Na střeše

komedie, psychologický, hořká komedie

Typologie filmu

hraný

Délka

dlouhometrážní

Anglický název

On the Roof

Minutáž

101 min

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2019

Rok výroby

2018

Premiéra

07.02.2019

Jazyková verze

česká

Režie

Jiří Mádl

Anotace

Po úspěšné rodinné komedii Pojedeme k moři (2014) natočil herec, režisér a scenárista Jiří Mádl hořkou autorskou komedii Na střeše. V komorním snímku o potřebě sounáležitosti se zaměřil na příběh dvou zcela odlišných lidí, téměř osmdesátiletého zatrpklého bývalého středoškolského profesora Antonína Rypara a dvacetiletého Vietnamce Songa, který při zátahu uteče z otrocké práce v ilegální pěstírně marihuany. Bývalý komunista, žijící zcela osaměle, se netají despektem k současným poměrům a chová se značně popudlivě. Ale když na střeše činžáku náhodou natrefí na Vietnamce, chystajícího se skočit dolů, překvapivě mladíkovi navrhne, že tedy skočí společně. Cizinec si to rozmyslí a starý muž ho vezme k sobě. Postupně se sbližují, ale občas dojde k tenzi. Bývalý pedagog se rozhodne, že „podnájemníka“, kterého učí česky, ožení s novou sousedkou Aničkou. Vietnamec by tak sňatkem legalizoval svůj pobyt. Rypar začne kout důvtipné pikle, při nichž se nečekaně projeví i jako člověk se smyslem pro humor. Song naučí Pána (jak majitele bytu důsledně oslovuje) pracovat s počítačem. Rypar tak náhodou pochopí, že se jeho host zapletl do případu s pěstírnou, kdy byl při akci jeden policista zraněn. Zavolá policii, ale Song ho přesvědčí, že v pěstírně pracoval z donucení, a bývalý učitel se policistů duchapřítomně zbaví. Dohazování starého pána skončí fiaskem, protože k Aničce se dočasně vrátí její samolibý milenec Marek a ona je navíc Ruska, takže nemá „evropské“ občanství. Vše se elegantně vyřeší tak, že nerovná dvojice předstírá homosexuální pár a uzavře sňatek. Song se pak postará o setkání Rypara se synem, který od otce odešel s matkou už před třiceti lety. Ale ani to nedopadne nejlépe. Oba muži jsou však spolu v domácnosti spokojení... – Zručně natočený snímek se opírá zejména o dialogy, o vypointovanou situační komiku a o civilní projev dvojice protagonistů, jimž další postavy pouze „přihrávají“. Jiří Mádl začal psát scénář při svém studijním pobytu ve Spojených státech a původně v něm vycházel z osudu svého spolubydlícího, jenž byl v USA nelegálně. Během doby se těžiště vyprávění přeneslo na postavu starého učitele, jehož měl původně hrát Jan Tříska. Po jeho tragické smrti se role ujal Alois Švehlík, který tu má nepochybně životní sólo. Jeho syn David si zahrál epizodní postavu Ryparova syna. Scénář se až příliš soustřeďuje na vztah dvojice a ponechává stranou určité konsekvence (Ryparova komunistická minulost, problém Songova provinění při útěku apod.). – Film byl vytvořen v rámci programu Midpoint Intensive Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. -tbk-

Obsah

Praha. Správce Kokeš přinese panu Ryparovi k podpisu dokumenty kvůli opravě domu. Nevrlý starý pán, který má potíže s prostatou, ho mezi dveřmi odbyde s tím, že má brýle v opravě a že papíry podepíše, až si je vyzvedne. Vynadá mu také, že mu přinesl poštu. Doma si pak s brýlemi přečte pozvánku na oslavu výročí 80 let Gymnázia Jana Keplera. Připraví si koncept proslovu. – Ve škole ho přivítá učitel Slavíček, kterého prý rok učil literaturu. Vezme ho do tělocvičny, kde právě hraje školní rocková kapela. Rypar vidí, jak Slavíčkovi vynadá učitel Nouza, že pozval toho starého komunistu; vyhrožuje, že pokud nechá Rypara mluvit, on se svou třídou odejde. Starý muž se vytratí. – Ve vietnamské tržnici je pod střechou tajná pěstírna marihuany, kde otročí tři vietnamští ilegálové. Dohadují se, zda mají dát šéfům pasy kvůli prodloužení víz. Obávají se, že už své doklady nikdy neuvidí. – Rypar cestou domů nahlásí telefonicky nelegální výlep. – V pěstírně vypadne proud a vzápětí sem vtrhne policejní komando. Jednomu Vietnamci se podaří uprchnout oknem. – Rypar si všimne, že se na patro stěhují noví nájemníci. Vydá se zakouřit si na střechu a natrefí tam na Vietnamce, který se právě chystá skočit dolů. Cizinec ho marně posílá lámanou češtinou pryč. Ale starý pán mu tvrdí, že teď ho nemůže nechat skočit a že skočí-li, skočí on také. Postaví se na okraj střechy. Překvapený Vietnamec si to rozmyslí. Rypar ho vezme k sobě do bytu. Pochopí, že mladík Song je tu ilegálně, a nadává na poměry. Vietnamec chce z bytu utéct, ale jeho zachránce vyhrožuje, že v tom případě zavolá policii. Konstatuje, že by se měl vrátit do Vietnamu, protože Vietnamci jen falšují tenisky a neplatí daně. Když však zjistí, že má mladík horečku, dovolí mu, aby u něj přespal. – Ráno Rypar objeví složené věci a vzkaz na stole: Dekuju pane. – Song marně shání pomoc u krajanů. V dešti se večer vrátí zpátky. Rypar se o něj opět stará. – Ráno je Vietnamci už lépe. Starý pán je šachista a zjistí, že utečenec hraje lépe než on. – Song chce opět odejít, ale hostitel mu nabídne, že za úklid tu může na pár dní zůstat. Oblepí věci papírky s českými názvy a koupí pro cizince tepláky a mikinu. Když si v trafice kupuje Svět šachu, dozví se, že to je poslední tištěné číslo. Pak bude časopis jen na internetu. – U schránek osloví starého pána nový mladý nájemník Marek Molnár. Hned mu jako realitní agent nabídne, že jeho byt prodá a postará se mu o bydlení v příjemném domově seniorů za Prahou. V bytě Rypar vidí Songa plakat. Dovolí mu spát v dosud zamčeném pokoji, kde jsou na stěnách fotky fotbalistů. Vietnamec už ví, že hostitel nemá fotbal rád, a zarazí ho to. – Starý pedagog učí Songa česky. Slyší hádku u protějšího bytu a vidí, jak mladá Anička vyhodí milence Molnára i s jeho věcmi, mezi nimiž je reprodukce Warholovy grafiky s banány. Je to pro něj zadostiučinění, protože mladík se mu vůbec nezamlouvá. Dá pak na chodbu banány se vzkazem: Nech ho plavat. Je to vůl. Warhol. – U dveří opět zvoní Kokeš, ale starý mu neotevře. Kukátkem sleduje, jak se na něj správce vyptává Aničky. Ta pak před jeho dveře vrátí banány se vzkazem, že se jí to nelíbí. – Rypar se zastaví v květinářství a položí na chodbu kytici růží. Anička objeví ve výtahu vzkaz Pro tebe a vystřižené srdce a před dveřmi kytici. Rypar a Song ji pozorují kukátkem. Starý pán se rozhodl, že si Vietnamec vezme Aničku a tím si zlegalizuje pobyt. Songovi, který zachránce důsledně oslovuje Páne, se to nezamlouvá. – V noci si muži vezmou přede dveřmi „vzkaz“ od Aničky, knihu Jak sbalit ženskou. – Když starý pán odejde, najde Song v jeho ložnici rodinné fotografie, na nichž jsou žena a dítě. Podle vypadlé fotky muž zjistí, že se Vietnamec hrabal v jeho věcech. Vynadá mu a varuje ho, že to bylo naposledy. Večer při šachách ho Vietnamec šetří. – Rypar přemýšlí, jak se přiblížit k Aničce. Song navrhne facebook. A tak se starý muž vypraví do obchodu. Pobaví prodavačku, když chce jeden notebook a dva facebooky. – Teď zase Song učí Pána zacházet s počítačem. Ten dělá pokroky. Dokáže objednat jídlo a najde si na webu Svět šachu. – Kokeš opět zbytečně zvoní. – Podle Rypara si Anička musí myslet, že „Warhol“ je mladý. Upečou pro ni jídlo a dají pekáč před její dveře. – Starý pán najde na internetu reportáž o zásahu v pěstírně, podle níž byl jeden policista těžce zraněn při pádu, což mohl zavinit Vietnamec, který utekl a po kterém pátrají. Vydá se ven. Song pochopí, že se něco děje, ale je v bytě zamčený. Rypar se vrátí s nákupem a ukáže mu noviny s článkem o přepadení. Vzápětí ho zamkne a přes dveře mu nadává. Zavolá na policii s tím, že ví o uprchlém Vietnamci. Trvá ovšem na tom, že si pro něj musí přijet osobně vyšetřovatel případu. Song přes dveře žadoní. Tvrdí mu, že přijel, aby tu mohl studovat a pracovat a posílat peníze domů. Nechtěl prý policistovi ublížit, ale když se to stalo, chtěl kvůli tomu skočit ze střechy. Podstrčí pod dveřmi svůj pas. Rypar sice pochopí, že Song byl v pěstírně nedobrovolně, ale neví, zda mu může věřit. Vzápětí zazvoní vyšetřovatel se dvěma policisty. Starý pán hbitě vyjde ven a odvede trojici na místo v parku, kde prý Vietnamce viděl. Věrohodně působí jako pomatený stařík. Pak na policejní stanici radí při sestavování identikitu. – Dvojice se baví na střeše. Song se vyptává hostitele na jeho rodinu. Rypar přizná, že mu manželka i se synem utekla s jeho kolegou, z něhož se v Německu stal boháč. Od té doby je neviděl, jen ví z internetu, že syn Martin už má dítě a že on je tedy děda. – Ráno kdosi zazvoní. Rypar v kukátku nikoho nevidí a když otevře, najde přede dveřmi umytý pekáč. Anička ho pozoruje kukátkem ve svých dveřích. – Rypar nakupuje ve velkém včetně další kytky. – Song, jemuž vyprší vízum za dva měsíce, se přes Skype spojí se svými šesti sourozenci ve Vietnamu. Tvrdí, že studuje a že se má dobře. Pak si najde na internetu Ryparova syna Martina a vidí video s jeho dítětem. – Před domem se Rypara vyptává Molnár na Aničku a starý pán mu škodolibě tvrdí, že ji viděl s nějakým mladíkem. – Rypar připravuje na střeše hostinu pro Aničku. Dívá se na internetu na video syna s vnukem. Song mu řekne, že Anička přes facebook setkání potvrdila. – Molnár objeví na chodbě kytku se vzkazem o schůzce na střeše. Počká si na dívku s kytkou před domem. – Rypar pošle vyfiknutého Vietnamce na rande na střeše. Později to nevydrží a vydá se tam za ním. Na chodbě slyší, jak Anička křičí při milování. Je na Songa hrdý. Jenže ho najde osamělého na střeše a pochopí. Tvrdí mu, že viděl dívku odcházet z domu; asi měla něco neodkladného. Oba muži se nahoře opijí. Rypar se vrátí domů pro další víno, a když s ním jde po schodech, vidí ho Molnár. – Ráno mají Rypar i Song kocovinu. Zvoní Kokeš. Rypar se s ním dohaduje mezi dveřmi, když se tu objeví Molnár s Aničkou. Dívka se konečně sousedovi představí a on zjistí, že je to Ruska. – Starý pán potom řekne Songovi, že ze svatby nic nebude. Ruska je jim totiž k ničemu, protože není z Evropské unie. Bude mu muset najít Češku. Song mu to rozmlouvá. Jenomže Pán se ho zeptá, co s ním bude, až on tu nebude. – Rypar vezme Vietnamce do města. Ukazuje mu Prahu. Večer spolu sedí v parku na trávě. Song si stěžuje na svou situaci. Rypar ho utěšuje, že na rozdíl od něj má ještě celý život před sebou. Cituje Oscara Wildea, jemuž by se dnešní svět bez hodnot líbil a jemuž by vyhovovala i dnešní benevolence k teploušům. Přitom dostane nápad: ožení se naoko spolu. – Dvojice to opravdu po anabázi na cizinecké policii a úřadech uskuteční. Vede teď spokojený život. – Anička opět vyhodí Molnára. – Jednou při šachách někdo zvoní. Není to však Kokeš, nýbrž Ryparův syn Martin. Starý pán je šťastný. Přiznává, že v mládí byl asi nesnesitelný a že se nediví, že ho rodina opustila. Záhy ovšem pochopí, že setkání zprostředkoval Song, který synovi napsal o otcově (neexistující) vážné nemoci. Naštve se, ale vzápětí se přes zklamání přenese. Řekne synovi, že za ním přijel jen kvůli sobě. Pokud bude chtít přijet kvůli němu, bude tu vítaný, ale teď by měl odejít. Song poslouchá jejich hovor za dveřmi. Po Martinově odchodu se na sebe oba muži chápavě usmějí. -tbk-

Hrají

Alois Švehlík

profesor Antonín Rypar

Duy Anh Tran

Song

Mária Bartalos /ž/

sousedka Anna Slavenková

Vojtěch Dyk

soused Marek Molnár

Adrian Jastraban

správce domu Kokeš

David Švehlík

Martin Rypar, profesorův syn

Radek Zima

učitel Pepa Slavíček

Miroslav Táborský

učitel Nouza

Viet Do Pham

Phong

Phu Anh Nguyen

Hoan

Martin Sitta

trafikant

Denisa Pfauserová

květinářka

Veronika Lazorčáková

prodavačka v obchodě

Mariana Kopecká

reportérka

Igor Rattaj

vyšetřovatel

Vlasta Kristl

policista

Miro Mráz

policista

Tomáš Vu ml.

chlapeček na kole

Tomáš Vu st.

Vietnamec s igelitkou

David Le

Vietnamec před večerkou

Helena Kolářová

pokladní v supermarketu

Václav Šťastný

stěhovák

Jakub Šťastný

stěhovák

Irena Neradová

panička s mopslíkem

Nora Rosenbaumová

policistka na identikitu

Milan Pham

bratr Songa na skypu

Sandra Thao Hoang /ž/

sestra Songa na skypu

Anh Minh Cao /ž/

sestra Songa na skypu

Anh Duong Cao /ž/

sestra Songa na skypu

Ngoc Linh Le /ž/

sestra Songa na skypu

Magdalena Bubna-Litic

žena v baru

Matyáš Bubna-Litic

muž v baru

Klára Cibulová

žena v baru

Sofie Čížková

žena v baru

Tomáš Chotěboř

muž v baru

Michaela Chrástková

žena v baru

Erik Johansson

muž v baru

František Teplý

muž v baru

Kamil Teplý

muž v baru

Barbora Šonková

žena v baru

Tereza Šonková

žena v baru

Karel Štolfa

muž v baru

Jana Šťastná

žena v baru

Aneta Šubrtová

žena v baru

Roman Rosenkranz

policista na cizinecké policii

Dan Podolský

policista na cizinecké policii

Aurelia Kristl Finet /ž/

policistka na sňatkovém oddělení

Do Thu Trang /ž/

hezká Asiatka na vše

Karel Kaliban ml.

Martin Rypar, profesorův syn jako chlapec

skupina Hansen

studentská kapela

Martin Bednář

člen kapely Hansen

Benjamin Šustek

člen kapely Hansen

Mikuláš Svoboda

člen kapely Hansen

Pavel Hasmuk

dubl za Aloise Švehlíka

pes Miňonka

mopslík)

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Miro Mráz, Jan Haluza (režie druhého štábu)

Asistent režie

Pavel Svatoň, Robert Beca

Scénář

Jiří Mádl

Dramaturgie

Michal Reitler, Roman Brat (RTVS), Jana Kákošová (šéfdramaturgyně RTVS)

Druhá kamera

Dušan Husár (kamera druhého štábu)

Asistent kamery

Karel Kaliban (ostřič), Ludvík Otevřel (ostřič druhého štábu), Jakub Zamrazil, Ondřej Nemejovský (steadicam)

Architekt

Adam Pitra

Assistent architekta

Martina Hladíková

Výprava

100props, Václav Bejlek (100props), Roman Rosenkranz (vedoucí výpravy), Jakub Wudy (rekvizitář), Dan Podolský (rekvizitář), Roman Hruboň (rekvizitář), Adam Hrdlička (rekvizitář), Jakub Malý (rekvizitář), Tomáš Pečírka (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Paulína Bočková, Katarína Štrbová Bieliková (supervize kostýmů)

Kostýmy

Kamila Králíčková (vedoucí kostymérka), Barbara Fehérová, Kateřina Krejčová

Masky

Michaela Kicková, Jiřina Vlková

Zvuk

Klára Javoříková (zvuk, kontaktní zvuk a design zvuku), Marek Hart (zvuk, mix a design zvuku, záznam postsynchronních ruchů), Robert Slezák (zvuk druhého štábu), Petr Kolev (zvuk druhého štábu), Pavel Ridoško (mix hudby), Jaro Lukáč (mix hudby), Jan Martínek (střih dialogů), Bára Krobová (střih postsynchronních ruchů), René Rypar (design hudby)

Asistent zvuku

Ondřej Šmejkal

Vizuální efekty

Universal Production Partners, a. s., Boris Masník (supervize UPP), Michaela Mladá (produkce UPP)

Zvláštní efekty

Phantom Special Effects, Martin Prýga, Martin Šťastný, Jakub Šťastný, hasiči SDH Běchovice

Postprodukce

Soundsquare (zvuk), Pavel Rejholec (vedoucí studia Soundsquare), Jakub Sláma (produkce Soundsquare), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Viktor Müller (producent UPP), Ivo Marák (supervize produkce UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP)

Koordinátor kaskadérů

Pavel Bezděk, Dimo Lipitkovský

Kaskadéři

ASAP stunts, Robert Vass, Ondřej Malina, Jiří Hrdlička, Pavel Novák

České titulky

Christian Falvey

Výkonná produkce

Vlastimil Kristl (výkonný producent), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)

Koproducent

Barbara Jenišová Feglová (Hitchhiker Cinema), Igor Rattaj, Martin Chalupský, Sylva Jančová, Petr Tichý (Barrandov Studio), Michal Reitler (kreativní producent FC ČT), Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Zuzana Balkóová (RTVS)

Produkce

Jiří Kašpárek (produkční manažer)

Vedoucí produkce

Barbora Šonková, Jiří Koštýř (FC ČT), Roman Genský (vedoucí výrobního štábu RTVS)

Zástupce vedoucího produkce

Michaela Soukupová (ekonomka), Zuzana Vrbová (FC ČT)

Asistent vedoucího produkce

Hana Kopecká, Lucia Kollárová (asistentka producentky Hitchhiker Cinema)

Výtvarná spolupráce

Weareginger (grafický design), Linda Kleisner (grafický design), Jaroslav Mašek (grafický design), Erik Johansson (foto design)

Spolupráce

Jirka Navrátil (vrchní osvětlovač), Michal Čížek (fotograf), Barbora Šonková (fotografka), Pavel Mádl

Hudba

Použitá hudba

Jaroslav Ježek (Swing Cocktail /Hostina bohatých/ - foxtrot ze hry Rub a líc)

Nahrál

Jan Steinsdörfer (klavír), René Rypar (klavír, kytara, ukulele, programming), Roman Vícha (bicí), Jaroslav Janek (kontrabas), Jaroslav Friedl (kytara), Slávek Brabec (akordeon), Jaro Lukáč (basová kytara)

Písně

Boogie, Pirate, Harmful Dog, Jump, Prvý plán, Really Classy, Schody do nebe

Hudba k písni

René Rypar (Boogie), René Rypar (Pirate), Mikuláš Svoboda (Harmful Dog), Martin Bednář (Harmful Dog), Benjamin Šustek (Harmful Dog), Kryštof Michal (Jump), René Rypar (Jump), René Rypar (Prvý plán), René Rypar (Really Classy), Karel Kopecký (Schody do nebe)

Text písně

Jiří Mádl (Boogie), Jiří Mádl (Pirate), Mikuláš Svoboda (Harmful Dog), Martin Bednář (Harmful Dog), Benjamin Šustek (Harmful Dog), Henry D (Jump), Peter Kollár (Prvý plán), Kryštof Michal (Really Classy), Henry D (Really Classy), Jindřich Faktor (Schody do nebe)

Zpívá

Jan Křížek (Boogie), Iby Pop (Pirate), Mikuláš Svoboda (Harmful Dog), Kryštof Michal (Jump), Henry D (Jump), Natalia Hatalová (Prvý plán), Kryštof Michal (Really Classy), Henry D (Really Classy), Karel Kopecký (Schody do nebe)

Lokace

Praha, panorama (Praha), Nové Město (Praha), Národní třída (Nové Město), Národní divadlo (Nové Město), Sokolská ulice (Nové Město), Opatovická ulice (Nové Město), Staré Město (Praha), Staroměstské náměstí (Staré Město), Hradčany (Praha), Parléřova ulice (Hradčany), Gymnázium Jana Keplera /i interiér/ (Parléřova ulice), Malá Strana (Praha), Petřín (Malá Strana), Seminářská zahrada (Petřín), Žižkov (Praha), Seifertova ulice (Žižkov), Vltava (Praha), most Legií (Vltava), Vinohrady (Praha), náměstí I. P. Pavlova (Vinohrady), Jugoslávská ulice (Vinohrady), Nusle (Praha), ulice Na Pankráci (Nusle), Arkády Pankrác (ulice Na Pankráci), Bubeneč (Praha), náměstí Svobody (Bubeneč), Základní škola Emmy Destinnové /interiér/ (náměstí Svobody), Libuš (Praha), Libušská ulice (Libuš), tržnice Sapa (Libušská ulice)

Produkční údaje

Původní název

Na střeše

Anglický název

On the Roof

Souběžný název

Na streche

Kategorie

film

Typologie

hraný

Žánr

komedie, psychologický, hořká komedie

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2019

Rok výroby

2018

Premiéra

07.02.2019

Přístupnost

nevhodné pro děti do 12 let

Výrobce

Dawson Films, Hitchhiker Cinema (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), InVestito (koprodukce SR), Barrandov Studio (koprodukce), innogy (koprodukce)

Nositelé copyrightu

Dawson Films, Hitchhiker Cinema, Česká televize, Rozhlas a televízia Slovenska, InVestito, Barrandov Studio, innogy

Distribuce

Falcon (monopol do 6.2.2021)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

101 min

Formát

1:1,85

Barva

colour

Zvuk

5.1

Verze

česká

Titulky

české