Love

kriminální, příběh, milostný

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Love

Minutáž

90

Země původu

Slovensko, Česká republika

Copyright

2011

Rok výroby

2011

Premiéra

12.01.2012

Režie

Jakub Kroner

Scénář

Jakub Kroner

Anotace

Doteď jsi se vezl, dál musíš jít sám.

Scenárista a režisér Jakub Kroner (nar. 1987) pochází ze slavné herecké rodiny: je synem Jána Kronera a vnukem Jozefa Kronera. Ačkoliv studoval animovanou tvorbu na VŠMU, prosadil se překvapivě úspěšným nízkorozpočtovým studentským hraným dokumentem BRATISLAVAfilm (2009), zachycujícím v průběhu jednoho dne odvrácenou tvář slovenské metropole. Podobné téma zpracoval i v následujícím milostném kriminálním příběhu Love. Český název odkazuje nejen k anglickému slovu láska, ale právě tak ke slangovému výrazu pro peníze – odtud může pramenit i případná rozdílná výslovnost (slovenský název Lóve, odkazuje přímo na „prachy“). Protagonisty jsou kamarádi od dětství Maťo a Tomáš. Obývají zanedbaný bratislavský byt a podle svých představ žijí naplno. To znamená, že většinu času tráví poflakováním, hulením marihuany, popíjením a hraním playstationu. Mají přitom dost peněz, protože „pracují“ pro zločineckého majitele autoservisu Borise. Buď pro něj vykrádají auta, nebo v případě potřeby kradou vytipované drahé vozy. Jenže Maťo se zamiluje do studentky Veroniky a postupně se rozhodne s dosavadním způsobem života skoncovat. Je však příliš v područí svého kamaráda, a tak přistoupí na poslední společný kšeft, vyloupení benzinové pumpy, při němž Tomáš zastřelí nevinnou zaměstnankyni. Navíc vyjde najevo, že to byla Veroničina matka, s níž se dívka, vyrůstající v dětském domově, měla právě poprvé setkat. Jednoduchý příběh se odvíjí jako Maťovo komentované vzpomínání na nedávnou minulost. Autor psal scénář přímo na tělo mladým hereckým představitelům. – Snímek, věnovaný „všem, kteří doopravdy milují“, překvapuje svým jednoduchým stylem bez experimentování s obrazovou či zvukovou složkou, jež by se dalo předpokládat u mladého tvůrce, popisujícího současný hektický životní styl městské mládeže (výjimku tvoří sekvence vylupování aut, pojatá jako počítačová hra). Ale možná právě proto měl doma velký divácký ohlas a zařadil se k nejúspěšnějším polistopadovým slovenským filmům (byť se vlastně jedná o koprodukci).

Obsah

Bratislava. Maskovaný lupič přepadne pumpu a vystřelí... – Mladík Maťo vzpomíná na přátelství s bezstarostným a nezodpovědným Tomášem. – Na diskotéce Maťa zaujme pohledná dívka. Ukradne pro ni na baru kolu a tančí s ní. Kvůli frajeřícímu Tomášovi se však mladíci porvou s ochrankou a utečou. Maťa mrzí, že kvůli tomu zmeškal příležitost. – Ráno se oba budí doma s kocovinou. Zavolají dealera Pedra a po jeho příchodu si hned zahulí. Hrají playstation. Pak se u nich staví partička kamarádů. Kluci je záhy vyhodí a jedou za svým „zaměstnavatelem“, majitelem autoservisu Borisem. Ten právě provrtal ruku mladému dlužníkovi. Dá dvojici tip. – Mladíci se z hecu vsadí, kdo je lepší zloděj. Vykrádají auta na parkovišti. Tomáš má lepší „zboží“, Maťo ho však trumfne ruličkou peněz. Zloději pak ukradnou vytipovaný vůz a Boris jim vyplatí jejich podíl. – Vyzývavá Sandra se na koleji baví se spolubydlícími Veronikou (dívkou z diskotéky) a Peťou o chystaném večírku. Pozvala Tomáše a jeho přítele. Veronika (Nika) spěchá na zkoušku. – Sandra večer vyzvedne mladíky na vrátnici. Pohodářský Tomáš patří k ní, o Maťa má zájem Peťa. Ale ten je rád, že zase potkal dívku, s níž tančil. Později se spolu baví při kouření na balkoně. Veronika studuje ekonomický manažment na Škole evropských studií a mezinárodních vztahů Univerzity Komenského. Stěžuje si, že neudělala zkoušku. Maťo později probudí Tomáše a dopraví ho domů. – Kluci předají Borisovi další lup. Mafián je pověří krádeží sporťáku K1 Attack. – Maťo má rande s Nikou. Odvede ji na „svou“ střechu, odkud je krásný výhled na město. Dívka vyrůstala v děcáku. Nikdy nepoznala matku, ale zná její jméno. Chtěla by se s ní setkat. – Milenci spolu tráví stále více času. – Sandra si stěžuje kamarádce, že na ni Tomáš kašle. Ta je však šťastně zamilovaná. – Nika přijde do školy pozdě na test. Sarkastický profesor ji po hádce neprávem vyhodí. Dívka volá Maťovi, ale mobil zvedne Tomáš, protože kámoš je ve sprše. Nika mu řekne, že jede za Matěm do práce; mladík jí namluvil, že dělá recepčního v hotelu Sheraton. Tomáš to hned příteli oznámí. Maťo je v Sheratonu dříve než ona. Uplatí recepčního, jenže před Veronikou se nepohodne s nepříjemnou zákaznicí, pak s přivolaným hotelovým manažerem a hrdě odejde. – Milenci jsou spolu na koleji. Veronika má strach, že ji vyhodí ze školy. Maťo plánuje, že se spolu nastěhují do nového bytu. Vyruší je plačící Sandra: Tomáš se s ní rozešel. – Maťo se doma na kamaráda zlobí. Ten ho ukecá, aby s ním šel do bordelu. Zatímco si užívá s prostitutkou, Maťo jiné sice zaplatí, ale odejde. – Mladík si koupí byt. – Na koleji Nika řekne milenci, že hodila matce do schránky dopis. Vyruší je telefonátem Tomáš kvůli „práci“. – Zatímco se kumpán těší na krádež sporťáku, Maťo mu řekne, že to bude jeho poslední kšeft. Přátelé se pohádají. – Tomáš nechá kámoše řídit ukradený sporťák, jenže jim záhy dojde benzin. Tomáš musí zajít k pumpě. Před Borisovým autoservisem se Maťovi něco nezdá. Tomáš jde dovnitř a je zadržen policií, která právě zatkla i jeho „zaměstnavatele“. Maťo ujede a po divoké honičce s policejními vozy auto schová. – Vyšetřovatel tvrdě vyslýchá Tomáše. Ten přijde ráno domů zbitý: poldové si ho podali. – Maťo se sejde s Veronikou na střeše. Dívka má pocit, že se brzy něco stane. Vypráví, jak viděla zdálky matku. Baví se o společné budoucnosti. – Maťo v noci vleze do pokoje za Nikou. Pomilují se. Ráno však musí mladík prchat přes balkon kvůli kontrole na pokojích. Není jediný. – Tomáš se rozhodl cestovat. K tomu potřebuje peníze. Rozhodne se přepadnout pumpu, kde bral benzin do sporťáku. Pumpař mu prý stejně dluží. Umluví kamaráda, aby s ním ještě naposledy šel. – Při přepadení Tomáš zastřelí zaměstnankyni, která nic netušíc vyšla z toalety. Ujedou a auto pak spálí. – Tomáš se schovává doma. Jen pije a stává se stále víc paranoidní. – Na koleji se Maťo dozví od milenky, že zabitá pumpařka byla její matka. Dívka ví, že ji zabili oni, protože tam právě za ní šla. Nedokáže je však udat, jen pošle Maťa pryč. – Mladík řekne kamarádovi, koho zabil a co zničil. Tomáš ho podezírá, že Veronice všechno vyžvanil. Maťo se chce jít udat na policii, dá prý příteli jeden den, aby mohl zmizet. Kluci se poperou. – Ráno do bytu přijde Pedro se dvěma kily marjánky. Objednal si ji prý Tomáš, který mu volal z hranic. Maťo pochopí, že jde o past. Podaří se mu zmizet z bytu před policejním komandem jen v trenýrkách. Venku ho sice policisté zastaví, ale protože se domnívají, že mají Tomáše (místo toho však zadrželi Pedra), pustí ho. – Maťo kouří na střeše jointa. – Mladík ve vězeňské cele přemýšlí o svém zpackaném životě. – Po propuštění na něj čeká před věznicí Nika a on pochopí, že dostal druhou šanci... -tbk-

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Roman Bartoš (1. asistent režie), Barbora Havranová (2. asistentka režie)

Scénář

Jakub Kroner

Druhá kamera

Sean Grimaldi

Návrhy kostýmů

Pavlína Mrvová

Vizuální efekty

Jiří Šindelář (VFX supervize), Digitrixx

Zvláštní efekty

Šuli Rakický

Koordinátor kaskadérů

Dick Kvetňanský

Výkonná produkce

Ondřej Zima

Vedoucí výroby

Peter Krátky

Hudba

Nahrál

FILMharmonic Orchestra Prague, Lukáš Kobela (hudební nahrávka a aranžmá)

Dirigent

Adam Klemens (FILMharmonic Orchestra Prague)

Písně

Jenos internát, Not Too Late, Rolling with the Punches, Stopy lásky, Bordel, různé skladby a písně

Hudba k písni

Marián Čekovský (Jenos internát), B-komplex (Not Too Late), B-komplex (Rolling with the Punches), Marián Čekovský (Stopy lásky), Martin Hasák (Bordel)

Produkční údaje

Původní název

Love

Anglický název

Love

Souběžný název

Lóve

Copyright

2011

Rok výroby

2011

Premiéra

12.01.2012

Technické údaje

Barva

colour

Zvuk

Dolby Digital