Absence blízkosti

drama, psychologický

Typologie

hraný

Délka

dlouhometrážní

Anglický název

Absence of Closeness

Minutáž

65 min

Země původu

Česká republika

Copyright

2017

Rok výroby

2016

Premiéra

03.07.2017

Jazyková verze

česká

Režie

Josef Tuka

Anotace

Celovečerní autorský debut absolventa FAMU Josefa Tuky Absence blízkosti je komorní minimalistickou studií lidských charakterů, pokřivených zděděnými i získanými vlastnostmi, a zároveň mezilidských a rodinných vztahů, ovlivněných povahou hlavních postav. Těmi jsou matka a dcera, mezi nimiž vládne permanentní disharmonie. - Třicátnice Hedvika se po ukončení dalšího nevydařeného milostného vzplanutí stěhuje načas do luxusní, právě dokončené lesní vily své matky, která tu krátce žije s partnerem Tomášem. Mladá žena si uvědomuje, že jí schází mateřský cit k tříměsíční dcerce, ale ani se příliš nesnaží situaci změnit. Asertivní a dominantní matka Světlana, úspěšná podnikatelka, se k ní po celý život chovala tvrdě a s odstupem. Zjevně podobně egocentrická dcera náhodou objeví deníky svého dávno zemřelého otce, jež psal pro ni. Zjišťuje, že matka nedokázala přenést přes srdce, když otec během jejího těhotenství podepsal Chartu 77, což pro ni znamenalo vyšetřování na StB i ztrátu kariéry. Hedvika se seznámí s otcovým podivínským bratrem Valdou a zvolna odhaluje rodinné pozadí. Zároveň začíná měnit vztah k miminku. Kromě matky s dcerou, matčina přítele Tomáše a strýce Valdy se v příběhu objevují nakrátko postavy Hedvičina milence a její kamarádky Janiny. Snad právě kromě Janiny jsou všichni nějakým způsobem pokřivení či přinejmenším pokrytečtí. K vytvoření zvláštním způsobem odcizené atmosféry příběhu slouží též prostředí hypermoderní, dosud nezabydlené vily s nábytkem zakrytým igelitem. – Prvotním impulzem k napsání synopse byl režisérův nález rodičovského deníku jeho dědy. Nízkonákladový snímek, dokončený s pomocí crowdfundingu, měl premiéru na 52. MFF Karlovy Vary 2017, kde byl uveden v sekci Na východ od Západu. -tbk-

Obsah

Třicátnice Hedvika přijíždí s tříměsíční dcerkou Adélkou a s fenkou stafordširského bulteriéra Tarou taxíkem k moderní vile své matky Světlany. Dovnitř ji pustí matčin přítel Tomáš. Oznámí mu, že se rozešla s ženatým milencem Martinem. Chce tu bydlet, dokud si nenajde jiný byt. Luxusní vila, umístěná v lese u Karlových Varů, je dosud téměř nezařízená, nábytek je zakryt igelity. Tomáš montuje bezpečnostní kamery. Matka, která je schopnou podnikatelkou, se na dceru zlobí, že si upletla dítě se ženáčem a že se velmi brzy na to rozešla s dalším ženatým mužem. Mezi oběma panuje napětí. Světlana navíc nesnáší Taru. Večer si v posteli stěžuje Tomášovi na stárnutí. – Hedvika si uvědomuje, že má psa možná raději než své dítě, a vadí jí to. – Manipulativní a nekompromisní Světlana se druhý den setká s ředitelem velkého hotelu Martinem. Ten Hedvice zrušil pronájem hotelového kadeřnictví a vyhodil ji z hotelového pokoje, kde dosud bydlela. Matka se pomstí tím, že mu zakáže využívat parkoviště u tenisového klubu; pozemek patří jí. Pak z pokoje odveze dceřiny věci. – Hedvika hledá v lese ztracenou Taru. Zastaví u ní kamarádka Janina, která přivezla další její věci. Dá jí také své prášky na uklidnění. – Hedvika se dohaduje s matkou: podezírá ji, že se postarala o to, aby Tara zmizela. Zlobí se na ni také kvůli tomu, že byla za Martinem a že jí dovezla věci. – Mladá žena najde náhodou v banánové krabici deník svého otce, který začal psát po jejím narození v roce 1982. – Světlana je s Tomášem v galerii. Vzpomíná na manžela; zemřel, když bylo Hedvice šest let. Psal básničky a byl zdravotníkem. Zničil jí prý život. Umřel těsně před rozvodem na prasklou aortu. – Hedvika jde s Adélkou za Janinou. Řekne jí, že v lese našla Tařin obojek, a vrátí jí prášky. Svěří se jí s výčitkami kvůli dcerce. Později ve vile oznámí matce, že našla otcovy sešity, o nichž matka věděla. Světlana jí tvrdí, že jí otec vzal nejlepší léta života, protože v roce 1982 podepsal Chartu 77 a nebral ohledy na to, že byla těhotná. Dcera uštěpačně poznamená, že jí nezničil život, ale jen kariéru. Matka pak tahala balíky na poště. – Hedvika navštíví s realitní makléřkou nabízený byt. Dál si čte o sobě v otcových denících, kde jsou zaznamenány její dětské krůčky. Vydá se na zanedbaný hrob a pak i za otcovým bratrem, o němž se dočetla. Jenže chata s včelími úly je zamčená. – Hedvika se probere v nemocnici. Dostala žihadlo a projevila se u ní alergie, o níž matka ani ona neměly dosud ponětí. – Mladá žena uteče z nemocnice a vydá se znovu za strýcem. Tentokrát ho zastihne. Podivínský Valda si právě vzal prášky na spaní. Řekne jí, jaké měl bratr velké výčitky, že kvůli němu těhotnou Světlanu vyslýchala StB. Právě proto začal psát deníky pro dceru. – Tomáš odváží Hedviku od nemocnice a vyčítá jí, že utekla. Doma dcera zaslechne rozhovor matky a Janiny, která za ní přišla a přivezla její starší trofej z kadeřnické soutěže. Když potom kamarádka matku chválí, Hedvika se na ni utrhne, že podléhá jejím hrám, urazí ji a pošle ji pryč. Opět se pohádá s matkou, která jí během její nepřítomnosti zařídila pokoj. Odmítne Světlaninu nabídku na usmíření. Rozzlobená žena chce, aby dcera co nejdříve vypadla. – V noci Adélka pláče a maminka je na ni zlá. – Opilá Hedvika vylepuje v lese na stromy letáky o ztracené Taře. Najde psa mrtvého na cestě. – Tomáš objeví nešťastnou opilou ženu ve vile. Postará se o ni. Večer psa zakope na zahradě. Hedvika je na něj zlá. Nechápe, jak může žít s její matkou (jsou spolu tři roky). Muž přítelkyni obhajuje, ale posléze přizná, že má dluhy a že doufá, že mu Světlana pomůže. Když jí to však pod vlivem rozhovoru s Hedvikou řekne, vzteklá žena ho vyhodí z vily. Je pak nešťastná. Hedvika se jí omluví, ale matka prohlásí, že od ní nikdo neuvidí ani korunu. Dcera tvrdí, že otec psal deníky kvůli výčitkám, a ona má zase pocity viny kvůli Adélce. Matka přizná, že na otce donášela a že to bylo pro ni zadostiučinění. – Hedvika brzy ráno odjíždí s Adélkou a zavazadly z vily stejným taxíkem, kterým přijela. Podle zpráv na Karlovarsku pomalu odeznívají zemětřesné roje, které tu několik dnů měly zvýšenou aktivitu. Hedvika jede za Valdou, ale na brance u chaty je opět zámek. Zavolá jí makléřka, že byt je volný. – Světlana zjistí, že je ve vile sama. – V novém bytě začíná Hedvika psát deník pro svou dceru... -tbk-

Hrají

Anna Cónová

Světlana

Marek Němec

Martin

Adéla Horáčková

Adélka

Daniel Raus

Veronika Lapková

Mluví

Arnošt Goldflam

hlas primáře

Štáb a tvůrci

Scénář

Josef Tuka

Dramaturgie

Milena Jelinek /ž/ (dramaturgická spolupráce)

Druhá kamera

Adam Stretti (švenkr)

Asistent kamery

Robert Jančík (ostřič)

Architekt

Jan Cabalka (architektonické řešení), Josef Tuka (architektonické řešení)

Návrhy kostýmů

Zoltán Tóth

Masky

Olga Horáčková (umělecká maskérka), Kateřina Housková, Olga Petráková

Zvuk

Filip Slavík, Tomáš Kubec (supervize mixu)

Vizuální efekty

Michal Křeček (supervize), Lucie Kostková (koordinátor)

Postprodukce

Magiclab (obraz), Dmitry Medinsky (vedoucí 2D kompozice Magiclab), Markéta Šalátová (vedoucí produkce Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Studio Gloriet (zvuk)

Producent

Asmara Beraki /ž/ (Cinema Belongs To Us)

Koproducent

Michal Křeček (Magiclab)

Vedoucí výroby

Šárka Tomanová

Výtvarná spolupráce

Adéla Leinweberová (grafický design)

Spolupráce

Kateřina Zahradníčková (fotografka), Silvie Kořenková (fotografka), Adéla Leinweberová (fotografka)

Hudba

Hudba

Moin Moin, Vojtěch Procházka

Písně

Sun and Moon, Crinoline, Heavy As A Mountain, Mother

Hudba k písni

Moin Moin (Sun and Moon), Moin Moin (Crinoline), Moin Moin (Heavy As A Mountain), Moin Moin (Mother)

Text písně

Moin Moin (Sun and Moon), Moin Moin (Crinoline), Moin Moin (Heavy As A Mountain), Moin Moin (Mother)

Zpívá

Moin Moin (Sun and Moon), Moin Moin (Crinoline), Moin Moin (Heavy As A Mountain), Moin Moin (Mother)

Lokace

Karlovy Vary a okolí, Ostrov nad Ohří, nemocnice (Ostrov nad Ohří), Jindřichovice, hřbitov (Jindřichovice), Slapy, vodní nádrž (Slapy)

Produkční údaje

Původní název

Absence blízkosti

Anglický název

Absence of Closeness

Kategorie

film

Typologie

hraný

Žánr

drama, psychologický

Země původu

Česká republika

Copyright

2017

Rok výroby

2016

Premiéra

03.07.2017

Přístupnost

přístupné bez omezení

Distribuční slogan

O rodičovské lásce v hluku lesní samoty.

Výrobce

Cinema Belongs To Us, Magiclab (koprodukce)

Partner

Auto Eder (hlavní partner)

Distribuce

A-Company Czech

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

65 min

Verze

česká