Auto*Mat

Země původu

Česká republika

Copyright

2009

Rok výroby

2003—2009

Premiéra

24. 9. 2009

Minutáž

90 min

Kategorie

film

Žánr

časosběrný

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Auto*Mat

Český název

Auto*Mat

Anglický název

Auto*Mate

Pracovní název

Automat / Auto Mat

Anotace

Časosběrný dokument Martina Marečka zachycuje vznik, vývoj a aktivity občanské iniciativy Auto*mat. Režisér „obrodný projekt za zdravou Prahu“ spoluzaložil, postupně však přešel z role organizátora do role pozorovatele a účastníka akcí, zatímco vedení Auto*matu převzali jiní lidé. Dokument, který hravým a sarkastickým způsobem kritizuje neřešitelnou dopravní situaci v Praze, mimo jiné přesvědčivě ukazuje postoj lidí z Magistrátu hlavního města Prahy, jimž jde navzdory krásným řečem nakonec vždy jen o vlastní prospěch a nikoliv o životní prostředí. Film vznikal v letech 2003–2009 a obsahuje jednoznačnou výzvu k aktivismu. Většina obyvatel Prahy je totiž se situací nespokojená, ale zároveň je pasivní a lhostejná. -mat-

Obsah

Režisér sleduje z okna svého bytu na Vinohradech hustý silniční provoz. Pak se snaží jet po ulici na kole, což je velmi obtížné. Chce o nešťastné dopravní situaci v Praze natočit film, ale uvědomuje si, že aby mohl své město změnit, musí udělat něco víc. – 2003. Vznik občanské iniciativy Auto*mat. První akcí je cyklojízda pražskými ulicemi, kterou přeruší svým zásahem policie a zabaví cyklistům kola s tím, že komplikují dopravu. – Režisér vypráví o svém sousedovi, který se z Vinohrad odstěhoval, protože neměl kde parkovat. – Urbanista Ivan Lejčar vysvětluje, že vpád motorismu do města je zapříčiněný špatnými projekty (Nuselský most a magistrála). – Režisér srovnává staré fotografie Prahy se současnou realitou. – Mareček jde na magistrát konzultovat projekt Auto*mat s radním pro dopravu Radovanem Šteinerem, ten však není vstřícný. Aktivisté měří šířku magistrály. Výtvarník připravuje pro happening iniciativy obrovský plakát. – Akce na Václavském náměstí opět končí zásahem policie. – Režisérova žena Tereza zpívá písničku Pocestný. – 2004: změna strategie. Auto*mat vydává tiskové zprávy a pořádá demonstrativní pochod kočárkářů a vozíčkářů. – Policista ukazuje přístroj na měření kvality ovzduší. Na Nuselském mostě policisté za den napočítali až 15 000 aut. – Československý týdeník: slavnostní dokončení Nuselského mostu. – Stavba tunelu Blanka. Režisér zpovídá kněze, který má stavbě požehnat. Navazuje kontakt s primátorem Pavlem Bémem. – Grafik Auto*matu ukazuje samolepky. – Režisér zastihne na magistrátu primátora a ten slíbí, že iniciativu podpoří. – Mareček se svými kolegy upravuje vlastní vůz do provokativní podoby pro potřeby kampaně a jede s ním na automobilový „tuning sraz“. Návštěvníci akce jejich protest nepochopí. – Auto*mat pořádá další cyklojízdu. – Na schůzi dopravního výboru se lidé z Auto*matu snaží nabídnout spolupráci, členové výboru však odmítají reagovat před kamerou. – Režisérovi se narodí syn. Z okna pozorují autonehodu. – Mítink ODS. Mareček se snaží připomenout primátorovi jeho sliby a domlouvají se na schůzce. Na dopravní situaci v Praze se ptá premiéra Topolánka. – Policista sděluje zdrcující výsledky testu pražského ovzduší. – 2005. Marečkovo „protestní“ auto opakovaně čelí útokům vandalů. – Po rozhovoru s generálním manažerem Škody Auto následuje návštěva veletrhu automobilů, kde akční lyrik předvede ironickou seanci. – Režisérův syn si hraje s autíčkem, Tereza konejší další dítě. – Z jednoho člena Auto*matu se stal uznávaný mezinárodní odborník na cyklostezky a pracuje v zahraničí. Jeho práci převzal Jan Bouchal. – 2006. Honzu srazilo cestou do práce auto. O několik dní později zemřel. – Při další protestní akci Auto*matu se Prahou pohybují postavy převlečené za anděly. – Iniciativě se podaří prosadit krátkodobé uzavření Smetanova nábřeží, jež se na pár hodin promění v korzo. Primátor akce zneužije a dělá si reklamu. Slíbí, že prosadí pravidelnou uzavírku nábřeží, ale nesplní to. – Režisérovo auto kdosi odtáhne. – Mareček už není organizátorem podzimní cyklojízdy, ale jen účastníkem. – 2007. Do Auto*matu přicházejí stále další lidé. – Slavnostní otevření zrekonstruovaného Švermova mostu. Má na něm být cyklostezka, ale není. – Před režisérovým domem zužují dělníci chodník, aby zde mohla parkovat auta. Mareček porovnává fotografii stejného místa ze svého dětství se současným stavem. – Otvírá se úsek ulice s cyklostezkou. Bém je spokojen. – Během budování tunelu Blanka se propadne část louky ve Stromovce. Stavbu a s ní spojenou propagandu ironicky komentuje urbanista: „Kdo seje silnice, sklízí auta.“ – Marečkovi se stěhují. – Při jednání zastupitelstva Bém aktivisty Auto*matu napadne a obviní je z demagogie. – Další cyklojízda má obrovskou účast. -mat-

Štáb a tvůrci

Produkční údaje

Originální název

Auto*Mat

Český název

Auto*Mat

Anglický název

Auto*Mate

Pracovní název

Automat / Auto Mat

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

časosběrný

Země původu

Česká republika

Copyright

2009

Rok výroby

2003—2009

Premiéra

premiéra 24. 9. 2009 /doporučená přístupnost od 12 let/

Distribuční slogan

Ráno vstanu a změním svoje město.

Výrobce

Bionaut s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE (koprodukce), i/o post (spolupráce), Soundsquare, a. s. (spolupráce), Ondřej Ježek JÁMOR STUDIO (spolupráce)

Nositelé copyrightu

Bionaut s. r. o.

Distribuce

AEROFILMS s.r.o. (monopol do 24. 10. 2010)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

90 min

Distribuční nosič

DVD

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Digital, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků