Akumulátor 1

Země původu

Česká republika

Copyright

1994

Rok výroby

1993

Premiéra

24. 3. 1994

Minutáž

102 min

Kategorie

film

Žánr

fantastický, komedie

Typologie

hranýdistribučnídlouhometrážní

Originální název

Akumulátor 1

Český název

Akumulátor 1

Anglický název

Accumulator 1

Pracovní název

TV story

Anotace

Fantastická komedie režiséra Jana Svěráka Akumulátor 1 číslicí v názvu ironizuje vícedílné hollywoodské akční podívané. Podobně jako u svého celovečerního debutu Obecná škola (1991) mladý tvůrce zdůrazňuje českou svébytnost výchozího pohledu na svět, ačkoliv právě on vždy cítil nutnost vyrovnat se s jazykem amerického komerčního filmu. Promyšleně pracuje s hollywoodskou metaforikou a zkoumá možnosti vyprávění příběhu prostřednictvím filmového obrazu. – Hlavní hrdina, zeměměřič Olda, trpí ztrátou energie, s níž si lékaři nevědí rady. Teprve přírodní léčitel Fišárek objeví, co skleslému mladíkovi schází, a začne ho učit získávat a usměrňovat duševní energii. Brzy zjistí, že Olda, stejně jako jiní jeho pacienti, je obětí „vysávání“ televizní obrazovkou, za níž je paralelní svět, obývaný stínovými dvojníky citlivých jedinců. Oldu v jeho boji o život motivuje vztah k půvabné samostatné zubařce Anně. Učenlivý pacient však málem zapomene na léčitelovo varování, že jakékoli zneužití síly se obrátí proti němu. Nakonec se však vymaní z moci televize a usmíří se s Annou, která mu zpočátku zatajila svou dcerku. – Ve své době naprosto nezvyklá suma výrobních nákladů Akumulátoru 1 vychází z nároků autorů na nejvyšší kvalitu formálního zpracování filmu. Kameraman F. A. Brabec a střihač Alois Fišárek s režisérem pracovali také na reklamních šotech (např. Helioil, Tempo, ČEZ, reklamní kampaň Czech Made), kde si vyzkoušeli možnosti realizačně náročných optických a počítačových triků (Heureka Film - Studio GAP). Ve spolupráci se spoluautorem námětu a spoluscenáristou vznikl též díky šťastnému (a posléze dlouho určujícímu) spojení syna Jana a otce Zdeňka Svěrákových myšlenkově a formálně vyvážený film s aktuálními podtexty, využívající komediálních i dramatických možností příběhového schématu o učiteli a jeho žáku. Úvaha o dobré vůli, překonávající všechna úskalí, je nosnou myšlenkou vizuálně vytříbeného vyprávění. Důležitou roli v něm vedle mimořádně dobře zvládnutých triků rané digitální éry hrají překvapivé pohledy na vnější a vnitřní lidský vesmír, i na parazitující svět televizních obrazů. Atraktivní „naivní“ balení ve stylu lucasovsko-spielbergovského inteligentního rodinného kina dává filmu opravdu charakter podívané amerického typu; myšlenková bohatost a jemný humor však povyšují dílo nad „pouhou“ efektní zábavu. – Sympatický, civilní tón v hereckém obsazení udává vedle osvědčeného Zdeňka Svěráka a neokoukané Edity Brychtové hlavně Petr Forman, známý už z filmu Vojtěch, řečený sirotek. Jan Slovák vydal též knižní novelizaci scénáře Akumulátor 1 (nakladatelství Mht, Praha 1994). – V roce 2018 byl film uveden v obnovené premiéře v digitálně remasterované verzi. -ap-

Obsah

Mladík Olda Soukup pracuje jako zeměměřič. Líbí se mu kolegyně, figurantka Jitka. Světácký inženýr Slezák při měření na hrázi přehrady vyzvídá, zda s ní už spal. Když Olda řekne, že ne, Slezák je rozhodnut ho večer zastoupit. – Trojice se dívá v horské chatě na televizi, kde se Olda v pouliční televizní anketě zmohl jenom na nesouvislé koktání. Slezák s Jitkou spolu odejdou na pokoj. – Skleslý Olda po návratu domů ani nemá sílu se opít; zoufale ubíjí čas koukáním na televizi. – O týden později. Záchranáři vyrazí dveře bytu. Olda je v bezvědomí. Skončí na jednotce intenzivní péče. V noci tajně dorazí za Oldovým spolupacientem Václavem Mikulíkem jeho přítel, přírodní léčitel Fišárek. Kamarád chce, aby své schopnosti uplatnil raději na Oldu. Mladík se probere. Noční sestra nezvaného hosta vyhodí. – Lékař při vizitě udiveně konstatuje, že oba pacienti jsou v pořádku a mohou domů; bohužel jim však spálili šaty, protože předpokládali, že nepřežijí. – V bytě se s Oldou baví správce, opravující vyražené dveře. Mladík si opět pustí televizi. Je zesláblý, v depresi, bez vůle k životu. Navštíví ho Fišárek, který ví, že jsou podle lékařských zpráv s Mikulíkem sice zdraví, ale trpí nevysvětlitelnou ztrátou energie. Chce ho léčit. V parku uštvanému mladíkovi po běhu vypráví, že lavičky víc než jiné dřevo vyzařují spoustu životní energie. Když si všimne pacientova zájmu o dívku na koni, doporučí mu nabíjení energie sexem. Pošle Oldu do lázní za svou známou Gabrielou, zabývající se výukou tantrických milostných praktik. Dychtivé frekventantky kursu Oldu zcela vyčerpají. – Léčitel, který chce, aby ho oslovoval doktore, pacienta marně učí cítit energii stromů; lépe to mladíkovi jde s obrazy v galerii. Olda se také dozví, že čerpat energii z lidí je zakázáno. Později se mu ve spánku podaří rozsvítit vlastní energií žárovku, jak mu to ukazoval Fišárek. – Léčitel vezme mladíka do márnice k ohledání Mikulíkova těla. Mrtvý byl nalezen zcela bez energie s televizním ovládačem v ruce. Mikulíkova dcera, zubařka Anna, v pitevně léčitele nařkne, že neodbornými zákroky zavinil otcovu smrt. Oldovi se energická mladá a rozvedená žena líbí. – Fišárek experimentálně vyšle Oldovi ze svého domova na Smíchově do jeho bytu u Nuselského mostu energii, právě když se mladík snaží z vany zavolat Anně. Olda dávku nadšeně přijme, ale vzápětí ji z něj vysaje puštěná televize. Léčitel spěchá za nešťastným pacientem. Musí opět vyrazit dveře. Uspořádá u něj se dvěma kolegy a s Gabrielou poradu. Zabývají se Oldovou televizí, v níž právě mluví koktající učitel Zíma. Jeden z léčitelů konstatuje, že by energii mohla Oldovi brát televize od doby, kdy v ní vystupoval. – A skutečně. V televizním světě se pohybuje Oldův bujarý dvojník, nabitý jeho energií. Je zde také Mikulík a dvojník zadrhávajícího slovenského učitele Zímy; všichni si spolu s televizními hrdiny bezstarostně užívají života v exotických krajinách ve společnosti krásných a svolných dívek z pornofilmů. Celý svět televize, včetně přímých přenosů z bojů v Bosně, je jenom iluze. – Skleslý Olda léčitele vyhodí. Ti mu aspoň otočí obrazovku ke zdi. Mladík vyhledá Annu; zubařka mu vyvrtá kaz a přijme pozvání na kávu. S nesmělým mladíkem si dobře porozumí. V kavárně sedí náhodou Oldův podnapilý kolega Slezák, ale mladá žena jeho samolibé sbližovací pokusy ignoruje. – Olda zaveze Annu svým skomírajícím autem na její chalupu. Po příjemné procházce mu mladá žena vypráví o nesnesitelném otci, který byl vysazený na hygienu. Olda se postará o to, aby mu nenaskočil motor. Anna to pozná, ale je ráda, že „musí“ zůstat. Mladík přizná, že se do ní zamiloval. Dvojice se chystá k sexu, ale ovládač, který Olda náhodně odstrčil do pastičky na myši, zapne televizi. Mladík je rázem ochromen, zatímco jeho dvojník v televizním světě ožije. Nic netušící Anna muže shovívavě uklidňuje. – Fišárek seznámí pacienta se Zímou, kterého televize vysává stejně jako jeho. Mladík však odmítne odjet s pedagogem na Slovensko do hor, kde se chce ukrýt jako partyzán. Má tu důležitější důvod, než je jeho zdraví: Annu. Jejich vztah se slibně rozvíjí; úspěšně se pomilují. Olda hned poté nabídne Anně sňatek. Mladá žena však dychtivému milenci záhy představí dcerku Aničku, kterou mu dosud zatajovala, a svou matku. Mladík zklamaně odejde. – Zíma se uchýlí do salaše v horách nad Popradem; avšak bodrý bača tu má televizi, jež učitele rázem oslabí. Fišárek se neprodleně vydá na Slovensko za pacientem a Oldovi doporučí zásobit se dřevem. – V televizním světě probíhá z paluby Titanicu na odkladiště veselý pohřeb Mikulíkova dvojníka, který už nedostává žádnou energii. – Olda v obchodě s elektronikou vyhodí pojistky, a vyřadí tak z provozu nebezpečné televize; koupí si ovladače všech typů. Jen tak tak unikne před televizemi na náklaďáku, když pomalý příručí jističe zapne. Doma trénuje na nadcházející souboj. Pošle pryč Jitku, která utekla od surového Slezáka a chce u něj zůstat. – Mladík jde večer za Annou na Verdiho operu Nabucco. Ta je šťastná, že přišel. Během představení vybíhá milenec ven, aby vybil energii z hudby do dřev na přívěsu za svým autem. Policistovi, jemuž je podivný muž podezřelý, odčerpá energii a ten usne. – Cestou z divadla se chce Olda svěřit Anně se svým problémem, ale nedojde k tomu. – V televizním světě jeho dvojník skomírá. – Olda se srazí s autem spícího policisty. Ohrožují jej televize ve výloze, s nimiž díky ovládačům svede vítěznou "přestřelku". Zastaví u něj Anna. – Na salaši se Zíma za Fišárkovy asistence zotaví. Hůř je na tom léčitel, trpící velkou alergií na seno. – Olda čte Aničce a Anně pohádku o Luftbábě. Vyruší je bouřka s výpadkem proudu. Olda rozsvítí rukou žárovku a čte dál. Napadne ho při tom, jak by mohl zúčtovat s televizní můrou. Zatelefonuje to Fišárkovi: chce posbírat obrovské množství energie a paralelní televizní svět zničit. Léčitelovo opětovné varování, aby si nebral energii z lidí, však už neslyší. – Olda se nabíjí z cestujících na nádraží, z dětí ve školce, z pasažérů na parníku a z diváků na stadionu. Ukládá energii do dřev na přívěsu, jež pak skladuje doma. - Oldova dvojníka v televizním světě vesele uloží vedle Mikulíka. – Zneklidněný Fišárek s vyléčeným Zímou volá z letiště v Popradu Oldovi. Mladík mu nadšeně svěří svůj plán. Léčitel ho důrazně napomíná kvůli zneužití energie z lidí. – Olda jde s Annou na večírek zubařské komory. Seznámí se tam s potrhlým doktorem Stachem. V půli večera mladík Annu opustí, aby vykonal, co si předsevzal. Málem ho zasáhne puštěná televize, když běží za autem, jež mu odváží odtahovka. – Mikulíkův dvojník ukáže Oldovu dvojníkovi fotku dcery. – Zíma v letadle ve strachu před televizí otevře dvířka a letadlo se řítí k zemi. – Před domem napadne Oldu žárlivý Slezák, který si myslí, že mu přebral Jitku. Inženýr vlastní vinou upadne. – Dvojník se s Anninou fotografií chce vydat „domů“. – Slezák se dobývá do Oldova bytu a správce na něj zavolá policii. – Olda umístí televizi na můstek nad Nuselským mostem. Ze silnice ji chce pomocí ovladače zapnout a nasměrovat do ní všechnu sílu, nastřádanou ve dřevě. Při erupci energie se v bytě zrovna pohybuje rozlícený Slezák. – Olda si vzpomene na Fišárkovo ponaučení o zneužití síly a v poslední chvíli akci přeruší. Náklaďák, který se na něj po silnici řítil, pouze profrčí kolem. Uvolněná energie vyrovná dráhu letadla a zabrání neštěstí. – Na mostě se k Oldovi doplazí stínový dvojník, který mu dá fotku se slovy „mám pro nás holku.“ Splynou spolu. – Policisté odvádějí ze zdemolovaného bytu nic nechápajícího Slezáka, který má podle správce zkázu na svědomí. Jen televize zůstala netknutá. Olda si ji pustí: klidně sleduje rozhovor s cestujícími ze zázrakem zachráněného letadla, s koktajícími Zímou a Fišárkem, který by chtěl raději z televize vystřihnout. – Olda zatelefonuje Anně a Aničce, že teď už je všechno v pořádku a že je má rád. Pak s pohledem na diváky konstatuje, že žít se musí... -ap-

Hrají

Petr Forman

zeměměřič Olda Soukup

Edita Brychta /ž/

zubařka Anna

Zdeněk Svěrák

léčitel Fišárek

Marián Labuda

učitel Jan Zíma

Boleslav Polívka

inženýr Jiří Slezák

Tereza Pergnerová

figurantka Jitka

Jiří Kodet

pacient Václav Mikulík

Markéta Frösslová

Anička, Anina dcera

Ladislav Smoljak

správce domu

Daniela Kolářová

Marta Fišárková, léčitelova manželka

Rudolf Hrušínský ml.

vrátný Pitrýsek

Ivo Kašpar

Pištěk

Jan Jíra

léčitel Skála

Věra Křesadlová

Mikulíková

Miriam Kantorková

sestra na jednotce intenzivní péče

Oto Ševčík

lékar na jednotce intenzivní péče

Jaroslav Jodl

vedoucí prodejny s elektrotechnikou

Otakar Schmidt

příručí prodejny s elektrotechnikou

Ivan Vyskočil

droktor Stach

Jana Synková

zvědavá paní

Marek Vašut

Douwe Egberts

Matěj Forman

Oldův dvojník

Hugo Kaminský

driblující muž

Viktorie Knotková

hlídačka v galerii

Roman Víšek

televizní redaktor

Josef Šebek

moderátor počasí

Jiří Ptáčník

televizní reportér

Josef Fiala

patolog

Miroslava Babůrková

stařenka v parku

Jiří Děd

zubař na večírku

Jana Šedová (2)

Iveta Mühlfajtová

Daniela Bušková

Pavla Burgetová

Běla Obergruberová

Iveta Houžvičková

Ilona Nováčková

Lenka Hanzalová

Hana Požárková

Renata Jílková

Kateřina Veselá

Firmin Liemessing

Andrea Němcová

Tereza Bartončíková

Jiří Velebný

Antoine Missidimbazi

Kateřina Hubálková

Yvona Janichová

Zuzana Kuhanová

Otto Filip

Gabriela Ryndová

František Vondráček

Karolina Žižková

Milan Dvořák

Jaroslav Rejnek

Orchestr Státní opery Praha

orchestr v divadle

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Miloš Kohout

Asistent režie

Jan Hraběta, Marcela Kesslerová

Původní filmový námět

Jan Slovák, Jan Svěrák

Scénář

Jan Svěrák, Jan Slovák, Zdeněk Svěrák, Václav Šašek (spolupráce na scénáři)

Technický scénář

Jan Svěrák

Asistent kamery

Ivan Šimůnek

Výprava

Bohumil Kadlec (vedoucí výpravy), Milan Šebo (rekvizitář), Petr Kazda (rekvizitář), Marek Šíma (rekvizitář), Milan Kučera (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Jaroslava Pecharová

Kostýmy

Zuzana Bursíková, Martina Hrušová

Asistent střihu

Ivan Frössl

Zvuk

Zbyněk Mikulík, Ivo Špalj (mix zvuku)

Asistent zvuku

Tomáš Lylo

Triky

Antonín Weiser (spolupráce), Boris Masník (výtvarná spolupráce na trikových záběrech), Trilobit AB Barrandov (výrobní spolupráce na trikových záběrech), Miroslav Šnábl (výrobní spolupráce na trikových záběrech), Pavel Kryml (výrobní spolupráce na trikových záběrech), Jiří Gaidoš (asistent trikové kamery), Dedo Weigert Film (zvláštní trikové snímání), Arndt Prenger (zvláštní trikové snímání)

Vizuální efekty

Heureka Film – Studio GAP (zvláštní 3D efekty), František Brtna (šéf studia Heureka Film – Studio GAP), Ivo Marák (vedoucí technik Heureka Film – Studio GAP), Alena Jeníčková (produkce Heureka Film – Studio GAP)

Zvláštní efekty

Václav Kuba (pyrotechnik), Josef Pokorný (pyrotechnik), Josef Novák (pyrotechnik)

Návrhy titulků

Filip Heyduk

Koordinátor kaskadérů

Ladislav Lahoda

Producent

Petr Soukup (Heureka Film)

Zástupce vedoucího produkce

Markéta Hájková, Jaroslav Vich, Bohdan Kysil (ekonom)

Asistent vedoucího produkce

Miloš Lochman, Petra Makarjevová, Petr Jahn (pokladník)

Výtvarná spolupráce

Matěj Forman (výtvarník leporela), Hana Vyoralová (výtvarnice leporela)

Odborný poradce

Věra Políšenská

Spolupráce

Renata Janovová (klapka), René Michalička (vrchní osvětlovač), Miloš Schmiedberger (fotograf), Rudolf Bareš (práce se zvířaty – výcvik)

Hudba

Použitá hudba

Giuseppe Verdi (opera Nabucco /Sbor židovských otroků/)

Nahrál

Filharmonici města Prahy (Dirigent Štěpán Koníček), Orchestr Státní opery Praha (Dirigent Pavel Vondruška), Sbor Státní opery Praha (Dirigent Josef Kostřiba), Originální pražský synkopický orchestr

Hudební režie

Jiří Zobač

Písně

Sbor židovských otroků

Hudba k písni Giuseppe Verdi
Zpívá Sbor Státní opery Praha

Flašinetář

Hudba k písni Bedřich Nikodém
Text písně Vilda Dubský
Zpívá Originální pražský synkopický orchestr

Veselé pohřební písně

Hudba k písni Ondřej Soukup
Text písně Gabriela Osvaldová
Zpívá sbor

Produkční údaje

Originální název

Akumulátor 1

Český název

Akumulátor 1

Anglický název

Accumulator 1

Pracovní název

TV story

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

fantastický, komedie

Země původu

Česká republika

Copyright

1994

Rok výroby

1993

Premiéra

premiéra 24. 3. 1994 /přístupný/
obnovená premiéra 12. 7. 2018 /přístupné bez omezení/

Distribuční slogan

Svěží film o únavě. Komedie o lidské energii a jiných neprobádaninách.

Partner

AKUMA, a.s. (finanční spoluúčast na postprodukci filmu)

Nositelé copyrightu

HEUREKA FILM, s.r.o. (původní), BIOGRAF JAN SVĚRÁK s.r.o. (odkoupený)

Distribuce

Heureka Production PF (původní 1994; monopol do 31. 10. 2005), Bioscop (obnovená 2018)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

102 min

Distribuční nosič

35mm , DCP 2-D

Poměr stran

1:1,66

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Stereo, 5.1, Dolby Digital

Verze

česká

Mluveno

česky, anglicky

Podtitulky

české

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Akce: Anketa českých filmových kritiků o nejlepší český film let 1990 – 2019

2020
Praha / Česká republika
17. místo
výsledky speciální ankety vyhlášeny 1. 2. 2020 na slavnostním ceremoniálu předávání Cen české filmové kritiky 2019

Vítěz

Festival: Mezinárodní festival fantastických filmů Fantastica

1995
Gérardmer / Francie
Zvláštní cena poroty

Vítěz

Festival: Mezinárodní festival fantastických filmů Fantastica

1995
Gérardmer / Francie
Cena kritiky

Vítěz

Akce: 2. Český lev za rok 1994

1995
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Alois Fišárek

Vítěz

Akce: 2. Český lev za rok 1994

1995
Praha / Česká republika
Český lev udělený čtenáři časopisu Cinema

Vítěz

Festival: Mezinárodní festival fantastických filmů, thrillerů a sci-fi filmů

1995
Brusel / Belgie
Velká cena – Havran

Vítěz

Akce: 2. Český lev za rok 1994

1995
Praha / Česká republika
Divácky nejúspěšnější film roku

Vítěz

Akce: Ceny Nadace Český literární fond

1994
Praha / Česká republika
Cena sekce film a televize za kameru
F. A. Brabec
udělena 22. 12. 1994 v hodnotě 20 000 korun za filmy Akumulátor 1 a Jízda

Vítěz

Přehlídka: 11. mezinárodní týden kritiky

1994
Benátky / Itálie
Cena "UCCA Venticcita"

Vítěz

Festival: 16. festival české filmové komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují

1994
Nové Město nad Metují / Česká republika
Čestné uznání tvůrcům triků
HEUREKA FILM, s.r.o.
uděleno kolektivu trikového Studia GAP

Vítěz

Festival: 4. festival mladého východoevropského filmu

1994
Chotěbuz / Spolková republika Německo
2. cena

Vítěz

Festival: 4. festival FAMU Praha

1994
Praha / Česká republika
3. místo za zvuk
Michal Pekárek

Vítěz

Festival: 7. festival českých filmů Finále ’94 Plzeň

1994
Plzeň / Česká republika
Divácky nejúspěšnější film – Cena diváků
Jan Svěrák
udělena na základě hlasování diváků festivalu