Vězení umění

dokument

Typologie filmu

dokumentární

Anglický název

Art Behind Bars

Minutáž

97

Země původu

Česká republika

Copyright

2012

Rok výroby

2012

Premiéra

30.05.2013

Režie

Radovan Síbrt

Scénář

Radovan Síbrt

Anotace

Film o vězeních, umění, hranicích našeho myšlení a svobodě (nejen ve vězení).

Vizuálně působivý dokument Radovana Síbrta (nar. 1975) Vězení umění je spjat se sociálním a uměleckým experimentálním projektem Vězení, místo pro umění, jehož iniciátoři oslovili třicet českých výtvarníků, aby vytvořili libovolné umělecké dílo ve spolupráci s třiceti vězni. Projekt byl završen výstavou v pražském centru současného umění DOX a v Moravské galerii v Brně. Režisér se zaměřil na pět dvojic: sleduje vývoj v jejich komunikaci a to, jak působí na odsouzené přítomnost výtvarníků z vnějšího světa. Nepátrá po tom, co přivedlo vězně do jejich situace. Zabývá se naopak téměř výhradně tím, jaké jsou možnosti seberealizace v izolaci věznice, v prostředí, kde je jakákoliv snaha tvořit přijímána jako něco negativního (či jako projev „buzerantství“), ale kde zároveň je tvorba téměř to jediné, co může dát trestancům pocit svobody. Jména výtvarníků se dozvíme až ze závěrečných titulků a film ani nepředstavuje původní projekt. Pracuje s dvojicemi umělec-vězeň jako s modely různého směřování nových, byť uměle vytvořených vztahů. Snímek mapuje různou míru odstupu či naopak osobní angažovanosti výtvarníků i to, jak se v některých případech začínají vězni na „své“ autory upínat. Někdy zůstává otázka, zda umělce zajímají vězni jako lidé, nebo zda jim jde jen o to, co vystaví na konci projektu v galerii.

Obsah

Ostnaté dráty kolem vězeňského dvora dokreslují vyprávění muže o jeho pěti manželstvích a o tom, že jeho poslední žena se utopila v bazénu. – Umělec Michal Pěchouček diskutuje s vězněm o společném výtvarném záměru. Domlouvají se, že výchozím bodem projektu bude sraz abiturientů gymnázia. – Výtvarník Pavel Sterec se s jiným vězněm baví o nudě, na niž zde lze i zemřít. – Dívka s pytlem na hlavě a v obklopení panenek v zašlém podchodu zpívá do mikrofonu. – Starší muž v cele čte její dopis, pohádku o čivavách, a říká, že jako krajinář a realista neměl na začátku o ztvárnění takových věcí vůbec zájem, ale umělkyně Bubačka je natolik silná, že ho přesvědčila, aby to zkusil. – Vězeň spolupracující s Pavlem Sterecem ukazuje systém krabiček, naskádaných pečlivě do skříňky. – Jiný odsouzený ukazuje svoje obrazy a vysvětluje jejich názvy. – Trestanci si berou jídlo. – Street-artový autor Pasta Oner mluví o tom, že snažit se někoho naučit dělat graffiti by bylo absurdní. – Michal Pěchouček v ateliéru říká, že poslal svému spolupracovníkovi do vězení „cívíčko“ spolužáka, který v patnácti letech spáchal sebevraždu. – Umělkyně vysvětluje, že se proměňuje nejen do Bubačky, ale i do jiných postav. – Muž spolupracující se Sterecem popisuje, že ve vězení jsou považováni za „buzeranty“ všichni ti, kdo nefetují, nenudí se a dělají něco pro sebe a pro druhé. – Pěchouček ukazuje výsledky spolupráce, jakési domácí totemy, představující osudy umělcových spolužáků. Říká, že neví, co s obrazy udělat, když jsou tak dobré. Čte dopis vězně, který se raduje z toho, že mu bylo dovoleno vydloubávat plevel na dvoře věznice. – Bubačka v lese s panenkami a s maskou na hlavě píše dopis Jaroslavovi. – Pěchouček mluví o spolužačce, která by také měla být na jednom z obrazů. – Umělec Karel Kunc hovoří s vězněm o tom, že by v rámci projektu rád rozvíjel jeho protahovací cvik. – Trestanec ve stísněné dílně pracuje na zadání Pasty Onera: technikou airbrushe ztvárňuje koláž, kterou mu výtvarník poslal. Předvádí strojek, který používá k tetování. – Pěchouček přichází do vězení s obrazem, jímž se po letech vrátil k malbě. – Vězeň ukazuje na záchodě Pavlu Sterecovi skvrnu na zdi, připomínající koně ve výskoku. – Jaroslav rozbalí balíček od Bubačky a pustí se do šití panenky. – Spolupracovník Pasty Onera píše dopis s prosbou, aby umělec na sídlišti vytvořil graffiti pro jeho syna. Pasta to však odmítne. – Pěchouček mluví o nápadu koupit chatu u Prahy, ve které by mohl „jeho“ vězeň přechodně zůstat. – Pasta Oner na návštěvě ve vězení chválí vznikající obraz a vysvětluje, proč ho zajímá estetika kýče. Dílo bude podle něj na výstavě v DOXu vypadat skvěle. – Sterec se od „kolegy“ dozví, jaký je režim na samotce. – Pěchouček konstatuje, že musí být ve střehu, protože byl požádán například o to, aby vyzvedl věci u bývalé partnerky vězně či aby zavolal jeho otci. – Trestanec, zdokonalující se v roztahování třísel, slíbil umělci provádět cvičení duchovně, ale neví, jak na to. – Spolupracovník Pavla Sterece hledá a obkresluje skvrny v rozestavěné části věznice. – Bubačka s panenkami na zemi v podchodu se ptá, za co Jaroslav vlastně sedí. Do vězení se nechystá, stačí jí představit si, jak je to tam strašidelné. – Pěchouček v ateliéru odhaduje ceny obrazů a z legrace je nabízí ke koupi japonskému páru. – Sterec vyrábí látku se vzorem ze skvrn. Z ní je následně ušit vězeňský mundúr. – Pěchouček vysvětluje, že si nemůže propuštěného vězně nastěhovat na chatu. Zabydluje se tam totiž sám. -jbh-

Štáb a tvůrci

Dramaturgie

Martin Mareček

Zvuk

Jan Richter (záznam a mix zvuku), Marek Poledna (záznam zvuku), Jan Kalužný (záznam zvuku)

Výkonná produkce

Tereza Horská

Hudba

Hudba

Ivan Acher, Petr Kofroň (výňatky ze skladby Elvis Presley)

Produkční údaje

Původní název

Vězení umění

Anglický název

Art Behind Bars

Pracovní název

Umění z vězení

Copyright

2012

Rok výroby

2012

Premiéra

30.05.2013

Přístupnost

přístupný

Nositelé copyrightu

Hypermarket Film s.r.o.

Distribuce

Artcam

Technické údaje

Barva

colour