Jako nikdy

psychologický

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Like Never Before

Minutáž

93

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2013

Rok výroby

2013

Premiéra

19.09.2013

Režie

Zdeněk Tyc

Scénář

Markéta Bidlasová, Zdeněk Tyc (spolupráce na scénáři)

Námět

Markéta Bidlasová

Anotace

Film Zdeňka Tyce.

Komorní psychologické drama Jako nikdy natočil Zdeněk Tyc podle scénáře divadelní dramaturgyně a dramatičky Markéty Bidlasové. Zaměřili se na mezilidské vztahy v souvislosti s vleklým umíráním v důsledku těžké nemoci. – Příběh se odehrává především ve velkém chátrajícím venkovském stavení, kde žije výtvarník Vláďa Holas s mnohem mladší přítelkyní, malířkou Karlou. Spolu s ní se o něj v kritických chvílích stará umělcova někdejší příležitostná milenka a ošetřovatelka Jaruna. Péče o nemocného, vyžadující neustálé fyzické i psychické vypětí, se komplikuje složitými vazbami mezi zúčastněnými, k nimž posléze přibyde ještě Vláďův syn Tomáš a jeho dívka Šárka. Zatímco Jaruna je smířlivá a oddaná bytost, Holas se projevuje jako zaťatý egoista, popudlivý a nesnášenlivý pacient a podobně složitou osobností je i samostatná a energická Karla, střídající nálady stejně jako on a ulevující si popíjením v hospodě. Právě zvláštní polohou permanentního dusna, hádek a usmiřování, při nichž není daleko k drsnému slovníku, se Tycův snímek odlišuje od podobných titulů, akcentujících naopak odevzdanost a smíření (srv. např německý snímek Konečná uprostřed cesty – 2011; r. Andreas Dresen). – Vzniklo dílo, jež se hereckými výkony, zvláštní atmosférou a „kompaktností“ nesporně řadí k nejlepším titulům nejen letošního roku. -tbk-

Obsah

Šedesátník Vláďa Holas se vrací se svou přítelkyní, asi pětatřicetiletou Karlou (Kájou), po příjemném pěším výletu do starého velkého chátrajícího venkovského stavení. Oba jsou výtvarníci. Před domem na ně čeká mužova kamarádka a ošetřovatelka Jaruna. Vláďa je těžce nemocný a ona se o něj s Kájou stará. Mezi ženami je cítit napětí. – Karla vyrazí na kole do hospody, kde vydatně popíjí a hraje karty se štamgasty. V noci se cestou domů vykoupe nahá v rybníku. Jaruna se na ni zlobí: Vláďovi bylo zle. – Brzy ráno se malíř pracně dostane do půdního ateliéru, ale nedokáže už pracovat. U snídaně vynadá Káje, že udělala bublaninu z třešní, které chtěl sníst jen tak. – Karla opět vyrazí do hospody. Opije se a vrazí facku právě tak opilému Lubošovi, s nímž se kdysi ve stejném stavu vyspala a jenž si na ni teď dělá nárok. Zase se vykoupe. – Kája a Jaruna si uspořádají malý mejdan. Vláďa jim dělá diskžokeje. Ženy mu pak připraví koupel z bylin a uloží ho do postele. Karla pochopí, že nové léky nazabírají; podle Jaruny pomáhá jen morfin. Konec se blíží… Starší žena přizná, že kdysi byla Vláďovou příležitostnou milenkou. Seznámili se, když vodila do „lidušky“, kde učil, svého syna Petra. – Při snídani vyčte Karla příteli, že před ní hraje divadlo. On chce, aby se na něj vykašlala. – Karla se v „lidušce“, kde teď učí, pohádá s ředitelkou, když chce odvézt malířovy barvy. – Jaruna se stará o nemocného a nesměle mu nabídne, aby se pobavil s farářem, který je prý tak trochu psychoterapeut. Vláďa se na ni rozkřičí, že jich má obou už plné zuby. Dostane záchvat. – Kája se vrátí do prázdného stavení a začne panikařit. Vynadá pak do telefonu Jaruně, že nechala odvézt Vláďu do nemocnice, když ví, jak to tam nesnáší. Později se pohádá s doktorem, který jí nechce pacienta svěřit, protože není jeho příbuzná. Proto musí přijet Holasův syn Tomáš, který se s otcem už léta nebaví a netají se svou antipatií k němu. – Mladík po nátlaku obou žen neochotně souhlasí, že podepíše souhlas s otcovým návratem domů, i s tím, že se tam pár dnů zdrží. – Jarunin syn Petr je na obědě u rodičů s manželkou a dcerkou Aničkou. Vyčte matce, že dělá štrúdl pro Holase a ne pro ně, a že se stará o cizího místo o vnučku. Ženy se zastane její muž Václav, kterému to je ovšem také proti srsti; jen s velkým přemáháním se vyrovnává s tím, že manželka tak často odjíždí za nemocným. – Tomáš dorazí do domu s milenkou Šárkou. Jaruna je vřele přivítá. Mladík provede přítelkyni po stavení a stěžuje si na sobeckého otce, pro něhož bylo vždy nejdůležitější jeho malování, a rodinu zcela zanedbával. Šárka dá místo něj Jaruně peníze na polohovací postel a štrúdl, který posílá Vláďovi jeho bývalá žena Magda. – Pacient ráno chce, aby Karla namalovala místo něj jeho sen, ale milenka to odmítne. – Vyděšená Šárka volá na Tomáše, že otec spadl. Oba mu pomohou a on pak dívku záměrně urazí. Nešťastná Šárka chce odjet. Nechápe, proč jsou tu všichni na sebe stále zlí. – Karla ve svém ateliéru maluje Tomášovu milenku. Ta se jí ptá, jak může s Holasem vůbec vydržet. – Jaruna s Václavem přivezou polohovací postel. S nemocným se baví jejich vnučka Anička o smrti. – V kuchyni se Karla nespravedlivě osopí na Šárku, když si myslí, že mladým jde jen o dědictví. Dívka pak musí sama připravit ryby a úmyslně se řízne. Pomůže jí Vladimír. – Na kole dorazí farář, s jehož návštěvou nemocný nakonec souhlasil. Ale Vláďa si s ním nemá co říct, a tak kněz zase odjede. – Otec řekne Tomášovi a Šárce, že slíbil Káje umřít do konce prázdnin. Sdělí jim, že dům odkázal v závěti synovi, ale za obrazy asi moc peněz nedostanou. Tomáš konstatuje, že se mu jeho díla nelíbí, a pacient ztropí další scénu. – V kuchyni se pak s mladíkem pohádá Kája. Později se on sám nepohodne s milenkou. Odveze ji na autobus. Pak vyzvedne Karlu s nákupem a jde s ní do hospody. Žena tu odmítne dotírajícího zamilovaného Luboše. – Další večer přijde Tomáš opilý. Naváží se do Jaruny a rozhořčená Karla se jí zastane. Mladík se pak starší ženě svěřuje s nenávistí k otci, kvůli němuž matka často plakala. Pak se znovu pohádá s Karlou. Smutná Jaruna telefonuje Václavovi: stýská se jí po něm. – Ráno Tomáš odjede. Mladší žena odmítne peníze, které jim nabízí. – Osamělé a vyčerpané ženy se sblíží a začnou si konečně tykat. – Přijde mail s Tomášovým svatebním oznámením. – Kája je z Vláďova umírání na konci sil. Jaruna jí vyčte pití a kouření. Nadávají si. Mladší žena později přizná, že kdysi čekala s Vláďou dítě, ale kvůli němu šla na potrat. Od té doby se prý muže pokouší zbavit, ale nedaří se jí to. – Nemocnému je stále hůře. Už jen blábolí. – Jaruna ráno budí Káju: blíží se konec. Muž před oběma ženami zemře a ony se rozhodnou nejdříve zavolat Tomášovi. Ten dorazí, právě když pohřebáci vynášejí rakev. – Pro Jarunu přijede Václav a chce, aby se hned sbalila a odjela s ním. – Tomáš dovolí Káje, aby zatím zůstala v domě. Vyrazí spolu na kolech do hospody. Cestou zpět se vykoupou v rybníku. Tomáš se přitom k ženě jednoznačně má, ale ona ho rezolutně odmítne a odjíždí sama… -tbk-

Hrají

Jiří Schmitzer

Vladimír Holas

Marek Němec

Tomáš

Zdeněk Palusga

Václav

Marek Taclík

Petr, syn Jaruny

Pavla Beretová

Petrova žena

Arnošt Frauenberg

hostinský

Leoš Noha

kamarád v hospodě

Roman Slovák

kamarád v hospodě

Dušan Kysela

kamarád v hospodě

Štefan Capko

farář

Justína Drábková

holčička

Mája Štípková

sestřička

Kateřina Soukupová

sestřička

Marie Ludvíková

ředitelka ZUŠ

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Lukáš Viznar

Asistent režie

Lucie Burianová

Skript

Kazi Kopecká

Původní filmový námět

Markéta Bidlasová

Scénář

Markéta Bidlasová, Zdeněk Tyc (spolupráce na scénáři)

Dramaturgie

Kristián Suda (ČT), Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg ČT)

Asistent kamery

Mikuláš Křepelka (operátor), Ivan Šimůnek (ostřič), Lukáš Hradečný

Architekt

Adam Pitra

Výtvarník

David Bartoň (autor obrazů), Pavel Holeček (sochy), Eva Štýbrová (akt, živé malování)

Výprava

Miroslav Karmazín, Jiří Freml (rekvizitář), Miloš Kounický (rekvizitář), Jan Vyhlídal (rekvizitář), Jiří Charuza (rekvizitář), Mikuláš Cacara (vybavení ateliéru), Michal Klenecký (výzdoba ateliéru)

Návrhy kostýmů

Andrea Králová

Kostýmy

Kateřina Soukupová, Zuzana Mazáčová, Jan Nečas

Zvuk

Jan Čeněk, Jan Čeněk (mix zvuku), Pavel Ridoško (mix hudby)

Vizuální efekty

Boris Masník (supervize), UPP

Postprodukce

Bystrouška, spol. s r.o. (zvuk), Petr Novák (produkce), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent), Ivo Marák (technologická supervize), Tomáš Pulc (technologická supervize)

Výkonná produkce

Michaela Syslová Kuchynková (výkonný producent), Jaroslav Kučera (výkonný producent ČT)

Koproducent

Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Tomáš Baldýnský (kreativní producent ČT), Zuzana Mistríková (PubRes), Ľubica Orechovská (PubRes)

Produkce

Martina Mücková (T.H.A.)

Vedoucí produkce

Luděk Valchář, Jiří Koštýř (ČT)

Zástupce vedoucího produkce

Jiří Fero Burda (ekonom), Zuzana Vrbová (ČT)

Asistent vedoucího produkce

Alžběta Baráková (T.H.A.), Waly V. Kolman (ČT)

Výtvarná spolupráce

Helena Wernischová (Ryba), Michal Pěchouček (Dvojice), Zdeněk Macháček (Létavice), Lukáš Francl (grafická spolupráce)

Odborný poradce

MUDr. Marie Goldmanová, Michal Tyc, Mgr. Michaela Chvalová

Spolupráce

Renáta Weidlichová (asistentka architekta), Jan Barák (asistent střihu), Bohdan Holomíček (fotograf)

Hudba

Použitá hudba

Leoš Janáček (Listy důvěrné – smyčcový kvartet)

Nahrál

Indigo Quartet, Jan Bělohlávek (první housle), Martin Flašar (druhé housle), Martina Hilmerová (viola), Pavel Borský (violoncello)

Dirigent

Zdeněk Král (Indigo Quartet)

Písně

Necítím nic, 13, Country, Jizvy, Monika, Blues samotářky, různé skladby a písně

Hudba k písni

Kazety (Necítím nic), Kazety (13), Kazety (Country), Kazety (Jizvy), Jiří Pátek (Monika), Jiří Šlitr (Blues samotářky)

Text písně

Kazety (Necítím nic), Kazety (13), Kazety (Country), Kazety (Jizvy), Jan Haubert (Monika), Jiří Suchý (Blues samotářky)

Zpívá

Eva Olmerová (Blues samotářky)

Interpret

Kazety (Necítím nic), Kazety (13), Kazety (Country), Kazety (Jizvy), Visací zámek (Monika)

Produkční údaje

Původní název

Jako nikdy

Anglický název

Like Never Before

Souběžný název

Ako nikdy

Copyright

2013

Rok výroby

2013

Premiéra

19.09.2013

Přístupnost

přístupný mládeži

Výrobce

Filmová a televizní společnost Total Help Art T.H.A., Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), PubRes (koprodukce), HBO (spolupráce)

Distribuce

Falcon

Technické údaje

Barva

colour

Zvuk

Dolby 5.1

Ocenění

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Ondřej Trojan

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Jan Čeněk

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší kostýmy
Andrea Králová

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší filmová scénografie
Adam Pitra

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Vladimír Barák

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší masky
Jana Bílková

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Zdeněk Tyc

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Patrik Hoznauer

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Zdeněk Tyc

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Taťjana Medvecká

Nominace

Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013

2014
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Markéta Bidlasová