Červený pavouk

kriminální, psychologický, thriller

Typologie filmu

hraný

Anglický název

The Red Spider

Minutáž

95

Země původu

Polsko, Česká republika, Slovensko

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

24.03.2016

Režie

Marcin Koszałka

Anotace

Celovečerní hraný debut polského dokumentaristy a kameramana Marcina Koszałky Červený pavouk vychází ze skutečných případů dvou sériových vrahů, kteří v šedesátých letech vzbuzovali hrůzu v Krakově, ale jeho hlavním tématem je fascinace zlem v kontrastu s všedním a šedivým životem socialistického Polska. Zatímco jeden ze zločinců, Karol Kot (ve filmu Karol Kremer), známý jako Upír, který měl na svědomí dvě vraždy a čtrnáct pokusů o vraždu, byl chycen a popraven, ten druhý pod přezdívkou Červený pavouk, zůstal neznámý, protože údajný zločinec Lucjan Staniak nikdy neexistoval. Podle legendy Červený pavouk během svého řádění zabil a rozřezal 20 žen a po každé vraždě poslal místním novinám dopis psaný červeným inkoustem. Právě jeho postava se stala pro tvůrce inspirací k fiktivnímu příběhu veterináře Lucjana Staniaka a jeho spojení s druhým vrahem. – Koszałka nechtěl natočit klasický kriminální thriller, usiloval prostřednictvím výtvarné stránky a sporadických dialogů především evokovat atmosféru pošmourného Krakova šedesátých let. Chtěl, aby spolu s mladíkem Karolem divák postupně odhaloval onu fascinaci zlem a aby si sám následně dokázal zodpovědět otázku, proč tak jednal. Kremer je představen jako nejistá a znuděná mladá bytost toužící po procítění vlastních emocí a hledající způsob jejich vyjádření. Východisko najde, když se přizná k vraždám, jež spáchal Lucjan Staniak, s nímž se seznámil. – Červený pavouk vznikl v polsko-česko-slovenské koprodukci a byl uveden na MFF v Karlových Varech 2015 a také na Febiofestu 2016 za účasti hlavních představitelů. -adp-

Obsah

Krakov 1967. Karol Kremer, medik a nejlepší polský skokan do vody, předvede na místním poháru další ze svých bravurních kousků. Vítězství slaví Karol na pouti. V davu u Stěny smrti spatří staršího muže v baretu a s kufříkem. Brzy poté najde tělo zavražděného malého chlapce a uvědomí si, že se s jeho vrahem setkal takřka tváří v tvář. Z náhlého popudu vraha sleduje. Muž nastoupí do autobusu a odjede. – Karol se vrátí na místo vraždy a pátrá po muži s kufříkem. Jede stejnou autobusovou linkou jako vrah a z rádia slyší hlášení o vzniku operační skupiny Červený pavouk, která má dopadnout sériového vraha. – Karol si vystřihuje články týkající se brutálních vražd údajně spáchaných stejným zločincem. Opakovaně jezdí autobusem a čeká, zda se v něm neobjeví muž s kufříkem. – Karol donese do práce oběd otci, který je lékařem. Pak v autobusu konečně spatří muže s kufříkem, který mluví s paní s nemocným psem. Karol je sleduje k veterinární ordinaci. – Mladík se večer doma dívá s otcem na legendární varšavský koncert Rolling Stones v televizi. – Karol se vydá na patologii, kde má díky otci a svému studiu známého. Patolog mu ukáže dokumenty z ohledání zavražděného chlapce a prozradí mu, že vrah oběti usmrcuje ranami kladivem. Při dalším sledování veterináře zjistí, že muž má manželku a vede normální život. – Mladík se setká s novinářkou Dankou, která s ním chce udělat fotoreportáž. Odmítne její pozvání na pivo. – Karol způsobí onemocnění rodinného psa a jde s ním k veterináři. Ten večer zajde ke Kremerovým kvůli receptu. Představí se jako Lucjan Staniak. Otec se s ním baví o situaci ve městě; podle veterináře je osud vraha zpečetěný. – Karol se omluví z tréninku. Staniak zavolá ke Kremerovým domů, aby Karol přišel se psem na kontrolu. Doma sleduje se ženou pořad o vrahovi. – Karol při návštěvě u veterináře konstatuje, že ho Staniak teď určitě zabije ranou do týla. Pak spolu proberou zabíjení a Staniakův styl. Veterinář se mu svěří, že vražedné nástroje hází do zaplaveného lomu. Vyruší je Staniakova žena a pozve Karola nazítří na oběd. – Karol ve sklepě ukryje balíček. Domluví si schůzku s Dankou. Po večeři v restauraci si zatančí. Mladík se tu popere s mužem, který si na dívku dovoluje. Je z podniku vyhozen. Skončí s novinářkou v jejím bytě. Když se Danka svlékne, mladík na ni bez výrazu zírá. – Na veterině ukazuje Staniak Karolovi sbírku „suvenýrů“, jež má po svých obětech. – Karol si vezme z balíčku ve sklepě kladivo a vyrazí za Dankou domů. Baví se s ní o chlapci zabitém na pouti i o tom, že by ji teď mohl udeřit kladivem do hlavy. Danka žertem odpoví, že by se mohl takto postarat o jejího šéfa. – Karol si během rozhovoru s veterinářem uvědomí, že vlastně není schopen vraždy. – Staniak zabije Danku u ní doma. Karol najde její mrtvolu a v ordinaci srazí Staniaka na zem, chce ho zbít, ale neudělá to. Místo toho se na policejní stanici přizná ke všem vraždám Červeného pavouka. Vyšetřovatel mu nevěří a brutálně ho napadne. Ani to však Kremera neodradí od doznání, že je pachatelem. Ve zprávách se mluví o dopadení Červeného pavouka díky úsilí policie a milice. – Při rekonstrukci zločinů Karol přesně popisuje akci i své vnitřní rozpoložení; zažívá tak vzrušení, jaké ještě v životě nepoznal. Po roztříštění hlav figurín se spokojeně usmívá. – Soud odsoudí Kremera k trestu smrti. Mladík tvrdí, že ničeho nelituje a že by zabíjel znovu. – Vyšetřovatel v lékařské ordinaci vyslýchá ženu s úrazem hlavy. Jde o zranění kladivem se stejnou technikou, jakou má Červený pavouk. Komisař ještě jednou vyslýchá Kremera: ví, že vraždy nespáchal. Mladík trvá na své vině. – Před popravou navštíví rodiče syna ve vězení. – Odsouzenec je oběšen a uložen do rakve. – Krakov 1978. Lucjan Staniak se vydá do Galerie moderního umění, kde si dlouze prohlíží veliký portrét Karola Kremera. Pak odejde. -adp-

Poznámka

Archivní materiály: Filmoteka narodowa. Zvukové archivní materiály: Radio Krakow. Malby ze sbírek studentských prací: Muzeum Akademie výtvarného umění v Krakově.

Hrají

Filip Pławiak

Karol Kremer

Adam Woronowicz

veterinář Lucjan Staniak

Julia Kijowská

Danka

Wojciech Zieliński

poručík Florek

Małgorzata Foremniaková

Karolova matka

Marek Kalita

Karolův otec

Przemyslaw Bluszcz

kat

Piotr Głowacki

trenér

Andrzej Konopka

technik

Barbara Kurzajová

prostitutka

Marcin Koźmiński

sekční technik

Dorota Landowská

veterinářova žena

Rafał Mohr

patolog

Adam Nawojczyk

ředitel věznice

Wiesław Cichy

číšník

Paweł Ciołkosz

televizní redaktor

Juliusz Chrząstowski

vězeňský dozorce

Rafał Dziwisz

redaktor

Marek Kasprzyk

plukovník

Piotr Korczak

hlasatel v Sudu smrti

Robert Mika

prokurátor

Nikodem Rozbicki

Karolův kolega Bednarz

Kamil Dołowski

Karolův kolega

Michał Piotrowski

Karolův kolega

Mateusz Więcławek

Karolův kolega

Henryk Wleklik

motocyklista

Andrzej Smolik

člen hudební kapely Pegazy

Olga Bilińska

člen hudební kapely Pegazy

Maciej Cieślak

člen hudební kapely Pegazy

Krzysztof Pacan

člen hudební kapely Pegazy

Marcin Ułanowski

člen hudební kapely Pegazy

Paweł Wdziękoński

konferenciér

Filip Bolechała

doktor

Zofia Charewiczová

paní se psem

Paweł Drakus

potápěč

Andrzej Franczyk

řidič autobusu

Diana Jędrzejewská

sestřička

Amma Krotoská

zraněná žena

Kazimierz Nagórski

kameraman v televizním studiu

Krzysztof Przybylski

zvukař

Marcin Tyrol

seržant

Szymon Piotr Warszawski

prokurátorův asistent

Stanisław Zajączkowski

televizní režisér

Aleksandra Zimná

sekretářka ředitele věznice

Jagoda Pietruszkówá

prostitutka

Lena Schimscheinerová

prostitutka

Łukasz Furman

strážný

Tomasz Kłeczek

strážný

Marcin Kubisztal

strážný

Janusz Małek

strážný

Piotr Papciak

strážný

Jakub Tylek

strážný

Przemysław Witowski

strážný

Marcin Ziewiec

strážný

Mluví

Marcin Koszałka

hlas seržanta

Krzysztof Bochenek

hlas moderátora

Grzegorz Juras

hlas policisty

Maciej Słota

hlas policisty

Janusz Blamowski

hlas policisty

Maciej Małysa

hlas policisty

Krzysztof Zazrecki

hlas policisty

Dorota Bocheneková

hlas

Filip Bochenek

hlas

Michal Lałik

hlas

Magdalena Szlachtová

hlas

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Bruno Borchólski (režisér druhého štábu), Julia Popkiewiczová (režisérka druhého štábu)

Asistent režie

Aleksandra Zimná, Marzena Wardzyková, Filip Szmidt

Skript

Małgorzata Kiersková

Předloha

Marta Szrederová (Lolo – scénář)

Scénář

Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski

Dramaturgie

Kinga Krzemińská

Kamera

Marcin Koszałka, Aquafilm (podvodní záběry)

Asistent kamery

Piotr Uznański (operátor), Michał Sobociński (operátor), Walter Sarkowicz (operátor), Artur Zwierzchowski (operátor podvodní kamery), Henryk Jedynak (ostřič), Zbigniew Gustowski (ostřič), Wiktor Nitkiewicz (ostřič), Zbigniew Szukała (ostřič), Pawel Żelasko (ostřič), Petr Macháček (asistent podvodní kamery), Aleksander Pałasiński (asistent podvodní kamery), Vladimír Müller (steadicam)

Architekt

Ryszard Melliwa, Magdalena Dipontová, Robert Czesak, Łukasz Trzciński

Výprava

Bogdan Piotrowski, Paweł Śmiałkowski (hlavní rekvizitář), Wojciech Kostrzewa (rekvizitář), Bartłomiej Bartłomiejczyk (rekvizitář), Łukasz Mizak (dobová auta)

Návrhy kostýmů

Magdalena Biedrzycká, Justyna Krzepkowská (dodatečné kostýmy)

Kostýmy

Weronika Orlińská (kostýmní výtvarnice), Robert Adamczyk (kostýmní výtvarník)

Masky

Magdalena Łęcká (umělecká maskérka), Jolanta Madejská (umělecká maskérka)

Střih

Krzysztof Komander, Marcin Koszałka, Aleksandra Gowinová (spolupráce)

Zvuk

Michał Fojcik (design, střih), Bartłomiej Bogacki (mix, střih, Alverina Studios), Tomasz Maciątek (mix, Dreamsound), Jacek Wiśniewski (mix, Dreamsound), Dreamsound (zvuková postprodukce), Alvernia Studios (zvuková postprodukce)

Vizuální efekty

Michal Křeček (supervize), Magiclab, Alvernia Studios (obrazová postprodukce)

Návrhy titulků

Witold Duraj

Koordinátor kaskadérů

Grzegorz Jurek

Kaskadéři

Paweł Pliszka, Robert Brzeziński ml., Karol Czerwiński, Jakub Kazikowski, Hubert Kostrzewa, Marek Łojek, Maciej Nalepa, Michał Surlej, Henryk Wleklik (motocyklové triky v Sudu smrti)

České titulky

Portlingua

Výkonná produkce

Jiří Holan, Olga Štěpánková (ČR)

Producent

Agnieszka Kurzydłová

Koproducent

Viktor Tauš (Fog’n’Desire Films), Michal Kollár (Fog’n’Desire Films), Izabela Helbinová (Krakow Festival Office), Katarzyna Wodecká-Stubbsová (Krakow Film Commission), Rafał Orlicki (Krakow Film Commission)

Produkce

Agnieszka Kurzydłová (Mental Disorder 4), Tomasz Paluch (Dragon Shot), Piotr Bałucki (Dragon Shot), Arkadiusz Kądziołka (Dragon Shot), Elźbieta Kręciejewská (produkce druhého štábu), Piotr Miklaszewski (Alvernia Studios), Agnieszka Zajączowská (Alvernia Studios), Jan Słupski (Alvernia Studios)

Vedoucí výroby

Mirella Zaradkiewiczová

Asistent vedoucího produkce

Paulina Jaroszewiczová, Ewa Karpielová, Mateusz Granat

Výtvarná spolupráce

Robert Sowa (portrét Karola Kremera)

Odborný poradce

Michał Rosa (umělecký poradce), Filip Bolechała (patologie), Józef Krzysztof Gierowski (kriminalistika), Marek Chadaj (historie), Przemysław Witowski (policie), Jerzy Rudziński (technický poradce)

Spolupráce

Teresa Czepiecová (storyboard), Dagmara Piasecka (koordinátor postprodukce), Ewa Karpielová (koordinátor postprodukce), Sylwia Ślusarczyková (koordinátor postprodukce, Alvernia Studios), Dominika Kowarská (supervizor postprodukce, Alvernia Studios), Jakub Chilczuk (supervizor postprodukce, Alvernia Studios), Michal Kollár (supervizor postprodukce, Sokol Kollar), Centrum Szkolenia Psów RUSS (práce se zvířaty), Alvernia Studios, UPP Slovakia, Surosound, Dreamsound, Dragon Shot

Hudba

Hudba

Petr Ostrouchov, Milan Cimfe (mix), Andrzej Smolik (aranžmá), Marek Śledziszewski (aranžmá)

Nahrál

Milan Cimfe (hudební nahrávka)

Písně

Ej ta droga, Nigdy więcej, S-Pegazy, Spider Blues, Taking A Walk, Sweet Alley, Marvellous Story

Hudba k písni

Anatoly Novikov (Ej ta droga), Wojciech Piętowski (Nigdy więcej), Andrzej Smolik (S-Pegazy), A. Affek Band (Spider Blues), Benedic Lamdin (Taking A Walk), Riaan Vosloo (Taking A Walk), Bruno Le Roux (Sweet Alley), Frédéric Sans (Marvellous Story)

Text písně

Andrzej Tylczyński (Nigdy więcej)

Interpret

Pegazy Andrzej Smolik (Ej ta droga), Pegazy Andrzej Smolik (Nigdy więcej), Pegazy Andrzej Smolik (S-Pegazy), A. Affek Band (Spider Blues), Benedic Lamdin (Taking A Walk), Riaan Vosloo (Taking A Walk), Bruno Le Roux (Sweet Alley), Frédéric Sans (Marvellous Story)

Produkční údaje

Původní název

Červený pavouk

Anglický název

The Red Spider

Souběžný název

Czerwony pająk

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

24.03.2016

Přístupnost

nepřístupné pro děti do 15 let

Distribuční slogan

Sériový vrah, který se stal legendou.

Výrobce

Mental Disorder 4, Fog'n'Desire Films (koprodukce), Krakow Festival Office (koprodukce), Krakow Film Commission (koprodukce), Orange Polska (koprodukce), Sokol Kollar (koprodukce), Zentropa International Poland (koprodukce)

S podporou

Polish Film Institute, Státní fond kinematografie České republiky, Audiovizuálny fond Slovenské republiky, The Krakow Regional Film Fund, Fund of City of Krakow, Małopolska Kraków Region

Nositelé copyrightu

Mental Disorder 4, Krakow Festival Office, Fog'n'Desire Films s.r.o., Orange Poland S.A., Sokol Kollár s r.o.

Distribuce

A-Company Czech

Technické údaje

Titulky

české

Ocenění

Nominace

Akce: Polské výroční ceny Orel

2016
... / Polsko
Nejlepší kamera
Marcin Koszałka

Vítěz

Festival: Mezinárodní festival filmů ze střední a východní Evropy, Wiesbaden 2016

2016
Wiesbaden / Spolková republika Německo
Cena FIPRESCI

Vítěz

Festival: Mezinárodní festival filmů ze střední a východní Evropy, Wiesbaden 2016

2016
Wiesbaden / Spolková republika Německo
Cena za režii
Marcin Koszałka

Nominace

Akce: Polské výroční ceny Orel

2016
... / Polsko
Nejlepší kostýmy
Magdalena Biedrzycká