k verzi historika Jana Tesaře, jemuž je snímek věnovaný. V sedmiminutové pasáži vysvětlují Bambušek a Myšička produkčnímu Vladimírovi, že podle Tesaře byla Mnichovská dohoda naopak psychologickým vítězstvím Edvarda Beneše, který si sice nechal punc zrádce, ale pomohl národu přežít válku. Vyjde najevo, že došly peníze, což producent svede na neexistujícího francouzského koproducenta. Zloba lidí ze štábu, kteří nedostali zaplaceno, se obrátí proti dvěma francouzským hercům: česká povaha, mstící se za domnělou zradu, se tak naplno ukáže... – V mnohovrstevnatém ději s časovými posuny a s několika tématy se jeho autor pohybuje s nadhledem. Může se přitom opřít především o výborné herecké obsazení (ve filmu ve filmu vystupují čeští představitelé pod vlastními jmény). Kromě inteligentní zábavy přináší vnímavému divákovi mnoho podnětů k přemýšlení o různých historických souvislostech, o politických klišé a o národní povaze. Zároveň také ukazuje svůj vřelý vztah k filmu, k natáčení a k lidem kolem něj, přesně v duchu Truffautovy Americké noci (o níž ostatně ve snímku padne zmínka). – V kontextu letošní české tvorby se Zelenkův opus nepochybně ocitá na čelném místě. -tbk-

Upozornění, následující text obsahuje spoiler! Zobrazit >

Podle archivních dokumentů a současného komentáře byla Mnichovská dohoda z 29. září 1938 osudovou událostí, která těžce poznamenala celý národ na dlouhou dobu.2008. Novináři Pavlu Liehmovi vynadá šéf za jeho článek o Klausovi, který způsobil redakci potíže. Pošle ho na tiskovku, pořádanou Francouzským institutem v rámci akce Mnichov 1938-2008: Nový pohled. Ředitel institutu Philip Lacroix představí speciálního hosta, získaného od jedné agentury: je to starý papoušek žako Sir P., který kdysi patřil francouzskému premiérovi Edouardu Daladierovi, signatáři Mnichovské dohody. Pavel, dotčený tím, že má asistovat na tiskovce s papouškem, ukradne klec s ptákem. V redakci zjistí, že právě dostal výpověď, a v mailu najde fotky své ženy Dany s milencem... – Pavel jde s klecí za kamarádem Jakubem: odešel z domova. Později zjistí, že přítel je na tom podobně jako on, neboť ho také opustila žena kvůli milenci. – Jakub ráno nahraje mluvícího papouška a řekne Pavlovi, že řeči Sira P. jsou novinářskou bombou. Tu nechá Pavel „vybuchnout“ v rozhovoru pro Svobodnou Evropu. S ptákem se dostane i do pořadu Jakuba Železného v České televizi. Sir P. totiž mluví Daladierovým hlasem a říká takové věci, jako že Hitler je super, Beneš je sráč a že Češi jsou zbabělci a pitomci. Novinář pak musí utéct před policisty, kteří mají nahlášenou krádež žaka. – Podle Jakuba je pták už pro média nezajímavý. On právě letí do Švýcarska kvůli zatčení Romana Polańského. – Lacroix dostane od velvyslance pokyn rychle uhasit hrozící mezinárodní skandál; ve hře je i zakázka na Temelín. Řediteli vynadá po telefonu i manželka Laura a vyjde najevo, že Philip byl přeložen do Prahy z Berlína za trest. – Pavel se setká v autě s Danou, aby se dohodli, co dál. Papoušek ženu napadne a schůzka skončí fiaskem. – Novinář zavolá Lacroixovi, na nějž má spojení díky jeho sekretářce Janě. Sejde se s ním později u hřbitova, kde jsou pohřbeni jeho rodiče. Podle dohody předá řediteli v kleci jiného žaka, Charlieho. Daladierova Sira P. si nechá, protože se s ním sblížil, ale slíbí, že pták už nikdy na veřejnosti nepromluví. – 2014. Na filmařském mejdanu se mluví o filmu. – V televizi je zpráva o smrti francouzského herce Gerarda Pierreta při autonehodě u Barrandovského mostu. Herec hrál ředitele Francouzského institutu ve snímku Ztraceni v Mnichově, jehož dokončení je tak ohroženo. O herci a o filmu mluví režisér Tomáš Bambušek, členové štábu i herec Martin Myšička, představitel Pavla. Původně měl v tomto koprodukčním filmu hrát roli Daladierova sekretáře Jean-Louis Trintignant, ten však pro nemoc odřekl. Bambušek přijde s absurdním nápadem „přeobsadit“ roli sekretáře rolí Daladierova (neexistujícího) papouška. Producent Kryštof to odsouhlasí a doporučí Jeana Duponta jako kouče, který má naučit českého žaka francouzské texty. – Začnou zkoušky. Bude se točit v kulisách, které na Barrandově zanechali Američané. Kryštof představí štábu francouzského herce Gerarda Pierreta pro roli Philipa Lacroixe. Nikdo ho nezná. Postarší muž kupodivu přitahuje herečku Janu Plodkovou v roli sekretářky Jany, kterou i na zkouškách hlídá žárlivý manžel Viktor. – Na tiskové konferenci tvrdí režisér (a také scenárista) Bambušek, že chce natočit absurdní komedii o novináři a papouškovi. – Při prvním natáčecím dnu se zjistí, že herec Martin Myšička, představující Pavla, je alergický na peří a nemůže tedy vůbec přijít do styku s ptákem. Tomáš tento velký problém vyřeší s pomocí šikovného rekvizitáře a dublera. Jenže se zjistí, že Myšička je náhle alergický úplně na všechno. Nějaký homeopat mu pak tvrdí, že je vlastně alergický pouze na Mnichov, což je dáno rodinnými důvody: Martinův děda, starý legionář, se s Mnichovem nikdy nesmířil. Myšička podstoupí léčbu na plzeňské psychiatrii, spočívající v holotropním dýchání. Může pak hrát. – Během třetího týdne natáčení, při scéně z tiskové konference Francouzského institutu (viz výše) prozradí papoušek Charlie, že Plodková spí s Gerardem, kterého se vzápětí žárlivý Viktor pokusí srazit autem. – Začnou být potíže i s Jeanem Dupontem, který si papouška oblíbil, koupil si ho a začal ho zastupovat jako agent, vymiňující si, kdy pták může hrát a kdy ne. – Tomáše Bambuška začne zajímat mnichovské téma. S Martinem Myšičkou se přikloní ke kontroverznímu tvrzení historika Jana Tesaře v knize Mnichovský komplex a snaží se jeho teze vysvětlit produkčnímu Vladimírovi Škultétymu. Podle Tesaře byla Mnichovská dohoda velkým diplomatickým vítězstvím Edvarda Beneše, v jehož důsledku jsme na konci války stáli na straně vítězů, hranice nám zůstaly zachovány (kromě Podkarpatské Rusi) a českých obětí nebylo relativně moc. Beneš, který předvídal válku i porážku Německa, totiž už v létě 1938 byl ochoten obětovat po dohodě s Francouzi část Sudet, o něž by republika při hlasování v československém parlamentu stejně přišla. Hitler ho však zaskočil Mnichovskou dohodou, podle níž zabral mnohem větší území, než Beneš chtěl dát. To však nic neměnilo na tom, že díky tomu Češi vyšli z neodvratné války relativně dobře. Beneš se stal vítězem psychologické války, když Francii vnutil zradu. A zároveň přijal roli zrádce národa, který se v osudný okamžik dějin nebránil a který od té doby trpí traumatem. Francouzi mají naopak trauma nikoli z Mnichovské dohody, ale z toho, že na ně v roce 1939 útočili německé tanky, vyrobené v Čechách. – Bambušek chce přepsat scénář a střetne se kvůli tomu s Kryštofem. Vyjde najevo, že mezinárodní koprodukce je jen finta kvůli penězům z fondu Eurimages. Ty ovšem Kryštof nezískal. – A tak musí Vladimír dvacátý třetí natáčecí den oznámit štábu „dočasně“ přerušení filmování, protože prý koproducent odmítl platit. Lidé to vidí tak, že Francouzi nás zase zradili. Odnese to Jean. Tomáš chce dokončit aspoň hrubé natáčení. Zůstane s ním jen pět lidí, kteří na place dělají vše, co je třeba. – Jean najde vykradený karavan a později zabitého papouška Charlieho. V odvetě zapálí motorku, patřící jednomu rekvizitáři. Skončí s popáleninami v nemocnici. – Na konci natáčení 2. září 2014 přizná Gerard režisérovi a dalším, že není žádný herec, ale paštikář. Má neprosperující krámek v Kryštofově domě. – Když 5. září 2014 vyklízí štáb prostory, dostane Tomáš zprávu o Gerardově smrti. V televizi se o Francouzovi mluví jako o známém herci. Paradoxně díky tomu se podaří nyní film dokončit, protože peníze se najdou. Někteří lidé ze štábu jsou přesvědčeni, že Francouzova nehoda byla českou mstou. – V kresleném storyboardu je vylíčena původní Bambuškova verze: Pavel s papouškem odjede do Francie, kde vystupují v cirkuse a sblíží se s akrobatkou... – Pod titulky běží archivní dokument z uvítání říšského protektora na Hradčanech 5.4.1939. -tbk-

ARCHIVNÍ MATERIÁLY: NFA, Critical Past. VÝŇATKY Z FILMŮ: V srdci Evropy (1968; r. Drahoslav Holub), To byl Mnichov (TV-1978; r. Václav Sklenář).

Bergamo Film Meeting 2016

V sobotu skončil v lombardském Bergamu mezinárodní filmový festival, jehož pořadatelé se dlouhodobě věnují i českému fil...

Knihy
Scénáře
Články
Statě ze sborníků
Všechny dokumenty

Český film

Databáze obsahuje hrané filmy 1898–1993 v rozsahu publikace Český hraný film.

Animované filmy 1898–1945 jsou v databázi v rozsahu publikace Český animovaný film I.
Animované filmy 1946–1993 a dokumentární filmy 1898–1993 se budou doplňovat postupně na základě informací z interních zdrojů NFA.

V rozmezí 1993–2015 probíhá doplnění informací o českých hraných, animovaných a dokumentárních distribučních filmech z původního časopisu Filmový přehled a původní Filmové ročenky.

České distribuční filmy z období od roku 2016 až do současnosti zpracováváme postupně na základě ověřování údajů od producentů, distributorů, z filmových titulků a k filmům vznikají původní autorské anotace a obsahy.

Zahraniční filmy českých tvůrců se prozatím v databázi nenachází. Tyto údaje budeme také postupně doplňovat.

Televizní tvorba se v databázi nenachází.

Filmografie tvůrců v databázi, z výše uvedených důvodů, nemusí být v tuto chvíli kompletní.

 

Zahraniční distribuční film

Zahraniční distribuční filmy z období od roku 2014 až do současnosti zpracováváme a zpracováváme a postupně zveřejňujeme.

Zahraniční distribuční filmy do roku 2014 máme v plánu v budoucnu postupně přidávat na základě informací z původního časopisu Filmový přehled.

Doporučujeme
Martin Myšička

Martin Myšička

Pavel Liehm/Martin Myšička

Tomáš Bambušek

Tomáš Bambušek

režisér Tomáš Bambušek

Marek Taclík

Marek Taclík

Jakub/Marek Taclík

Marcial Di Fonzo Bo

Marcial Di Fonzo Bo

asistent papouška Jean Dupont

Stanislas Pierret

Stanislas Pierret

Philip Lacroix/Gerard Pierret

Jana Plodková

Jana Plodková

sekretářka Jana/Jana Plodková

Vladimír Škultéty

Vladimír Škultéty

produkční Vladimír Škultéty

Jitka Schneiderová

Jitka Schneiderová

Dana/Jitka Schneiderová

Prokop Holoubek

Prokop Holoubek

kameraman Alexander Koch

Kryštof Mucha

Kryštof Mucha

producent Kryštof

Jaroslav Pížl

Jaroslav Pížl

rekvizitář

Jan Kadlec

Jan Kadlec

rekvizitář

Viliam Dostál

Viliam Dostál

osvětlovač

Klára Lidová

Klára Lidová

skriptka/servírka

Edita Levá

Edita Levá

tlumočnice Edita

Jakub Žáček

Jakub Žáček

Alexej Bloch

Nikolas Tušl

Nikolas Tušl

runner/famák/dubler

Ondřej Volejník

Ondřej Volejník

architekt

Jan Klinek

Jan Klinek

stavba

Jakub Železný

Jakub Železný

moderátor TV

Václav Kopta

Václav Kopta

šéfredaktor

Michael Vančura

Michael Vančura

terapeut

Daniela Písařovicová

Daniela Písařovicová

moderátorka ČT

Nora Fridrichová

Nora Fridrichová

moderátorka ČT

Magda Zimová

Magda Zimová

novinářka Pálková

Alena Doláková

Alena Doláková

sekretářka šéfredaktora/maskérka

Fatima Manet

Fatima Manet

Laura

Michel Fleischmann

Michel Fleischmann

velvyslanec

Jiří Kniha

Jiří Kniha

Pavlův kolega

Daniel Heyna Větrovský

Daniel Heyna Větrovský

Danin milenec

Scott Williams

Scott Williams

zástupce agentury

Jopy

Jopy

Zdeněk Holub

Zdeněk Holub

Ondřej Holubec

Ondřej Holubec

Václav Enzo Čermák

Václav Enzo Čermák

Jiří Horych

Jiří Horych

Jaroslav Hromádka

Jaroslav Hromádka

Rudolf Procházka

Rudolf Procházka

Jan Římský

Jan Římský

Roman Tomana

Roman Tomana

Zdeněk Vodvářka

Zdeněk Vodvářka

štáb filmu

štáb filmu

papoušek Charlie

papoušek Charlie

papoušek Pepina

papoušek Pepina

papoušek Kuky

papoušek Kuky

Pomocná režie

Matěj Leš

Asistent režie

Pavel Tuček,

Petra Zachová (skript)

Původní filmový námět

Petr Zelenka

Scénář

Petr Zelenka

Dramaturgie

Klára Lidová,

Kristián Suda,

Jaroslav Sedláček (FC ČT)

Druhá kamera

Michal Vojkůvka,

Martin Polách,

Simona Weisslechnerová

Asistent kamery

Tomáš Münzperger (ostřič /I. kamera/),

Libor Brůha (ostřič /II. kamera/),

Prokop Králíček (ostřič /II. kamera/),

Ivan Šimůnek (ostřič /II. kamera/),

Filip Šturmankin (ostřič /II. kamera/),

Jakub Brvík (ostřič /II. kamera/),

Jan Dvořák (I. kamera),

Stanislav Adam (II. kamera),

Adam Mach (II. kamera),

Filip Marek (II. kamera),

Philip Matoušek (II. kamera)

Architekt

Ondřej Nekvasil,

Pavel Koch (II. architekt)

Návrhy kostýmů

Vladimíra Fomínová

Vizuální efekty

Miro Gál (supervize),

UPP

Výkonná produkce

Milan Kuchyňka,

Daria Špačková,

Jaroslav Kučera (FC ČT)

Producent

David Ondříček,

Helena Uldrichová (FC ČT),

Tomáš Baldýnský (kreativní producent; FC ČT),

Petr Tichý (Barrandov Studio)

Produkce

Oldřich Havelka (koordinátor),

Roman Kašparovský (koordinátor)

Vedoucí produkce

Martina Stránská,

Jiří Koštýř (FC ČT)

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší kostýmy
Vladimíra Fomínová

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Alexander Šurkala

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Martin Myšička

Vítěz

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Vladimír Barák

Vítěz

Akce: 6. ročník, Ceny české filmové kritiky 2015

2016
Lokalita: ... / Česká republika
Nejlepší film
David Ondříček

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší filmová scénografie
Ondřej Nekvasil

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Marek Taclík

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Jana Plodková

Vítěz

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Petr Zelenka

Vítěz

Akce: TRILOBIT Beroun 2016, ceny Českého fimového a televizního svazu

2016
Lokalita: Beroun / Česká republika
Cena Josefa Škvoreckého
Petr Zelenka

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší hudba
Matouš Hejl

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Tomáš Bambušek

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Petr Zelenka

Vítěz

Akce: 6. ročník, Ceny české filmové kritiky 2015

2016
Lokalita: ... / Česká republika
Nejlepší scénář
Petr Zelenka

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší masky
Jana Bílková

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Michal Holubec

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Jitka Schneiderová

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Lokalita: Praha / Česká republika
Nejlepší film
David Ondříček

Vítěz

Akce: 6. ročník, Ceny české filmové kritiky 2015

2016
Lokalita: ... / Česká republika
Nejlepší režie
Petr Zelenka

Vítěz

Festival: 21. mezinárodní festival východoevropských filmů Chotěbuz

2011
Lokalita: Chotěbuz / Spolková republika Německo
CoCo Best Pitch Award
Petr Zelenka

Použitá hudba

Zdeněk Fibich (Pád Arkuna – předehra)

Písně

To Shoot A Film Is Something Like A War,

Mulhouse,

Gaia,

různé skladby a písně

Hudba k písni

Jan P. Muchow (To Shoot A Film Is Something Like A War),

Radůza (Mulhouse),

Radůza (Gaia)

Interpret

Zdenka Trvalcová (Mulhouse),

Zdenka Trvalcová (Gaia)

Lokace

Osečná,

Svatý Jan pod skalou,

Praha

Původní název

Ztraceni v Mnichově

Anglický název

Lost in Munich

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

22.10.2015

Přístupnost

přístupný

Distribuce

Falcon (do 21.10.2017)

Nosič

2-D

Formát

1:2,35

Barva

colour

Zvuk

Dolby Digital II

Verze

česká