Celovečerní hraný debut polského dokumentaristy a kameramana Marcina Koszałky Červený pavouk vychází ze skutečných případů dvou sériových vrahů, kteří v šedesátých letech vzbuzovali hrůzu v Krakově, ale jeho hlavním tématem je fascinace zlem v kontrastu s všedním a šedivým životem socialistického Polska. Zatímco jeden ze zločinců, Karol Kot (ve filmu Karol Kremer), známý jako Upír, který měl na svědomí dvě vraždy a čtrnáct pokusů o vraždu, byl chycen a popraven, ten druhý pod přezdívkou Červený pavouk, zůstal neznámý, protože údajný zločinec Lucjan Staniak nikdy neexistoval. Podle legendy Červený pavouk během svého řádění zabil a rozřezal 20 žen a po každé vraždě poslal místním novinám dopis psaný červeným inkoustem. Právě jeho postava se stala pro tvůrce inspirací k fiktivnímu příběhu veterináře Lucjana Staniaka a jeho spojení s druhým vrahem. – Koszałka nechtěl natočit klasický kriminální thriller, usiloval prostřednictvím výtvarné stránky a sporadických dialogů především evokovat atmosféru pošmourného Krakova šedesátých let. Chtěl, aby spolu s mladíkem Karolem divák postupně odhaloval onu fascinaci zlem a aby si sám následně dokázal zodpovědět otázku, proč tak jednal. Kremer je představen jako nejistá a znuděná mladá bytost toužící po procítění vlastních emocí a hledající způsob jejich vyjádření. Východisko najde, když se přizná k vraždám, jež spáchal Lucjan Staniak, s nímž se seznámil. – Červený pavouk vznikl v polsko-česko-slovenské koprodukci a byl uveden na MFF v Karlových Varech 2015 a také na Febiofestu 2016 za účasti hlavních představitelů. -adp-
Krakov 1967. Karol Kremer, medik a nejlepší polský skokan do vody, předvede na místním poháru další ze svých bravurních kousků. Vítězství slaví Karol na pouti. V davu u Stěny smrti spatří staršího muže v baretu a s kufříkem. Brzy poté najde tělo zavražděného malého chlapce a uvědomí si, že se s jeho vrahem setkal takřka tváří v tvář. Z náhlého popudu vraha sleduje. Muž nastoupí do autobusu a odjede. – Karol se vrátí na místo vraždy a pátrá po muži s kufříkem. Jede stejnou autobusovou linkou jako vrah a z rádia slyší hlášení o vzniku operační skupiny Červený pavouk, která má dopadnout sériového vraha. – Karol si vystřihuje články týkající se brutálních vražd údajně spáchaných stejným zločincem. Opakovaně jezdí autobusem a čeká, zda se v něm neobjeví muž s kufříkem. – Karol donese do práce oběd otci, který je lékařem. Pak v autobusu konečně spatří muže s kufříkem, který mluví s paní s nemocným psem. Karol je sleduje k veterinární ordinaci. – Mladík se večer doma dívá s otcem na legendární varšavský koncert Rolling Stones v televizi. – Karol se vydá na patologii, kde má díky otci a svému studiu známého. Patolog mu ukáže dokumenty z ohledání zavražděného chlapce a prozradí mu, že vrah oběti usmrcuje ranami kladivem. Při dalším sledování veterináře zjistí, že muž má manželku a vede normální život. – Mladík se setká s novinářkou Dankou, která s ním chce udělat fotoreportáž. Odmítne její pozvání na pivo. – Karol způsobí onemocnění rodinného psa a jde s ním k veterináři. Ten večer zajde ke Kremerovým kvůli receptu. Představí se jako Lucjan Staniak. Otec se s ním baví o situaci ve městě; podle veterináře je osud vraha zpečetěný. – Karol se omluví z tréninku. Staniak zavolá ke Kremerovým domů, aby Karol přišel se psem na kontrolu. Doma sleduje se ženou pořad o vrahovi. – Karol při návštěvě u veterináře konstatuje, že ho Staniak teď určitě zabije ranou do týla. Pak spolu proberou zabíjení a Staniakův styl. Veterinář se mu svěří, že vražedné nástroje hází do zaplaveného lomu. Vyruší je Staniakova žena a pozve Karola nazítří na oběd. – Karol ve sklepě ukryje balíček. Domluví si schůzku s Dankou. Po večeři v restauraci si zatančí. Mladík se tu popere s mužem, který si na dívku dovoluje. Je z podniku vyhozen. Skončí s novinářkou v jejím bytě. Když se Danka svlékne, mladík na ni bez výrazu zírá. – Na veterině ukazuje Staniak Karolovi sbírku „suvenýrů“, jež má po svých obětech. – Karol si vezme z balíčku ve sklepě kladivo a vyrazí za Dankou domů. Baví se s ní o chlapci zabitém na pouti i o tom, že by ji teď mohl udeřit kladivem do hlavy. Danka žertem odpoví, že by se mohl takto postarat o jejího šéfa. – Karol si během rozhovoru s veterinářem uvědomí, že vlastně není schopen vraždy. – Staniak zabije Danku u ní doma. Karol najde její mrtvolu a v ordinaci srazí Staniaka na zem, chce ho zbít, ale neudělá to. Místo toho se na policejní stanici přizná ke všem vraždám Červeného pavouka. Vyšetřovatel mu nevěří a brutálně ho napadne. Ani to však Kremera neodradí od doznání, že je pachatelem. Ve zprávách se mluví o dopadení Červeného pavouka díky úsilí policie a milice. – Při rekonstrukci zločinů Karol přesně popisuje akci i své vnitřní rozpoložení; zažívá tak vzrušení, jaké ještě v životě nepoznal. Po roztříštění hlav figurín se spokojeně usmívá. – Soud odsoudí Kremera k trestu smrti. Mladík tvrdí, že ničeho nelituje a že by zabíjel znovu. – Vyšetřovatel v lékařské ordinaci vyslýchá ženu s úrazem hlavy. Jde o zranění kladivem se stejnou technikou, jakou má Červený pavouk. Komisař ještě jednou vyslýchá Kremera: ví, že vraždy nespáchal. Mladík trvá na své vině. – Před popravou navštíví rodiče syna ve vězení. – Odsouzenec je oběšen a uložen do rakve. – Krakov 1978. Lucjan Staniak se vydá do Galerie moderního umění, kde si dlouze prohlíží veliký portrét Karola Kremera. Pak odejde. -adp-
Archivní materiály: Filmoteka narodowa. Zvukové archivní materiály: Radio Krakow. Malby ze sbírek studentských prací: Muzeum Akademie výtvarného umění v Krakově.
Karol Kremer
veterinář Lucjan Staniak
Danka
poručík Florek
Karolova matka
Karolův otec
kat
trenér
technik
prostitutka
sekční technik
veterinářova žena
patolog
ředitel věznice
číšník
televizní redaktor
vězeňský dozorce
redaktor
plukovník
hlasatel v Sudu smrti
prokurátor
Karolův kolega Bednarz
Karolův kolega
Karolův kolega
Karolův kolega
motocyklista
člen hudební kapely Pegazy
člen hudební kapely Pegazy
člen hudební kapely Pegazy
člen hudební kapely Pegazy
člen hudební kapely Pegazy
konferenciér
doktor
paní se psem
playboy
potápěč
řidič autobusu
sestřička
zraněná žena
kameraman v televizním studiu
zvukař
seržant
prokurátorův asistent
televizní režisér
sekretářka ředitele věznice
prostitutka
prostitutka
strážný
strážný
strážný
strážný
strážný
strážný
strážný
strážný
hlas seržanta
hlas moderátora
hlas policisty
hlas policisty
hlas policisty
hlas policisty
hlas policisty
hlas
hlas
hlas
hlas
Bruno Borchólski (režie druhého štábu), Julia Popkiewiczová (režie druhého štábu)
Aleksandra Zimná, Marzena Wardzyková, Filip Szmidt
Małgorzata Kiersková
Marta Szrederová (Lolo – scénář)
Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski
Kinga Krzemińská
Marcin Koszałka, Aquafilm (podvodní záběry)
Piotr Uznański (operátor), Michał Sobociński (operátor), Walter Sarkowicz (operátor), Artur Zwierzchowski (operátor podvodní kamery), Henryk Jedynak (ostřič), Zbigniew Gustowski (ostřič), Wiktor Nitkiewicz (ostřič), Zbigniew Szukała (ostřič), Pawel Żelasko (ostřič), Petr Macháček (asistent podvodní kamery), Aleksander Pałasiński (asistent podvodní kamery), Vladimír Müller (steadicam)
Ryszard Melliwa, Magdalena Dipontová, Robert Czesak, Łukasz Trzciński
Bogdan Piotrowski, Paweł Śmiałkowski (hlavní rekvizitář), Wojciech Kostrzewa (rekvizitář), Bartłomiej Bartłomiejczyk (rekvizitář), Łukasz Mizak (dobová auta)
Magdalena Biedrzycká, Justyna Krzepkowská (dodatečné kostýmy)
Weronika Orlińská (kostýmní výtvarnice), Robert Adamczyk (kostýmní výtvarník)
Magdalena Łęcká, Jolanta Madejská
Krzysztof Komander, Marcin Koszałka, Aleksandra Gowinová (spolupráce)
Michał Fojcik (design, střih), Bartłomiej Bogacki (mix, střih, Alverina Studios), Tomasz Maciątek (mix, Dreamsound), Jacek Wiśniewski (mix, Dreamsound), Dreamsound (zvuková postprodukce), Alvernia Studios (zvuková postprodukce)
Michal Křeček (supervize), Magiclab, Alvernia Studios (obrazová postprodukce)
Witold Duraj
Grzegorz Jurek
Paweł Pliszka, Robert Brzeziński ml., Karol Czerwiński, Jakub Kazikowski, Hubert Kostrzewa, Marek Łojek, Maciej Nalepa, Michał Surlej, Henryk Wleklik (motocyklové triky v Sudu smrti)
Jiří Holan, Olga Štěpánková (ČR)
Agnieszka Kurzydłová
Viktor Tauš (Fog’n’Desire Films), Michal Kollár (Fog’n’Desire Films), Izabela Helbinová (Krakow Festival Office), Katarzyna Wodecká-Stubbsová (Krakow Film Commission), Rafał Orlicki (Krakow Film Commission)
Agnieszka Kurzydłová (Mental Disorder 4), Tomasz Paluch (Dragon Shot), Piotr Bałucki (Dragon Shot), Arkadiusz Kądziołka (Dragon Shot), Elźbieta Kręciejewská (produkce druhého štábu), Piotr Miklaszewski (Alvernia Studios), Agnieszka Zajączowská (Alvernia Studios), Jan Słupski (Alvernia Studios)
Mirella Zaradkiewiczová
Paulina Jaroszewiczová, Ewa Karpielová, Mateusz Granat
Robert Sowa (portrét Karola Kremera)
Michał Rosa (umělecký poradce), Filip Bolechała (patologie), Józef Krzysztof Gierowski (kriminalistika), Marek Chadaj (historie), Przemysław Witowski (policie), Jerzy Rudziński (technický poradce)
Teresa Czepiecová (storyboard), Dagmara Piasecka (koordinátor postprodukce), Ewa Karpielová (koordinátor postprodukce), Sylwia Ślusarczyková (koordinátor postprodukce, Alvernia Studios), Dominika Kowarská (supervizor postprodukce, Alvernia Studios), Jakub Chilczuk (supervizor postprodukce, Alvernia Studios), Michal Kollár (supervizor postprodukce, Sokol Kollar), Centrum Szkolenia Psów RUSS (práce se zvířaty), Alvernia Studios, UPP Slovakia, Surosound, Dreamsound, Dragon Shot
Petr Ostrouchov, Milan Cimfe (mix), Andrzej Smolik (aranžmá), Marek Śledziszewski (aranžmá)
Milan Cimfe /hudební nahrávka/,
Hudba k písni Anatoly Novikov
Interpret Pegazy Andrzej Smolik
Hudba k písni Wojciech Piętowski
Text písně Andrzej Tylczyński
Interpret Pegazy Andrzej Smolik
Hudba k písni Andrzej Smolik
Interpret Pegazy Andrzej Smolik
Hudba k písni A. Affek Band
Interpret A. Affek Band
Hudba k písni Benedic LamdinRiaan Vosloo
Interpret Benedic LamdinRiaan Vosloo
Hudba k písni Bruno Le Roux
Interpret Bruno Le Roux
Hudba k písni Frédéric Sans
Interpret Frédéric Sans
Červený pavouk
Červený pavouk
The Red Spider
Czerwony pająk
film
hranýdistribuční
kriminální, psychologický, thriller
Polsko, Česká republika, Slovensko
2015
2015
premiéra 24. 3. 2016 /nepřístupné pro děti do 15 let/
Sériový vrah, který se stal legendou.
Mental Disorder 4, Fog'n'Desire Films (koprodukce), Krakow Festival Office (koprodukce), Krakow Film Commission (koprodukce), Orange Polska (koprodukce), Sokol Kollar (koprodukce), Zentropa International Poland (koprodukce)
Státní fond kinematografie České republiky, Polish Film Institute, Audiovizuálny fond Slovenské republiky, The Krakow Regional Film Fund, Fund of City of Krakow, Małopolska Kraków Region
Mental Disorder 4, Krakow Festival Office, Fog'n'Desire Films s.r.o., Orange Poland S.A., Sokol Kollár s r.o.
dlouhometrážní
95 min
DCP 2-D, DVD
barevný
Dolby Digital
polsky
české
Akce: Polské výroční ceny Orel
2016
... / Polsko
Nejlepší kostýmy
Magdalena Biedrzycká
Akce: Polské výroční ceny Orel
2016
... / Polsko
Nejlepší kamera
Marcin Koszałka
Festival: Mezinárodní festival filmů ze střední a východní Evropy, Wiesbaden 2016
2016
Wiesbaden / Spolková republika Německo
Cena FIPRESCI
Festival: Mezinárodní festival filmů ze střední a východní Evropy, Wiesbaden 2016
2016
Wiesbaden / Spolková republika Německo
Cena za režii
Marcin Koszałka