Kombinovaný animovaný snímek Poklad Ptačího ostrova se stal prvním celovečerním filmem režiséra Karla Zemana (1910–1989). Oceňované dílo, které ale v době svého uvedení prošlo kiny bez většího ohlasu veřejnosti i kritiky, natočil Zeman na námět pohádky Emila Františka Míška ze sbírky Pohádky paní Pravdy. – Výtvarný koncept, který umně propojuje loutkovou, kreslenou i reliéfní animaci, vychází zejména z inspirace orientálním uměním. Film o mladíkovi Alim, který zatouží po bohatství, jež mu však nic dobrého nepřinese, představuje v Zemanově kariéře zlomový okamžik na hranici vstupu do nové éry celovečerních trikových snímků. Kromě hravých veršů Františka Hrubína stojí v případě Pokladu Ptačího ostrova za pozornost i hudba Zdeňka Lišky, dovedně kombinující klasický orchestr s prvky blízkovýchodních melodií.
Na podzim odlétnou ptáci do teplých krajin. Přes širé moře letí až k ostrovu, kde se setkají s mladým rybářem Alim. Ten jim vypráví, co se za uplynulý rok událo. – Obyvatelé Ptačího ostrova žili spokojeně, země byla úrodná a moře plné ryb. Každý pilně pracoval a nikdo neměl víc, než by potřeboval. Jednou však vítr zanesl Aliho rybářskou bárku dál na moře, kde mladík spatřil překrásnou loď bohatého a blahobytného muže. Od té chvíle zatoužil po bohatství, které by mu zajistilo pohodlný život. Stal se proto lovcem perel. Štěstěna však při něm nestála, a aby Ali zahnal hlad, začal krást. Když ho při jednom ponoru na mořské dno málem připravil o život krvelačný žralok, rozhodl se raději pokorně vrátit k rybolovu. – Jednoho dne Ali na moři zachránil trosečníka, ve kterém rozpoznal obávaného piráta Ibrahima. Rozhodl se jej ošetřit, za což se mu Ibrahim odvděčil mapou, která měla vést k ukrytému pokladu. Ali, jemuž opět vysvitla naděje na získání pohádkového bohatství, se svěřil svým dvěma přátelům. Netušil však, že jejich poradu vyslechl všetečný soused, který zprávu o pokladu ihned roznesl po celém ostrově. Všichni obyvatelé sledovali chlapce až k úkrytu a třem spiklencům nezbylo než se o poklad rozdělit. Některé ale zachvátila hamižnost a byli by schopni pro zlato i vraždit. Moudrý stařec Jafar navrhl, ať je nález spravedlivě rozdělen mezi všechny rovným dílem. Jeho nápad se ostrovanům zalíbil a poklad prozatím uložili do pevnosti, kde jej tři poctiví muži začali počítat a rozdělovat. – Obyvatelé Ptačího ostrova se již tak těšili na život v bohatství, že odmítli pracovat. Celé město zachvátil hlad, neboť pekař, farmáři i rybáři místo práce spali. Lidé se k sobě chovali nevraživě a závistivě. Ali si vyčítal, že neštěstí na ostrov přivolal on. Požádal Ibrahima, ať si poklad odveze pryč, a pomohl mu s jeho uloupením z pevnosti. Když obyvatelé zjistili, že Ibrahim poklad odcizil, vydali se za ním na moře. Pirátova nákladem obtěžkaná loď se ale převrátila a poklad zmizel v mořských hlubinách. Lidé se tak museli vrátit zpět ke své práci. – Ali dokončí své vyprávění ptákům, kteří sedí na jeho lodi. Pochopil, že štěstí nespočívá v bohatství, ale v práci pro druhé a v přátelství.
Emil František Míšek (Velká pohádka o Ptačím ostrovu ze sbírky Pohádky paní Pravdy – pohádka)
Antonie Horáková (stavba scény a rekvizity), Zdeněk Rozkopal (stavba scény a rekvizity), Zdeněk Ostrčil (stavba scény a rekvizity), M. Mazůrková (stavba scény a rekvizity), Josef Zeman (stavba scény a rekvizity), Antonín Buráň (stavba scény a rekvizity)
Arnošt Kupčík (pohyb loutek), František Krčmář (pohyb loutek), Jindřich Liška (pohyb loutek)
Antonie Horáková (provedení loutek), Zdeněk Rozkopal (provedení loutek), Zdeněk Ostrčil (provedení loutek), M. Mazůrková (provedení loutek), Josef Zeman (provedení loutek), Antonín Buráň (provedení loutek)
Antonie Horáková, Zdeněk Rozkopal, Zdeněk Ostrčil, M. Mazůrková, Josef Zeman, Antonín Buráň
FISYO (Dirigent Milivoj Uzelac)
Poklad Ptačího ostrova
Poklad Ptačího ostrova
The Treasure of Bird Island
film
animovanýdistribuční
pohádka
Československo
1952
1951—1952
datum cenzury 10. 7. 1952 (konec povolení k promítání 10. 7. 1957)
vyřazení z distribuce 31. 12. 1988
premiéra 20. 3. 1953 /přístupný mládeži/ (kina Lucerna /2 týdny/ a Pasáž /1 týden/, Praha)
Barevný pohádkový film režiséra Karla Zemana, vyznamenaný na VII. mezinárodním filmovém festivalu cenou za loutkový film. Barevný loutkový film.
dlouhometrážní
70 min
2 120 metrů
16mm, 35mm
kreslený, loutkový, reliéfní, kombinovaný
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 2. mezinárodní festival dětských filmů Varšava
1957
Varšava / Polsko
Čestné uznání
Akce: Umělecké prémie za rok 1952
1953
Praha / Československo
Umělecká prémie
Arnošt Kupčík
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1953 Hlavní správou Československého státního filmu a generálním ředitelem Oldřichem Macháčkem za film výrobního roku 1952 a za nejbližší spolupráci s režisérem
Akce: Umělecké prémie za rok 1952
1953
Praha / Československo
Umělecká prémie
Karel Zeman
udělena ve velkém sále Domu umělců v Praze k 9. 5. 1953 Hlavní správou Československého státního filmu a generálním ředitelem Oldřichem Macháčkem za film výrobního roku 1952 a za uplatnění velmi šťastným způsobem nové loutkové techniky kobinované s kresleným filmem
Festival: 7. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1952
Karlovy Vary / Československo
Cena za loutkový film
Karel Zeman
za umělecky objevné a výchovné ztvárnění pohádkové látky v oboru loutkového filmu
Pokud má uživatel případné doplnění či připomínku k některému z údajů, budeme rádi, když kontaktuje správce dat, viz sekce Kontakt.