Nedokončený film.
V horském srubu vyhledají v prudké letní bouři úkryt tři lidé: mladá žena Kristina Prokopová, stará paní Klára Horáková a starší muž. Majitel srubu Tomáš Lukáš ani hosté se vzájemně neznají, ale všem příchozím je povědomá ozdobná hrací skříňka na cigarety ležící na stole. Nikdo z přítomných netuší, jak se kdysi prolnuly osudy jejich blízkých. Starší muž jel před časem s Klářiným synem Petrem ve vlaku. Talentovaný mladý herec Petr se během cesty dostal do kritického zdravotního stavu. Spolucestující ho proto předal na nejbližší stanici do péče jediné osoby na nástupišti, dívky Jarmily Brázdové, která Petra odvezla na statek svého otce a přivolala lékaře. Petr u Brázdových zůstal a během dlouhé léčby se do Jarmily zamiloval. Dívka se kvůli nové lásce rozešla se svým snoubencem Tomášem Lukášem. Jarmila ještě před svatbou věnovala Petrovi hrací skříňku, kterou měla právě od Tomáše. Petr však krátce po svatbě zemřel. Ovdovělou Jarmilu potkal Petrův spolucestující z vlaku a nabídl jí pomoc. Jarmila ochotného muže poprosila, aby jí přinesl z Petrovy divadelní šatny hrací skříňku. Muž jí vyhověl, ale ještě před jeho opětovným setkáním s Jarmilou projevila v hotelové hale zájem o skříňku žena, sedící se svým partnerem, architektem Karlem Prokopem, u vedlejšího stolu. Starší muž jí slíbil, že se pokusí zprostředkovat koupi.Jarmila s prodejem souhlasila a muž se pokusil dvojici najít druhý den večer na maškarním bále. Nevěděl, že v hotelu šlo o mileneckou dvojici a oslovil proto maskovanou ženu v Prokopově doprovodu. Kristina Prokopová nejprve nevěděla, o co se jedná, ale když jí starší muž připomenul včerejší setkání v hotelu, pochopila z popisu "svého" oblečení, že ji manžel podvádí s její nejlepší přítelkyní. O skříňku, která při nastalé hádce mezi manžely a milenkou spadla na zem a přestala hrát, neměl nikdo zájem. Starší muž ji vrátil tedy Jarmile, která se později setkala s Tomášem, omluvila se mu za někdejší rozchod, porouchanou skříňku mu předala a slíbila, že se setkají, až bude skříňka znovu hrát.Když bouřka ustala a návštěvníci srub opustili Tomáš mimoděk uchopí skříňku a ozve se melodie. Po cestě z údolí přichází Jarmila.
Ještě v létě 1947 se předpokládalo, že film bude režírovat Antonín Klimeš, nahradil ho František Čáp. Po dvou natáčecích dnech byla po protestech z natáčení odvolána Nataša Gollová, představitelka Jarmily Brázdové. Ve druhé polovině roku 1947 natáčel režisér František Čáp dva filmy: Bílá tma a Křižovatka (ta byla realizována na podzim 1947 a začátkem roku 1948.). Protože měla být Bílá tma uvedena na III. mezinárodním festivalu v Mariánských Lázních, dostala při dokončovacích pracích přednost. Na tomto festivalu byla Bílá tma oceněna národní cenou za nejlepší československý film. 29. července 1948 byl snímek promítnut na I. mezinárodním filmovém festivalu pracujících ve Zlíně. Při následné diskusi, které se zúčastnil i režisér Čáp, vytkla dělnická porota filmu patos dialogů a pasivitu některých postav. Režisér se ohradil a pravděpodobně se kriticky vyjádřil k úrovni dělnické poroty. Spor se dostal i na stránky tisku. V říjnu zaslal režisér Čáp členům poroty otevřený dopis, kde se omlouvá za svůj „nešťastný výrok“. Přesto byla jmenována komise, která Františka Čápa za urážku členů dělnické poroty potrestala odvoláním z funkce uměleckého šéfa státní výroby filmu, a byl také „vzdálen od práce ve filmu do té doby, než účinným způsobem dokáže, že politováníhodný výrok byl pronesen v rozčílení a nikoliv z přesvědčení“. To se Františku Čápovi zjevně nepodařilo a nedokončená Křižovatka zůstala jeho poslední prací v československé kinematografii. Původně se předpokládalo, že titul dokončí jiný režisér, ale téma filmu bylo v politicky změněné situaci po únoru 1948 vyhodnoceno jako nevhodné. Dochovaly se některé natočené scény.
Ing. Tomáš Lukáš
Klára Horáková
Kristina Prokopová
lékař, tajemný muž
herec Petr, syn Kláry Horákové
Jarmila Brázdová
statkář Brázda, Jarmilin otec
Prokop, Kristinin muž
Helena, Kristina přítelkyně a Prokopova milenka
venkovský lékař
herec v divadelní šatně
Karel Klikar (asistent scény), Antonín Dekoj (asistent scény)
Jiří Hrbas, Zbyšek Olšovský, Antonín Klimeš (spolupráce na scénáři)
Stanko Boňata, Václav Pecián (pokladník)
Ferdinand Martinásek (malíř pozadí)
L. Hubelová (jazykový poradce)
Antonín Frič (fotograf)
Orchestr Karla Vlacha (Dirigent Karel Vlach), FISYO
Zpívá mužský hlas
Text písně Jiří Wolker
Zpívá ženský hlas
Praha, Nové Město (Praha), Národní divadlo (Nové Město), Vodičkova ulice (Nové Město), palác Lucerna /interiér/ (Vodičkova ulice), Vltava (Praha), Rovensko pod Troskami, náměstí (Rovensko pod Troskami), nádraží (Rovensko pod Troskami)
Křižovatka
Křižovatka
Crossroad
Křižovatky osudů [filmová povídka]
film
hranýdistribuční
nedokončený
psychologický
Československo
1947
1947
promítání povoleno (nepředloženo ke schválení)
schválení technického scénáře 15. 7. 1947
začátek natáčení 16. 9. 1947
konec natáčení 12/1947
premiéra (neproběhla)
bez sloganu
II. výrobní skupina Čáp – Procházka, František Čáp (umělecký šéf II. výrobní skupiny), Antonín Procházka (produkční šéf II. výrobní skupiny)
dlouhometrážní
90 min
35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české