Batalives: Baťovské životy

dokument

Typologie filmu

dokumentární

Anglický název

Batalives

Minutáž

75

Země původu

Česká republika

Copyright

2017

Rok výroby

2015, 2016, 2017

Premiéra

05.04.2018

Jazyková verze

česká

Režie

Petr Babinec, Karolína Zalabáková

Scénář

Petr Babinec, Karolína Zalabáková

Námět

Lukáš Gargulák, Ondřej Merta, Karolína Zalabáková

Anotace

Všichni žijeme v jednom městě, jen na jiném konci světa. Dokumentární film o osudech ovlivněných firmou Baťa.

Tvůrci dokumentárního filmu Batalives: Baťovské životy Petr Babinec a Karolina Zalabáková si zvolili zajímavé téma: mapují osudy pěti lidí z pěti měst, které postavila firma Baťa. Museli přitom provést výběr ze čtyřicítky míst z celého světa. Nakonec se rozhodli pro starého muže z Batadorpu, předměstí města Best v nizozemském Severním Brabantsku, pro osmnáctiletou dívku z chorvatského Borova (původně Bata Borovo), pětadvacetiletého pohodáře z brazilského města Batayporã, osmnáctiletého mladíka z bengálského Batanagaru nedaleko Kalkaty a konečně sedmačtyřicetiletou mistrovou z továrny ve Zlíně. Protagonisty zachycují v často inscenovaných sekvencích během jejich všedních dnů. Jejich prostřednictvím též popisují situaci měst, žijících dnes vlastním životem; ta je ve většině z nich velmi špatná. Po někdejší korporátní kultuře není ani památky a města se s výjimkou nizozemského Batadorpu rozpadají a chátrají. I továrna ve Zlíně nakonec skončí zavřená. – Po zajímavě udělané černobílé „polyekranové“ úvodní sekvenci s vysvětlujícím komentářem o vzniku Baťova impéria následují prostříhávané sekvence z jednotlivých míst. Časem se „vyprávění“ stává poněkud monotónní, protože promluvy i pohyb lidí po městě se opakují a nepřinášejí nic nového. – V závěrečných titulcích je rekapitulován momentální stav protagonistů. Ten je ovšem (podobně jako i ve filmu) spíše depresivní než pozitivní. Výjimkou je snad jen osud Brazilce, který se v Čechách oženil. Pro celkové vyznění byl důležitý výběr hlavních „hrdinů“. Kladem je zajímavý soundtrack, pracující jak s původní hudbou Tomáše Háčka, tak s převzatými skladbami. – Film byl prezentován v programu Docu Talents 2016 From the East na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava a za spolupráce Mezinárodního dokumentárního filmového festivalu Amsterdam (IDFA). -tbk-

Obsah

Globální koncern Baťa začínal podobně jako dnešní start-upy v malém městě Zlín na konci 19. století. Město se později rychle změnilo v centrum všeho moderního. Zakladatelé Tomáš Baťa a jeho mladší bratr Jan Antonín Baťa zjistili, že jejich výrobní model funguje. Podnik expandoval a začal otevírat pobočky ve světě. Stejně jako ve Zlíně byly postaveny továrny, kolem nich domky a okolo nich celá města. Těchto unifikovaných baťovských měst vzniklo celkem čtyřicet. Společnost Baťa vytvořila vlastní globální svět i korporátní styl. Baťovská města však postupně začala žít vlastními životy.Nizozemsko, Batadorp, založeno v roce 1933. Starý muž (pětasedmdesátiletý Henri Jansen) v upraveném domku vzpomíná na ráno roku 1967, kdy odcházel tak jako všichni ve městě do práce u Bati, kde byl zaměstnaný už dvanáct let. Brána se zavírala v osm hodin. – Chorvatsko, Borovo, založeno v roce 1932. Osmnáctiletá Matea Gotalová mluví o tom, že na rozdíl od rodičů ona a další mladí nechtějí v rozpadajícím se městě zůstat. V baru si s kamarády stěžují, že se tu není kde bavit. – Brazílie, Batayporã, založeno v roce 1954. Pětadvacetiletý Devanil dos Santos, jemuž všichni říkají Bé, vypráví o seznámení s Marií z Čech, která byla v jejich městě jako dobrovolnice. Rozmýšlí se, zda se za ní nevydá. Má moravský kroj a umí lidové písničky a tance, které se učí v místním česko-moravském folklorním tanečním kroužku. – Indie, Batanagar, založeno v roce 1934. Osmnáctiletý mladík Shona si stěžuje, že se staré město bourá a na jeho místě vyrůstají nové domy pro bohaté. Přišli i o fotbalové hřiště. Práce tu je jen občas. On je zaměstnán v dílně, kde čistí nové boty. Kvůli změnám chce odtud odejít, ale neví kam. – Česká republika, Zlín, firma Baťa založena v roce 1894. Sedmačtyřicetiletá tělnatá Věra Dudíková ztěžka chodí o francouzské holi. Pracuje celý život ve fabrice. Teď dělá mistrovou ve staré dílně, která se ještě udržuje v chodu a kde se dělají především tenisky. Stěžuje si na pracovnice, jež musí neustále kontrolovat. – Pan Jansen vzpomíná, jak dostával často pokutu, protože chodil do práce pozdě. – Matea s kamarády (třemi dívkami a chlapcem) má poslední dva dny prázdnin. Žijí facebookem. Pouštějí si muziku. – Bé se s kamarádem baví o tom, jak by v Čechách hráli brazilskou sambu a Češky by na ně letěly. – Věra v práci řeší neustálé problémy. Stěžuje si na přesčasy. – V Batanagaru se všude staví. Shona se baví s kámošem u jídla o fotbale. Pak si zakopají s kluky na plácku. – Pan Jansen se pečlivě stará o zahrádku a vypráví o svém zaučování v koželužně u Bati. – Matea se doma baví se sestrou Vitou. Chystá se ven. Jde s partou kolem ruin baťovských domků. – Bé skypuje s Marií ze Zlína. Dorozumívají se česky a portugalsky. Zpívá jí zamilovanou písničku. – Věra bydlí ve starém domku, ale většinu času tráví v továrně. Domlouvá se s kolegyní na zástup, protože ji čeká operace a pak lázně. – Shona si na tržišti koupí rybu, kterou si udělá s kamarádem. Pak ji ještě s dalším přítelem jedí na střeše zborcené budovy, odkud pozorují stavební ruch. – Pan Jansen vzpomíná, v jakých špatných podmínkách kdysi ve fabrice jedli svačinu. – Chorvatská partička vymýšlí a nacvičuje choreografii klipu, který chce natočit. – Bé klábosí v neděli v kavárně s kamarády. Baví se o krokodýlech v okolí. Stále uvažuje o cestě do České republiky, která je pro něj vysněnou zemí. – Věra čeká v nemocnici. Na dílně se ženské při obědě baví o vánočních stromcích. Všichni jsou potom v restauraci zřejmě na vánočním večírku. Mluví s Věrou o její operaci a rehabilitaci. – Shona si zase kope s kamarády. Rozpřádají sny o budoucnosti. – Pan Jansen opět vzpomíná a stará se o zahrádku. V pět hodin směna u Bati skončila a on se vrátil domů k ženě a k dětem. Po jídle si vyrazil na závodním kole. Také teď vyjede v dresu bicyklem. – Matea s partou prochází rozpadlou fabrikou. Hledají místo, kde by mohli natočit svůj klip s nacvičenou choreografií. Vzpomíná, jak sem její rodina přišla ze Srbska. Tehdy se město jmenovalo Bata Borovo. V ruinách se mladí dohadují o tom, jak to tam asi původně vypadalo. Největší rozmach tu byl v 80. letech. V celém městě vládl přísný systém. – Bé mluví o kamarádovi z kapely Jindřichu Trachtovi, jehož předci pocházejí z Čech; dorazili sem před 70 lety s Janem Antonínem Baťou a napřed museli vykácet prales. Bé konstatuje, že Jindřich je vlastně Čech, ale miluje Brazílii, zatímco on je Brazilec a chce do Česka. – Věra a její kolegyně si dají večer na vánočních trzích „svařák“. Žena vzpomíná na dědu a na sousedské soužití v baťovských domcích. Ona žije v domku sama. – Shona mluví o založení Batanagaru. Viděl fotky, jak to tu vypadalo. Všichni byli na své město hrdí. Dnes je to tu mnohem horší. Mladík chytá ryby v řece. Skočí do ní z prastarého stromu. – Pan Jansen vyráží na kole. Jezdil tak každý večer. U Bati museli dělat nějaký sport a on si vybral kolo. Docela úspěšně závodil. Nezná nic lepšího než jet na bicyklu krajinou. – Matea natáčí s kamarády klip ve zdemolované fabrice. Pak se spolu baví, co bude s městem dál, zda se tu postaví nějaká nová továrna. Kdyby nebyla válka (v 90. letech), nedopadlo by to s městem tak zle a asi by se tu dál v továrně vyrábělo. – Shona jede na kole městem do práce. – Pak se s kamarádem baví o ještě neobydlených nových domcích a domech, které ovšem nejsou pro normální lidi jako jsou oni. – Bé odjíždí z baráčku autem. Lidé vysedávají na židlích před domky. Mladík později zase skypuje s Marií. Slibuje jí, že přijede. Opravdu se sbalí a odjede s kufrem a kytarou. – Továrna ve Zlíně. Věra dál zaškoluje kolegyni. Na dílně se s ní všichni loučí. Ona je dojatá. – Henri Jansen se po návratu stará o kolo. Celý život s manželkou pracovali u Bati; teď žije v opečovávaném domku sám. – Podle Matey nikdo z jejích přátel nevidí budoucnost v Borovu. Ona chce do Německa za sestřenkou. – Bé se blíží vlakem ke Zlínu. Bude se mu stýskat po přátelích a po práci. Později se setká s Marií na nádraží. – Věra po smrti přítele vidí smysl svého života jen v práci. Podstoupí operaci. – Podle Shony Batanagar jednou zmizí za zástavbou Kolkata River Side. – Borovo. Kamarádi odjíždějí autobusem do školy. – Matea jako jediná z taneční skupiny stále žije v Borovu. Pracuje v otcově kavárně. – Bé se v září 2017 oženil s Marií. Žijí spolu v České republice. – Centrum Batanagaru bylo srovnáno se zemí. Shona byl donucen opustit svou práci. – Věra se po šestiměsíční rekonvalescenci chtěla vrátit do práce, ale továrnu mezitím zavřeli. – Henri Jansen zemřel v září 2016 při cyklistické nehodě. -tbk-

Poznámka

Archivní materiály: Baťa (1966; r. Drahoslav Holub) z produkce studia Dokumentární film Krátkého filmu Praha, archivní fotografie Moravského zemského archivu Brno a Státního okresního archivu Zlín.

Na plátně je pouze titulek Batalives. Film byl prezentován na Docu Talents From the East 2016 (MFDF v Jihlavě).

Komentář

Mluví

Sam Hagmann

dechy

Martin Kučera

dechy

Účinkují

Věra Dudíková

Shona Ghhari

Matea Gotal

Henri Jansen

Devanil dos Santos - Bé

Vlastimil Bláha

Anna Drápalová

Hedvika Horáková

Simona Hradilová

Jan Horka

Soňa Kouřilová

Božena Macíková

Marie Miklová

Ludmila Strnadová

Stanislav Ševela

Petr Tobolák

Jaroslava Zichová

Arju Balmiki

Subash Bisay

Akash Nayek

Kuna Nayek

Sanu Nayek

Bipul Nayek

Megi Brekalo

Sara Galic

Ivana Grgurević

Stefan Jovičić

Luciane Caldeira

Paula Dobes

Suresh Nayek

Kelly Nogueira

Germino Roz

Marie Samková

Jindřich Trachta

Štáb a tvůrci

Asistent střihu

Josef Erla, Tereza Vágnerová

Návrhy titulků

Jiří Fiala (úvodní sekvence a design titulků), Monika Baudišová (design titulků), Jordi Trilla (design titulků)

České titulky

David Záleský (překladové titulky), Karolína Zalabáková (překladové titulky)

Výkonná produkce

Roman Blaas (výkonný producent ČT)

Producent

Lukáš Gargulák (Cinebonbon), Karolína Zalabáková (Cinebonbon), Martina Šantavá (kreativní producentka ČT)

Vedoucí produkce

Michal Sikora (Lonely Production), Lucie Zvěřinová (ČT)

Asistent vedoucího produkce

Martina Čurdová, Kushal Mazumdar, Kunal Marvani

Výtvarná spolupráce

Monika Baudišová (grafický design), Jiří Fiala (grafický design), Jordi Trilla (grafický design)

Spolupráce

Martin Polák (spolupráce na archivních materiálech), Pavel Galík (spolupráce na archivních materiálech)

Hudba

Použitá hudba

Ruhan Kapoor (Bolo Na), Sidhant Kapoor (Bolo Na), Jair Claudio Rodrigues Junior (Cultura Brasileira), Leandro Costa (Cultura Brasileira), Guilherme Lopes Rodrigues (Cultura Brasileira), Campbell E. Browning (Cultura Brasileira), Rob Kelly (Heavy Smoker 2), Manickam Yogeswaran (Phuri Flute), Paul Clarvis (Samba Na Praia)

Písně

Italiana, Uno Momento, Ideš Za Kanadu

Hudba k písni

Filip Miletić (Italiana), Filip Miletić (Uno Momento), THCF (Ideš Za Kanadu)

Text písně

Miloš Roganović (Italiana), Miloš Roganović (Uno Momento), THCF (Ideš Za Kanadu)

Zpívá

Severina (Italiana), Severina (Uno Momento), Coby (Ideš Za Kanadu)

Lokace

Lokace

Česká republika, Zlín (Česká republika), Indie, Batanagar (Indie), Nizozemsko, Batadorp (Nizozemsko), Chorvatsko, Borovo (Chorvatsko), Brazílie, Batayporã (Brazílie)

Produkční údaje

Původní název

Batalives: Baťovské životy

Anglický název

Batalives

Pracovní název

#batalives

Souběžný název

Batalives

Copyright

2017

Rok výroby

2015, 2016, 2017

Premiéra

05.04.2018

Přístupnost

nevhodné pro děti do 12 let

Výrobce

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně – Fakulta multimediálních komunikací, Česká televize, město Zlín (spolupráce), Nadační fond Filmtalent Zlín (spolupráce), Bystrouška – Studio zvuků (spolupráce), Lonely Production (spolupráce), Kouzelná Animation and Audiovisual Production (spolupráce), Kinoservis (spolupráce)

Distribuce

BONTONFILM a.s.

Technické údaje

Formát

1:1,78

Barva

colour

Zvuk

Dolby

Verze

česká

Titulky

anglické, české