Cirkus Rwanda

sociální, umělecký, dokument

Typologie filmu

dokumentární

Anglický název

Circus Rwanda

Minutáž

79

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2018

Rok výroby

2015 – 2018

Premiéra

22.11.2018

Jazyková verze

česká

Režie

Michal Varga

Scénář

Michal Varga (neuvedeno)

Námět

Michal Varga

Anotace

Perfekcionistická Evropa naráží na spontánní Afriku. Vzejdou z tohoto střetu vítězové nebo poražení? Příběh o setkání českých a rwandských cirkusových umělců.

Dokument Cirkus Rwanda natočil jako svůj celovečerní debut absolvent režie na písecké FAMO Michal Varga (nar. 1981). Zúročil v něm své předchozí zkušenosti s filmováním v zahraničí, mimo jiné i v afrických zemích. Zde sleduje vznik a průběh spolupráce dvou souborů „nového cirkusu“, charakteristického prolínáním různých druhů umění jako jsou cirkus, tanec, hudba, divadlo, výtvarné umění či film. Mezinárodní projekt organizuje známý principál ansámblu Cirk La Putyka Rostislav Novák (nar. 1979). Na domovské scéně v holešovické tržnici Jatka 78 přivítá dva zástupce rwandské skupiny Future Vision Acrobat, jejího šéfa Eliseého Niyonsengu s kolegou. Pak s parťáky vycestuje do Rwandy, aby se seznámil s dalšími akrobaty a poznal tamní odlišné poměry. Nakonec dorazí Rwanďané do Čech a český principál s nimi nastuduje autorské představení Hit: Tell the Difference, jež má premiéru na cirkusovém festivalu Letní Letná. Divákům originálním způsobem ukazuje konfrontaci odlišných kultur a mentalit s ohromujícími akrobatickými čísly a silnými uměleckými momenty. – Tvůrci filmu k tématu přistoupili podobně a snaží se postihnout na běžných situacích základní kulturní rozdíly. Sledují nelehkou cestu k finálnímu představení, během které se řeší větší či menší obtíže, a v závěru je už nedostatek času. Místy se zdá, že film je spíš portrétem dominantního Rosti Nováka jako přísného perfekcionisty se sklony k despotismu. Nechybí však záběry, odkrývající jeho masku „tvrďáka“ se skutečným dojetím, trémou a empatií, z nichž vyplývá, že mu na lidech a projektu hodně záleží. Kamera nahlíží i do principálova rodinného zázemí. Afričané mají ve filmu menší prostor, jejich „příběhy“ jsou líčeny spíše v útržcích, z nichž je patrný i dozvuk rwandské genocidy z roku 1994. – Snímek vznikl s podporou workshopu dok.incubator a jako součást workshopu Ex Oriente Film 2015. V předpremiéře byl promítnut na 53. MFF v Karlových Varech 2018 v sekci Zvláštní uvedení. – Připomínáme, že o vzniku a první sezoně východoevropského centra nezávislého „nového divadla“ vznikl televizní film Jatka 78 (TV–2017; r. Adéla Sirotková). -dh-

Obsah

Režisér Rosťa Novák zkouší s dvojicí herců. Zlobí se na jiné členy souboru, že je ruší. – Šéf divadla prochází zákulisím a foyerem multifunkční scény Jatka 78 (kterou vybudoval v letech 2014–2015). – Novák řeší s kolegy ubytování rwandských akrobatů. Je překvapen, že mají bydlet přímo na Jatkách. – Dvojice nesmělých Afričanů se v metru anglicky vyptává na cestu do Holešovic. Večer jako diváci zhlédnou představení Cirku La Putyka. Principál pak hosty Eliseého a jeho kolegu přivítá a ukáže jim prostory divadla, včetně technického zázemí a zkušebny. V zákulisní místnosti je ubytuje. Ti se další den účastní tréninku na velké trampolíně, s níž však nemají mnoho zkušeností. – Eliseé s kolegou navštíví kostel sv. Mikuláše na Malé Straně. Baví se o zlatých předmětech, jejichž zpeněžením by šel pokrýt dlouhý život. – Hosté předvádí Novákovu ansámblu své dovednosti, tanec, akrobacii, žonglování a skákání přes švihadlo na jednokolce. Novák zjišťuje, co akrobaté potřebují ke svým číslům, která provádějí jen tak na zemi. Hovoří o plánované cestě do Rwandy, kde chce vybrat ke spolupráci nejlepší akrobaty. Má z ní obavy, ale Afričané ho ujistí, že očkování ho ochrání před možnou nákazou hmyzem. – Rosťa s českými kolegy přiletí do Rwandy. Je vybaven antibiotiky a inhalátorem na astma, léky hned použije. – Ve studiu místního Radia Rubavu vypráví Čech o plánované spolupráci se zdejšími cirkusovými umělci, na které ho upozornil švédský kolega, který zde byl před třemi lety. – Nováka při obhlídce města zaujme černošská liliputka. V obchodě shání trampolínu, ale mají jen dětské. Pak sleduje akrobatické kousky místních dětí, které se naboso odrážejí od pneumatiky a skáčou do výšky. Všimne si, že mají jiné tvary pat. Zaskočí ho, že gumy jsou drahé, neboť se z nich vyrábí sandály. Rosťa Eliseému, toužícímu děckám pořídit další pneumatiky, poradí, aby vybral peníze od přihlížejících. – Novákovu partu překvapuje místní kolorit. Na trhu seženou reprobednu pro Eliseého. – Eliseé vysvětluje svým lidem, že musejí předvést hostům z Cirku La Putyka co nejlepší vystoupení. Zdůrazňuje respekt k Bohu, který jim zajistí šťastný život na Zemi. – Češi se zúčastní mše v místním kostele. Nováka emotivní zpěvy a fanatické kázání kněze iritují a nudí se. Je překvapen rozšířením křesťanské víry, která nahradila původní náboženství a rituály. Vadí mu i další západní vlivy. – Novák s místními sleduje venkovní prezentaci Eliseého akrobatů: skoky, přemety i menší lidskou pyramidu. Vystoupení přeruší déšť. – Na večeři v „zápaďáckém“ baru si Rosťa připadá jako v podniku holešovické tržnice, na výběr jsou tu asijská jídla. Eliseé vypráví, že hledá přítelkyni pro případný sňatek. Jeho matka zemřela během genocidy i s malým miminkem. – Čechy uchvátí výběr látek na trhu. Ve studiu pak zkouší s jedním zpěvákem spojení afrického rapu a české lidové písně. O přestávce probírají se zdejšími muzikanty hudební vkus. Jeden z nich ukazuje Novákovi svůj malovaný deník. Žije na ulici. Ztratil mnoho příbuzných, kteří byli zabiti. Smutný příběh jdou „rozezpívat“ do studia. – Rwandští akrobaté s dětmi malují na bílé plátno různé výjevy ze svých životů. Čechům se něco z toho líbí, s akrobatem Justinem hovoří o možné práci v Čechách, aby si mohl vydělat a postarat se o sourozence. – Novák navštíví Justina. Mladík disponuje hypermobilními klouby. Vypráví, že stále myslí na matku Yvette, která před pěti měsíci zčistajasna zmizela. Rosťa je z tamních poměrů smutný. Všichni sledují v televizi reportáž o cirkusové společnosti Future Vision, nabízející příležitost každému, kdo se chce naučit řemeslu. – Novák zkouší čísla s místními a s česko-rwandským pěveckým doprovodem. – Po návratu v talkshow Jana Krause popisuje Rosťa dojmy z cesty do chudé Rwandy. Od příjezdu domů si více váží toho, jak může jeho soubor fungovat. – Skupinka Rwanďanů, včetně školáků, přiletí do Prahy. Novák je vezme na venkov, na plovárnu, k jezu a zahrát si šipky. Pozve je domů na večeři, kterou připravila manželka Kristina. Dospívajícího syna Matyáše nejdřív návštěva moc nezajímá a Rosťovi to vadí. Společnost hoduje u stolu a dobře se baví. Rosťa by se chtěl do Rwandy vrátit a ukázat ji rodině. Hosté si všimnou, že je v Čechách delší den; doma chodí spát se setměním. Mají odlišný životní styl. Tady však skoro nespí. Eliseé prozradí, že Justin po nocích chatuje se svou holkou. Na závěr se spojí do kruhu k modlitbě. Matyáš vyrušuje výbuchy smíchu. – Novák a Eliseé prezentují společný projekt na tiskové konferenci k 14. ročníku přehlídky nového cirkusu Letní Letná. Poskytují rozhovory. Umělci jsou tlačeni časem, show ještě stále vzniká a může působit i trochu improvizovaně. Eliseé děkuje Bohu za spolupráci s Čechy, z níž je jeho soubor nadšen. – Na Jatkách probíhají další zkoušky. Novák přizná, že ještě neví, jak bude představení končit. Vysvětluje účinkujícím, že scéna bude rozdělena napůl, což bude symbolizovat střet dvou kultur nebo dvou těl. Nemá ve všem jasno a pozoruje soustředěně své kolegy při tréninku, hledá inspiraci. Prohlíží si pomalované plátno z Rwandy. – Novák se při zkouškách občas rozčílí. Rwanďané se domlouvají: na jevišti je důležitá dochvilnost. Mohli by přijít o práci. Uvědomují si, že ani v Čechách se nežije úplně snadno. Bez jisté práce by tu nezůstali. Odstrašující byl pro ně výbuch emocí, kdy Novák mrštil drahým mobilem o stěnu. – Rosťa Eliseému cestou na Jatka shrne situaci; někdo má nápady (Chuty, Justin) a jiný jen čeká na pokyn, co dělat (Abuba). Domnívá se, že Afričané ještě nepředvedli vše, co v nich je. Nastává těžká chvíle, kdy bude muset rozhodnout o sestavách. – Rwanďané dorazí k šapitó na Letné. Novák je rozčarován, že jsou v civilu, bez převlečení na zkoušku. Přesto ve stanu intenzivně zkouší. Afričané jsou nepozorní, Novákovi tečou nervy. – V rozhlasovém studiu mluví Eliseé s kolegou Anacletem o cirkusu, kterému propadli. Mezinárodního projektu si váží a chválí Nováka. Nepociťují nervozitu, mají radost a chtějí se o ni podělit s diváky. – Novák si dva dny před premiérou v rozhovoru s redaktorkou Janou Podskalskou stěžuje na nedisciplinovanost Afričanů. Postrádá jejich původní spontánnost a energii. Je ze spolupráce rozpačitý. – Africké děti se kolem šapitó prohánějí se samopaly-hračkami. Zkoušku provází nervozita. Eliseé domlouvá svým lidem. Musejí se soustředit, aby dělali vše ve správný čas. Nabádá je ke vzájemné pomoci. Novák opět vybuchuje kvůli dalším chybám. Hudebník Abuba nastupuje pozdě a nesleduje scénu. Šéf opakovaně představení přerušuje, je na něm vidět rozčilení a únava. – Rosťa s rodinou a Rwanďany vyrazí do lesa na houby. – Afričané si prohlížejí v mobilu fotky, jež Novák pořídil při vystoupeních ve Rwandě, poznávají své známé a příbuzné. Rosťu zaujme jedna písnička s rytmickým doprovodem a nechá si ji naživo zazpívat a zatančit. Požádá kluky, aby spontánní číslo předvedli toho dne při vystoupení. – Před šapitó stojí dlouhá fronta. Novák nervózně pochází venku a kouří. Afričané se soukají do přiléhavých barevných overalů. – Představení začíná číslem hypermobilního Justina, pojednávajícím o ztrátě matky. Principál střídavě odchází ze šapitó a vrací se. V další části jsou „konfrontováni“ čeští a rwandští umělci na scéně rozdělené napůl plexisklem. Běžná salta českého artisty Afričané shledají jako nudná, a umělec tedy předvede ve vzduchu vtipné figury s černošským hudebním doprovodem. Afričané se v druhém zatravněném prostoru odrážejí z pneumatiky, proskakují pyramidu z těl. Poté předvedou na poslední chvíli zařazené spontánní taneční číslo. – Představení má úspěch. Šťastní Rwanďané nosí Rosťu na rukou. – Novák se na letišti loučí se souborem z Afriky. Je dojatý. – Rok po premiéře česko-rwandského představení Hit: Tell the Difference se úspěšná show vrátila na turné po České republice. Spolupráce Cirku La Putyka a rwandských akrobatů dále pokračuje. -dh-

Poznámka

Použité ukázky: Rwanda Acrobats Fly Through the Air (r. Ramón Sanchez Orense), Show Jana Krause z 3. května 2017 (TV–2017).

Účinkují

Eliseé Niyonsenga

Andrej Rády

Justin Ntwali

Zbyněk Šporc

Abubakar Niyobuhungiro

Antonín Šilar

Emmanuel Niyobuhungiro

Naim Ashhab

Patient Bahati

Jan Křížek

Emmanuel Gisubizo

Kristina Záveská Nováková

Emmanuel Nshuti

Emile Pineualt

Abubakal Hakizimana

Adam Novotný

Theogene Nsengiyumva

Michal Sikora

Valentin Verdure

Vít Novák

Viktoriya Nováková

Matyáš Novák

Šimon Novák

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Michal Varga

Scénář

Michal Varga (neuvedeno)

Dramaturgie

Jan Gogola ml., Marek Šulík, Ivana Pauerová Milošević (ČT), Ondrej Starinský (šéfdramaturg RTVS)

Asistent kamery

Matěj Kovárník, Jiří Švorc, Patrik Rams

Střih

Alexandra Jonášová, Marek Kráľovský (spolupráce)

Zvuk

Luka Šuto, Tomáš Oramus (druhý zvukař), Lukáš Kosek (druhý zvukař), Jiří Čupr (druhý zvukař), Dominik Dolejší (druhý zvukař), Andrej Sinkevič (druhý zvukař)

Postprodukce

Mayo Hurajt (supervize), Home Media Production (obraz), BEEP (zvuk), Lukáš Moudrý (producent Beep)

Návrhy titulků

Rastislav Brezovský (závěrečné titulky)

Výkonná produkce

Jiří Vlach (výkonný producent ČT)

Producent

Marek Novák (Xova Film)

Koproducent

Jakub Viktorín (nutprodukcia), Alena Müllerová (kreativní producentka ČT), Tibor Búza (RTVS)

Produkce

Monika Lošťáková (projektová manažerka nutprodukcia), Soňa Komová (manažerka výroby RTVS)

Vedoucí produkce

Michal Sikora, Zdeněk Hala (ČT), Tatiana Javorková (vedoucí výrobního štábu RTVS)

Zástupce vedoucího produkce

Magda Gärtnerová (ČT)

Asistent vedoucího produkce

Mai Lan Nguyen, Jakub Rálek, Gabriela Košťál Duchoňová, Kateřina Traburová (Xova Film)

Spolupráce

Marlène Hessová (překlad), Patrick Bajeneza (překlad), Zuzana Turková (překlad)

Hudba

Použitá hudba

Räfven (Brevorm), Klaus Badelt (Piráti z Karibiku /Heʹs a Pirate/ – hudba z filmu), Hans Zimmer (Piráti z Karibiku /Heʹs a Pirate/ – hudba z filmu), Geoff Zanelli (Piráti z Karibiku /Heʹs a Pirate/ – hudba z filmu), Abayumbe (Njye Nzabayo), Jan Křížek (Hit: Tell the Diference – hudba z divadelního představení), Andrej Rády (Hit: Tell the Diference – hudba z divadelního představení), Adam Novotný (Hit: Tell the Diference – hudba z divadelního představení)

Písně

Swalla, Urakwiriye Gushimwa, Brave, Hledám galánečku, Od Tábora až k nám, Love Yourself, Ninde Undirije Unwana, Intsinzi

Hudba k písni

Jason Derulo (Swalla), Aime Uwimana (Urakwiriye Gushimwa), Israel Carter (Brave), lidová (Hledám galánečku), lidová (Od Tábora až k nám), Justin Bieber (Love Yourself), Orchestre Impala de Kigali (Ninde Undirije Unwana), Mariya Yohana Mukankuranga (Intsinzi)

Text písně

Jason Derulo (Swalla)

Zpívá

Jason Derulo (Swalla), Nicki Minaj (Swalla), Ty Dolla $ign (Swalla), Zbyněk Šporc (Hledám galánečku), Zbyněk Šporc (Od Tábora až k nám)

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Holešovice (Praha), Jateční ulice (Holešovice), Jatka 78 (Jateční ulice), Malá Strana (Praha), Malostranská náměstí (Malá Strana), kostel sv. Mikuláše (Malostranská náměstí), Letná (Praha), Ruzyně (Praha), Letiště Václava Havla (Ruzyně), Dvůr Králové nad Labem (Česká republika), Rwandská republika, Gisenyi (Rwandská republika), Kigali (Rwandská republika)

Produkční údaje

Původní název

Cirkus Rwanda

Anglický název

Circus Rwanda

Copyright

2018

Rok výroby

2015, 2016, 2017, 2018

Premiéra

22.11.2018

Přístupnost

nevhodné pro děti do 12 let

Výrobce

Xova Film, nutprodukcia (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce)

Nositelé copyrightu

Xova Film s.r.o., nutprodukcia s.r.o., Česká televize, Rozhlas a televízia Slovenska

Distribuce

BONTONFILM a.s.

Technické údaje

Verze

česká