Eliška má ráda divočinu

komedie, psychologický

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Elisa Loves It Wild

Minutáž

100

Země původu

Česká republika

Copyright

1999

Rok výroby

1999

Premiéra

02.12.1999

Jazyková verze

česká

Režie

Otakáro Schmidt

Scénář

Otakáro Schmidt, Jolana Schmidtová (spolupráce na scénáři)

Námět

Otakáro Schmidt

Anotace

Neklidné rozmarné léto na přelomu století. Letní smyslná komedie pro mlsné diváky.

Poslední český film uvedený v tomto letopočtu do kin, Eliška má ráda divočinu, je debutem Otakára Schmidta. Všestranný autor zpracoval námět už v roce 1995 (tehdy pod názvem Sofie a Marčélo) a v roce 1997 vydal filmovou povídku knižně. Opožděná realizace oproti ní doznala některé změny. – Schmidtův snímek se vymyká z dosavadních českých filmových trendů a představuje osobitý experiment. Děj filmu nelze převyprávět slovy, neboť na plátně se odehrávají tvůrcovy zvláštní vize. Divák má být od počátku do konce pohlcen divokým atakem na všechny smysly. Schmidtova poetika se inspiruje Fellinim, pracuje s nabitým obrazem i zvukem a neustále útočí na diváka novými a novými „atrakcemi“ v postmodernistickém duchu. Takzvaný příběh vytváří jen leporelo epizod čtveřice protagonistů a mnoha dalších figur. Vše se odehrává v městečku s nostalgickou plovárnou, varietním barem a růžovou cukrárnou. V těchto prostředích spolu věčně „bojuje“ zamilovaná dvojice, stárnoucí playboy, plavčík a varietní umělec Marčélo, a jeho mnohem mladší žena Eliška. Jejich vzájemná setkání jsou plná žárlivosti a smyslné lásky. Vztah „narušují“ Marčélův syn Mican a zejména smyslná barmanka Hedvika. Ve hře je však také tajuplný režisér Motýlek, který má v městečku natáčet film. A to vše na pozadí četných varietních a hudebních vystoupení, nadčasových idylických obrázků z maloměsta a zároveň též vizí, vybuzených účinkem halucinogenních hub. – Schmidtův originální projekt bude jistě provokovat. Rozhodně je určen vyhraněnému publiku, jež je ochotno přistoupit na autorovo vidění.

Obsah

Stárnoucí playboy Marčélo (Marcel Divočina), vypráví o svých láskách: varieté, Itálii a manželce Elišce. – (Předjímaná skutečnost) Do městečka přijíždí režisér Motýlek. Eliška ho fotografuje a Marčélo mu nabízí její vyhlášenou cukrářskou pochoutku, ježkovy oči. – Všichni muži v městečku jsou okouzleni vyzývavou Hedvikou, novou barmankou v podniku Marčélova syna Micana s názvem Bárquez. – Eliška je zaměstnaná v cukrárně Aloise Buchtičky. Marčélo pracuje jako plavčík na plovárně. Převážně se tu věnuje svádění tří mladistvých skútristek. Právě po svém „vyučuje“ ping-pong jednu z nich. Před žárlivou Eliškou ji ukryje do skříňky. V kritické chvíli však před podezřívavou manželkou vypadne ze skříňky nejen sváděná (a značně protřelá) puberťačka, nýbrž i její kamarádky. Veškeré dění sledují lovecký pes Divočinů Puňťa a jejich vnoučata Jolanka a Mikuláš. – V hotelu nad barem vyhazovač Hynek Kužílek s Micanem a s kapelníkem Belaboskem opijí jednoho z tajemných hostů, asistenta, který se s neméně záhadným doktorem Patočkou potuluje po městečku a okolí. Odvlečou ho za mohutnou Kužílkovou manželkou, pokojskou Renatou, a když opilec usne, seberou mu peníze. – Druhý den na plovárně láká Marčélo v amplionu návštěvníky na své poslední varietní vystoupení před italským turné. – Eliška v baru notně popíjí a dohaduje se s nevlastním synem Micanem, který je stejně starý jako ona. – Eliška se ráno setká v lese na posedu s tajemným mužem a recituje mu nacvičený text. – Marčélo se vytahuje před Hedvikou. Varuje ji před Micanem a jeho kumpány (Kužílkem a Belaboskem), kteří mají podivné kšefty s mistrem Buchtičkou, jehož zaměstnanec, nesmělý Vilík, se do barmanky okamžitě zamiluje. – Eliška se pohádá se smyslnou Hedvikou, v níž právem vidí sokyni. Marčélo ji však později při divokém řádění v kuchyni uklidní. - Během večerního vystoupení se manželé stále hádají. – Doktor Patočka s asistentem domlouvají v kuchyni kšeft s Micanem, Kužílkem a Belaboskem. V okolí rostou muchomůrky, vhodné jako drogy. Místní budou dodávat houbičky a oni zase dodají recept, jak je vařit. Rozhovor tajně poslouchá Hedvika, jež se však prozradí a musí prchat. Její útěk komentují Jolanka a Mikuláš z Motýlkova scénáře, který před chvíli ukradli asistentovi. – Buchtička v cukrárně varuje Hedviku před zdejšími muži, zejména před Micanem. Vykládá jí o svých cukrářských specialitách (sladkých doutnících, párečcích či tlačence). – Doktor Patočka přinese do cukrárny Elišce houby. Mican přijde za macechou s prosbou, aby pro jeho hosty udělala nějakou divočinu. Jeho kuchař je totiž stále opilý a neumí vařit. – Zatímco se Marčélo vytahuje na plovárně před skútristkami, Eliška se v lese znovu sejde s tajemným mužem (režisérem Motýlkem) , který je inkognito ubytovaný v hotelu. Sledují je Patočka s asistentem v lesnických uniformách. Oba „myslivci“ se potom zfetují muchomůrkami. – Eliška se v cukrárně porve kvůli Marčélovi s Hedvikou. Manžel jí pak „pomáhá vařit“. – Mican vydírá Buchtičku, který nemá dost peněz na zaplacení dluhu. – Hedvika na loďce koketuje s Marčélem, zatímco Mican u ping-pongu dopadne se skútristkou stejně neslavně jako jeho otec. – Marčélo s Eliškou se dostanou do rauše po polévce, do níž jim Patočka přisypal muchomůrky. – Marčélo se pak na půdě navleče do svého „létacího stroje“ (anděla). Za Eliškou přijde Renata pro odložené věci. Jolanka a Mikuláš se pak baví s mladou babičkou o konci světa, o ráji a o posmrtném životě. Eliška má podivné vize. – Manželé se po Marčélových marných výmluvách pomilují za zpěvu hymny. – Puňťa, který také okusil Eliščinu polévku, shodí Jolanku z kola a kousne rozzuřenou Elišku. Ta dostane hysterický záchvat. Chce, aby Patočka psa zastřelil. Marčélo mu v tom zabrání. – Dvojice večer opět vystupuje v baru. Hedvika využije chvíle, kdy Eliška zpívá na jevišti, a v šatně se vrhne na Marčéla. Dvojice pak raději odejde na zahradu. – Eliška má opět vize. V jedné z nich Mican s kumpány v mysliveckém zastřelí v autě Buchtičku. – Na náměstí slavnostně vítají režiséra Motýlka. – Marčélo se doma před dětmi pohádá s Eliškou. Vyčítá jí, že se za jeho zády schází s jeho synem – Motýlkem (ten je podobný Micanovi, ale má dlouhé vlasy a vousy) a že kvůli filmu chce obětovat italské turné. – Motýlkovi zfetovaní pomocníci, Patočka s asistentem, si v lese opékají buřty nad ohněm z modelu městečka. – Rozzlobený Marčélo se na plovárně, kde je velká slavnost na režisérovu počest, s nožem vrhne na svého dávno zavrženého syna. Mican se až teď dozví o sourozenci. Avšak žárlivý otec se vzápětí zhroutí; uklidní ho Eliška. Na plovárně pak vypuknou vodní hrátky. – Marčélo ráno cvičí na půdě s činkami. Vystraší Elišku, která si myslí, že dostal infarkt. Po jejím odchodu ho však opravdu dostane. Zdá se mu, že jako anděl letí nad městečkem. Jeho vnoučata odcházejí krajinou z Eliščiných vizí a míří na konec světa. – (Vzpomínka) Je podzim. Marčélo a Eliška uklízejí plovárnu. – Muž se před cukrárnou baví s Hedvikou o zájezdu do Itálie. Vrátí se opálený Buchtička, který byl na dovolené. Dorazí i Motýlek. Mluví o filmu a o tom, kdo by měl hrát Marčélovu roli. Snad Omar Sharif. A to už se blíží konec filmu, v němž manželé v letním kině vidí sami sebe a nad nímž diváci slzí. – Vypravěč Marčélo končí příběh. Odjíždí do Itálie na lodi s nápisem Fine (Konec). Jenže s Hedvikou. Ptá se, zda se ještě setká se svou největší láskou – Eliškou. Ta sedí v autě s Motýlkem... -tbk-

Hrají

Martin Dejdar

barman Mican/režisér Motýlek

Veronika Žilková

servírka Hedvika

David Vávra

location manager Dr. Patočka

Petr Čtvrtníček

asistent Dr. Patočky

Jiří Lábus

mistr cukrář Alois Buchtička

Bohumil Klepl

vyhazovač Hynek Kužílek

Daniel Nekonečný

kapelník Belaboske

Renata Lopourová st.

pokojská Renata

Tatiana Vilhelmová

černovláska

Lenka Jirsová

hnědovláska

Petr Vacek

cukrářský učeň Vilík

Juliette Colin

holčička na hrobě

Marcela Černá

dáma u kulečníku

Jan Jíra

štamgast

Miloslav Holman

štamgast

David Hrbek

starosta

Renáta Kubišová

Renata za mlada

Regina Lapourová

prodavačka párků

Ruben Puero

tanečník

Marie Terry

tanečnice

Jarmila Veselá

paní v kase

Jindra Váchová

paní z hrobu

pes Bono

Punťa

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Michaela Strnadová

Asistent režie

Lenka Wimmerová

Původní filmový námět

Otakáro Schmidt

Scénář

Otakáro Schmidt, Jolana Schmidtová (spolupráce na scénáři)

Architekt

Valerie Bromová, Otakáro Schmidt (spolupráce na výtvarné koncepci a lokace)

Návrhy titulků

David Foldyna

Výkonná produkce

František Janda, Antonín Prachovský, MC Art Production, Vladimír Kořínek (ČT)

Vedoucí výroby

Vladimír Kořínek

Zástupce vedoucího výroby

Matěj Stehlík

Spolupráce

Jolana Schmidtová (spolupráce na výtvarné koncepci a lokace), Olga Kaufmanová (spolupráce na výtvarné koncepci a lokace), Martin Štrba (spolupráce na výtvarné koncepci a lokace)

Produkční údaje

Původní název

Eliška má ráda divočinu

Anglický název

Elisa Loves It Wild

Copyright

1999

Rok výroby

1999

Premiéra

02.12.1999

Výrobce

M.D.M. Production, S PRO ALFA FILM CZECH REPUBLIC, a. s. (koprodukce), ČESKÁ TELEVIZE (koprodukce), TS – Iva Procházková (ČESKÁ TELEVIZE)

Technické údaje

Barva

colour

Zvuk

Dolby Digital Stereo

Verze

česká

Ocenění

Vítěz

Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999

2000
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Ivo Špalj

Nominace

Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999

2000
Praha / Česká republika
Nejlepší výtvarný počin
Otakáro Maria Schmidt

Vítěz

Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999

2000
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Radim Hladík ml.

Nominace

Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999

2000
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Martin Štrba

Vítěz

Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999

2000
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Radek Rondevald