Příběhy obyčejného šílenství

komedie, hořká komedie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Wrong Side Up

Minutáž

108

Země původu

Česká republika, Slovensko, Spolková republika Německo

Copyright

2005

Rok výroby

2004

Premiéra

24.02.2005

Jazyková verze

česká

Režie

Petr Zelenka

Scénář

Petr Zelenka

Anotace

První a velmi úspěšná divadelní hra scenáristy a režiséra Petra Zelenky Příběhy obyčejného šílenství měla na scéně Dejvického divadla premiéru před více než třemi lety a je stále ještě na repertoáru (uvádí se i v zahraničí). Autor se v ní zabývá svým oblíbeným tématem těžko uchopitelné a definovatelné lidské vyšinutosti, jež se obvykle nejvýrazněji projevuje v oblasti milostných vztahů. Stejnojmenný celovečerní film víceméně věrně sleduje dejvické představení včetně obsazení většiny jeho hlavních představitelů. I zde exceluje Ivan Trojan, jemuž režisér svěřil roli suspendovaného leteckého navigátora Petra Hanka, který se snaží získat zpět milovanou přítelkyni Janu. Jeho nápady jsou většinou ztřeštěné, rozhodně však rozptylují nudu, což bývalá snoubenka nakonec ocení. Jen ta poslední akce, v níž Petr sám sebe dá odeslat jako zavazadlo, neskončí dobře. Kromě Petra trpí drobnými posedlostmi i jeho otec David, bývalý komentátor socialistických filmových týdeníků, a hlavně matka, jež neustále vše organizuje tak vehementně, až se doopravdy zblázní. – Zelenka akcentem na bizarní lidské „úchylky“ navazuje na úspěšné Knoflíkáře, byť tak činí v méně exhibicionistické formě. Tématem nejsou jen lidské úlety, ale především samota, často vedoucí právě k tomu, že člověk začne vybočovat kamsi mimo oblast, vágně označovanou jako normální. – Film, který vcelku zdařile překonává obvyklé nástrahy adaptace divadelní hry, se jistě zařadí k českým hitům roku 2005. -pp-

Obsah

Televizní šot z totality zachycuje cestu Fidela Castra do Prahy. Kubánského vůdce, projíždějícího bývalou Leninovou třídou, radostně vítají davy lidí. Komentář k příspěvku čte David Hanek. Jeho syn Petr vzpomíná, jak si s ním hrával „na politiky“. Na konci hry je většinou „zastřelili“. – Petr, bývalý letecký dispečer, pracuje na překladišti ruzyňského letiště. – Jedna z beden, kterou přebírá, chybí na seznamu zásilek. Šéf při jejím otevírání pomocí robota vypráví Petrovi historku o muži, který chtěl v podobné bedně emigrovat, ale na udání ho včas odhalili, čímž mu (prý) zachránili život. V bedně je jen ženská figurína. – Jeden z kolegů sdělí Petrovi recept na to, aby se k němu vrátila žena. Má jí prý tajně ustřihnout pramen vlasů a speciálním způsobem uvařit. Podivínský muž totiž nemůže zapomenout na Janu, která ho před půl rokem opustila. Vypraví se proto do vily, kde dívka bydlí se svým novým přítelem Alešem a kde je právě večírek. Aleš ho pozve dál. – Petr marně hledá v koupelně Janiny vlasy. Dívka mu dá najevo svou nelibost. Prosí jej, aby především nepil a nehrál žádné hry. Ten to slíbí, ale udělá pravý opak. Společnost se však jednou z her velmi dobře baví. Po odchodu hostů si opilý Petr vezme nůžky a v ložnici získá pramen vlasů... – Ráno volá rozhořčená Jana bývalému milenci, jenž v práci právě provádí rituál s vlasy, že ostříhal Alešovu tetu, která je teď v šoku a chce ho žalovat. Dívka očekává, že Petr vše urovná. Mladíkovi vzápětí zavolá matka a suše mu oznámí, že jeho otec umírá. Když Petr plný obav dorazí k rodičům, dozví se, že maminka svého muže Davida považuje za umírajícího proto, že nejeví o nic zájem. Prý se ani neumí pořádně leknout a jen pozoruje bubliny z pivní láhve. Manželka muže donutí volat na neznámá čísla a ptát se lidí, zda poznávají jeho kdysi tak žádaný „týdeníkový“ hlas. Otec se dovolá k mladé sochařce Sylvii, která ho považuje za bývalého přítele Martina a vyhrožuje sebevraždou; nutí ho, aby jí řekl, že ji miluje. Hanek větu vysloví, což jeho žena považuje za další příznak stařecké demence. – Jana při setkání s ex-přítelem tvrdí, že teta chce kromě veřejné omluvy i novou paruku. Také mu sdělí svůj úmysl vzít si Aleše. – Zoufalý Petr se doma dívá na přikrývku a zdá se mu, že se hýbá. Utluče ji a přelepí širokou izolepou. Kvůli hluku zazvoní nová sousedka Alice. Petrův zážitek s dekou ji vůbec nezaskočí. Dá si s ním skleničku. Vypráví mu o problémech svého přítele Jiřího, který se živí jako muzikant a musí se stále soudit s hotely kvůli výtahové hudbě, za niž mu neplatí tantiémy. Vzápětí se dostaví i Jiří. Bez váhání sousedovi oznámí, že pro vylepšení sexuálního života potřebují s Alicí, aby se na ně někdo při souloži díval. A než se Petr naděje, už se mu stěhují do postele. Po „akci“ vtiskne Jiří svému voyeurovi do dlaně pětistovku a doutník. – Petr se na cestě do práce baví z auta v koloně s kolemjdoucím otcem. Ten se ho ptá, jak z telefonu vyvolat poslední volané číslo. Syn mu to ukáže na přístroji, který otec hbitě vytáhne z aktovky. – Petr navštíví tetu s omluvou a provizorní parukou. Pohledná žena mu sdělí, že spíše trpí problémem, zvaným narušené sebevědomí. Pak mladého muže požádá, aby ji doprovodil za pár dnů na vernisáž. – David Hanek v kavárně tajně zastrčí svůj telefon do zásuvky a zavolá Sylvii. Ta muže ujistí, že se zabít nechtěla, a pozve jej k sobě do ateliéru. – Hanek doprovodí manželku, jež smysl života vidí ve sledování světového dění a v charitě, na odběr krve. – Jana navštíví Petra v práci. Ten jí předvede zbrusu nový vysokozdvižný vozík a svěří se jí s novou formou přivýdělku. Dívku to pohorší. Na oplátku mu vypráví, jak mizerně se cítila, když se rozešli. Sledovala prý z okna kolemjdoucí muže, a když se jí nějaký líbil, zavolala do blízké budky. Muž zpravidla zvedl sluchátko a po krátké konverzaci skončil u ní v posteli. Jedním z náhodných známých byl i Aleš. Zděšený Petr ji prosí, aby si ho ještě nebrala. – Šéf ukáže Hankovi seznam věcí, které po něm v manželství házela jeho žena. Na figuríně Evě zkouší, jaké ženiny šaty by jí slušely. – Petr chce zjistit, jak daleko jej doveze jeho pracovní vozík. – David Hanek sedí jako model sochařce Sylvii a vypráví jí o svém bývalém povolání. Dívka na něj vybafne a muž sebou překvapivě trhne. – Petr na elektrickém vysokozdvižném vozíku dorazí po ulicích z letiště až na Žižkov před Janin dům. Dívka vyjde ven a obejme se s ním. – Když šéfova věčně hašteřivá žena najde v jeho kanceláři figurínu oblečenou do jejích šatů, rozlítí se a prohodí ji sklem. Šéf je ze zkázy své „milenky“ zhrzený. – Petr se sejde s matkou v kavárně. Když však žena začne vykřikovat, že je blázen, raději odejde. Doma najde Jiřího, který mu vypráví, že u soudu z rozčilení použil sifonovou láhev. Alice jím prý pohrdá a rozhodla se ho opustit. Na závěr dodá, že má Petr sympatického otce. Prý se na ně s Alicí místo něho koukal, když na něj marně čekal v jeho bytě. – David vyrazí se Sylvií na výlet. Cestou jí v autě odříká jeden ze socialistických komentářů. Dívka je nadšená. Jedou na malé letiště. Sochařka skáče s padákem a přemluví společníka, aby s ní vlezl do letadla. Ujistí jej, že co je ve vzduchu, to se nepočítá, a před seskokem ho políbí... – Matka v otcově obleku přijde za synem na letiště. Protože prý už nikde nemají zájem o její krev, donutí jej, aby jí vzácnou tekutinu odebral on. Přinesla si k tomu vše potřebné. – Petr si odveze zničenou figurínu a doma ji opraví. Nasadí jí paruku, oblékne ji a pak ji obejme. – Muž doprovodí tetu na výstavu, kde vystavuje i Sylvie. Zlatým hřebem vernisáže je vystoupení jeho otce s totalitním komentářem. Petr je tím zaskočený. Oba muži se sejdou na záchodě. Tatínek se vyptává na podivné sousedy, Petra zase zajímá jeho mladá milenka. Po vernisáži teta přiměje svého společníka, aby s ní jel do vily. Považuje za samozřejmé, že spolu stráví noc. Dá se mladším mužem ujistit, že má pěkné nohy, a odejde se vykoupat. Nečekaně se však vrátí Aleš s Janou. Petr tajně vyslechne na schodišti jejich rozhovor. Jana snoubenci připomene historku o budce. Prý to podnikala jen kvůli Petrovi, jehož Aleš považuje za choromyslného. Dívka ho hájí: je prý výjimečný a hravý, zatímco on byl jediný, kdo uvěřil, že její telefonát byl náhodný. Muže se to dotkne. Petr zavolá Janě ze shora mobilem. Ta se při rozhovoru vydá po schodech nahoru. Muž se před ní snaží ustupovat. Dívka záhy pochopí, že Petr je kdesi v domě a objeví ho schovaného u koupelny, kde je ve vaně nic nechápající teta. Uražená Jana práskne dveřmi a ujede autem. Petr ji hned následuje. U nedaleké pumpy se usmíří a políbí. Zbytek noci stráví v Petrově bytě. – Tatínek Hanek se ráno připlíží domů. Ženě, která na něj v pokoji celou noc čeká, se přizná ke vztahu se Sylvií. Manželku to sice mrzí, ale na druhé straně je ráda, že nevěra a lhaní jeho muži "rozhýbaly" mozek. – Davida vztah se sochařkou začíná zmáhat. Při seskoku s padákem, který absolvuje připoutaný k instruktorovi, mu z kavárny zavolá na mobil žena. Ta pak začne obcházet stoly a bafat na hosty. Číšník ji vlídně vyvede ven. Na Václavském náměstí pomatená paní stejně „straší“ kolemjdoucí. Číšník jí přinese zapomenutý kabát a doprovodí ji k sanitce... – Petr s otcem navštíví maminku v psychiatrické léčebně. Přinesou jí výstřižky o katastrofách, jež dříve tak ráda sbírala. David jí oznámí, že se Sylvií skoncoval a ujistí ji o své lásce. Nejdůležitější je podle něj vzájemný kontakt. Venku na oba čeká Jana. S Petrem se domluví, že spolu zase budou bydlet. – Šéf s Petrem zakopou u letištní plochy figurínu. Mladý muž se při tom dozví, že někdejším málem odbaveným mužem byl sám jeho nadřízený. Udala ho žena. Ale nezlobí se na ni; vždyť mu zachránila život. – Petr se nechá poslat v bedně i se snubními prstýnky na Janinu adresu. Když však dívka bednu otevře, najde jen humanitární pomoc. – Zásilka s Petrem je odbavena do letadla, směřujícího do jedné z krizových oblastí. Není sice na seznamu, ale zaměstnanci ji přesto naloží... -pp-

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Kateřina Oujezdská

Asistent režie

Barbora Adamová, Lukáš Viznar (2. asistent režie)

Předloha

Petr Zelenka (Příběhy obyčejného šílenství – stejnojmenná divadelní hra; 2001)

Scénář

Petr Zelenka

Asistent kamery

Jan Cabalka

Návrhy kostýmů

Martin Chocholoušek

Koproducent

Petr Chajda (Česká produkční 2000), Tomáš Hoffman (Česká produkční 2000), Karl Baumgartner (Pegasos Film), Ernst Szebedits (Pegasos Film), Silvia Dubecká (Sisaart)

Vedoucí výroby

Pavel Špaček

Zástupce vedoucího výroby

Luděk Valchář

Spolupráce

Martin Špelda (fotograf)

Hudba

Použitá hudba

Carlos Mejia Godoy (La Consigna) (y los de Palacagüina)

Dirigent

Jan Kučera (dirigent komorního orchestru)

Písně

Your Call's Very Important to Us. Please Hold, Upon This Rock, Martine!, Cesta domů, La Consigna, Lidé jako ty (použitá hudba z filmu), různé skladby a písně

Hudba k písni

Ron Mael (Your Call's Very Important to Us. Please Hold), Russell Mael (Your Call's Very Important to Us. Please Hold), Jocelyn Pook (Upon This Rock), Vlastimil Třešňák (Martine!), Tornádo Lue (Cesta domů) (hudební skupina), Carlos Mejia Godoy (La Consigna), Jiří Šust (Lidé jako ty)

Text písně

Ron Mael (Your Call's Very Important to Us. Please Hold), Russell Mael (Your Call's Very Important to Us. Please Hold), Vlastimil Třešňák (Martine!), Jana Tóthová (Cesta domů)

Zpívá

Kateřina Garcia /ž/, Sparks (Your Call's Very Important to Us. Please Hold), Vlastimil Třešňák (Martine!), Tornádo Lue (Cesta domů) (hudební skupina)

Hudební režie

Karel Holas

Produkční údaje

Původní název

Příběhy obyčejného šílenství

Anglický název

Wrong Side Up

Souběžný název

Príbehy obyčajného šialenstva

Copyright

2005

Rok výroby

2004

Premiéra

24.02.2005

Distribuční slogan

„Ženský nejsou naši nepřátelé. Jsou to přátelé, ale hrají tvrdou hru!“ Komediální love story o různých podobách lásky. Trojnásobný držitel Českého lva Ivan Trojan v nové komedii kultovního scenáristy a režiséra Petra Zelenky (Samotáři, Knoflíkáři, Rok ďábla).

Technické údaje

Barva

colour

Zvuk

Dolby Digital

Verze

česká