Mezi řadou časosběrných snímků přichází do kin unikátní dokument s názvem Dva nula, k němuž byl materiál naopak pořízen za krátkou dobu. Autorská dvojice Tomáš Bojar (scenárista) a Pavel Abrahám (scenárista a režisér) po úspěšném debutu ČESKÁ RAPublika (2009) připravovala projekt bezmála dva roky, ale originální snímek pořídila na pražském letenském stadionu 11. dubna 2011 při 247. fotbalovém derby Sparta-Slavia během několik hodin. Zato jeho sestřih trval půl roku. – V mnohém je počin tvůrců převratný a náročností na logistiku se na hony vymyká běžnému způsobu natáčení. Na místě bylo dvacet dva štábů (čítajících sto padesát členů s technikou), rozmístěných ve střeženém a zároveň živelném prostoru tak, aby pokud možno nepřekážely. K tomu jim významně vyšlo vstříc vedení Sparty. Z hřiště je vidět pouze jeden rohový praporek a ze samotného zápasu není pořízen jediný záběr. „Děj“ začíná před utkáním a končí odchodem fanoušků a personálu ze stadionu. – Na obhlídkách pečlivě vytipovaní klíčoví aktéři z tribun a zákulisí podepsali smlouvu o „otevřené hře“, jejich projevy jsou překvapivě autentické a některým selhávala sebekontrola. V „hlavních rolích“ zaujme žena blízká fotbalovému světu (mimo jiné. afektovaně a sprostě komentující s kamarádkou chování okolí i svých přítomných dětí), dvě mladé fanynky (znuděně tlachající o klucích), dva frackovití a sebestřední fanoušci-sázkaři asijského původu (obtěžující staré muže, sedící vedle nich), skupinka skalních fandů (hecující se „chytrými řečmi“), dva malí kluci v teplákových soupravách (papouškující dospělácké slogany, jež ke konci zmůže dětská únava), italští turisté (znechuceně glosující situaci); k uhlazenějším postavám patří dva intelektuálové ve VIP boxu (z nichž jeden, známý kritik, o fotbalu nic neví) nebo kultivovaný otec-fanoušek, poučující zasvěceně své dva syny. Ze zaměstnanců zaujme pár typově odlišných pořadatelů (z nichž ten „hulící“ přemoudřele komentuje fotbal a zákulisní aférky) a hlouček ochranky (zasvěceně probírající dopingové preparáty), místní hlasatel („pseudovášnivě“ oznamující změny ve skóre) a televizní štáb, zajišťující přímý přenos (moderátor a dva experti, jež později rozhodí vzkaz od nadřízeného kvůli nevhodně formulovanému výroku jednoho experta o černošském útočníkovi Kweukem). Do konečného sestřihu se nicméně všichni „zajímaví“ nevešli. Slávistické fanoušky zastupuje jen jejich „kotel“, vedený Lukášem Valou. Záměrně chybí záběry ze sparťanského tvrdého jádra, o němž padne zmínka více méně jen při tzv. choreu. – Bizarní dění v hledišti předělují zklidňující záběry do korun šumících topolů za stadionem či na bufetový stolek s pozůstatky jídla a panoramatické pohledy na arénu. – Tvůrcům do karet nahrál fakt, že se o skóre rozhodlo v rozmezí dvou minut (obě branky vstřelil sparťanský kamerunský hráč Kweuke). Využili této náhody k sestřihu zcela unikátní smyčky, dokumentující, jak prožívaly tyto minuty jednotlivé skupinky „protagonistů“. – Humorný, ale především místy až šokující dokument s mnoha vulgaritami přináší sociologický nástin specifické vrstvy lidí, přesahuje však k nelichotivé výpovědi o stavu současné české společnosti. Vyniká vypointovanou kompozicí; estetizující dramaturgie však výsledek možná zbytečně prodlužuje. – Téma českého fotbalu zpracovaly mimo jiné středometrážní dokumenty Obec B. (2001; r. Filip Remunda) a Drnovické Catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace (2010; r. Radim Procházka). -kk-
Erika Hníková, Kateřina Oujezdská, Jitka Rudolfová, Josef Abrhám ml., Ivo Bystřičan, Giulio De Blasio, Jan Foukal, Bořivoj Hořínek, Vít Klusák, Lukáš Kokeš, Martin Kopp, Jordi Niubò, Pavel Nosek, Ondřej Provazník, Martin Přikryl, Radovan Síbrt, Pavel Svatoň, Šimon Špidla, Pavel Vácha, Jakub Wagner
Jiří Chod, Radka Šplíchalová, Daniel Adam, Petr Bednář, Ondřej Belica, Aleš Blabolil, Michal Černý, Tomáš Daliman, Karel Fairaisl, Jakub Halousek, Hubert Hesoun, Jan Horáček, Petr Houdek, Marek Janda, Jan Kebrle, Václav Kareš, Toni Laznik, Ferdinand Mazurek, Martin Preiss, Jaroslav Ptáčník, Adam Stretti, Jan Strnad, David Šachl, Gašper Šnuderl, Martin Štěpánek, Michal Vojkuvka
Jiří Karásek
Zuzana Vejšická (fotografka), Kryštof Blažek (fotograf), Miroslav Jelínek (horolezec), Petr Kůna (horolezec)
Dva nula
Dva nula
Two Nil
Sparta – Slavia / Sparta-Slavia 0:0 Popis jednoho zápasu
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
2012
2012
konec distribučního monopolu 31. 12. 2013
slavnostní premiéra 24. 10. 2012 (kino Světozor, Praha)
distribuční premiéra 25. 10. 2012 /přístupný/
Skutečná komedie ze zákulisí fotbalového derby Sparta-Slavia.
Cinema Arsenal s.r.o., i/o post (koprodukce), HBO Česká republika, spol. s r.o. (spolupráce)
dlouhometrážní
108 min
DCP 2-D, DVD
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital, digitální zvuk
česká
česky, italsky
bez titulků
Akce: 7. Cena Pavla Kouteckého
2013
Praha / Česká republika
Cena Pavla Kouteckého za osobitý dokumentární počin
Pavel Abrhám
Akce: 20. výroční ceny Český lev 2013 za filmovou tvorbu roku 2012
2013
Praha / Česká republika
Nejlepší dokument
Pavel Abrahám
Akce: 20. výroční ceny Český lev 2013 za filmovou tvorbu roku 2012
2013
Praha / Česká republika
Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší dokument
Pavel Abrahám
Akce: 3. ceny české filmové kritiky
2013
Praha / Česká republika
Nejlepší dokumentární film
Pavel Abrahám
Akce: 7. Cena Pavla Kouteckého
2013
Praha / Česká republika
Cena Pavla Kouteckého za osobitý dokumentární počin
Tomáš Bojar
Festival: 16. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava 2012
2012
Jihlava / Česká republika
Česká radost – nejlepší český dokument (zvláštní uznání)
Pavel Abrahám