Šmejdi

Země původu

Česká republika

Copyright

2013

Rok výroby

2011—2012

Premiéra

18. 4. 2013

Minutáž

74 min

Kategorie

film

Žánr

sociální, společenský

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Šmejdi

Český název

Šmejdi

Anglický název

Crooks

Anotace

Publicisticky pojatý dokument Silvie Dymákové (nar. 1982) s výmluvným názvem Šmejdi zkoumá závažný fenomén úmorných předváděcích akcí, na nichž prodejci nutí seniorům nesmyslně předražené a často nefunkční produkty. Zmanipulovaní zákazníci nejenže za ně obětují dlouholeté úspory, ale často se dostávají do dluhové pasti s hrozící následnou exekucí. I díky své přístupné formě již v průběhu vzniku (od srpna 2011 do října 2012) vyvolal film vlnu odporu vůči firmám, parazitujícím na starých a často osamělých lidech. Zároveň se stal účinnou zbraní v boji za přísnější kontroly a v šíření osvěty mezi potenciálními klienty nátlakových prodejů. Překvapivá není samotná existence akcí pro seniory, šokující je však míra ponižování, cynismu a agrese dealerů a delegátů podvodných firem; zarážející je také fakt, že protagonisté jsou na těchto akcích závislí a jezdí na ně navzdory otřesným zážitkům opakovaně. Žene je k tomu patrně především pocit samoty. – Psycholožka a právník komentují na základě záběrů ze skryté kamery někdy až sedmihodinové prezentace, během nichž dochází nejen k psychickému nátlaku, ale například i k odpírání slíbeného oběda a v některých případech i k fyzickému napadání. Zkušený kuchař posuzuje nádobí coby typický prodejní artikl a demonstruje jeho zoufale nízkou kvalitu. Režisérka se postupně zapojuje do dění: uklidňuje oběti, v závěru filmu dokonce zachraňuje jednoho z protagonistů před útokem prodejce. – Snímek doprovází Smetanova Má vlast jako zdůraznění skutečnosti, že pro příběhy ponižování a skupinového psychického teroru není třeba cestovat za hranice, ale stačí obrátit pozornost na život starších generací v české společnosti. – Burcující dokument mohou v českých kinech zhlédnout senioři nad šedesát pět let zdarma. -jbh-

Obsah

Dana a Jaroslav u piva diskutují o tom, na kterou předváděcí akci pojedou. – Staří lidé na prezentacích poslouchají nátlakové fráze prodejců. – Paní Dana ukazuje svůj byt zaplněný nakoupenými zbytečnostmi a prozrazuje jejich nesmyslné ceny. – Podle komentáře v předváděcích akcích nejde o nic jiného než připravit seniory o peníze. – Letáky zvou za symbolické ceny či zdarma na různé výlety a na gastronomické akce. Autobusy se seniory však obvykle míří jinam. – Záběry na internetu, jež si pořídili promotéři, ukazují jejich cynickou zvrácenost: pro pobavení si natočili, jak se senioři vrhají na darované termosky, aby vzápětí zjistili, že jsou nefunkční. – Paní Anna na „předvádění“ jezdí od roku 2000. Začala po smrti manžela a někdy stihne i tři prezentace týdně. – Filmaři se snaží proniknout na Labužnické hody; mladí lidé sem však nesmějí. Režisérka úspěšně pronikne na další předváděčku v roli vnučky, doprovázející prarodiče. – Advokát Jan Černý hovoří o svém šoku ze záběrů natočených skrytou kamerou, o klamavé reklamě a o dobrých mravech. – Psycholožka Romana Mazalová vysvětluje princip chování zprvu vlídných prodejců, kteří se postupně stávají agresivnějšími a urputnějšími. – Záběry skryté kamery ukazují obskurní „přednášku“ o tajné a zázračné vrstvě v hrncích. – Dana cestou na další prodejní akci prohlašuje, že si nic nekoupí. – Prodejci vezou seniory, kteří u sebe nemají hotovost, k bankomatům. – Dana se upíše k zaplacení desítek tisíc korun a slíbí si, že je to naposledy. – Pan Josef má trvalé zdravotní následky po napadení prodejcem. – Ze záznamu telefonátu záchranné služby je slyšet, jak prodejci nechtějí volající ženu pustit k seniorovi, který dostal infarkt. – Své zkušenosti sdělují lidé, kteří se podíleli na tomto „podnikání“: Edita jako prodejkyně, Ondřej jako delegát a Martin jako řidič. – Podle České obchodní inspekce je firem zabývajících se obdobnou činností kolem pěti set, přičemž inspektoři zaznamenali nesrovnalosti na téměř sedmdesáti procentech akcí. – Roztrpčená Dana stojí před honosným zámkem v Klecanech, patřícím největší z těchto společností. – Dana zaplatí za poslední nákup přes šedesát tisíc korun, Božena bude pět let splácet „biolampu“, Josef se soudí s firmou, která mu způsobila zdravotní problémy. – Žádná ze společností nevyužila možnost se ve filmu vyjádřit. Policie zahájila vyšetřování prodejců, figurujících na záběrech, jež vznikly při přípravě filmu. -jbh-

Poznámka

Film byl natáčen od srpna 2011 do října 2012.

Komentář

Účinkují

Dana V.

Jaroslav P.

Anna M.

Božena D.

Josef K.

Marie V.

Ondřej Z.

Edita V.

Zdeněk D.

Pavel J.

Vladimír Š.

Marie R.

JUDr. Jan Černý

Roman Vaněk

seniorky z klubu seniorů Chvaletice

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Silvie Dymáková

Scénář

Silvie Dymáková, Romana Mazalová (spolupráce na scénáři)

Dramaturg

Kateřina Krobová (ČT)

Kamera

Silvie Dymáková, Martin Konečný, Erik Knajfl

Zvuk

Vít Mazánek (mix zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku)

Postprodukce

Vít Mazánek (zvuk), TRITON FILM (zvuk)

Producent

Silvie Dymáková (DSi studio), Hana Třeštíková (Produkce Třeštíková)

Produkce

Petr Morávek (ČT), Roman Blaas (ČT), Lucie Zvěřinová (ČT)

Výtvarná spolupráce

Ondřej Marek (grafika)

Spolupráce

Tomáš Třeštík (fotograf)

Hudba

Použitá hudba

Bedřich Smetana (Má vlast /Blaník, Šárka, Tábor, Vltava, Vyšehrad, Z českých luhů a hájů/), Julius Fučík (Vstup gladiátorů, opus 68), Jan Ryant Dřízal (Tenderness)

Písně

Movie 5

Hudba k písni Michal DvořáčekJan FikejzTomáš Kahl
Zpívá Michal DvořáčekJan FikejzTomáš Kahl

Lokace

Slepotice, Jásenná, Provodov-Šonov, Borovnice u Nové Paky, Dlouhá Ves u Rychnova nad Kněžnou, Hradec Králové, Plzeň, Vyškov, Opočno, Praha, Klecany, Třebechovice pod Orebem, Jilemnice, Konětopy, Zlín, Dobrá u Frýdku-Místku

Produkční údaje

Originální název

Šmejdi

Český název

Šmejdi

Anglický název

Crooks

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

sociální, společenský

Země původu

Česká republika

Copyright

2013

Rok výroby

2011—2012

Premiéra

premiéra 18. 4. 2013 /přístupné bez omezení/ (kino Světozor, Praha)

Distribuční slogan

Varovný dokumentární film. Co se skrývá za předváděcímí akcemi?

Výrobce

DSi studio, Produkce Třeštíková, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize)

Distribuce

Aerofilms (monopol do 18. 4. 2016)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

74 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, DVD

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Digital, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

české

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší dokumentární film
Silvie Dymáková