Fotograf

komedie, životopisný, hořká komedie

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Photographer

Minutáž

133

Země původu

Česká republika

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

08.01.2015

Režie

Irena Pavlásková

Anotace

Nebývá zvykem natáčet hrané životopisné filmy o živých osobnostech, proto je také film Ireny Pavláskové Fotograf s podtitulem Dámy, radím vám ke klidu...! podle úvodního titulku jen „volně inspirován některými motivy ze života Jana Saudka“ (nar. 1935), uznávaného fotografa, který se navenek projevuje jako výstřední kontroverzní osobnost, extrovertní bonviván a milovník žen všech tvarů (kromě vychrtlých), velikostí a stáří. Mistr se s režisérkou podílel na scénáři a sám se v díle objeví na začátku a na konci, aby prohodil pár slov s Karlem Rodenem, který jej hraje ve velkém stylu. Protihráčkami titulního hrdiny jsou některé osudové ženy jeho života. Kromě zhrzené manželky Markéty, dcery Aničky, zapuzené asistentky Alice, zničené mladičké milenky Kláry a korpulentní pozdní snoubenky Vendelíny je to především na první pohled sympatická a obětavá Líba, která nejdříve nahradí ve funkci Alici a pak i Kláru, aby si omotala muže, nezkušeného v praktických věcech, kolem prstu a posléze jej připravila o majetek. Její postava je nepochybně inspirována dlouholetou Saudkovou družkou Sárou Saudkovou (nar. 1967; vl. jménem Šárka Směšná). Právě Líba je hybnou silou jinak řídkého děje a její postupné ovládnutí nic netušícího staršího milence (a posléze i jeho syna Marka) a budování vlastní kariéry tvoří kupodivu hlavní náplň vyprávění. K této dějové konstrukci se přimykají situace, v nichž se projevuje Janova nevšední povaha, k níž patří snaha o provokaci za každou cenu, neustálé chrlení bonmotů a svérázných životních „mouder“, právě tak jako touha vymanit se z vnitřní samoty a jistá nesmělost, zvláštní křehkost a mužská naivita. Pravý cit nahrazuje Jan až obžerným obcováním se ženami, zejména s macatými modelkami, často z řad prostitutek. Hrdinův šarm je zároveň spojen s jeho osobitým humorem, a film tak nabývá formu hořké komedie. Jeho nedílnou součástí jsou četné inscenované scény fotografování, opakující se orgie a hysterické výstupy žen, samotné Saudkovy fotografie a krátké flashbacky z Janovy minulosti (střety s policií a estébáky, noční můra z dětství, když skončil v koncentráku). Zbytečně dlouhé a dramaturgicky roztěkané dílo se opírá zejména o atraktivitu námětu, neméně atraktivní zpracování a o zajímavé herecké obsazení v čele s vynikajícím Karlem Rodenem. – O Janu Saudkovi natočili francouzský režisér Jérôme de Missolz dokument Jan Saudek – Prague printemps 1990 (1990, Jan Saudek – Pražské jaro 1990), Irena Pavlásková portrét z cyklu GEN (TV-1993) a fotograf Adolf Zíka celovečerní dokument Jan Saudek – V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu (2007). -tbk-

Obsah

Jan Saudek tvrdí herci Karlu Rodenovi, že lidé nechtějí pravdu, nýbrž „fantasii“... – Na vernisáži svých fotek se Jan vyznává z lásky a obdivu k ženám. Konstatuje, že žádné z nich se nepodařilo přivést jej na správnou cestu. Mezi návštěvníky výstavy jsou i jeho syn Marek, který žárlí na manželku Evu kvůli její spolupráci s otcem, a dcera Anička. Podle kritika by měl fotograf už konečně přijít s něčím novým než jen s kolorovanými ateliérovými fotografiemi nahých žen (vesměs monstrózně obézních). – Jan hledá v bytě u manželky Markéty své negativy. Ta za ně chce buď milion nebo aby se k ní vrátil. Svědkyněmi jejich hádky jsou Anička i tchyně. – Za Janem přijde do ateliéru, kde jsou modelky, mladičká milenka Klára, jeho starší asistentka Alice a sympatická Líba Holá, která na vernisáži dělala servírku a která by pro Mistra ráda pracovala. Alici ani Kláře se to vůbec nelíbí. – Markéta udělá Janovi na ulici scénu a napadne Alici. Neprávem ji obviní, že s manželem spí. Když potom fotograf asistentce v ateliéru pomáhá omýt zraněné koleno, vydráždí ji rukou a pomiluje se s ní. – Líba, která studuje obchodní manažment, neustále na fotografa dotírá. – Markéta vrátí manželovi negativy. – Líba pomůže Janovi odvézt domů z večírku opilou Kláru, která na ni žárlí. Ustele si na pohovce a v noci vidí, jak se dívka s mužem miluje. Nenechá se od Kláry vyštvat. – Při rozhlasovém interview umělec s despektem mluví o kriticích a připustí, že jeho záliba v tlustých modelkách může mít něco společného s tím, že v dětství byl jako dítě ze smíšené židovské rodiny v koncentráku. – Alice je po souloži se zaměstnavatelem jako vyměněná a dělá si na něj nárok. Ten proto pozve Líbu a uražená asistentka odejde. – Jan před Líbou vzpomíná na mládí, na děti i na první manželku. Vybaví se mu, jak jeho byt vybrala policie a odvedla jej. Dostal rok vězení za údajnou pornografii. Pak byl bez práce. Manželka začala žít s jiným, a ten ho srazil pěstí. Vyhodili ho z bytu. On si našel sklepní ateliér a za oknem objevil plesnivou zeď, která se stala pozadím pro jeho fotografie. Nastoupil jako reprodukční fotograf a dělal to třicet let. Po večerech fotografoval pro sebe. Objevila ho americká kurátorka, a tak se proslavil. – Jan se pomiluje s Líbou. Žárlící Klára jej roztrpčeně opustí. – Nová milenka si musí zvykat na fotografovy sexuální eskapády s tlustými modelkami. Uklízí po nich a stará se o domácnost i o Janovu administrativu. – Za Janem dochází kvůli sexu bohemistka, dr. Věra Žílová, která nad ním dominuje. – Líba začne fotografovat, ale Jan (s nímž si stále vykají) tvrdí, že jejím fotkám schází prožitek. – Muž má v noci děsivý sen o tom, jak byl jako dítě v koncentráku. Líba ho uklidní. – Po roce. Líba vezme milence k rodičům na venkov na sestřinu svatbu. Jan se tam po svém dvoří její matce. – Fotograf s milenkou navštíví v nemocnici těžce nemocnou Markétu. Líba po ní bokem chce další negativy. – Jan daruje režisérce televizního štábu obraz poté, co odmítne natáčení navzdory domluvenému termínu. Líba režisérce obraz vymění za horší. Jan jí kvůli tomu vynadá a vyhodí ji. – Když se opilý ztratí na okraji Prahy, milenka pro něj přijede. – Po dalších dvou letech. Líba se chce dát přejmenovat na Ráchel, ale Jana to rozčílí. – Na další vernisáži řekne Janovi jeden kolega, že mu Líba kdysi krátce dělala asistentku. Milenci pak jedou za nešťastnou opilou Klárou, která Janovi zavolala. Dívka osočí Líbu jako vyžírku a ta jí dá facku. Muž se později k bývalé milence vrátí a uloží ji. – Líba probudí Jana, který má v posteli dvě tlusté modelky-prostitutky. Muž jí v kocovině podepíše předložené papíry. – Janovi zavolá Anička; Markéta zemřela. Následuje pohřeb. – Po dalších dvou letech. Jan v televizním rozhovoru mluví o ženách a zmíní se i o období, kdy byl „podobojí“ a měl mimo jiné vztah s jedním jmenovaným hercem. Ten ho vzápětí zažaluje pro pomluvu a chce velké peníze. Líba přesvědčí milence, aby proto převedl svůj majetek na ni. Muž jí věří (kdyby ho chtěla okrást, už by to prý dávno udělala). Svěří se jí, že ve skutečnosti je bázlivec, a vzpomíná na situaci, kdy ho estébáci tvrdě nutili, aby podepsal spolupráci. – Na křtu Janovy monografie představí umělec Líbu jako nadějnou fotografku. Žílová ho varuje, aby nepodporoval milenčiny plagiáty svých děl. Žárlivá Klára tu spadne ze schodů a skončí v nemocnici. Líba zaslechne, že je to ve skutečnosti Janova dcera. Když se na to muže v nemocnici zeptá, ten tvrdí, že jsou to jen fámy, a ve vzteku ji chce zase vyhodit. – Líba doma vidí Jana v choulostivé situaci se svou matkou a nenápadně to překazí. – Advokátka sdělí šťastnému Janovi, že herec se spokojí s jeho omluvou. – Líba s pomocí lži přiměje novinářku, aby do přílohy Mladé fronty udělala rozhovor s ní místo s Mistrem. Je nadšená, když příloha vyjde. – Na oslavě Janových narozenin žena nenápadně „vyjíždí“ po Markovi, který se rozvedl s Evou. Večer chce, aby jí Jan udělal dítě, ale ten to rezolutně odmítne. – Jan a Líba koupí velkou starou vilu. – Otec odveze Kláru v rekonvalescenci do léčebny, kde ho zaujme vnadná sestřička Vendelína. – Líba nepokrytě usiluje o Marka a nakonec dosáhne svého. – Na velké výstavě Jan přihlíží, jak si Líba přisvojuje úspěch. Zaútočí tam na ni Žílová a Alice. Ale žena je spokojená, protože dostala nabídku nafotit místo Jana kalendář (firmu to vyjde levněji). – Jan zjistí, že má zrušený účet a že zmizel jeho dlužní úpis. Osočí Líbu, ale ta tvrdí, že vše dělá pro jeho dobro. Oznámí mu též, že čeká dítě s jeho synem. – Při rodinné oslavě narozených dvojčat se Jan pochlubí, že se zasnoubil se svou novou asistentkou Vendelínou. Později řekne Líbě, že se snoubenkou čeká dítě. Žena zuří, protože s ní dítě mít nechtěl. – Jan zjistí, že zmizely jeho negativy, že Líba má exkluzivní smlouvu na autorská prává k veškeré jeho tvorbě a že si z prodejů bere 85 procent. Chce se s ní soudit a zavolá kvůli „krádeži“ policii. Líba má ovšem doklady, že vila (v níž společně bydlí) i původní Janův byt s ateliérem patří jí. Jan ztropí hysterickou scénu. Žena ho přesvědčuje, že jej chrání před ním samým. Večer ho najdou s Markem zoufalého a prochladlého u rybníka. – Jan se probere na nějaké chalupě, kde o něj pečují dvě komisní jeptišky. Nevěří, že má zápal plic. – Líba má první samostatnou výstavu. Žílová ji nařkne z hyenismu a spolu s Aničkou chce vědět, kam ukryla Jana. – Anička a Vendelína, které jsou těhotné, odvezou Jana z chalupy (Marek jim prozradil, kde Líba otce schovala). Po soudním stání se Líba snaží s Janem udobřit. – Vendelína za oknem pozoruje Jana s adeptkou fotografie, která ho zastavila na ulici s prosbou, aby ji učil. Mistr to neodmítne... – Ve svém ateliéru se Jan Saudek loučí s Karlem Rodenem: „Bůh s vámi, ať se vám daří!“ -tbk-

Hrají

Vilma Cibulková

dr. Věra Žílová

Jitka Sedláčková

asistentka Alice

Vanda Károlyi Konečná

manželka Markéta

Lenka Loubalová

matka Líby

Igor Orozovič

mladý Jan

Natálie Řehořová

dívka nová

David Černý

výtvarník

Dagmar Zázvůrková

Eva

Nikol Zbytovská

novinářka z EN

Petra Lustigová

advokátka

Michaela Jílková

režisérka

Marian Roden

estébák

Jiří Ployhar

estébák

Zbigniew Czendlik

farář

Jan Rejžek

kritik

Hana Čížková

Linda

Martina Menšíková

rozhlasová redaktorka

Lenka Vychodilová

jeptiška

Ludmila Kartousková

jeptiška

Dana Marková

manželka Magda

Kateřina Pinkavová

Kateřina

Iveta Jiříčková

Zita

Vilém Udatný

ředitel Hruška

Jorga Hrušková

TV moderátor

Petr Vondráček

TV moderátor

Dadja Altenburg-Kohl

galeristka

David Šír

galerista

Jan Vlas

policista

Háta Hlavatá

produkční

Kateřina Kleslová

bankovní úřednice

Michaela Klenková

soudkyně

Jan Saudek

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Petr Kadeřábek

Scénář

Irena Pavlásková, Jan Saudek, Karel Roden (spolupráce na scénáři), Pavel Hajný (spolupráce na scénáři)

Architekt

Petr Pištěk

Návrhy kostýmů

Jaroslava Pecharová

Masky

Dana Kohoutová st.

Zvuk

Jiří Klenka (design a střih), Vlaďka Cafourková (design a střih), Jiří Klenka

Koordinátor kaskadérů

Luděk Jelen, Doubleteam

Výkonná produkce

Jaroslav Kučera (ČT)

Producent

Viktor Schwarcz

Koproducent

Helena Uldrichová (vedoucí Filmové centrum ČT), Tomáš Baldýnský (kreativní producent Filmové centrum ČT), Irena Pavlásková, Jordi Niubó (koprodukční spolupráce)

Vedoucí produkce

Kristýna Drozdová, Jiří Koštýř (ČT)

Výtvarná spolupráce

Tomáš Kuča, David Ployhar (scénické fotografie), Michal Hančovský (scénické fotografie), Vladan Kolář (obrazy), Jan Poukar (grafický design)

Hudba

Použitá hudba

Maurice Ravel (Bolero)

Písně

Ona a On

Hudba k písni

Jiří Chlumecký (Ona a On)

Text písně

Oto Klempíř (Ona a On)

Zpívá

Kateřina Podholová (Ona a On), Oto Klempíř (Ona a On)

Produkční údaje

Původní název

Fotograf

Anglický název

Photographer

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

08.01.2015

Přístupnost

nepřístupné pro děti do 15 let

Distribuční slogan

Dámy, radím vám ke klidu...! Karel Roden ve filmu Ireny Pavláskové.

Výrobce

Cineart TV Prague, Česká televize, Filmové centrum (Česká televize), Eydelle film, Porr (koprodukce), M2C (koprodukce), Klenka Sound (koprodukce), Michael Samuelson Lighting (koprodukce), LAMA (koprodukce), Magic Box Slovakia (koprodukce)

Distribuce

Bioscop

Technické údaje

Ocenění

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší hudba
Jiří Chlumecký

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Irena Pavlásková

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
David Ployhar

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Viktor Schwarcz

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší kostýmy
Jaroslava Pecharová

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Karel Roden nejml.

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Alois Fišárek

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Marie Málková

Revue

Film Fotograf Ireny Pavláskové byl oceněn v Texasu

Další zahraniční úspěch si připsal celovečerní film režisérky a scenáristky Ireny Pavláskové Fotograf, který byl inspiro...