Roztržené foto je krátkometrážní veselohra režírovaná Janem S. Kolárem (1896–1973). Natočena a uvedena byla za necelý týden koncem roku 1921. – Čtyři staří mládenci (Theodor Pištěk, Rudolf Myzet, František Beranský a Josef Rovenský) se dohodnou, že zůstanou svobodnými až do smrti. Do roka ale jeden z nich slib poruší. Jelikož nechce zklamat přátele, zatají jim svou manželku Bělu (Nataša Cyganková) a té zase další sešlost s nimi. Žena však získá dopis zvoucí na událost a rozhodne se tajně ubytovat v hotelu, v místě dění. Po veselé zapeklité peripetii vrcholící roztržením Běliny fotografie nakonec pravda vyjde najevo. – Typickým motivem pro Kolárovu frašku je tělesnost. Ve snímku se totiž objevují různé masky, nasazený klobouk a na něm ještě jeden, začerňování obličeje, přemety, ale i komika založená na odlišné tělesné konstituci. Tento druh humoru těží z malého vzrůstu dětí i nevysokého herce Františka Beranského. Do vedlejší role muže na nádraží i ozbrojeného jezdce na oslu v hotelu byl dokonce obsazen neherec s achondroplázií, což je zřejmě první takový případ v české kinematografii, jeho postava se ovšem v příběhu objevuje pouze kvůli stereotypní komice spojené s touto stavbou těla. Vedle humoru tvořeného gagy, které zastupuje například opakovaná neúspěšná snaha muže najít cestu do koupelny, snímek poskytuje i moralizující poselství. Jedna z postav totiž nakonec říká, že je život bez ženy šedý a proti přírodě. Herecké obsazení snímku spoluutvářejí někteří příležitostní režiséři, a sice již zmínění Rudolf Myzet a Josef Rovenský, ale také Jan W. Speerger.
Čtveřice společensky unavených starých mládenců se vrací automobilem z večírku. Doma usnou na kanapi a zdá se jim, že kolem nich tančí víly. Ráno si pak přátelé přísahají, že se nikdy neožení. Neuplyne však ani rok a jeden z nich, inženýr Hanč, slib poruší. Když dostane pozvánku na další mládenecký večírek, chce ji uchovat v tajnosti před manželkou Bělou. Ta si dopis s pozváním tajně přečte a začne žárlit, zvlášťě proto, že podpis zní Maria a spol. Běla jede do hotelu, kde se schůzka koná, a najme si vedlejší pokoj. V noci předstírá Běla přepadení, zakryje si obličej nočním čepečkem a vběhne do pokoje, kde probíhá mládenecký večírek. Muži prohledají její pokoj, ale když útočníka nenajdou, odvedou neznámou přepadenou zpět. Běla si v nadšení, že jí je manžel věrný, nevšimne, že v jejich pokoji ztratila svou fotografii. Pánové se na obrázek vrhnou, ale roztrhnou jej na čtyři části. Hanč získá část, podle které pozná svou ženu. Pochopí, že vše je prozrazeno, a představí Bělu svým kamarádům. Přitom jim doporučí, aby se rovněž oženili.
V premiérovém uvedení byl snímek uváděn s dramatem Moderní Magdalena (1921; režie Boris Orlický, Jan S. Kolár).
Ing. Lubor Hanč
Běla, Hančova žena
Richard Dostál, Hančův přítel
Maria Klos, Hančův přítel
Váša Palec, Hančův přítel
Hančův sluha/vrátný v hotelu
číšník v hotelu
profesor Přástevník
tlustý muž v hotelu
tlustá žena v hotelu
starý záletník v hotelu
domovnice
venkovan s dýmkou
hotelový host
pikolík
Roztržené foto
Roztržené foto
The Torn Photograph
film
hranýdistribuční
fraška
Československo
1921
1921
začátek natáčení 23. 12. 1921
konec natáčení 30. 12. 1921
premiéra 31. 12. 1921 /nepřístupný mládeži/ (kino Lucerna, Praha)
krátkometrážní
27 min
650 metrů
35mm
1:1,33
černobílý
němý
česká
bez dialogů
bez titulků
české
české
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.