King Skate

dokument, sportovní

Typologie filmu

dokumentární

Anglický název

King Skate

Minutáž

83

Země původu

Česká republika

Copyright

2018

Rok výroby

2018

Premiéra

20.09.2018

Jazyková verze

česká

Režie

Šimon Šafránek

Scénář

Šimon Šafránek

Námět

Šimon Šafránek

Anotace

Svobodu, radost z pohybu, adrenalin, dobrodružství, nebezpečné sportovní výkony, ikonickou hudbu, ale i kus historie v sobě spojuje celovečerní dokumentární snímek King Skate novináře, spisovatele a režiséra Šimona Šafránka. Prvním impulsem ke vzniku filmu byla kniha Martiny Overstreet a Michala Nanoru Prkýnka na maso jsme uřízli (nakladatelství Yinachi, Praha 2013), která stejně jako film mapuje počátky českého skateboardingu. Šafránek pak kolem sebe shromáždil tým, v němž nechyběli producentka Kateřina Černá, která vyrůstala mezi skejťáky, a kameraman Vojtěch Kotek. Právě díky němu film přináší mnoho archivních záběrů ze soukromých zdrojů účinkujících. Kotek sám v 70. a 80. letech příznivce skateboardingu vynalézavě natáčel a materiály poctivě schraňoval. – Režisérovi se podařilo kromě vzniku a vzestupu československé skateové scény zachytit atmosféru sedmdesátých a osmdesátých let 20. století a také změnu, kterou na scéně vyvolala Sametová revoluce, kdy se sport začal stáčet k byznysu. Protagonisté, dodnes skateoví srdcaři, působící tehdy v různých „buňkách kmene“, vzpomínají na životní styl, mladistvé nadšení, přátelství, doprovodné rebelie a recese, ale i na své úspěchy, improvizovaně organizované závody, respektive následné mejdany a dovednosti či důvtip, jež museli vzhledem k nedostatku profesionálního vybavení při domácké výrobě sportovního náčiní vynaložit. Nezávislou minulost dokládají dobové záběry, jimž jsou protiváhou použité tendenční reportáže, vypovídající o poměrech v normalizační republice. Zazní i ohlasy z tehdejších neoficiálních skejťáckých magazínů. Snímek kladl velkou zodpovědnost na střihače Šimona Hájka a hudební dramaturgy Martina Přikryla a Šimona Šafránka. Na zaplacení práv pestrého soundtracku kultovních kapel proběhla crowdfundingová kampaň na Hithit.cz. -els-

Obsah

Pamětníci z kultovní komunity vzpomínají na počátky skateboardingu v Československu. Ivan Zobák Pelikán, Petr Forman a Simon Thiele se shodují, že pro ně „zápaďácký“ sport znamenal především pocit svobody v totalitní zemi. Rychlost a pohyb na prkně jim dodával adrenalin. Pojilo je přátelství a odlišnost od ostatních vrstevníků. – Skejťáci předvádějí typy skateů, které „v životě jezdili“. Ty nejstarší vyrobili z kolečkových bruslí a obyčejných prken. Skateboardingu oddaný Míra Bartoš ukazuje nejmodernější kousek, ale ve výbavě má dodnes i model, sestavený podle plánku v časopise ABC či Vědě a technice mládeži (VTM). Simon Thiele v dílně opatruje všechna prkna, jež používal. I mezi skateové archiválie Petra Plety Pletánka či Luďka Váši patří nevhodně zkonstruované „nepojízdné“ kousky. K nadšencům patřil také Petr Karlos Karlíček a duo Škrabáci (Renata a Ivo Škrabalovi). – Povědomí o skateboardingu se šířilo v 70. letech především prostřednictvím časopisů či kamarádů, kteří již na skejtu jezdili. Petr Forman společně s bratrem Matějem obdrželi první prkno od otce Miloše Formana, za kterým byli v roce 1976 v Americe, kde se skateboarding stával fenoménem. Sport se postupně uchytil i v Československu a stal se letní náhradou za lyže. – Všichni se tehdy potýkali s chybějícím vybavením. Prkna, chrániče a helmy byly nedostatkovým zbožím. Nadšenci si zařizovali dílny na výrobu a design kopírovali z originálů. Šťastnější (např. Zobák) získali prkno ze zahraničí poté, co si o něj prostě napsali. Většina se musela spokojit s ručně vyráběnými a malovanými modely z překližek, s kolečky z puků (tzv. pukpaly) a s ložisky z granátů. – Jezdců-rebelů, pohoršujících okolí, začalo přibývat. Karlovarská parta využívala zaoblený okraj bazénu, umožňující trénink výjezdů, otoček a dalších triků. – První rampu postavili nadšenci ze starých dveří a překližek. Kdo dostal při jízdě všechna kolečka k čáře s nápisem King Skate, byl machr. – První železnou u-rampu skejťáci svařili před Strahovským stadionem. Během spartakiády v roce 1980 ji „preventivně“ ozdobili nápisem ČSS 80. Přestože ji pořadatelé obehnali řetězem, jezdili i přes zákaz dál. – Sport dával pocit svobody a dobrodružství nejen aktivním jezdcům, ale také divákům, kteří na Strahově viděli „jaké by to bylo, kdyby…“. – Skateboarding se začal šířit mimo Prahu. V Březině u Poličky vyrostla dřevěná rampa, kopírující včetně nápisu tu strahovskou. Zde se pořádaly summer campy; „velké párty“ končily ve chvíli, kdy došlo pivo. Skejťáci byli jedna parta, složená z „originálů“. Pocházeli z různých poměrů, ale každý se bavil s každým, spojoval je zájem a smyl pro „kraviny“, což ostatně platí dodnes. – Režim v počátcích kupodivu nespatřoval na skateboardingu nic špatného a legálně organizovanou sportující mládež podporoval (TV reportáž Mládí na kolečkách). Kluci z parků „na oko“ založili Oddíl skateboardingu TJ s řádně napsanými stanovami, „švandu“ však provozovali dál po svém. – První závody byly pořádány pod záminkou společného setkání skateových „buněk“. Mistrovství Československa se konalo v Karlových Varech. Soutěžilo se nejenom ve slalomu, skoku do výšky a do dálky, ale i v dalších divočejších disciplínách (tzv. katamarán). Ve skoku do výšky drželi rekord Simon a především Váša, slalom vyhrával Forman. Skoky do dálky končily šílenými pády. Po drsné podívané diváci rádi pořadatelům finančně přispěli. Pro výherce byl většinou připraven diplom a medaile, na mistrovství Vysočiny to byla štangle salámu. – Simon ukazuje kovový skate se jmény, vyrobený pro výherce Velké ceny Strahova. – Zobák, na rozdíl od „hodně nemocných“ kamarádů Peterky či Formana, musel odejít na vojnu, kde se potýkal s drilem. Díky organizátorovi Martinu Kopeckému však často z vojny ujížděl na závody a tam se mohl „volně nadechnout“. – Kopecký propagoval skateboarding a dokázal stmelovat lidi. Sport trpěl nedostatkem materiálu a tím se uzavíral světu. Pomoct se pokusili zahraniční skateové hvězdy (mj. Shane Rouse, Claus Grabke, Mark Gonzales), které v roce 1985 přijeli do Československa. Učili místní nové triky a ukazovali jim, že i na nekvalitních prknech mohou dosáhnout dobrých výsledků. – Po třiceti letech se do Čech vrací Shane Rouse. Se starými kamarády jedou na závody v Hrádku nad Nisou. Do prken jim dorostli synové, ale „staříci“ jsou stále dobří. – Závody přerůstaly do nekonečných mejdanů, kde se „jedlo“ zejména pivo. Dívky se v řadách závodníků objevovaly jen zřídka. Pády a odřeniny pro ně nebyly. Jako divačky se účastnily tzv. bikini contest, volby nejhezčí dívky „nahoře bez“. Výjimkou byla Renata Škrabalová. V disciplínách se musela vyrovnat mužům, protože ženská kategorie nebyla. Vítězové byli jako crazy rockové hvězdy, města jim vydávala nejkrásnější děvčata. Tzv. stickerky se vždy nalepily na jednoho závodníka. Některé ze sportovců přemrštěný zájem téměř paralyzoval. – Skateboarding znamenal image, vyjadřující odlišnost. Nosilo se bláznivé pankáčské oblečení. Zobák s Petrem Formanem dokonce založili punkrockovou skupinu. V mainstreamové společnosti vzbuzovali skejťáci vzhledem a chováním zdání nevzdělanosti a neotesanosti. Záměrně provokovali fízláky, kteří se nudili. Sami sebe vidí jako citlivé lidi, kteří těžce nesli nesvobodu. – Protagonisté vzpomínají na eskapády tragicky zemřelého souputníka Romana Bagina. Ze svého podpisu (13QFIN) vytvořil první graffiti v Československu. Nespoutaností i rozhledem byl pro všechny vzorem, ale také trnem v oku policii. Několik měsíců byl zavřený v blázinci. – V období 1982-1984 policie přitvrdila a snažila se skejťáky stíhat a předvádět k výslechům, kdykoli na ně natrefila, ale pak je nechala na pokoji. – V roce 1986 se Luděk Váša zúčastnil v kanadském Vancouveru 1. mistrovství světa ve skateboardingu v rámci výstavy Svět v kontaktu, svět v pohybu a získal mezi profesionály titul ve skoku do výšky (155 cm). Odmítl emigrovat kvůli kamarádům ve vlasti; potopil by je a už by nikdy nemohli vyjet. Úspěchem uvolnil cestu pro ostatní. – Přestože tehdejší doba byla nenormální, většinu skejťáků emigrace nelákala, doma dělali, co je bavilo. Tajně a bez rozloučení utekl na Západ pouze Simon Thiele s bratrem. – V roce 1988 zorganizoval Martin Kopecký s Luďkem Vášou a dalšími nadšenci v Praze 1. neoficiální mistrovství Evropy Euroskate, které televize vysílala v přímém přenosu. I ve světovém měřítku to byla velká událost. Váša opět zvítězil ve výšce. – Po revoluci se duch skateboardingu změnil. Luděk Váša a další se od sportu začali odvracet. Skateboarding ztratil svůj předrevoluční spirit, pocit svobody a zábavnosti se vytratil, naopak začalo jít o peníze. Mnoho sportovců „tíhu svobody“ neuneslo. -els-

Poznámka

Film je věnován Romanu Baginovi (zemřel 1986) a Martinu Kopeckému (zemřel 2011).

Archivní materiály: Česká televize, Krátký film, Jan Šik, Petr Kotting, Vojtěch Kotek, Ondřej Sudek, Ivo Škrabal, Jiří Ehrnberger, Jiří Včelák, Martin Cavina, Alexej Guha. Použitý film: Mládí na kolečkách (TV).

Účinkují

Ivan Zobák Pelikán

Luděk Váša

Simon Thiele

Petr Plety Pletánek

Petr Karlos Karlíček

Renata Škrabalová

Ivo Škrabal

Míra Bartoš

Shane Rouse

Robert Thiele

Jan Peterka

Hynek Baďura

Roman Jimmy Bagin

Iva Bartošová

Martin Beringer

Michaela Císařová

Jiří Ehrenberger

Tomáš Fiala

Martin Fikrt

Mark Gonzales

Claus Grabke

Roman Hanzlíček

Jan Horník

Jiří Houška

Jaroslav Hůla

Lukáš Choc

Marek Choc

Boris Karlíček

Peter Kiss

Petr Knobloch

Tomáš Kodíček

Petra Komárková

Jitka Komínková

Martin Kopecký

Vojtěch Kotek

Jakub Konopásek

Stanislav Kořínek

Petr Kotting

Pavel Kozák

Milan Kulhavý

Irena Leichtová

Vlastimil Lisák

Petr Löwy

Roman Marek

Anna Masáková

Petr Matoušek

Milan Melesík

Jan Mihalíček

Petr Moldán

Hana Oliveriusová

Zdeněk Pecháček

Jan Petrák

Bohumil Pluhař

Tomáš Potůček

Ivana Rollová

René Siejka

Andrea Slabá

Jan Slunečko

Jan Smolík

Jana Smolíková

Petr Strnad

Ondřej Sudek

Jakub Suchý

Dan Syrový

Vít Syrový

Viktor Šacha

Juraj Šajmovič

Břetislav Ševčík

Jan Šik

Jan Šnajdr

Marek Štaif

Josef Štefka

Petr Štverka

Šárka Štverková

Laura Šťastná

Jiří Tenk

Nick Thiele

Jiří Trávníček

Jan Vaněk

Jan Vávra

Jiří Včelák

Roman Včelák

Jaroslav Venclík

Radka Zahradníková

Tomáš Maďar Zima

Iva Zwierzynová

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Šimon Šafránek

Dramaturgie

Martina Overstreet, Ivo Andrle, Ivana Pauerová

Asistent střihu

Vasil Móler

Zvuk

Martin Roškaňuk (záznam zvuku), Marek Musil (design a mix zvuku), Petr Kapeller (design a mix zvuku), Marek Poledna (záznam a střih ruchů), Michal Páleníček (střih zvuku archivních materiálů)

Postprodukce

Triková postprodukce ČT (obraz), Jitka Chaloupková (produkce Triková postprodukce ČT), Barbora Bártová (produkce Triková postprodukce ČT), Magiclab (obraz), Michal Křeček (producent Magiclab), Markéta Šalátová (vedoucí produkce Magiclab), Šárka Rorečková (produkce Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Bystrouška – Studio B3 (zvuk)

Návrhy titulků

Janek Jiříček (animace)

Výkonná produkce

Pavel Vácha, Jiří Vlach (výkonný producent ČT)

Producent

Kateřina Černá, Alena Müllerová (kreativní producentka ČT)

Produkce

Zdeněk Hala (ČT), Magda Gärtnerová (ČT)

Výtvarná spolupráce

František Talíř (grafický design)

Odborný poradce

Vojtěch Kotek

Spolupráce

Tereza Rímská (produkce hudebních práv), Česká televize (technická spolupráce a přepisy archivních materiálů), UPP (technická spolupráce a přepisy archivních materiálů), Ivo Marák (technická spolupráce a přepisy archivních materiálů), Helena Třeštíková, Jakub Hejna, Ivo Andrle

Hudba

Hudba

Martin Přikryl, Šimon Přikryl

Písně

Ride, Freedom of Choice, Working on the Highway of Love, We are Modern, Body Addict, Nightmare in Pink, Stánek, Daydream Dayjob, I Wanna Be your God, Pekný chlapec, Soyuz, Muzeum lások, Ça plane pour moi, Going Down the Country, Kinder Lied, Kotě, Eighties, Summer Deviation, Hung Loose, Hearts on Fire, Walking with Giants, Pivo, Má jí má, The A.B.C. of L.O.V.E., Little Darlinʹ, Night City Heat Speed, I Fought the Law, Anarchy In the UK, Superden, Udržuj svou ledničku plnou, To Be or Not

Hudba k písni

Martin Přikryl (Ride), Šimon Přikryl (Ride), Mark Mothersbaugh (Freedom of Choice), Gerald Casale (Freedom of Choice), Jakub Kaifosz (Working on the Highway of Love), Gergely Török (We are Modern), Pascal Macaigne (Body Addict), Petr Aaron (Nightmare in Pink), Chrome Cranks (Nightmare in Pink), Jan Haubert (Stánek), Michal Pixa (Stánek), Vladimír Šťástka (Stánek), Ivan Rut (Stánek), Jiří Pátek (Stánek), Jakub Kaifosz (Daydream Dayjob), Pascal Macaigne (I Wanna Be your God), Miro Žbirka (Pekný chlapec), Pascal Macaigne (Soyuz), Ladislav Lučenič (Muzeum lások), Francis Jean Deprijck (Ça plane pour moi), Jakub Kaifosz (Going Down the Country), Luis Jerardo Miguelez Valbuena (Kinder Lied), Martin Přikryl (Kotě), Killing Joke (Eighties), Miroslav Papež (Summer Deviation), Jindřich Hoch (Summer Deviation), Jiřina Kroehnová (Summer Deviation), Petr Venkrbec (Summer Deviation), Jakub Kaifosz (Hung Loose), Jakub Kaifosz (Hearts on Fire), Adrian Bell (Walking with Giants), Martin Převrátil (Walking with Giants), Lukáš Přikryl (Walking with Giants), Martin Přikryl (Walking with Giants), Adam Vopička (Walking with Giants), Jaroslav Lederleitner (Pivo), Milan Hlavsa (Má jí má), Pascal Macaigne (The A.B.C. of L.O.V.E.), Jakub Kaifosz (Little Darlinʹ), Hank J. Manchini (Night City Heat Speed), Sonny Curtis (I Fought the Law), Glen Matlock (Anarchy In the UK), John Lydon (Anarchy In the UK), Paul Thomas Cook (Anarchy In the UK), Stephen Philip Jones (Anarchy In the UK), František Janeček (Superden), Monika Načeva (Udržuj svou ledničku plnou), Moimir Papalescu (To Be or Not)

Text písně

Mark Mothersbaugh (Freedom of Choice), Gerald Casale (Freedom of Choice), Jakub Kaifosz (Working on the Highway of Love), Endre Minda (We are Modern), Pascal Macaigne (Body Addict), Petr Aaron (Nightmare in Pink), Chrome Cranks (Nightmare in Pink), Jan Haubert (Stánek), Jakub Kaifosz (Daydream Dayjob), Pascal Macaigne (I Wanna Be your God), Miro Žbirka (Pekný chlapec), Kamil Peteraj (Muzeum lások), Yves Maurice A. Lacomblez (Ça plane pour moi), Jakub Kaifosz (Going Down the Country), Luis Jerardo Miguelez Valbuena (Kinder Lied), Šimon Šafránek (Kotě), Killing Joke (Eighties), Miroslav Papež (Summer Deviation), Jindřich Hoch (Summer Deviation), Jiřina Kroehnová (Summer Deviation), Jakub Kaifosz (Hung Loose), Jakub Kaifosz (Hearts on Fire), Adrian Bell (Walking with Giants), Martin Převrátil (Walking with Giants), Lukáš Přikryl (Walking with Giants), Martin Přikryl (Walking with Giants), Adam Vopička (Walking with Giants), Peter Schredl (Pivo), Miroslav Kolečáni (Pivo), Antonín Ducháček (Má jí má), Pascal Macaigne (The A.B.C. of L.O.V.E.), Jakub Kaifosz (Little Darlinʹ), Hank J. Manchini (Night City Heat Speed), Sonny Curtis (I Fought the Law), Glen Matlock (Anarchy In the UK), John Lydon (Anarchy In the UK), Paul Thomas Cook (Anarchy In the UK), Stephen Philip Jones (Anarchy In the UK), Pavel Bergman (Superden), Jáchym Topol (Udržuj svou ledničku plnou), Gerald V. Casale (To Be or Not)

Zpívá

Jakub Kaifosz (Ride), Devo (Freedom of Choice), Wild Tides (Working on the Highway of Love), Hangmás (We are Modern), Pravda (Body Addict), Kill The Dandis! (Nightmare in Pink), Visací zámek (Stánek), Wild Tides (Daydream Dayjob), Pravda (I Wanna Be your God), Miro Žbirka (Pekný chlapec), Laco Lucenič (Muzeum lások), Plastic Bertrand (Ça plane pour moi), Wild Tides (Going Down the Country), Luis Migueles (Kinder Lied), The Glitters (Kinder Lied), Johana Švarcová (Kotě), Killing Joke (Eighties), Moimir Papalescu & The Nihilists (Summer Deviation), Wild Tides (Hung Loose), Wild Tides (Hearts on Fire), The Prostitutes (Walking with Giants), Zóna A (Pivo), Garáž (Má jí má), Pravda (The A.B.C. of L.O.V.E.), Wild Tides (Little Darlinʹ), Kill The Dandies! (Night City Heat Speed), The Clash (I Fought the Law), Sex Pistols (Anarchy In the UK), Markéta Muchová (Superden), Kroky Františka Janečka (Superden), Monika Načeva (Udržuj svou ledničku plnou), Die Alten Maschinen (To Be or Not)

Hudební dramaturgie

Martin Přikryl, Šimon Šafránek

Lokace

Praha, Strahov (Praha), Karlovy Vary, Prachatice, Březina u Poličky, Hrádek nad Nisou

Produkční údaje

Původní název

King Skate

Anglický název

King Skate

Copyright

2018

Rok výroby

2018

Premiéra

20.09.2018

Přístupnost

přístupné bez omezení

Distribuční slogan

Divoká jízda za svobodou uprostřed komunismu.

S podporou

Státní fond kinematografie ČR (Program filmových povídek)

Distribuce

Aerofilms (monopol do 20.9.2023)

Technické údaje

Verze

česká