„Dokumentární jam session“ o pomíjivosti slávy Pára nad řekou sleduje trumpetistu Laca Décziho (nar. 1938), saxofonistu Ľubomíra Tamaškoviče (1944-2013) a kontrabasistu Jána Jankejeho (nar. 1950), kteří za normalizace emigrovali z Československa na Západ, kde nějaký čas hráli s hvězdami světové jazzové scény. Společný koprodukční projekt Filipa Remundy a Roberta Kirchhoffa byl původně zamýšlen jako portrét Laca Décziho, kterého filmaři začali natáčet již v roce 2006. Film se měl jmenovat Jazzové války v narážce na „válku“, již svérázný hudebník ještě během působení v Československu vyhlásil představitelům domácí popmusic. Záběr dokumentu byl rozšířen, a vznikla tak hořkosladká mozaika absurdních příhod ze života trojice nekonvenčních jazzmanů, z nichž každý se vypořádává se stárnutím po svém. Některé situace, například Tamaškovičův výlet do Paříže, jsou rekonstrukcí dřívějších událostí, jiné byly víceméně vymyšlené (úvodní skeč s policistou, ve skutečnosti Décziho sousedem), další vznikly jako improvizace v předem vymezeném situačním rámci. Minulost dokládají archivní fotografie a krátké hudební šoty. Výsledkem je vizuálně podmanivý film s rozdílným „rytmem“, jemuž je od začátku do konce vlastní posmutnělý a místy depresivní tón. Prostředkem ke zmírnění špatné nálady nebo odvedení myšlenek od neutěšené finanční situace a podlomeného zdraví je pro všechny aktéry filmu jazzová muzika, jíž doslova obětovali život. – Dokument, premiérově uvedený na švýcarském festivalu Visions du Réel v dubnu 2015, vznikl díky finanční spoluúčasti České televize a společností atelier.doc a Hypermarket Film. – Název filmu byl odvozen z repliky Ľubomíra Tamaškoviče, kterého Kirchhoff označuje za svého celoživotního přítele a učitele: „Z vody jde pára. Ta pára se na chvíli objeví a pak zase zmizí. Tak je to i s námi, lidmi.“ -mrš-
New Haven, Connecticut. Z baru Cafe Nine vyvede policista Laca Décziho a zatýká jej za to, že ve skladbě Daahoud Clifforda Browna udělal tři chyby. Pak se tomu zasmějí. – Déczi doveze svůj starý vůz do servisu. Začne hrát na trubku a automechanik se přidá se zpěvem. Laco si koupí živou návnadu na ryby. Všude má kamarády. – Bratislava. Tomáš Krčméry kreslí karikaturu zanedbaného Ľubomíra Tamaškoviče v jeho bytě. Saxofonista už nemůže hrát, nemá zuby. Mluví o pomíjivostí života. – Německo. Ján Jankeje v kostýmu Santa Clause jede koňským povozem do města. Zmiňuje, že před pětadvaceti lety v německém Seewaldu založil jazzový klub. Před vánočně vyzdobeným nákupním centrem ve Stuttgartu hraje v pouliční „santovské“ kapele na kontrabas. – Dézci klábosí na zahradě s harmonikářem Chrisem DePinem a pak spolu improvizují v Lacově ministudiu. – Upravený Tamaškovič pózuje Krčmérymu, který maluje jeho portrét. Mluví o svém originálním hudebním stylu, jenž nazývá Modern New Orleans. Doufá, že mu „padne“ zubní protéza, kterou si nechal udělat, aby mohl zase hrát. - V mládí Jankeje působil v kapele Bireli Lagrene Ensemble. Teď žije v přeplněném jednopokojovém bytě s papouškem. – Déczi vyrazí k oceánu na ryby, ale ty neberou. U přítele DePina pak diskutují o životních přístupech. Chris se Laca marně snaží přimět k pozitivnímu pohledu na svět. – Santovská kapela hraje na vánočním trhu. Jankeje přesvědčuje kolegy, že by měli dostávat vyšší honoráře. – Mladší muž přinese Tamaškovičovi nákup, poté cituje Dézciho text, shrnující osud muzikanta: emigroval do Francie s dívkou, která se uchytila jako striptérka a opustila ho. Nešťastný muž propadl drogám a pokusil se o sebevraždu. Po návratu z emigrace do vlasti byl vyslýchán, pil a skončil v blázinci. Muzikant proti některým faktům protestuje. Útěchu dnes nachází ve víře a v cigaretách. – Tamaškovič se po setmění prochází pařížskou čtvrtí Pigalle. Míjí bary a noční podniky. V klubu Bus Palladium se Nicolase Ullmanna, připravujícího se na vystoupení, zeptá na spřízněného muzikanta z mládí Raye Stephena Ocheho, ale tázaný neví, o koho jde. Ullmann během svého vystoupení vyvolává Tamaškoviče jako saxofonovou jazzovou legendu ze šedesátých let, původem ze Slovinska(!), ale plachý Ľubo je již pryč. – DePino volá ze své domácí „kanceláře“ na sekretariát exprezidenta George W. Bushe, s nímž se dříve několikrát setkal. Snaží se domluvit koncert na jeho ranči v Texasu, na němž by vystoupil Déczi. – Jankeje spoluhráčům navrhne účast na hudebním festivalu ve Frankfurtu (Musikmesse Frankfurt), byl by to dobrý kšeft. – Náročný Déczi hledá v New Yorku vhodné místo, kde by se dal vyfotografovat najatým profesionálem. Nakonec s reptáním zapózuje po kotníky v řece s trubkou v ruce, za zády se rýsuje panorama velkoměsta (fotografie z plakátu k filmu). - Déczi a DePino vystoupí na hudebním festivalu v Žiari nad Hronom. Pokleslou úroveň ubytování berou s humorem. Posluchače živelný Chris zvedne ze židlí a vyhecuje je k tleskání do rytmu. – Tamaškovič se v Paříži setká u stánku s občerstvením s Alanem Silvou. Stále hledá Ocheho, ale ten se prý vrátil do Afriky. - Déczi a DePino (kapela Celula New York) koncertují v bratislavském hudebním klubu. – Jankeje doma hraje na elektrické klávesy a na kontrabas jako na kytaru, mluví o svém hudebním stylu. – Tamaškovič (s novou zubní protézou) se v Paříži na okamžik zapojí do jam session se Silvou a dalšími hudebníky (Celestian Comunication Orchestra). – Décziho kapela na koncertu v rámci Rock for People 2010 hraje pro desetitisíce posluchačů. – Tamaškovič se v pařížském hudebním klubu Le Caveau de la Huchette dá do reči s americkým jazzovým trumpetistou Tedem Cursonem a při jeho vystoupení zazpívá jednu píseň. – Po rozloučení s Tamaškovičem v bratislavském krematoriu účastníci pohřbu sedí v baru nad věcmi, jež zůstaly po mrtvém. – Déczi na kameni v moři dokončuje obraz. Kolemjdoucímu muži objasní, že jde o ostrov mezi oceány, na němž žije mnoho bláznů. Sdělí zájemci horentní sumu díla a obratem se označí za jednoho z pacientů. Když osamí, pokračuje v malování… -mrš-
Použité ukázky z filmů: Jazzoo (1983; r. V. Blažek), Vietor v mestě (1984; r. S. Ivaška).
hráč na trubku
hráč na sopránsaxofon, tenorsaxofon a zpěvák
hráč na kontrabas
hráč na trubku
violoncellista
Michal Gábor, Štěpán Mamula (mix zvuku), Václav Flegl (mix zvuku)
Cinepost (obraz), Sounderground (zvuk), Václav Flegl (zvuk)
Pavel Plešák (ČT), Tereza Horská (Hypermarket Film), Lenka Neužil Stárková (Hypermarket Film), Martin Kořínek (Hypermarket Film)
Kamila Zlatušková (ČT), Vít Klusák (Hypermarket Film), Filip Remunda (Hypermarket Film), Robert Kirchhoff (atelier.doc)
Tom Feierabend (natáčení ve Francii)
Kateřina Zavadilová (ČT)
Hudba k písni Ray Stephen Oché
Zpívá Ray Stephen Oché and His Matumbo
Hudba k písni Ray Stephen Oché
Zpívá Ray Stephen Oché and His Matumbo
Hudba k písni Jimmy McHugh
Zpívá Bireli Lagrene Ensemble
Hudba k písni Mayme WattsSid Wyche
Text písně Mayme WattsSid Wyche
Hudba k písni Laco DécziChris De Pino
Zpívá Celula New York
Spojené státy americké, Connecticut (Spojené státy americké), New Haven (Connecticut), New York (Spojené státy americké), Francie, Paříž (Francie), Německo, Stuttgart (Německo), Slovensko, Bratislava (Slovensko), Žiar nad Hronom (Slovensko)
Pára nad řekou
Pára nad řekou
Steam on the River
Para nad rekou
Jazz Wars / Jazzové války / Jazz wars against pop / Jazzová válka / Jas až požár
film
dokumentárnídistribuční
hudební
Česká republika, Slovensko
2015
2015—2016
premiéra 22. 9. 2016 /přístupné bez omezení/
Laco Déczi a život bohémy. Celovečerní dokumentární film Filipa Remundy a Roberta Kirchhoffa.
atelier.doc, Hypermarket Film, ČESKÁ TELEVIZE, TS Kamily Zlatuškové (ČESKÁ TELEVIZE)
dlouhometrážní
83 min
DCP 2-D
1:2,35
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, anglicky, německy, francouzsky, slovensky
české
české