Argippo Znovuzrozený

Země původu

Česká republika

Copyright

2009

Rok výroby

2009

Premiéra

21. 10. 2010

Minutáž

67 min

Kategorie

film

Žánr

umělecký

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Argippo Znovuzrozený

Český název

Argippo Znovuzrozený

Anglický název

Argippo Resurrected

Anotace

Umělecký dokument Dana Krameše Argippo znovuzrozený představuje aktivity nadšeného cembalisty, muzikologa a dirigenta Ondřeje Macka v oblasti barokní opery. Mladý hudebník se zasloužil o restaurování dochovaného barokního divadla na zámku v Českém Krumlově včetně všech dobových prvků. Obnovila se tak unikátní scéna, na níž mohl Macek se svým souborem Hofmusici předvádět staré opery v původním provedení na staré nástroje, v dobových kulisách, za osvětlení sálu svíčkami a dokonale tak „vzkřísit“ barokní atmosféru. Macek také pátral v mnoha evropských archivech po ztracené Vivaldiho opeře Argippo, napsané pro Prahu v roce 1730. S pomocí hlubokých znalostí se mu podařilo rekonstruovat i toto hudební dílo. Svůj objev s úspěchem prezentoval na mezinárodní konferenci a operu nastudoval v jedinečné podobě i pro krumlovské divadlo.

Obsah

Cembalista Ondřej Macek stojí v čele souboru Hofmusici, který hraje barokní hudbu dobovým způsobem na staré nástroje. Splnil si svůj sen dobově interpretovat barokní operu. – Na zámku v Českém Krumlově ho zaujalo zachovalé barokní divadlo, jež s odborníky zrestauroval. Scéna teď představuje skutečnou světovou raritu. – Občasné zkoušky v krumlovském divadle vyústily v roce 2000 v nastudování opery. Macek v tomto úsilí každý rok pokračuje. – Mackův soubor existuje od roku 1991, dříve pod jiným názvem, jméno Hofmusici odkazuje k dvorním kapelám. – Při nácviku opery se museli učit i „mašinisté“ (kulisáci). Systém ovládání kulis je původní, tedy bez modernizace. Prostor je osvětlen svíčkami, hraje se na staré nástroje, stylově nalíčení zpěváci a tanečníci mají dobové kostýmy. Podobné divadlo existuje jen ve Stockholmu. – Barokní divadlo má určitý fundus, s nímž lze hrát téměř vše. Macek se snaží o „barokní chápání barokní hudby“. Partitury z tohoto období jsou totiž vágní a skladbu přibližují jen v náznacích. – Houslistka předvádí, že staré housle vyžadují odlišný způsob držení. – Macek hovoří o nadšení ansámblu, který tvoří i cizinci. Zajímala ho ztracená Vivaldiho opera Argippo, napsaná pro Prahu. Vypráví, jak studoval barokní operu. Nejde mu o rekonstrukci, přestože používá „metodu vykopávek“. – Basbarytonový pěvec říká, že při interpretaci barokních libret zkoumá možná uchopení frází. Líbí se mu matný a přitom měkký obraz, který představuje barokní opera. Árie se kombinují podle pravidel; důležitý je vlastní prožitek v interpretačním procesu. – Zvláštní péče je věnována herectví. Macek a mladá režisérka Zuzana Vrbová se opírali o učebnici z počátku 18. století. Na díle se spolupodílí i choreografka. – Macek vysvětluje, že barokní operu tvoří komplex několika složek, jež do sebe musí zapadnout. – Vivaldiho opera Argippo byla kdysi pod autorovým vedením hrána italskými hudebníky ve Šporkově paláci v Hybernské ulici. Dochovalo se z ní jen libreto. – Podle muzikologa Stanislva Bohadla se benátská opera dostala do Čech s italskou hudební společností, pozvanou hrabětem Šporkem na zámek Kuks. Její působení v Čechách vyvrcholilo v roce 1730 uvedením zmíněné opery. – Macek chtěl dílo zrekonstruovat. Vydal se do Benátek, kde jsou shromážděny Vivaldiho rukopisy. Napadlo ho pátrat po cestách zpěváků, kteří v opeře vystupovali. Jelikož si libreto v knihovně ručně přepsal, znal ho, a tak byl schopen se orientovat v množství materiálů. Incipity árií shodné s textem Argippa našel v Řezně. Získal polovinu díla a musel v operách, jež Vivaldi napsal před a po Argippovi, najít chybějící hudbu. Navštívil proto mnoho evropských měst. – Své poznatky představil v Benátkách na konferenci o Vivaldim. – Macek líčí vztah Vivaldiho, o jehož životě se moc neví, k Benátkám. Ukazuje tam již zmizelé divadlo, kde mistr působil. – V  krumlovském divadle hraje mezinárodní ansámbl na barokní nástroje. Při interpretaci barokní opery jsou možné úpravy i improvizace. – Macek hledal pro objevené dílo určité typy účinkujících. Role kastrátů obsadil ženami. Vysvětluje specifičnost árií, jež neposouvají děj, nýbrž zdůrazňují emoční vyznění scény. – Závěrečný sbor zpívá šťastný konec. – Je pravděpodobné, že Vivaldi Argippa napsal v Praze a sám řídil premiéru. Macek má rád spojení jeho hudby a benátského genia loci a lpí na dobové interpretaci. Muzikolog Bohadlo považuje objev Argippa za velmi cenný. – Libreto je podle Macka „věrohodné“ jen s dobovou hudbou, v dobovém prostředí a s dobovou interpretací... -dh-

Hrají

Barokní soubor Hofmusici

soubor v opeře Argippo

Veronika Mráčková Fučíková

Argippo v opeře Argippo

Jana Bínová-Koucká

Osira v opeře Argippo

Pavla Štěpničková

Zanaida v opeře Argippo

Olga Krumpholzová

Silvero v opeře Argippo

Barbora Sojková

Silvero v opeře Argippo

Zdeněk Kapl

Tisifaro v opeře Argippo

Účinkují

Jana Spáčilová

Claire Meyerová

Ivo Michl

Hana Slačálková

Stanislav Bohadlo

Szabolcs Illés

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Dan Krameš

Scénář

Dan Krameš

Dramaturg

Natálie Nádassy /ž/, Nat Schemark (šéfdramaturg)

Návrhy titulků

Otto Kolečko

Producent

Nat Schemark (šéfproducent), Dan Krameš

Vedoucí výroby

Dan Krameš

Odborný poradce

Pavel Slavko

Spolupráce

Ondřej Macek (rekonstrukce opery a umělecký vedoucí), Zuzana Vrbová (režie opery, barokní gestika), Marta Nádassy, Tomáš Míka, Bernie Higgins

Hudba

Použitá hudba

Antonio Vivaldi (Agrippo – opera), Antonio Caldara (Scipione Affricano il Maggiore – opera), Johann Joseph Fux (Giunone placata – opera)

Zpívá

Barokní soubor Hofmusici, Veronika Mráčková Fučíková, Jana Bínová-Koucká, Pavla Štěpničková, Olga Krumpholzová, Barbora Sojková, Zdeněk Kapl

Hudební dramaturgie

Dan Krameš

Produkční údaje

Originální název

Argippo Znovuzrozený

Český název

Argippo Znovuzrozený

Anglický název

Argippo Resurrected

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

umělecký

Země původu

Česká republika

Copyright

2009

Rok výroby

2009

Premiéra

festivalová premiéra 20. 4. 2009 (22. festival českých filmů Finále Plzeň)
festivalová premiéra 9. 10. 2009 (28. mezinárodní filmový festival Vancouver, Kanada)
distribuční premiéra 21. 10. 2010 /přístupný/

Distribuční slogan

O unikátním objevu ztracené Vivaldiho opery.

Nositelé copyrightu

ALPHA PLUS Pro, s.r.o.

Distribuce

ALPHA PLUS Pro, s.r.o. (DVD kinodistribuce)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

67 min

Distribuční nosič

DVD

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

digitální zvuk

Verze

česká, anglická, francouzská

Mluveno

česky, anglicky, francouzsky

Podtitulky

bez titulků