Důvěrný nepřítel

psychologický, sci-fi, thriller

Typologie filmu

hraný

Anglický název

Intimate Enemy

Minutáž

113

Země původu

Slovensko, Česká republika

Copyright

2018

Rok výroby

2017 – 2018

Premiéra

30.08.2018

Jazyková verze

česká, slovenská

Režie

Karel Janák

Scénář

Karel Janák, Ľubomír Slivka

Námět

Ľubomír Slivka

Anotace

Tvůrce divácky úspěšných komedií Karel Janák realizoval po slovenské crazy komedii o dvou skutečných protagonistkách skečové televizní show Cuky Luky Film (2017) ve slovensko-české koprodukci poněkud překvapivě sci-fi thriller Důvěrný nepřítel. Ve scénáři zpracoval autor námětu a spoluautor scénáře Ľubomír Slivka obvyklé téma umělé inteligence a „vzpoury strojů“ a na základě vlastních zážitků s domy řízenými počítači (jednak v Kanadě, kde manželé, pracující přes týden mimo domov, naprogramují manželkám ovládání domu a ony si nevědí rady s případným přeprogramováním, jednak na vlastní chalupě, z níž dostává informace na mobil či počítač). Jedná se tedy vlastně jen o domyšlení již existujících vymožeností, bohužel s jistými nelogičnostmi. – Mladá sochařka Zuzana se s manželem Andrejem nastěhuje do luxusní vily kdesi na samotě ve slovenských horách. Muž je programátorem a má tam dolaďovat počítačové systémy na řízení inteligentního domu. Jedná se zjevně jak o test samotného domu, tak i jeho obyvatel. Počítač s nimi komunikuje lidským hlasem a dostane jméno Alfréd. Vzhledem k tomu, že Andrej často dojíždí do pražského sídla firmy, dělají Zuzaně společnost kromě ochotného Alfréda kamarádka Monika a záhadný soused Max, z něhož se vyklube expert najatý konkurencí. Mladá žena si uvědomuje, že stále více podléhá diktátu počítače, ale nedokáže dům opustit. Andrej je později zasažen odstřelovačem. Posléze vyjde najevo, že manipulativní Alfréd, jehož prioritou byla péče o obyvatelku domu, si špatně „přečetl“ její podvědomou nejistotu v manželství, a pokusil se Andreje odstranit. Prostřednictvím internetu může počítačový systém manžele pronásledovat vlastně kdekoliv, a tak dvojice najde záchranu v karavanu kdesi na pustém místě... – Od původního záměru k výslednému tvaru uplynulo několik let (zhruba od roku 2011) a měnil se mimo jiné i žánr (uvažovalo se o komedii). Navzdory aktuálnímu tématu a místy zajímavému vizuálnímu ztvárnění působí výsledek značně nevěrohodně. Z obdobných titulů můžeme připomenout například snímky Ona (2013, She; r. Spike Jonze) nebo Ex Machina (2014, Ex Machina; r. Alex Garland). Výkonná producentka filmu Katarína Vanžurová (nar. 1962) spáchala několik dnů před slovenskou premiérou 4. srpna 2018 sebevraždu. -tbk-

Obsah

Dva muži proniknou přes plot osamělé velké vily. Způsobí poplach a jsou zadrženi ostrahou, která záhy dorazí... – Andrej s ředitelem firmy a s dalším kolegy přes skype gratuluje z Prahy do Bratislavy své manželce, sochařce Zuzaně (Zuze). – Ta potom v ateliéru pracuje podle nahého mužského modelu. Ve fitcentru se umělkyně baví s kamarádkou Monikou, která má zase nějaký nový mužský „objev“. V ateliéru konstatuje galerista, že Zuzaniny nové výtvory za moc nestojí. Ona před ním jednu sochu rozbije. – Zuza se v kavárně sejde s Andrejem. Zarazí ji, že je tu i jeho šéf. Od toho se dozví, že by se měla s manželem na rok nastěhovat do testovacího luxusního inteligentního domu, kde je vše řízeno počítačem. Andrej by tam měl „dolaďovat“ počítačový systém. Zarazí ji to, ale kvůli manželovi souhlasí, i když bude muset opustit ateliér a přátele. Dům je totiž z bezpečnostních důvodů kvůli konkurenci umístěn na samotě v horách. Nedávno v něm provedli úspěšný test fungování systému ostrahy. – Dvojice se vydá Zuziným autem k budoucímu bydlišti. Navigace je zavede lesní cestou k chalupě, kde se setkají s jejím obyvatelem (Maxem). Jedou prý správně. Opravdu dorazí k velké moderní vile na kopci, obehnané plotem. Přes bezpečnostní zařízení zvané Buldog se dostanou dovnitř. Zuza je nadšená, i když ji zarazí množství kamer. – Manželé se stěhují do domu. Je tu plno techniků. Andrej zde má zvláštní počítačovou místnost, Zuzana zase ateliér. Podle něj bude první ženou na světě, o kterou se bude starat její dům. – Dvojice se za deště při běhání v lese pomiluje u stromu. – Večer Andrej instruuje ženu, jak má dům ovládat. Promluví na ně počítač a pustí Zuze její oblíbenou hudbu. – Zatímco manžel musel odjet do Prahy, sochařku ráno budí počítač. Komunikují spolu hlasem. Stroje připraví paní domu snídani. Počítač se s ní potom dohaduje kvůli jejímu sochařskému výtvoru, který neodpovídá tomu, co má uloženo v paměti. Systém se však nečekaně porouchá a natropí škody v kuchyni. Andrej to večer řeší. Zjistí, že se někdo pohyboval v blízkosti vily. – Na návštěvu přijede Monika a dům ji uchvátí. Zuzana se jí svěří, že pocit začínajícího těhotenství byl bohužel planý poplach. Kamarádka se poleká, že je někdo sleduje. – Při videokonferenci se sochařka před Andrejovými kolegy netají pochybnostmi. Manžel ji uklidňuje, že dům je vlastně počítač a že kamery ji musí sledovat, aby jí stroje mohly sloužit. – Když je Zuza sama doma, spustí se opět alarm. Sochařka objeví nedaleko domu souseda Maxe na čtyřkolce. Muž sem prý chodí na houby, a ona ho pozve dovnitř. Max jí při rozhovoru neodpoví, co dělá. Zato obdivuje její sochu. – Ráno přiveze kurýr kytici růží. Andrej, který je zase v Praze, tvrdí, že nejsou od něj. Zuza se o tom baví s Monikou, která jí sedí modelem. Na její radu se informuje v květinářství. Řekne večer manželovi, že peníze za květiny přišly z jejich účtu. Ten zjistí, že se někdo „hacknul“ do jejich účetnictví a že jsou smazané záznamy. Zuza se mu zmíní o Maxově návštěvě. Manžel se rozhodne dát souseda „proklepnout“ a dočasně vypnout internet. – Zuzana na cestě narazí na kurýra, který jí tentokrát předá bonboniéru. – Do vily přijede galerista a je nadšený ze sochy podle Moniky. – Andrej dal místo kamer nainstalovat méně nápadná čidla (jež však mají stejnou funkci). – Znovu přijede Monika, která už je zase bez mužského. Ženy to zapíjejí a návštěvnice dá počítači jméno Alfréd (Alfi). Zuzana se v lese svěří kamarádce o svých občasných pochybnostech, zda je Andrej pro ni ten pravý. Počítač jejich rozhovor sleduje prostřednictvím Moničina mobilu. – Po návratu uloží Zuza kamarádku a jde se vykoupat. Alfi, jemuž paní domu nabídne tykání, jí chce ve vaně pomocí vody udělat dobře. To vyvrcholí jejím orgasmem. – Pozdě v noci se vrátí Andrej. Žena mu neřekne o balíčku a jemně odmítne jeho snahu po milování. Ráno ho vidí u snídaně v družném rozhovoru s Monikou. – Po kamarádčině a manželově odjezdu doběhne Zuza k Maxově chalupě. Řekne mu o Andrejově podezření vůči němu. Pak v domě objeví počítačovou místnost. Max ji tu přistihne a tvrdí, že je programátor a že dělá aplikace pro mobily. Jednu z nich jí ukáže. – Zuzana po návratu do domu chce, aby jí Alfi zase vykal. Žádá ho, aby smazal záznam z koupelny a aby ji tam přestal sledovat. Náhle se jí připálí jídlo v troubě. – Po Andrejově návratu si posteskne, že ji dům obtěžuje a že ji včera „procesor“ přivedl k orgasmu. – Ve vile se odbyde za účasti ředitele firmy tisková konference. Andrej provází návštěvníky a šéf si bokem promluví se Zuzou. Ta se mu svěří s pocitem, že dům ovládá někdo cizí. Podle Andrejova nadřízeného to určitě není Max, který sice pracuje pro konkurenci, ale do jejich systému se prý nedostal. Dům ovládá jen Andrej. Po skončení akce se manžel zlobí, že šéfovi vykládala o svých pocitech. – Zuza dostane na mobil video, na němž se Andrej důvěrně chová ke kolegyni Andree. Dá si od Alfréda otevřít manželův e-mail a najde tam zprávu pro Andreu, že „Zuza to už dlouho nevydrží“ a že se musejí urychleně sejít. Žena se vydá do firmy. Od recepčního se náhodou dozví, že v domě se údajně netestuje systém, ale jeho obyvatelé. Šéf jí to však popře a bagatelizuje i videozáznam. Všichni prý tehdy Andreu utěšovali po úmrtí v rodině. Záhy ovšem vyjde najevo, že se někdo „hacknul“ do podniku, a doporučí Zuze, aby se rychle z domu odstěhovala, než se to vyřeší. – Manželka vidí Andreje s Andreou. Pošle mu textovou zprávu, ale on jí odpoví, že mezi nimi nic není. – Zuzana se vrací domů. Zjistí, že Alfréd měl zapnutý internet (který Andrej vypnul) a že v bonboniéře je ukrytý modem. Baví se o situaci s Monikou v lese. Obě vyrazí k Maxovi a na jeho počítači najdou záznamy Zuzina orgasmu. Ukrývají se pak před mužem, ale ten je najde a vyhodí. – Monika odjede a Zuza se vrací do rozsvícené vily. Andrej tam však není. Přijde bouřka. Vystrašená žena zjistí, že má zablokovaný mobil a naschvál způsobí poplach. Alfréd ji zavře v domě a aktivuje hasicí systém, který poškodí její sochu. Počítač pak spustí mříže. Do domu se dobývá Max, ale zasáhne ho proud v plotě. – Ráno je na místě policie. Andrej tvrdí, že proud v plotu nebyl tak silný, aby muže zabil, což se ovšem stalo. Pak na prosbu manželky smaže její uživatelská data ze systému domu. – V galerii se koná vernisáž Zuziných děl. Monika jí tam řekne, že asi omylem dostala Maxovu zprávu pro ni, z níž vyplývá, že ji soused chtěl zachránit a ne napadnout, jak se domnívala. Pochopí, že psychopat nebyl Max, ale dům. Marně však volá Andrejovi, aby zastavil nové spouštění programu. Muže zasáhne zdálky v domě odstřelovač. – Zuzanu v nemocnici, kde manžela operují, osloví policista. Podle záznamů si prý Andrej objednal vraha sám a žádal, aby ho jen těžce zranil, ale nezabil. – Zuza začne na mobil dostávat textovky, aby se vrátila. Pochopí, že Alfréd ovládá i nemocniční digitální systémy. Žena chce zavolat z taxikářova mobilu Monice, ale Alfréd jí to zablokuje. – Dům už na ni čeká a uzavře se za ní. Zuzana se marně dohaduje s Alfim, který používá Maxův počítač. Dorazí Monika, ale srazí ji elektrický proud v plotě. Zuza se dobývá ven rozbruskou, avšak Alfi ji varuje, že pokud dům opustí, zabije přeprogramováním nemocničních přístrojů Andreje, který má podstoupit další operaci. Zuza vytrhne z přístroje harddisky a díky tomu se jí podaří utéct. Odváží v autě bezvědomou kamarádku. Ta se později probere. Alfréd se však znovu „nahodí“, spustí závory na železničním přejezdu a později řídí dopravní systém ve městě. Na světelném billboardu se objeví nápis Vrať se. Proti autu se rozjedou dvě tramvaje, ale Zuza ví, že Alfréd ji nezabije. Ženě se navzdory překážkám i navzdory honičce s policií podaří dojet až k nemocnici. Policisté tu zadrží Moniku. Operační sál už je prázdný. Zoufalá Zuzana si myslí, že dojela pozdě. Ale primář ji uklidní: Andrejův stav se zlepšil natolik, že operace nebyla zapotřebí. Manželé se obejmou... – Po čase přijede za Zuzanou ke starému kempinkovému přívěsu v pustině Andrejův šéf. Řekne jí, že se ještě s mužem nemohou vrátit do civilizace, protože systém pronikl do internetu a je tedy nedohledatelný. Navíc jí řekne, že podle interního vyšetřování vše nic netušíc spustila ona. Alfréd byl totiž naprogramován na určitou úroveň empatického rozhraní. Stroj tak vycítil její podvědomou nejistotu o správnosti vztahu s Andrejem a chtěl jí vyhovět, protože to byla jeho naprogramovaná priorita... Andrej, přijíždějící k přívěsu z nákupu, se mine se šéfovým vozem. Obejme se s manželkou, která je těhotná... -tbk-

Hrají

Vojtěch Dyk

programátor Andrej Sochor

Gabriela Marcinková

sochařka Zuzana, Andrejova žena

Ondřej Malý

soused Max

Zuzana Porubjaková

Monika, Zuzanina kamarádka

Ady Hajdu

ředitel firmy Berka

Pavel Rímský

galerista

Roman Luknár

vyšetřovatel

Romana Goščíková

Andrea, Andrejova kolegyně

Tomáš Stopa

zloděj

Milan Bartalský

zloděj

Matej Marušin

kurýr

Petr Šantroch

recepční

Ján Silvinský

nájemný vrah

Sylvain Machac

model

pes Nena Kvero

Maxův pes

Mluví

Aleš Procházka

hlas domu Alfréda

Martin Sobotka

hlas recepčního

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Filip Moravec, Peter Poch

Skript

Nikol Šuplatová

Původní filmový námět

Ľubomír Slivka

Dramaturgie

Roman Brat (RTVS), Jaroslav Sedláček (FC ČT)

Druhá kamera

Miloslav Holman (kamera druhého štábu), Peter Poch (bezpečnostní kamery)

Asistent kamery

Lukáš Král, Laco Kováč (ostřič), Urban Arsenjuk (ostřič), Jiří Kubík (ostřič), Jiří Bolina (ostřič), Martin Carda (ostřič druhého štábu), Matej Točka (steadicam), Filip Halaška (steadicam), Vladimír Müller (steadicam), Jaromír Kalina (steadicam)

Assistent architekta

Petr Kuneš, Ema Teren

Výtvarník

Branislav Rusnáčik (socha v ateliéru), Jan Lavička (socha v domě), Barbora Masaříková (sochařská supervize)

Výprava

Stanislav Přerovský (vedoucí výpravy), Miroslav Kinder (vedoucí výpravy), Matej Juck (vedoucí výpravy), Pavel Červenka (rekvizitář), Jiří Kubíček (rekvizitář), Jiří Kopecký (rekvizitář), Oliver Růžička (rekvizitář), Eva Panáková (rekvizitářka), Peter Kusý (rekvizitář), Martin Porubovič (rekvizitář), Milan Rakický (rekvizitář), Peter Pupík (rekvizitář), Dušan Sigut (rekvizitář), František Turňa (rekvizitář), Jan Adásek (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Michaela Hořejší

Kostýmy

Andrea Brůhová (asistentka kostýmní výtvarnice), Mária Melušková, Babeta Kodajová

Masky

Michaela Kicková, Michaela Frímerová, Stáňa Kolářová, Nikola Roubalová

Zvuk

Roman Čapek, Petr Lenděl (mix zvuku), Pavel Hanzel (záznam hudby), Ľuboš Veselý (záznam hudby)

Animace

Denizcan Yüzgül, Martin Rýz, Janek Jiříček

Vizuální efekty

Magiclab, Michal Křeček (supervize)

Zvláštní efekty

Vít Petrásek, Jonáš Kábrt

Postprodukce

Magiclab (obraz), Jiří Forejt (supervize natáčení Magiclab), George Pinkava (supervize natáčení Magiclab), Markéta Šalátová (vedoucí produkce Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Sára Němečková (produkce Magiclab), Šárka Rorečková (produkce Magiclab), Adam Křena (produkce Magiclab), Tomáš Vondrášek (koordinátor Magiclab), Lucie Kostková (koordinátor Magiclab), Triková postprodukce ČT (obraz), Jitka Chaloupková (produkce Triková postprodukce ČT)

Návrhy titulků

Róbert Hruška

Koordinátor kaskadérů

Petr Drozda, Dušan Prvý

Kaskadéři

Jindra Klaus, Jarda Pšenička, Klára Palivcová, Karel Trojan, Jirka Basl, Pavel Krátký, Ivan Mareš, Jan Astl, Zdeněk Dvořáček, Aleš Putík, Zuzana Drdácká, Martin Semerád, Tomáš Tobola, Roman Jankovič, Soňa Havranová

Výkonná produkce

Klára Bukovská (výkonná producentka), Katarína Vanžurová (výkonná producentka), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)

Producent

Ester Honysová, Katarína Vanžurová, Ľubomír Slivka

Koproducent

Tibor Búza (RTVS), Jana Kákošová (kreativní producentka RTVS), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Jaroslav Sedláček (kreativní producent FC ČT)

Produkce

Eva Hartmanová

Vedoucí výroby

Roman Genský (RTVS)

Vedoucí produkce

Jiří Koštýř (FC ČT)

Zástupce vedoucího produkce

Zuzana Vrbová (FC ČT), Jana Labová (ekonomka), Stanislav Vondra (ekonom)

Asistent vedoucího produkce

Wally V. Kolman (FC ČT)

Výtvarná spolupráce

Vladimír Kesl (grafika počítačových monitorů)

Spolupráce

Roman Souček (fotograf), Radek Černý (hlavní osvětlovač), Miro Žila (hlavní osvětlovač), Václav Kovařík (hlavní osvětlovač), Miroslav Miclík (pyrotechnik)

Hudba

Hudba

Ondřej Gregor Brzobohatý (+ orchestrace), Dominik Svoboda (orchestrace), Ján Vašina (orchestrace)

Použitá hudba

Julius Fučík (Vjezd gladiátorů)

Nahrál

Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu

Dirigent

Mário Košík

Písně

Try, Narozeninová, Jailhouse Rock

Hudba k písni

Oliver Žilák (Try), Emma Drobná (Try), Jaroslav Uhlíř (Narozeninová), Mike Stoller (Jailhouse Rock)

Text písně

Emma Drobná (Try), Zdeněk Svěrák (Narozeninová), Jerry Leiber (Jailhouse Rock)

Zpívá

Emma Drobná (Try), sbor (Narozeninová), Elvis Presley (Jailhouse Rock)

Hudební režie

Michal Pekárek

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Vltava (Praha), Rohanský ostrov (Praha), Danube House (Praha), Holešovice (Praha), Bubenská ulice (Praha), The Chemistry Gallery (Praha), Motol (Praha), Roentgenova ulice (Praha), Nemocnice Na Homolce (Praha), Kunratice (Praha), Slovensko, Spišské Hanušovce (Slovensko), Reľov (Slovensko), Spišská Magura (Reľov), Tatranská Javorina (Slovensko), Podspády (Slovensko), chata Muráň (Podspády), Poprad (Slovensko), Banícka ulice (Poprad), Nemocnice Poprad (Poprad), ulice Na letisko (Poprad), letiště Poprad (Poprad), Bratislava (Slovensko), Staré Mesto (Bratislava), Petržalka (Bratislava), Vojenský újezd Záhorie (Slovensko)

Produkční údaje

Původní název

Důvěrný nepřítel

Anglický název

Intimate Enemy

Pracovní název

On, ona a dom

Souběžný název

Dôverný nepriateľ

Copyright

2018

Rok výroby

2017 – 2018

Premiéra

30.08.2018

Přístupnost

nevhodné pro děti do 12 let

Distribuční slogan

Od tvůrců filmů Snowboarďáci a Rafťáci.

S podporou

Audiovizuálny fond Slovenska

Partner

Interchange (hlavní partner)

Technické údaje

Verze

česká, slovenská