Nepřesaditelný!

Země původu

Česká republika

Copyright

2017

Rok výroby

2017

Premiéra

16. 11. 2017

Minutáž

83 min

Kategorie

film

Žánr

dokument

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Nepřesaditelný!

Český název

Nepřesaditelný!

Anglický název

Nonreplantable!

Anotace

Dokumentární portrét-dialog Nepřesaditelný! režiséra Igora Chauna a „maskota“ týdeníku Reflex Jiřího X. Doležala (nar. 1965), který svou osudovou vazbu s časopisem stvrdil i tetáží ikonického X, vznikl za velmi krátkou dobu jako „filmová výzva“ se záměrem uvést jej (vzhledem k dlouhodobému mediálnímu partnerství Reflexu) v předpremiéře na 52. ročníku MFF v Karlových Varech 2017. Důkladná osobní rekapitulace kontroverzního publicisty se odvíjí ve dvou rovinách: rozhovor s ním o životní filozofii, rodinných peripetiích, podstatných názorech, publicistickém procesu a novinářském stylu tvůrci proplétají s obdivnými a kritickými výpověďmi současných i bývalých kolegů, partnerek, kamarádů, ale i „obětí“ jeho novinářského zájmu a svérázného autorského stylu. Dvojice natáčela během návštěvy vydavatelství Czech News Center (CNC), samotné „mateřské“ redakce a na místech, spjatých se soukromím a zájmy JXD. Komplexní pouť „napříč osudem“ dotvářejí rodinné fotografie, materiály z archivu Reflexu (včetně vybraných titulních stran) a dokreslující záběry (např. mikroskopický pohled na hrdinovy spermie). Režiséra sebestředná osobnost JXD inspiruje k přímým, někdy až provokativním otázkám či návodným konstatováním, před nimiž protagonista nijak neuhýbá. Vyjde najevo, že pilný a náruživý novinář, nejznámější propagátor a uživatel marihuany a příznivec její legalizace sice rezignoval na kdysi podstatný zájem o ženy, ale stále se raduje z nových tetáží, nálezů trilobitů či sbírky prastarých přírodnin nebo z četby. – Snímek, ve druhém plánu vyznívající jako portrét populárního časopisu, byl před uvedením do distribuce promítán také na 21. MFDF v Jihlavě 2017. Název filmu v úvodních titulcích tvoří obálka časopisu s protagonistovou fotografií a textem JXD nepřesaditelný! Režisér Igor Chaun po natáčení začal do Reflexu příležitostně přispívat. -kk-

Obsah

„Chodící ikona“ týdeníku Reflex Jiří X. Doležal (JXD) byl u zrodu časopisu a utvářel jeho podobu, ale periodikum zároveň formovalo jeho. „Spolupráce“ trvá čtvrt století. – Režiséra Igora Chauna (nar. 1963) překvapuje, že je starší než vyžilý dvaapadesátiletý publicista, žijící od roku 1990 pod tlakem uzávěrek: odevzdává osm až deset článků týdně (jeden rozsáhlý do tištěného vydání, ostatní na server Reflexu). – Pokud by Doležal mohl okamžitě cokoliv změnit, byly by to zuby. Kvůli náruživému kouření má prý „kazy i na protéze“. – JXD dochází každé úterý do redakce na porady. Při přestupu na Strossmayerově náměstí bleskově ohodnotí charakter čtvrti. Přítomností kamery vysvětluje svoji důležitost. Přiznává, že nechtěl potomky. Vztahy se ženami přirovnává k heroinu: ze závislosti se dá „vystoupit“ např. pobytem v léčebně, ale vyléčit z chtíče dokáže jen stáří, což právě pozoruje sám na sobě. – V redakci se JXD těší z přítomnosti oblíbených kolegyň. Na místě se věnuje pouze konzultacím, na samotné psaní se „v práci“ nesoustředí. - Před budovou vydavatelství potká Doležal favoritky z „on-linu“. Leila Chadalíková, vedoucí webu reflex.cz odhaduje, že Jiří je momentálně největší český grafoman. Nesouhlasí pokaždé s jeho extrémními názory, ty však k němu patří. – Doležal konstatuje, že Reflex vždy sídlil v exkluzivních lokalitách (dříve primitivní redakce na Alšově nábřeží, dnes velký vydavatelský dům Czech News Center v bývalém Holešovickém pivovaru). – Ředitelka ženských časopisů CNC Monika Sokolová oceňuje Jiřího galantnost; prochází-li její sekcí, jako jeden z mála uctivě zdraví dámské osazenstvo. – JXD provádí režiséra kancelářemi Reflexu. Podle šéfredaktora Marka Stoniše je publicista i přes kontinuální zálibu v „hulení“ spolehlivým redaktorem. Závislost prý nemá negativní dopady na jeho pracovní výsledky. Doležal bývá označován za „vyhulence“. Konopí vnímá jako léčivo. Dvacet sedm let propagoval legalizaci marihuany. V roce 2010 oznámil, že přestává být „konopným aktivistou“, neboť byl obviněn za šíření toxikomanie v tisku (zveřejnil anekdotu). Zaskočilo ho, že jej ve stresujícím období „konopná scéna“ nepodpořila ani formou manifestace či petice. – Vedoucí kulturní rubriky Milan Tesař je autorem námětu filmu. Přestože s přicházejícím a odcházejícím „přízrakem“ JXD spolupracují dvacet pět let, moc se neznají. Fascinuje ho kolegova metoda: povolání dává vše a časopisu odevzdal i soukromí (nechal mj. sledovat „v přímém přenosu“ své manželství s Alex). – Psycholožka Alexandra Hrouzková a JXD popsali svůj vztah v knize Dva roky spolu. Po rozchodu si žena pořídila „usedlejší“, dobře zabezpečenou rodinu a dítě. Jiří byl ženatý dvakrát. Považuje se za ošklivého a chudého, přesto měl krásné partnerky. – Kulturní redaktorka Kateřina Kadlecová kladně hodnotí, že se JXD zaměřil od roku 2016 na sociální kritiku, vedoucí např. k „likvidaci“ negativního fenoménu tzv. šmejdů. – JXD si nepřál zveřejnit informaci o otcově úpisu StB (ale ve filmu zazní), o které se dozvěděl až ve čtyřiceti. Naopak veřejně přizná, že se o něj otec (ani neví, jak vypadá) nestaral, což ho celoživotně sociálně handicapovalo; jako malý šikanoval okolí a s prohlubující se „podivností“ danou výchovou se proměnil v outsidera s nepředvídatelnými názory. První známost měl v sedmnácti letech, ale ještě pár let mu trvalo, než se naučil „normální“ sex. – JXD si ze strachu z trýznivého umírání pořídil jed. Je přesvědčen, že by jedinec, i když si příčinu smrti způsobí sám, neměl trpět. – Šéfredaktor MF Dnes Jaroslav Plesl má k bývalému kolegovi výhrady. U příliš emotivního a citlivého ryzího „mamánka“ přesto oceňuje sílu osobnosti (byť limitující) a schopnost dokonale zpracovat sociální kauzy. – Při přemýšlení o smyslu života JDX odtuší, že si jej musíme vytvořit vlastní prací. – Další „nejoblíbenější“ kolegyně, komentátorka Reflexu Jana Bendová, o Jiřím prohlásí, že je přítulné zvířátko. – Novinář má ve svém počítači uloženo přes osm set složek nejdůležitějších článků. – Horrorcore rapper Řezník, skrývající tvář v pomalované kukle, symbolicky navštěvuje od konfliktu s JXD hroby Doležalů (tváří se, že je novinář „mrtvej“) a složil o něm dehonestující píseň. Publicista nepochopil, že jeho negativní texty jsou pouhý „styl“ a ne skutečnost, a napsal o něm kritický článek. – JXD se po setkání se zenovým mnichem zabýval buddhismem a odjel do Indie. Po půl roce prostoupeném kouřením hašiše dospěl k poznání, že zen není v Indii, ale tam, kde si ho člověk udělá. Po návratu do vlasti podstoupil psychoanalýzu, kde se zbavil problémů z dětství. Přiznává tzv. narcistní poruchu osobnosti (má se nekriticky rád). Potřebuje být „nahoře“ a proto je závislý na žebříčcích čtenosti. – Jako maskot Reflexu má na svém těle vytetované ikonické X. – Doležal se zajímá o zkameněliny. Na nalezišti u Jinců najde trilobita. – Generální ředitelka CNC a CNI Libuše Šmuclerová má jasno: Reflex = JXD. – Šéfeditor Matěj Bartošek kolegu občas napíná, který článek a zda vůbec zařadí do vydání. Nabízená témata Jiřímu předběžně schvaluje bezprostřední nadřízený Dan Hrubý (prý ho „pase“). – Publicista Ivan Brezina hodnotí Doležala kriticky: v devadesátkách měl neobvyklý styl, který se přežil. Dnes je to „macha“. Vnímá kolegu z branže jako malého chlapečka, toužícího po zviditelnění. - Hrubý se s JXD, předkládajícím negativní témata, často neshodne. Řadu jich zatrhne, protože jsou blbá. – Milan Tesař přemýšlí, zda někdo někdy viděl Jiřího jíst. – Historickými symboly potetovaný JXD je nadšený z nové kérky na temeni hlavy, kterou kamarád, tatér Rafan ze studia Lucky Hazzard Tattoo právě dodělal. – Kolegové jsou domluveni, že na poradě Jiřího, který z plezíru pouští Internacionálu, „vytočí“. On sám prostřednictvím psychedelických prožitků pochopil, že devadesát procent agresivity je zbytečných. – Chaun a Doležal jdou navštívit muzikanta Daniela Landu. – JXD pěstoval vztahy především kvůli naplnění sexuality. Vyvinutá teoložka Anička je důkazem jeho zacílení na poprsí. Muž přiznává, že býval ženami posedlý. Od chvíle, co odumřel vztah s Aničkou, ztratil zájem a sexuálně abstinuje. – Před bývalou redakcí, kam publicista kdysi nastoupil, vzpomíná na dnes nepředstavitelný třistatisícový náklad časopisu, na nějž se stála fronta. – Jako dítě z bolševické rodiny byl Jiří horlivým komunistou a netušil, že je s režimem něco v nepořádku. Při přijímacím pohovoru do KSČ řekl, že chce bojovat za svobodu uměleckého projevu. Komise neodhadla, zda je provokatér. Z gymnázia ho nevyloučili, ale strana ho odmítla. Rozčarování ze socialismu prožil jako šestnáctiletý svazák, když byl u Lennonovy zdi zmlácený policií. – Při přípravě článku o vegetariánské stravě se JXD seznámil s vegankou Nikolou Hurychovou. Rozhodl se, že ji svede v duchu pravidla, že za fotku na titulu „ženská dá“ (přehlídka titulních stran s významnými ženami vyššího věku). Přes veškerou snahu (např. předstíral, že je vegetarián) dívku „nedostal“. Nikola je zklamaná z jeho současné, podle ní populistické produkce. – Jiří navštěvuje kamaráda, obchodníka s přírodninami Jiřího Vedrala, kterého se kdysi zastal před ochránci přírody. JXD se vyznává z obdivu k trilobitům. – Jiří ukazuje režisérovi místo v Divoké Šárce, kde měl v patnácti letech bouračku na saních s celoživotními následky. Pět měsíců v nemocnici mu „otevřelo oči“ a dostal se z vlivu komunistické matky. Domů se vrátil plný vzdoru. – U rodného paneláku na dnešní Evropské ulici vzpomíná Jiří na dětství před nehodou. Nesměl mezi děti ani na hřiště před domem. Útěchu hledal v knihách. Jakmile se vymanil z domova, žil hodně divoce. – Fotografka Ida Saudková komentuje manželství s Jiřím. Měsíční „anekdota“ skončila rozvodem v dobrém a ona ničeho nelituje. – Chaun a Doležal hovoří o víře, o lásce, o posmrtném životě. Ve Stvořitele věřící Jiří je přesvědčen, že se po smrti rozplyne. Už prý není schopen lásky, kterou měl úzce spjatou se sexem. – JXD po vyšetřeních před plánovanou operací žlučníkových kamenů zádumčivě filozofuje a otevírá téma sebevraždy… – Tvůrci děkují všem, kdo se s nimi před kamerou podělili o své názory, strasti i radosti. -kk-

Poznámka

Použité fotografie: archiv časopisu Reflex a Jiřího X. Doležala.

Účinkují

Leila Chadalíková

Monika Sokolová

Marek Stoniš

Alexandra Hrouzková

Jana Bendová

Martin Pohl alias rapper Řezník

Libuše Šmuclerová

Matěj Bartošek

Dan Hrubý

tatér Rafan

Anička

Nikola Hurychová

Jiří Vedral

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Milan Tesař

Scénář

Igor Chaun

Kamera

Miroslav Götz, Ferdinand Mazurek

Zvuk

Bohuslav Pešek, Jiří Šotola, Petr Stuchlík (mix zvuku)

Produkce

Šárka Hudečková, Martin Kořínek (spolupráce)

Spolupráce

Bohumír Džubej (technická spolupráce)

Hudba

Použitá hudba

hudebnibanka.cz

Písně

Epitaf /JXD Diss/

Internacionála

Hudba k písni Pierre Degeyter
Text písně Antonín MacekJosef Skalák
Zpívá sbor

Hey Jude

Hudba k písni The Beatles
Text písně The Beatles
Zpívá The Beatles

Lokace

Praha, Dejvice (Praha), Terronská ulice (Praha), Evropská ulice (Praha), Holešovice (Praha), Strossmayerovo náměstí (Praha), budova bývalého Holešovického pivovaru /vydavatelství Czech News Center/ (Praha), Vinohrady (Praha), Italská ulice (Praha), Lucky Hazzard Tattoo (Praha), Vyšehrad (Praha), Alšovo nábřeží (Praha), Malá strana (Praha), Velkopřerovské náměstí (Praha), Lennonova zeď (Praha), Petřín (Praha), Divoká Šárka (Praha), Jince, koryto řeky Litavky (Jince)

Produkční údaje

Originální název

Nepřesaditelný!

Český název

Nepřesaditelný!

Anglický název

Nonreplantable!

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

dokument

Země původu

Česká republika

Copyright

2017

Rok výroby

2017

Premiéra

premiéra 16. 11. 2017 /nevhodné pro děti do 12 let/

Distribuční slogan

„Nic není takové, jaké se zdá být.“ Jiří X. Doležal: ikona časopisu Reflex. Dokumentární film Igora Chauna

Nositelé copyrightu

Reflex, Igor Chaun

Distribuce

Bontonfilm

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

83 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české