Muži v naději

komedie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Men in Hope

Minutáž

115

Země původu

Česká republika

Copyright

2011

Rok výroby

2011

Premiéra

24.08.2011

Režie

Jiří Vejdělek

Anotace

Komedie Ženy v pokušení (2010) byla nejnavštěvovanějším titulem roku 2010 a scenárista, režisér a producent Jiří Vejdělek se proto k úspěšnému konceptu vrátil s prakticky stejným tvůrčím týmem. Ženské hrdinky však v komedii Muži v naději nahradil mužskými protagonisty, kteří se opět pokoušejí řešit své milostné problémy a vzájemné vztahy. Místo tří žen z jedné rodiny, zastupující tři generace, si tentokrát Vejdělek vybral dva muže, čerstvého důchodce Rudolfa, spokojeného bonvivána a sukničkáře, který si ze všech zbylých sil užívá života, a jeho nanicovatého zetě Ondřeje, svědomitého a ušlápnutého poctivce na prahu středních let, jenž nic netuše proměnil Rudolfovu dceru Alici ve zklamanou a pánovitou manželku. I tentokrát dává postarší mentor mladšímu „adeptovi“ lekci o tom, jak si správně uspořádat milostný život, i tentokrát vpadne do vyprávění nečekaně smrt. Zatímco Rudolf tvrdí, že permanentní nevěra utužila jeho letité manželství s milovanou manželkou Martou, jeho zeť svou poctivostí Alici nudí. I Ondřej cítí, že v manželství, jehož smysl žena vidí už jen ve zplození druhého dítěte, není něco v pořádku. Poslechne proto tchána a koneckonců ochotně podlehne svodům vnadné tanečnice Šarloty. Nějakou dobu skutečně vše funguje: nezávazný tajný poměr probudí v Ondřejovi sexuální apetit i na překvapenou manželku. Když Marta tragicky zemře, změní Rudolf radikálně své nezávazné postoje, zvlášť když odhalí ženina tajemství. Také Ondřej poznává, že si bude muset vybrat mezi zamilovanou milenkou a milující manželkou. Ve finále však diváka nečeká žádné tradiční „morální naučení“ o polepšených nevěrnících, nýbrž kvintesence cynického pragmatismu a vypjatého sexismu, čišícího z celého filmu. Snímek Muži v naději, jenž se prezentuje jako nezávazná, hravá erotická komedie s hořkým podtextem, v tomto směru ještě předčí Ženy v pokušení. Postavy ve své honbě za beztrestnou sexuální svobodou i tentokrát vyhlížejí nereálně, stejně jako apartní prostředí, v němž se pohybují (přičemž turisticky malebné staropražské lokace jsou často nesmyslně „pospojované“). Ve filmu, pojatém jako naplnění infantilních mužských snů (a obecněji konzumního ideálu), je promiskuita a amorálnost hrdinů (kterou, jak se ukazuje, sdílejí i jejich ženy) podána jako vzorová. Dojem, že si postavy zaslouží pochvalu a následování, neboť jejich chování je prezentováno jako záruka dobrých rodinných vztahů, má umocnit i herecké obsazení. To se opírá o populární herecké šarže (Boleslav Polívka, Jiří Macháček, Simona Stašová) a komické stereotypy (do nichž se bohužel dostávají i obě mladé představitelky). Překombinovanou zápletku, jež od základní psychologické věrohodnosti uniká k bezpříznakové situační komedii, zčásti kompenzuje profesionální zručnost režiséra, povrchně těžící z hollywoodských vzorů (zejména v oblasti dialogů, usilujících o „hlášky“ za každou cenu). Zůstává otázkou, zda Vejdělek svým filmem naváže na výše zmíněný úspěch: okázale šovinistický koncept Mužů v naději totiž může v ženské části publika vyvolat nepřízeň.

Obsah

Třiašedesátiletý Rudolf Říha je čerstvý důchodce, který povolání úspěšného projektanta horských drah vyměnil na stará kolena za profesi taxikáře. Bydlí s manželkou Martou na jednom patře staropražského domu s rodinou své dcery Alice, zetěm Ondřejem a vnukem Pavlíkem. Stárnoucí elegán po dlouhá léta čile praktikuje svou tezi, že každé manželství utuží dobře skrývaná nevěra. Momentálně Martě tajně zahýbá s atraktivní průvodkyní. Protože jeho pravdomluvný zeť Ondřej neumí lhát, musí si Rudolf alibi tentokrát obstarat sám: oznámí Martě pravdu způsobem, který manželka považuje za chvástání. Ona i Alice pak usoudí, že muži se zdrželi před oslavou Pavlíkových šestých narozenin na kulečníku. – Pavlík večer sleduje v protějším okně bujné sexuální radovánky prarodičů. Vůbec to nepřipomíná vztah jeho rodičů, v němž dominuje odtažitá a chladná Alice. Ta snaživého manžela nutí k sexu jen proto, že je nejvhodnější doba k početí druhého dítěte. – Rudolf a Ondřej klepou koberce na náplavce. Děda vysvětluje Pavlíkovi, že si nesmí nechat od holčiček všechno líbit. Vystaví se tak zlobě emancipované maminky a její přítelkyně. Vysvětluje zeťovi, že uspokojivého sexuálního soužití s Martou dociluje tím, že si místo ní v posteli představuje krasavice, jež potkává na ulici. – Ondřej dělal účetního, ale teď už pár měsíců provozuje s Alicí pod Karlovým mostem malou restauraci Dobrý Apetit. Původně v ní chtěl vařit, ale kuchyni obsadil kuchař Louis (ve skutečnosti Pražák Luděk, který se shodou okolností narodil v Paříži). Nafoukaný a líný mladík neumí moc vařit, takže podnik zeje prázdnotou. – Rudolf představí Ondřejovi na kulečníku smyslnou Slovenku Šarlotu, která pomáhala jeho milence průvodkyni po úrazu s domácností. Kráska si tak odpykávala trest za veřejné pohoršení (koupala se s kamarádkami nahá ve fontáně). Šokuje oba muže tím, že si při hře sepne neposlušné vlasy místo gumičkou svými krajkovými tangy. – Zatímco tchán odveze dívku na noční projížďku na horské dráze, Ondřej se musí vrátit domů. Tam se dozví, že Alice neotěhotněla, a on proto bude muset absolvovat ponižující vyšetření spermatu. – Na klinice se v kabině pokouší vystresovaný muž získat potřebný vzorek prostřednictvím představy divoké soulože s Šarlotou v houpacím křesle. Manželka ho však vyruší a on pokořeně odevzdá prázdnou nádobku. – Šarlota překvapí Ondřeje v jeho restauraci. Přišla prý sama od sebe, protože se jí líbí. Majitel pošle Louise domů a udělá krásce omeletu. Kvůli vrácení saka, jež Ondřej zkřehlé dívce zapůjčil při seznámení, dvojice skončí v Šarlotině bytě. Po vášnivém sexu v hamace se dívka milenci svěří, že je vysazená právě na takové ťulpasy, jako je on. Suveréni Rudolfova typu ji prý nelákají. V pokoji se objeví Šarlotiny spolunájemnice Bára a Irena a baví se mužovými rozpaky. – Ondřej se po návratu domů vymluví Alici na náhodné setkání se spolužákem, s nímž šel do hospody. Když manželka najde v kapse jeho saka Šarlotina tanga, svede provinilec vše na Rudolfa. Marta (tentokrát nevinného) manžela vyhodí z bytu. Solidární Alice odmítne otci poskytnout nocleh, a tak muž skončí ve své staré dílně. Ondřejovi přizná, že Šarlotu zatím nedostal. Podle něj Marta neví nic o jeho sto třiceti osmi milenkách, jež měl během jejich manželství a o jejichž klínech si vede fotodokumentaci. Ukáže zeťovi své nejoblíbenější fotografie. – V té době ovšem Marta vypráví šokované dceři, že o všech manželových nevěrách ví, protože objevila jeho fotografický archiv. Toleruje je, protože provinilý muž se k ní chová vždycky pozorně. Také podle ní nevěry utužují každé manželství. Teď by za nevěru s Šarlotou ráda dostala kabelku od Valentina, což má otci naznačit dcera. – Rudolf drahý módní doplněk nechá doručit manželce až do zahradnictví, kde žena pracuje. – Na nábřeží Martu okradou zloději na motorce. Vezmou si peněženku a kabelku odhodí. Žena je šťastná, že ji má zpátky, vzápětí ji však srazí auto... – Truchlící Rudolf odmítne pokračovat ve vztahu s průvodkyní. Sedí doma, opíjí se a pravidelně chodí s růží k pomníčku na nábřeží. Alice na otce marně naléhá, aby se dal dohromady. Navrhne mu dokonce, aby k tomu použil některou ze svých bývalých milenek. Tak mu prozradí, že matka o všech jeho nevěrách věděla. – Ondřej tvrdí manželce, že si kondici udržuje na tenisu s kamarádem. Ve skutečnosti si však užívá s Šarlotou. Naprázdno nevyjde ani Alice, jíž se doma nenápadně podaří získat vytoužený vzorek mužova spermatu. – Podle lékaře je manžel v pořádku; chce to podle něj jen čas. – Při divokém souložení Ondřeje a Šarloty v borovém háji v malém smartu za šmírování pubertálních orientačních běžců se autíčko rozjede a nabourá do stromu. – Muž chce koupit větší vůz. Dostane nápad: začne vařit místo Louise a restaurace je brzy plná hostů, jež obsluhuje bývalý kuchař. – Rudolf, který po Martině smrti zkrotl, zetě marně nabádá, aby nebezpečný poměr rychle ukončil. – Rafinovaná Šarlota se navzdory milenci nechá od Alice najmout jako servírka. Šéfová jí dokonce nabídne, aby bydlela u Rudolfa, jemuž za to pomůže s domácností. Pro Ondřeje je teď vše ještě těžší. Dívka mu přizná, že se do něj zamilovala, a provokuje ho k riskantnímu chování. – Rudolf zjistí podle žlutých tulipánů u pomníčku, že na Martu věrně vzpomíná i jiný muž. Je to slepý masér, který jeho manželce „rovnal záda“ celých patnáct let. Ve vzteku a ponížení z letité nevěry, o níž neměl tušení, manžel posypává Martiným popelem z urny zledovatělý chodník, než ho Ondřej zarazí. – Protože Ondřej koupil manželce i milence k Vánocům stejný korzet (a dokonce omylem prohodil velikosti), pojme Alice konečně podezření. Sama měla poměr s Louisem, ale ukončila ho, protože jí to v poslední době s manželem dobře klape. Sleduje muže do luxusní restaurace Café Max, kam Ondřej pozval Šarlotu na večeři. Dívka si myslí, že jde o narozeninovou oslavu, milenec jí však oznámí, že se s ní chce kvůli Alici rozejít. Ta dorazí do restaurace. Muž se schová pod stolem a unikne pak s pomocí číšníka. Ženy se mezitím baví a on se tak dozví, že je Šarlota těhotná. Ondřej se u šatny domluví s Rudolfem, který tu ze svého taxi zahlédl příbuzné a který pak sehraje před oběma ženami scénku, v níž se přizná k otcovství. Šarlota přistoupí na hru. – Ondřej přivítá doma na terase uklidněnou Alici v Rudolfově velkém stylu. Žena mu oznámí, že čeká vytoužené dítě. – Ondřej poděkuje Rudolfovi, který nyní nezištně opatruje Šarlotu ve svém bytě. Tchán ho však znejistí, když zpochybní jeho otcovství nemanželského potomka. – Muž pak na horské dráze vzpomíná, jak se na ní vezl v mládí s Martou, a vysype za jízdy zbytek jejího popela. -ap-

Hudba

Nahrál

Martin Ledvina (banjo), Terezie Kovalová (violoncello), Ahmad Hedar (klavír), Miloš Vacík (perkuse), Stanislav Mistr (pískání), Jan P. Muchow (kytara, basa, celesta, perkuse a další nástroje), FILMharmonic Orchestra Prague, MIG 21, Charlie Straight (Upside Down)

Dirigent

Adam Klemens

Písně

Chci ti říct..., Upside Down, Pásli ovce Valaši, Nesem vám noviny

Hudba k písni

Tomáš Polák (Chci ti říct...), Charlie Straight (Upside Down), Miroslav Sekač (Pásli ovce Valaši) (aranžmá písně), Miroslav Sekač (Nesem vám noviny) (aranžmá písně), různé skladby a písně

Produkční údaje

Původní název

Muži v naději

Anglický název

Men in Hope

Copyright

2011

Rok výroby

2011

Premiéra

24.08.2011

Distribuční slogan

Nová komedie Jiřího Vejdělka.

Distribuce

FALCON a.s.

Technické údaje

Ocenění

Vítěz

Akce: 19. výroční ceny Český lev 2012 za filmovou tvorbu roku 2011

2012
Praha / Česká republika
Divácky nejúspěšnější český film
Jiří Vejdělek

Vítěz

Akce: 11. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin ČR

2011
Nový Bor / Česká republika
výroční cena za nejlepší ženský herecký výkon za roli tchyně
Simona Stašová

Vítěz

Akce: 11. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin ČR

2011
Nový Bor / Česká republika
výroční cena za nejlepší režii
Jiří Vejdělek

Vítěz

Akce: 18. divácká soutěž premiérových českých a slovenských filmů uvedených v roce 2011 – Tachovská dýně

2011
Tachov / Česká republika
2. místo
Jiří Vejdělek