Nikdy nejsme sami

psychologický

Typologie filmu

hraný

Délka

dlouhometrážní

Anglický název

We Are Never Alone

Minutáž

105 min

Země původu

Česká republika, Francie

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

07.04.2016

Jazyková verze

česká

Režie

Petr Václav

Anotace

Po oceněném sociálním dramatu Cesta ven (2013) a výrazném uměleckém dokumentu Zpověď zapomenutého (2014) přichází Petr Václav s dalším sociálním dramatem o lidech na okraji, jejichž osudy se tragicky prolnou, s názvem Nikdy nejsme sami. Děj se odehrává v příhraničním městečku a je vymezen především ulicí s několika domky a z krámku se smíšeným zbožím, zatímco rozuzlení přichází v lese. Tři hlavní postavy jsou bezejmenné, dva romští protagonisté, provozovatel bordelu a prostitutka jména mají. – Prodavačka z místního krámu žije v nešťastném manželství s podivínským a hypochondrickým mužem, se kterým má dva syny, z nichž jeden je retardovaný. Jejich sousedem je primitivní dozorce z blízké věznice s jasnými xenofobními a rasistickými názory. Život všech těchto lidí i jejich dětí je ubíjející svou všednodenností a je poznamenaný i depresivností okolí. Změny v beznadějném živoření přicházejí v několika zlomech, rychle a nečekaně, a hluboce poznamenají osudy všech zúčastněných. Jsou však způsobeny spíše autorskou vůlí, než aby vyplynuly z povahy věcí. Formálně je kultivovaně natočený snímek ozvláštněn střídavým využitím barevného a černobílého materiálu. – Petr Václav opět pracoval se stálými spolupracovníky (kameraman Štěpán Kučera, návrhářka kostýmů Tereza Kučerová, střihač Florent Mangeot) i se „svými“ herci Karlem Rodenem a Lenkou Vlasákovou či s romskými neherci Zdeňkem Godlou a Klaudií Dudovou, s nimiž natočil již zmíněnou Cestu ven. -tbk-

Obsah

Mladá žena prodává ve Smíšeném zboží. Bydlí v domku naproti s podivínským hypochondrickým manželem, s nímž má dva chlapce. Starší Ferda je retardovaný. Otec se na syny stále zlobí, křičí i na manželku, pak je lítostivý. V sousedním domku bydlí starší bachař s manželkou a synem Julkem, který se ho oprávněně bojí. – V krámě se občas staví Rom Milan, který miluje Romku Sylvu, jejíž druh je právě v nedalekém vězení. Milan provozuje bordel v malé vilce u lesa, v němž Sylva pracuje jako tanečnice u tyče a jako prostitutka. Mladá žena, která má holčičku, je stále opilá nebo sjetá a Milana odmítá. – Bachař se synem zastaví autem zmatenému sousedovi. Nosí s sebou pistoli a vykládá mu své názory na současnou českou společnost. Není sice komunista, ale tvrdí, že za nich bylo líp. Teď jsou všude zloději a normální člověk se musí pořád bát, že se mu něco stane. On má celkem jednoduché řešení: všichni politici a zloději by měli dát své orgány na transplantaci a byl by klid. Bachař pozve souseda k sobě domů. – Prodavačka přijede na skútru do bordelu za Milanem. Ten si myslí, že tam chce pracovat, ale ona ho zaskočí konstatováním, že se do něj zamilovala. Překvapený muž ji odmítne. – Doma se manžel na zoufalou ženu zlobí a zase křičí. Nesnáší Ferdovu fobii stále uklízet. – Milan odveze Sylvu domů, ale ta se s ním odmítne vyspat. – Mladší syn Robin si hraje s bachařovým klukem Julkem. Baví se o otcích. Dozorce prý má strach, že ho nějaký bývalý vězeň zastřelí. – Bachař zase sveze souseda. Chlubí se koupenou bezpečnostní kamerou. Hypochondr mu vykládá, jak chtěl napsat knihu o tom, že lidi jsou svině. – Prodavačka jde za svým otcem, který dělá účetnictví, ale ten se s ní odmítá bavit. – Robin složí u bachaře rozebranou pistoli a dostane od něj za odměnu vystřelovací nůž. – Julek se otci drobně mstí. Podstrčí pod vrata mrtvou kočku. – Milan se chce udobřit se Sylvou a dá jí náhrdelník. Ale sjetá žena odjede svým autem. Křičí pak před věznicí do oken za zdí na „svou lásku“ a usne na trávě v dešti. – Prodavačka se vyspí s Milanem, ale ten jí pak řekne, že nikdy neopustí Sylvu. – Bachař se baví se sousedem o jeho ženě; podle něj je židovka. Muž tvrdí, že se o ní říkalo, že je podstrčená od cikánů. Doma se s manželkou zase pohádá. Matka chce dát Ferdu do speciální školy. Otec tvrdí, že syn obstojí v normální škole. Zase se zhroutí. – Prodavačka přijde za Milanem oblečená jako kurva. Muž ji odmítá zaměstnat, ale nakonec ji Sylva zaučuje, jak to v bordelu chodí. – Bachař objeví u domu na dvou kůlech mrtvé sele (to našli kluci při hře). Vyšetřuje to policie a Julek věrohodně zapírá. – Milan vyplatí prodavačku. Bachař ji vidí, jak vystupuje z jeho auta. – Matka se chce zastřelit brokovnicí, ale nedokáže to. Robin je s ní na houbách a objeví nábojnici, kterou tu žena chtěla zahrabat. Ta mu tvrdí, že je to jen slepý náboj. – Milan volá Sylvě, že musí odjet, protože mu hrozí nebezpečí. Má balík plný peněz. Chce, aby jela s ním, a tvrdí jí, že se postará o její dcerku i o jejího muže, až ho pustí z basy. – Robin je s Julkem na návštěvě u svého dědy (matčina otce). Z legrace na něj míří brokovnicí. Vystřelí a dědu zabije (náboj nebyl slepý, jak mu tvrdila matka). Bachařův syn uteče do blízkého lesa. Chce se tam oběsit, ale nedokáže to. – Dozorce mezitím odveze souseda do bordelu, kde oba vidí jeho manželku. – Milan v lese na silnici pomůže ženě s poruchou skútru. Bachař se sousedem zahlédnou ženu, odjíždějící na skútru od Milanova auta. Zastaví u něj. Pohádá se s ním (myslí si, že Rom ženu obtěžoval), vytáhne pistoli a vystřelí. Postřelený Milan uteče do lesa, kde později zemře. Muži ho hledají, ale než ho najdou, objeví jej Julek, který si vezme zakrvavený balík s dolarovkami. Dozorce se sousedem utopí tělo v bažině. Bachař tvrdí, že morální právo bylo na jejich straně, byl to prý jen lidský odpad. Oba dojedou domů, právě když k sousedovu domu přijede policie s Robinem. Vyšetřovatel si pak chlapce odveze. Matka je zoufalá. Manžel ji objímá a ona se pak od něj nechá apaticky znásilnit. – Dozorce má výčitky svědomí. Jeho syn si nacpe peníze, kam se dá, a na nedalekém parkovišti nastoupí do kamionu. – Matka navštíví Robina v polepšovně. Ten počítá s tím, že se rodiče rozvedou a že matka díky němu zdědí peníze po svém otci. – Bachař sepisuje na počítači dílo nazvané Nové Pojetí Justice Zákona. – Matka vystupuje s Ferdou z nového auta na satelitním sídlišti u ještě ne zcela dokončené vilky. – Bachař vidí, jak v noci soused odchází pustou ulicí. – Sylva v bordelu tančí u tyče. – Julek s penězi vystoupí v přístavním městě. Jde k moři... -tbk-

Hrají

Zdeněk Godla

Milan

Daniel Doubrava

Ferda

Rudolf Tříška

Robin

David Stropek

Julek

Jiří Kokta

Vanesa Kováčová

Stanislav Makula

Renata Malátová

Václav Novák

Hana Pavézková

Tereza Rydlová

Kateřina Vargová

Vlastimil Vopěnka

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Petr Samec (1. asistent režie)

Skript

Sára Mahlerová, Nicole Hálová

Původní filmový námět

Petr Václav

Scénář

Petr Václav

Dramaturgie

Jakub Felcman, Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg Filmového centra ČT), Kristián Suda (dramaturg Filmového centra ČT)

Asistent kamery

Ludvík Otevřel (1. asistent kamery, ostřič), Tommy Jay (asistent kamery), Filip Halaška (steadycam), Vladimír Müller (steadycam)

Architekt

Milan Plešinger

Návrhy kostýmů

Tereza Kučerová

Kostýmy

Zuzana Brožová, Anna Hanáková

Masky

Lukáš Král (umělecký maskér), Veronika Riehsová (maskérka)

Střih

Florent Mangeot

Zvuk

Daniel Němec (zvuk + design), Štěpán Mamula (mastering mixu), Kavky sound (zvuková postprodukce), Audio Atelier Mars (zvuková postprodukce)

Vizuální efekty

Pure3 (obrazová postprodukce), Iordi Niubó (vedoucí postprodukce)

Návrhy titulků

Zdeněk Mareš

Výkonná produkce

Jaroslav Kučera (Filmové centrum ČT)

Producent

Jan Macola

Koproducent

Tom Decourt (Cinéma Defacto), Sophie Erbsová (Cinéma Defacto), Helena Uldrichová (vedoucí Filmového centra ČT), Čestmír Kopecký (kreativní producent Filmového centra ČT)

Vedoucí produkce

Vendy Fenclová, Vojtěch Svoboda (ČT)

Zástupce vedoucího produkce

Ivana Kubešová (ČT)

Asistent vedoucího produkce

Martin Šmejkal (asistent produkce ČT), Eva Pavlíčková (asistent produkce), Matěj Němec (asistent produkce), Ethan Selcer (asistent produkce), Heloïse Noéová (asistent produkce)

Spolupráce

Ljuba Václavová (casting)

Hudba

Použitá hudba

Petr Iljič Čajkovskij (Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35)

Nahrál

Yoon Hee Kim (Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35), Symfonický orchestr Českého rozhlasu (Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35)

Písně

Kdyby tady byla taková panenka, Jad Mhanna (Badi Aref), Moritz Bintig (Stranger In My Mind), Sylvain Poge (My Convictions), Lodí bílou, Jacob Miller (Slipping Away), Matt Naylor (Slipping Away), Steven Stern (Slipping Away), Mark Nolan (Business Attire), David Redwitz (Business Attire)

Hudba k písni

lidová jihočeská píseň (Kdyby tady byla taková panenka), Karel Kopecký (Lodí bílou), Petr Iljič Čajkovskij

Text písně

Ivo Fischer (Lodí bílou)

Interpret

Minnesengři (Kdyby tady byla taková panenka), Karel Hála (Lodí bílou), sbor Milana Wolfa (Lodí bílou), Orchestr Karla Vlacha (Lodí bílou), Yoon Hee Kim, Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Lokace

Česká republika, Senice (Česká republika), Městec Králové (Česká republika), Nouzov (Česká republika), Praha (Česká republika), Vinohrady (Praha), Francie, Le Havre (Francie)

Produkční údaje

Původní název

Nikdy nejsme sami

Anglický název

We Are Never Alone

Kategorie

film

Typologie

hraný

Žánr

psychologický

Země původu

Česká republika, Francie

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

07.04.2016

Přístupnost

přístupné bez omezení

Distribuční slogan

Film Petra Václava.

Výrobce

Mimesis Film, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Cinema Defacto (koprodukce), i/o post (koprodukce)

S podporou

Státní fond kinematografie České republiky, Filmová nadace, Literární fond České republiky (scénář), Région Île-de-France

Distribuce

Falcon (monopol do 6.4.2018)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

105 min

Verze

česká

Revue

„Jdeme cestou mezinárodních koprodukcí“

Tento týden vstupuje do české distribuce nový film Petra Václava Nikdy nejsme sami. Za projektem, který získal mj. jednu...

Nikdy nejsme sami

Nový film Petra Václava přichází do našich kin ověnčený úspěchem na letošním Berlinale. Do filmografie ceněného scenáris...