„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“

komedie, politický, psychologický, hořká komedie

Typologie filmu

hraný

Délka

dlouhometrážní

Anglický název

I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians

Minutáž

139 min

Země původu

Rumunsko, Česká republika, Francie, Bulharsko, Spolková republika Německo

Copyright

2018

Rok výroby

2018

Premiéra

24.01.2019

Režie

Radu Jude

Anotace

Z tvorby rumunského filmaře Radua Judeho byl u nás dosud uveden jen jeho osobitý eastern Aferim! (2015, Aferim!). Ve snímku „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ se tvůrce zabývá kontroverzním tématem účasti Rumunů na holocaustu. Název je citátem prohlášení tehdejšího „vůdce národa“ Iona Antonesca (1882–1946) z léta roku 1941. V říjnu téhož roku rumunské vojsko po boku Němců dobylo Oděsu a „osvobodilo ji od komunistické nadvlády“, což je v Rumunsku považováno za hrdinský čin. Pak však došlo k atentátu na tamní vojenský štáb a jako odvetu přikázal Antonescu zlikvidovat všechny oděské Židy. Došlo k tzv. oděskému masakru, při němž byli nevinní lidé hromadně vražděni střelbou, věšením i ohněm. Další desítky tisíc jich zahynuly i v následujících dvou měsících nebo v koncentračních táborech. To je historické pozadí pro představení pod širým nebem, jež připravuje mladá divadelní režisérka Mariana Marinová. Zatímco všichni chtějí ukázat po vzoru historických rekonstrukcí hrdinství rumunských vojáků při dobývání města, ona chce naopak odhalit to, co bylo potom, tedy zmíněné kruté vyvražďování, při němž podle ní Antonescu vlastně předešel Hitlera s jeho „konečným řešením židovské otázky“. Mariana se kvůli tomu dostává do sporu nejen s členy vojenských historických spolků, kteří v projektu spolu s komparzisty vystupují, ale především s představitelem vedení města, inteligentním Movilou. Vedou spolu dlouhé diskuse, po nichž se Movila nakonec rozhodne akci zrušit. Mariana naoko přistoupí na jeho podmínky, ale samotné představení dá dohrát až do konce, v němž „uhoří“ zajatí židé v zapálené dřevěné budově. Děj je postaven na argumentaci různých stran, přičemž zejména Mariana usiluje o to, aby vše měla podloženo fakty z nejrůznějších zdrojů (historických knih, beletrie, dobových archivních materiálů apod.). Žena v průběhu příprav řeší také osobní krizi s ženatým pilotem poté, co mu oznámí, že je pravděpodobně těhotná. Režisér a zároveň scenárista hned na počátku použije zcizující prvek, když se herečka Ioana Iacobová představí a potom plynule přejde do role. Zopakuje jej na konci, kdy na ni mimo obraz zavolá jejím občanským jménem. Velký prostor dává archivním materiálům, využije i úryvek z filmu o Antonescovi, natočeném rumunským klasikem Sergiem Nicolaescem. Závěr snímku patří inscenovanému představení. Divák, který nezná rumunskou historii, může být poněkud zmaten, avšak ve filmu jde o mnohem více než jen o ni. Je zjevné, že dávná tragédie je i dnes stále zamlčována a že antisemitismus je v Rumunsku stále zakořeněný. Tváří v tvář současné antisemitské vlně v Evropě je tak Judeho dílo velmi aktuální. – Projekt byl vyvinut s podporou See Cinema Network a koprodukčním trhem CineMart. -tbk-

Obsah

Komentář v dobovém týdeníku z roku 1941 oslavuje vítězství rumunských vojsk při osvobození Oděsy z komunistické moci. – Herečka Ioana Iacobová ve vojenském muzeu mluví o tom, že hraje Marianu Marinovou a plynule přejde do děje. Jako režisérka se Mariana domlouvá se starými komparzisty. – Doma žena skypuje s milencem Dacianem. Čte mu úryvek z Rudé jízdy Isaaka Babela. – Ve fundusu vybírá režisérka kostýmy a zbraně. – Na nádvoří vojenského muzea rozděluje s kolegou Traianem lidi na Němce, Rumuny a Rusy. Instruuje je, co mají dělat. Ti nacvičují útok. – Po milování s Dacianem sledují oba v televizi film Sergia Nicolaesca Zrcadlo o procesu s maršálem Ionem Antonescem, který se v něm brání tvrzením, že deportoval pouze nerumunské Židy. Ale podle Mariany byl Antonescu v roce 1941 ještě radikálnější než Hitler. Ona nechápe, jak se Rumuni mohli tehdy chovat tak hrozně. Posléze se milenci přizná, že je možná těhotná. Dacian to s ní chce při odchodu nějak řešit, ale ona se vymluví. – Při zkoušce se Mariana pohádá s mužem ze spolku vojenské historie. Odmítá dělat věrnou historickou rekonstrukci a všichni musejí respektovat její pojetí. Na plac přijede magistrátní úředník Constantin Movila. Mariana mu v ústraní vykládá, že jí jde o to, ukázat lidem, jak se rumunská vojska chovala po dobytí Oděsy, a vyvolat tím diskusi. Jemu se to nelíbí a navrhuje jí, aby se věnovala jiným historickým obdobím (třeba starým Dákům, nebo komunistickému útlaku). Podle něj se jedná při rekonstrukci o uctění památky padlých hrdinů. Relativizuje vše odkazem na to, že i jiné národy mají na rukou krev. Oba jsou zdatní diskutéři, ale neshodnou se. Movila ji varuje. – Mariana se ve studiu domlouvá se zvukařkou na zvukové složce představení. Inspiruje se opět děsivými archivními záběry z masakrů. – Doma se s milencem baví o své četbě i o svých představách. – Režisérka znovu zkouší s komparzem. Dohadují se s ní dva staří muži: lidem prý vadí, že k deportovaným „Židům“ přidala Cikány; ti by podle nich měli být oddělení. – Mariana pořádá doma večírek pro štáb a kamarády. Baví se nad dalšími dokumentárními záběry. Přijde za ní Dacian s kyticí. Ona s ním jde ven. Muž by chtěl, aby šla na potrat, bojí se, aby se o jejich vztahu nedozvěděla rodina. Naštvaná milenka tvrdí, že ho ze všeho vynechá a že se ještě nerozhodla. Pohádají se. – Mariana zkouší na náměstí, kde se bude představení odehrávat. Přijde za ní Movila. Opět se nedohodnou. Movila požaduje kompromis, aby místo vyvraždění Židů je vojáci jen eskortovali do lágru. Jinak se prý představení neuskuteční. Režisérka ho varuje, že se v tom případě obrátí na tisk. A on prohlásí, že představení ruší. Mariana se dohaduje s dalším komparzistou, jenž se ohání výroky spisovatele Nicolaea Steinhardta, který tvrdil, že Antonescu Židy i zachraňoval. Traian kamarádce navrhne, aby zkoušeli jen eskortování a aby to při představení dotáhli do původního konce. A ona se pak dohodne s Movilou; zdánlivě přistoupí na kompromis. – Druhý den před zahájením akce dorazí na místo Movila se zástupkyní starosty, která na úvod promluví. – Na počátku představení nastoupí jednotlivá vojska, rumunské, německé a ruské. Rumunům požehná antisemitský kněz. Na budově u „scény“ probíhá působivý videomapping. Rumuni s Němci přemohou Rusy a zmocní se města. Pak však dojde k atentátu na vojenský štáb. V odvetu za to nařídí Antonescu, kterého představuje Traian, likvidaci Židů. Ti jsou nahnáni do baráku a ten je pak zapálen. Stavba (na kolečkách) shoří. Diváci různě pokřikují. Mariana je šokovaná, že publikum tleskalo, když barák hořel. Po představení přijde za režisérkou Movila. Kupodivu nerozebírá fakt, že ho neposlechla (tvrdí, že má rád takové „umělecké schválnosti“) a daruje jí knihu o masakru afrických Hererů Němci z roku 1904. Mariana je ochotná jít s ním druhý den na schůzku. Pak prý odjíždí; bude v nezávislém divadle režírovat Čechova. – Režisér mimo obraz volá na herečku jejím jménem... -tbk-

Poznámka

Radu Jude v souvislosti s tímto snímkem realizoval ještě dva střihové dokumenty s obdobnou tematikou: celovečerní Tara moarta/The Dead Nation (2017, Mrtvý národ) a krátký Cele doua executii ale Maresalului (2018, Generál dvakrát popravený), jež byly uvedeny v roce 2018 na XXII. mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava.

Archivní materiály: Jurnal de război 4/1941 (ANF), Jurnal de război 13/1941 (ANF), Procesul lui Antonescu onc 1946 (ANF), Execuția Libau (Agentur Karl Höffkes).
Výňatek z filmu: Oglinda (1993, Zrcadlo; r. Sergiu Nicolaescu).
Fotografie: Arhivele Nationale de Stat, Willy Pragher (Staatsarchiv Freiburg), Yad Vashem Photo Archive Jerusalem.
Citáty z textů: Isaak Babel (Rudá jízda, překlad Jan Zábrana), Giorgio Agamben, Joseph Goebbels, Liviu Rebranu, Nicolae Steinhardt, Petre Țuțea, Ludwig Wittgenstein.

Hrají

Ioana Iacob /ž/

režisérka Mariana Marinová

Alexandru Dabija

magistrátní úředník Constantin Movila

Alex Bogdan

Traian, Marianin kamarád

Ilinca Manolache /ž/

Marianina asistentka

Şerban Pavlu

Dacian, Marianin milenec

Ion Rizea

Claudia Ieremia /ž/

Bogdan Cotleț

Liliana Ghiță /ž/

Ion Arcudeanu

Mihai Niculescu

Gabriel Spahiu

Eduard Cîrlan

Larisa Crunțeanu /ž/

Tudorel Filimon

Pareş Hontzu

Ilinca Hărnuț /ž/

Andrea Tokai /ž/

Dana Bunescu /ž/

Sofia Nicolaescu /ž/

Luca Tudor

Gheorghe Mezei

Răducu Dumitru

Dan Nicolaescu

Alfredo Minea

Mihai Comănoiu

Patrick Brăila

Mihai Calotă

Claudiu Dumitru

Gheorghe Frunză

Cezar Antal

Marian Iacob

Marius Damian

Maria Militaru /ž/

Cătălin Ştefănescu

Dani Vişan

Rudi Rosenfeld

Lucia Maier /ž/

Andrei Rus

Bianca Radu /ž/

Titi Manea

Adina Cristescu /ž/

Cristina Nicolaescu /ž/

Alexandru Mereuță

Iuliana Vîlsan /ž/

Marian Olteanu

Alex Tosilescu

Alina Ilea /ž/

Cătălina Bălălău /ž/

Marius Bărdăşan

Mihaela Haidău /ž/

Cătălin Anchidin

Ilinca Belciu /ž/

Alecu Jude

Sarra Tsorakidis /ž/

Cătălin Ursu

Cristina Dumitru /ž/

Matei Jude

Mihai Bumbeş

účinkující v historické rekonstrukci

Ina Goras /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Petruț Vițelaru

účinkující v historické rekonstrukci

Iosif Casian

účinkující v historické rekonstrukci

Tiberiu Cnab

účinkující v historické rekonstrukci

Vlad Dumitraşcu

účinkující v historické rekonstrukci

Claudiu Gheorghe

účinkující v historické rekonstrukci

Emilian Ghițeanu

účinkující v historické rekonstrukci

Claudiu Mola

účinkující v historické rekonstrukci

Claudiu Molodeț

účinkující v historické rekonstrukci

Mihai Muscalu

účinkující v historické rekonstrukci

Robert Nicolescu

účinkující v historické rekonstrukci

Cristian Popa

účinkující v historické rekonstrukci

Dănuț Stan

účinkující v historické rekonstrukci

Dumitru Stan

účinkující v historické rekonstrukci

Alexandru Ştefan

účinkující v historické rekonstrukci

Nicolae Sulescu

účinkující v historické rekonstrukci

Ana Toma /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Adrian Venin

účinkující v historické rekonstrukci

Gabriel Ciobanu

účinkující v historické rekonstrukci

Ion Andronache

účinkující v historické rekonstrukci

Laur Bondarenco

účinkující v historické rekonstrukci

Tonny Bondarenco

účinkující v historické rekonstrukci

Samuel Brudiu

účinkující v historické rekonstrukci

Vlad Cacinschi

účinkující v historické rekonstrukci

Alecu Ciocoi

účinkující v historické rekonstrukci

Artur Cristea

účinkující v historické rekonstrukci

Mariana Dumitrescu /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Petre Marin

účinkující v historické rekonstrukci

Teodor Mihalcea

účinkující v historické rekonstrukci

Puiu Mitea

účinkující v historické rekonstrukci

Gigel Mitu

účinkující v historické rekonstrukci

Victor Munteanu

účinkující v historické rekonstrukci

Radu Niculescu

účinkující v historické rekonstrukci

Dan Oana

účinkující v historické rekonstrukci

Anamaria Severin /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Tiberiu Suica

účinkující v historické rekonstrukci

Alexandru Vlad

účinkující v historické rekonstrukci

Florin Voicu

účinkující v historické rekonstrukci

Sabin Barac

účinkující v historické rekonstrukci

Alexandra Cohal /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Răzvan Gliga

účinkující v historické rekonstrukci

Farid Assfour

účinkující v historické rekonstrukci

Alexandru Baltă

účinkující v historické rekonstrukci

George Bogos

účinkující v historické rekonstrukci

Laurențiu Brahnea

účinkující v historické rekonstrukci

Nicolae Căldărar

účinkující v historické rekonstrukci

Alexandru Chiru

účinkující v historické rekonstrukci

Vlad Alex Dumitrache

účinkující v historické rekonstrukci

Ecaterina Gavrilă /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Valentin Gheorghe

účinkující v historické rekonstrukci

Eduard Ioniță

účinkující v historické rekonstrukci

Marian Ivan

účinkující v historické rekonstrukci

Alexandru Odenie

účinkující v historické rekonstrukci

Cosmin Popescu

účinkující v historické rekonstrukci

Mihai Radu

účinkující v historické rekonstrukci

Bianca Băloiu /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Diana Badea /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Răzvan Bivolaru

účinkující v historické rekonstrukci

Sorin Cotfasa

účinkující v historické rekonstrukci

Cătălin Enescu

účinkující v historické rekonstrukci

Florica Iacob /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Neculai Lulea

účinkující v historické rekonstrukci

Carmen Manciu /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Violeta Maxim /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Ecaterina Moldoveanu /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Costinel Nechifor

účinkující v historické rekonstrukci

Emil Negruț

účinkující v historické rekonstrukci

Romiță Ruca /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Violeta Samson /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Eugen Vasile

účinkující v historické rekonstrukci

Petre Văduva

účinkující v historické rekonstrukci

Roxana Văduva /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Valentina Iordache /ž/

účinkující v historické rekonstrukci

Gabriel Budurnoiu

účinkující v historické rekonstrukci

Marian Panfile

účinkující v historické rekonstrukci

Costin Baciu

účinkující v historické rekonstrukci

Răzvan Costel

účinkující v historické rekonstrukci

Marius Firca

hudebník Orchestra Angelyʹs

Cristian Marian

hudebník Orchestra Angelyʹs

Bacăru Alexandru-Claudiu

hudebník Orchestra Angelyʹs

Butnariu Victor Pop

hudebník Orchestra Angelyʹs

Florin Simion

hudebník Orchestra Angelyʹs

Marius Şerbănescu

hudebník Orchestra Angelyʹs

Mihai Sebastian Drăgănescu

hudebník Orchestra Angelyʹs

Florentin-George Iacob

hudebník Orchestra Angelyʹs

George Manu

hudebník Orchestra Angelyʹs

Florin Grigoraş

hudebník Orchestra Angelyʹs

Gheorghe Mahu

hudebník Orchestra Angelyʹs

Daniel Chirana

hudebník Orchestra Angelyʹs

Ion Duman

hudebník Orchestra Angelyʹs

Victor Ene

hudebník Orchestra Angelyʹs

Marian Moldovan

hudebník Orchestra Angelyʹs

Alexandru-Gabriel Marinescu

hudebník Orchestra Angelyʹs

Octavian Costică

hudebník Orchestra Angelyʹs

Marian Micu

hudebník Orchestra Angelyʹs

Mircea-Gabriel Rotaru

hudebník Orchestra Angelyʹs

Marius-Eduard Oprică

hudebník Orchestra Angelyʹs

Adrian-Dumitru Ghiță

hudebník Orchestra Angelyʹs

Ionuț-Iustinian Sandu

hudebník Orchestra Angelyʹs

Nicolae Daniel Curcean

hudebník Orchestra Angelyʹs

Štáb a tvůrci

Režie

Radu Jude

Pomocná režie

Cristina Iliescu

Asistent režie

Isabela von Tent, Lara Ionescu, Diana Caravia, Iason Boiangiu, Marc Solomon

Skript

Mariana Lina

Scénář

Radu Jude, Florin Lăzărescu (spolupráce na dialozích)

Kamera

Marius Panduru

Asistent kamery

Pompiliu Avram (ostřič), Daniel Butnariu (ostřič), Konstantin Veličkov, Matthieu Agius, Manon Pietrzak

Architekt

Iuliana Vîlsan

Assistent architekta

Bianca Micu, Claudia Vlasceanu, Mihai Folea

Výprava

Marius Bărdășan (vedoucí výpravy), Bogdan Bostânaru (rekvizitář), Gabriel Burlacu (rekvizitář), Constantin Cornea (rekvizitář), Alin Dumitrievici (rekvizitář)

Návrhy kostýmů

Iuliana Vâlsan, Cireșica Cuciuc (supervize)

Kostýmy

Gina Constantinescu, Dana Diaconescu, Nela Frunză, Elena Trifu, Mihaela Asandei, Antoaneta Kostova

Masky

Petya Simeonova, Domnica Bodogan (účesy), Sashka Baleva, Bianca Boeroiu, Maria Andreescu, Mariana Socolovschi, Sandra Potamian, Iulia Roșeanu

Střih

Cătălin Cristuțiu

Asistent střihu

Patricia Chelaru

Zvuk

Jean Umansky, Dana Bunescu (design zvuku), Mirel Cristea (dodatečný zvuk), Nicu Comârzan (dodatečný zvuk), Cristinel Şirli (mix zvuku), Eric Chevallier (záznam ruchů)

Asistent zvuku

Camille Barrat, Marco Peron, Sophie Chiabaut

Vizuální efekty

Production XMG Media, Felician Lepădatu (supervize), Raluca Regiulis (producentka)

Zvláštní efekty

Adrian Popescu (koordinátor), George Tudoran, Mihai Tudoran, Sorin Grișcău, Sorin Udroiu, Daniel Popa, Mihai Niculescu

Postprodukce

Andrea Dumitrescu (koordinátorka postprodukce), Smart Sound Studios (zvuk), Creative Sound (zvuk), Universal Production Partners, a. s. (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Tomáš Pulec (technická supervize UPP), Miroslav Sochor (vedoucí produkce UPP), Martina Vaňkátová (produkce UPP), Cinelab România (obraz), Production XMG Media (obraz)

Koordinátor kaskadérů

Răzvan Puiu

Kaskadéři

Cătălin Costache, Valentin Răilleanu, Eduard Gore, Nicolae Constantinescu, Petruț Chiriță, Constantin Niță, Ramona Răducanu, Vasile Ariton

České titulky

Hana Janovská, LINGUAFILM

Výkonná produkce

Valentino Rudolf (line producer, Rumunsko), Ben von Dobeneck (line producer, SRN), Gabriela Valentir (TVR)

Producent

Ada Solomon

Koproducent

Jiří Konečný, Serge Lalou, Claire Dornoy, Rossica Valkanova, Jonas Dornbach, Janine Jackowski, Maren Ade, Claudia Duca (TVR), Holger Stern (ZDF/Arte)

Produkce

Elena Mošolova (koordinátorka produkce, Bulharsko), Zsuzsanna Király (koordinátorka produkce, SRN)

Vedoucí produkce

Carla Fotea (Rumunsko), Dagmar Šperlová (ČR), Martin Bertier (Francie), Florentina Marinache (TVR), Ioana Mateescu (vedoucí vývoje)

Zástupce vedoucího produkce

Diana Păroiu (ekonomka)

Asistent vedoucího produkce

Sabina Rudolf (Rumunsko), Sophie Cabon (Francie), Cristian Gherghina (TVR), Fănică Grigoraș (TVR), Florin Avram (TVR), Daniel Anghel (TVR)

Výtvarná spolupráce

Arnold Estefán (grafika)

Odborný poradce

Laura-Monica Hălmăjan, Adrian Cioflâncă (historie)

Spolupráce

Costel Dinu (vrchní osvětlovač), Nu Boyana Film Studios (služby), The Macula (videomapping), Jan Šíma (kreativní vedoucí videomappingu), Amar Mulabegovic (výtvarník videomappingu), Martin Pošta (producent videomappingu), Lenka Jiroutová (výkonná producentka videomappingu), Roman Dušek (operátor videomappingu)

Hudba

Použitá hudba

Eduard Hübsch (Marș de Întâmpinare, Marș triumfal și primirea steagului și a Măriei Sale Prințul Domnitor)

Nahrál

Orchestra Angelyʹs

Písně

Wildgänse rauschen durch die Nacht, Drum bun, toba bate, Wenn die Soldaten durch die Stadt marschieren, Battle Hymn of the Republic, Pardon, pardon, e rândul meu, Raze de Soare: Vis Împlinit, Raze de Soare: Ne-am Despărțit, Raze de Soare: Într-o Cafenea

Hudba k písni

Robert Götz (Wildgänse rauschen durch die Nacht), Ştefan Nosievici (Drum bun, toba bate), Antonie von Cosmar (Wenn die Soldaten durch die Stadt marschieren), William Steffe (Battle Hymn of the Republic), lidová (Pardon, pardon, e rândul meu), skupina Albatros (Raze de Soare: Vis Împlinit), skupina Albatros (Raze de Soare: Ne-am Despărțit), skupina Albatros (Raze de Soare: Într-o Cafenea )

Text písně

Walter Flex (Wildgänse rauschen durch die Nacht), Vasile Alecsandri (Drum bun, toba bate)

Zpívá

Botho Lucas Chor (Wildgänse rauschen durch die Nacht), Orchestra Angelyʹs (Drum bun, toba bate), Cosima von Buelove (Raze de Soare: Vis Împlinit)

Lokace

Rumunsko, Bukurešť (Rumunsko)

Produkční údaje

Původní název

„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“

Anglický název

I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians

Souběžný název

„Imi este indiferent daca in istorie vom intra ca barbari“/ Peu mʹimporte si lʹhistoire nous considère comme les barbares“

Kategorie

film

Typologie

hraný

Žánr

komedie, politický, psychologický, hořká komedie

Země původu

Rumunsko, Česká republika, Francie, Bulharsko, Spolková republika Německo

Copyright

2018

Rok výroby

2018

Premiéra

24.01.2019

Přístupnost

nepřístupné pro děti do 15 let

Výrobce

Hi Film Productions, endorfilm s.r.o. (koprodukce), Les Films d'Ici (koprodukce), Klas Film (koprodukce), Komplizen Film (koprodukce), ZDF/Arte (koprodukce), Televiziunea Română (koprodukce)

Nositelé copyrightu

Hi Film Productions (RO), endorfilm s.r.o. (CZ), Les Films d'Ici (FR), Klas Film (BG), Komplizen Film (GE)

Distribuce

Pilot Film s.r.o. (monopol do 23.1.2021)

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

139 min

Titulky

české