Ještě nekončíme

Země původu

Česká republika

Copyright

2019

Rok výroby

2018

Premiéra

10. 10. 2019

Minutáž

76 min

Kategorie

film

Žánr

sociální

Typologie

dokumentárnídlouhometrážní

Originální název

Ještě nekončíme

Český název

Ještě nekončíme

Anglický název

Never Stop

Anotace

Sociální dokument Ještě nekončíme je režijním celovečerním distribučním debutem kameramana a spoluscenáristy Jiřího Zykmunda. Tvůrci v něm sledují čtyři seniory, kteří jsou navzdory pokročilému věku či zdravotním handicapům stále aktivní. Stáří a s ním spojená omezení přijímají s nadhledem a ne jako prohru, snaží se žít plnohodnotně a být prospěšní. Anna Vojtíšková pod hlavičkou neziskové organizace Život 90 pořádá zájezdy po České republice a dělá lektorku kurzů italštiny. Bývalý hasič, částečně nevidomý Jaroslav Míčan, žije v domově pro zrakově postižené. Buď pracuje, nebo o nějaké zaměstnání usiluje jak kvůli výdělku, tak pro dobrý pocit a únik z nudy. Anna Vinklerová žije sama. Pravidelně chodí předčítat příteli, historiku umění Pavlu Preissovi (nar. 1926) z jeho díla. Se syny, kteří žijí a pracují na farmě v Anglii, komunikuje přes skype. Vydá se za nimi také proto, aby se ujistila, že se o ni, až bude třeba, postarají. Zatím se raduje z maličkostí všedních dní. Pětasedmdesátiletý Josef Peterka v mládí přišel po zásahu vysokého napětí o téměř celou pravou ruku. Kvůli handicapu na sebe po celý život klade vyšší nároky a je cílevědomý. Dodnes pracuje v oboru jako revizní technik (vlastní dvě firmy), sportuje, cestuje a fotografuje. Má víc energie než mnozí mnohem mladší (včetně jeho syna.| -– Snímek ukazuje pozitivní přístup protagonistů, kteří jsou příkladem ostatním. -kk-

Obsah

Anna Vojtíšková uspořádá pro klienty neziskové organizace Život 90 autobusovou projížďku po pamětihodnostech vánoční Prahy. Po náročném programu a celodenním řešení nejrůznějších problémů si doma dá panáka na „srovnání nervů“. – Částečně nevidomý sedmdesátiletý Jaroslav Míčan při pohybu mimo domov počítá kroky a odměřuje si čas, aby došel, kam má. V pražském metru doplňuje a rozdává týdeník 5plus2. Rozřízne si ruku o pásku na balíku, ale i po ošetření pracovníkem stanice mu teče krev. Nahlásí zranění na dispečink a vydá se domů. – Anna Vinklerová žije sama. Se syny v zahraničí komunikuje přes skype. Udělá jí radost, když během relace zaslechne „anglický“ zvuk zvonů a zpěv ptáků. Má ráda přírodu a raduje se z maličkostí. Navštíví seniora (historika umění Pavla Preisse), jemuž pravidelně předčítá z jeho knih. Tomu samotnému při poslechu přijde, že psal až příliš „květnatě“. Anna má ráda nedělní večery, kdy komunikuje se syny. – Jaroslav se pokouší psát na počítači pro nevidomé. Sociální kurátorka mu nabízí práci na lince pro seniory, na niž by se ovšem musel zaškolit. – Pětasedmdesátiletý Josef Peterka pravidelně sportuje. Během ranního tréninku vyběhne schody. Ještě než se vydýchá, popohání po telefonu syna, se kterým se má sejít kvůli revizi elektrických rozvodů v pavilonu ortopedie Nemocnice Na Bulovce. Tam personálu pochválí vystavený snímek krajiny. Sám se věnuje fotografování a nabídne, že sem daruje fotku. Starý pán doufá, že syn převezme jeho dvě firmy, i když ten zatím neprojevuje velké nadšení. – Anna Vinklerová doma luští křížovku, dopřeje si cigárko, pak mluví s jedním ze synů. Při vycházce po vltavské náplavce vyrazí i na projížďku lodí. – Anna Vojtíšková ožívá na kurzu italštiny, který vede. „Žákům“ nabízí jarní zájezd do Velichovek. Práci v Životu 90 se věnuje od důchodu, do něhož odešla v jednaosmdesáti. – Jaroslav Míčan absolvuje pohovor u vedoucí telefonní linky seniorů informačního centra Života 90. Jeho projev je nejistý. Do čtrnácti dnů se má dozvědět výsledky výběrového řízení. Muž jde navštívit synovu rodinu. Přiznává, že v zimě skončil s rozdáváním novin, ale snaží se najít si novou práci. – Peterka dorazí domů hladový. V kuchyni se podílí na přípravě jídla. Se ženou Jarkou se popichují, ona jej peskuje, že po něm musí uklízet. Činorodý muž se přihlásil do Pražské fotografické školy v sedmdesáti. Je pořád aktivní, jeho žena prý jak ráno, když odchází, tak večer, když se vrací, spí. Fotografiemi „ze života“ se chce společensky angažovat a povedenými snímky např. krajiny si nyní vydělává na cestování. Večer ukazuje ženě fotky policistky, pořízené během oslav 1. máje. – Jaroslava na senior linku nepřijmou kvůli hlasovému projevu. Jako náčelník hasičů zažil výbuch plynu, který mu poškodil ruce. S bývalými kolegy se účastní přednášky pro seniory o požárech a jejich likvidaci. Osahává si moderní hasičskou výbavu. Doma na Palatě pak doplňuje do výběhu kamerunských ovcí seno. – Anna Vinklerová zkoumá mapu Velké Británie, kam se zanedlouho chystá. Po příletu a noci v hotelu ji má vyzvednout jeden ze synů. Žena se „na dobrodružství“ těší. – Anna Vojtíšková balí na zájezd do lázní. Při hledání kloboučku k sobě mluví italsky. – Peterka vyráží vlakem fotit. V terénu jej zaujme průmyslový provoz. O ruku přišel v roce 1964 během práce při zásahu vysokým napětím. Snaží se vyrovnat zdravým lidem a brát život s lehkostí. Domnívá se, že kvůli fatálnímu zranění to dotáhl dál, jinak by byl spíš průměrný až podprůměrný člověk. – Anna Vinklerová se po příletu do Anglie bez problémů ubytuje. – Účastnice „dámské jízdy“ během cesty do lázní „mobilují“. Pozorná organizátorka Anna sleduje potřeby klientek a dá zastavit na pumpě přesto, že do cíle zbývá už jen kousek. Do Velichovek tak dorazí s mírným zpožděním, musejí se rychle ubytovat, jít na oběd a na procedury. Ženy si libují ve slatinovém zábalu. – Druhý den vyzvedne paní Vinklerovou mladší syn. Jedou na farmu v Broadhembury, kde žije a pracuje. S druhým synem se setkají až v místní hospodě. Počáteční konverzace je rozpačitá. Sedí venku, kouří, žena kvituje, že nyní slyší místní zvony konečně naživo. – Paní Vojtíšková řeší žádost dvou seniorek o dva jednolůžkové pokoje na poslední noc. I další účastnice má problémy se spaním, ženy jsou zvyklé na soukromí. Organizátorka doufá ve vzájemnou vstřícnost, pokud nebude mít hotel kapacitu. Pak společně cvičí v bazénu. – Peterka prochází vylidněné a zdevastované severočeské sídliště. Fotí u romské rodiny doma. – Zájezd do lázní vrcholí návštěvou tanečního večera. Vojtíšková klientky honí v deset večer do postele. Druhý den na cestě domů má výhrady k „prohřeškům“ některých účastnic, ale nakonec je velkoryse prohlásí za nedopatření. Sama považuje stáří za přirozenou etapu života, kterou lze brát s optimistickým nadhledem. – Matka je se syny u moře. Těší ji pohled přes hladinu k obzoru. Brouzdá se po břehu a přemítá, zda se nedopustila výchovných chyb. Má však čisté svědomí a zároveň uvažuje, že by se tady, nablízku synům, mohla cítit lépe než doma. Mladší syn jí oponuje; má Broadhembury rád, ale není to jeho domov. Trojice probírá rodinné záležitosti a minulost. Synové už od dětství hodně cestovali. Nemají touhu budovat si domov (snaha mladšího z nich skončila fiaskem), stále nedokážou zakotvit. Anna je chápe. Potomci konstatují, že se kvůli ní nemíní vrátit do vlasti, ale až bude potřeba, postarají se o ni. Žena to ani nevyžaduje, vypustila je do světa, a co jí „vrátí“ je prý jejich věc. Letí domů s předsevzetím, že nesmí fňukat. Po návratu navštíví historika. Muž se pohybuje s oporou chodítka. Trvá na tom, že se kvůli ní dá „do gala“, a s pomocí si oblékne košili a sako. Ona mu opět předčítá. – Peterka za asistence syna a vnuka instaluje fotografie v nemocnici. Čeká ho cesta do Spojených států. Zatím se prý nechystá umřít, vždyť může ještě sportovat a fotit. – Sociální pracovnice Gabriela Drastichová nabízí Jaroslavovi práci v novém projektu Návštěvy ve tmě; nevidomí dochází za seniory, s nimiž tráví určitý čas, a dostávají za to peníze. – Skupina nevidomých jde do denního stacionáře holešovického Domova pro seniory. Sociální pracovnice je cestou zasvěcuje do problémů, s nimiž se mohou v domově, kde jsou převážně klienti s demencí či s Alzheimerem, setkat. – Anna Vojtíšková vítá posluchače na lekci italštiny s nabídkou výletu do Poděbrad... -kk-

Účinkují

Anna Vojtíšková

Anna Vinklerová

Jaroslav Míčan

Josef Peterka

Marta Dzúrová

Gabriela Drastichová

Zuzana Mayerová

Magdalena Pavlíčková

František Vinkler

Jiří Vinkler

Tomáš Míčan

Daniela Míčanová

Štěpán Míčan

Tomáš Peterka

Jakub Peterka

Jaroslava Peterková

Žaneta Bartáková

Blanka Bartáková

Anna Kubištová

Jaroslava Janoušková

Julie Flutková

Jana Štiková

Jarmila Kindlová

Jarmila Koutníková

Jaroslava Marhanová

Eva Žáčková

Edita Schreyerová

Lucie Škrobalová

Zuzana Dunková

Kristina Holubová

Marcel Hrabina

rodina Holubová

rodina Dunková

Štáb a tvůrci

Původní filmový námět

Andrea Hutková

Scénář

Andrea Hutková, Jiří Zykmund

Dramaturgie

Ivana Pauer Miloševičová

Asistent střihu

Lucie Navrátilová, Tereza Kozáková

Vizuální efekty

PFX, Javier Menendez Platas (supervize PFX), Lukáš Keclík (producent PFX)

Postprodukce

PFX (obraz), Tomáš Srovnal (výkonný producent PFX), Tomáš Chudomel (technologická supervize PFX), Zdeněk Klusáček (technologická supervize PFX), Michal Šourek (technologická supervize PFX), Aneta Práglová (produkce PFX), Klára Petršová (produkce PFX), Studio Bystrouška B3 (zvuk), Marek Musil (zvuk Studio Bystrouška B3), Audio Atelier Mars (zvuk), Daniel Němec (zvuk Audio Atelier Mars)

Vedoucí produkce

Dagmar Šperlová

Výtvarná spolupráce

Václav Bígl (grafické práce), Zdeněk Klusáček (grafika)

Hudba

Použitá hudba

Christoph Willibald Gluck (Orfeus a Eurydika /Rej blažených/), Carl Zeller (Ptáčník /Vogelhändler/), Gioacchino Rossini (Italka v Alžíru – předehra)

Písně

Greensleeves, Believe in Me, Dance of the Blessed Spirits, Medley, Musix Box Dark Wonder, Palermo Procession, Al Fresco, Star Drop, Right Now, Broken Dreams, Děti z Pirea /Ta Pedia tou Pirea/, Schody do nebe, Romská píseň

Hudba k písni

Heribert Thusek (Greensleeves), Skup Peck (Believe in Me), Or Kribos (Dance of the Blessed Spirits), Amit Weiner (Dance of the Blessed Spirits), Or Chausha (Dance of the Blessed Spirits), Jan Hurajt (Medley), Christopher James (Musix Box Dark Wonder), Harvey (Musix Box Dark Wonder), Panos Kolias (Palermo Procession), Ray Flowers (Al Fresco), Marcelo Andrade (Al Fresco), Ruth Danielle Barrett (Star Drop), Matthew Allen Strother (Right Now), Sean Kenney (Right Now), Kevin Lax (Right Now), Hadjidakis Manos (Děti z Pirea /Ta Pedia tou Pirea/), Karel Kopecký (Schody do nebe)

Text písně

Zdeněk Borovec (Děti z Pirea /Ta Pedia tou Pirea/), Jindřich Faktor (Schody do nebe)

Zpívá

mužský hlas (Děti z Pirea /Ta Pedia tou Pirea/), ženský hlas (Děti z Pirea /Ta Pedia tou Pirea/), mužský hlas (Schody do nebe), ženský hlas (Schody do nebe), mužský hlas (Romská píseň)

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Staré Město (Praha), ulice Karolíny Světlé (Staré Město), ústav Život 90 /interiér/ (ulice Karolíny Světlé), Smíchov (Praha), ulice Na Hřebenkách (Smíchov), Domov pro zrakově postižené Palata /interiér/ (ulice Na Hřebenkách), Břevnov (Praha), Heyrovského náměstí (Břevnov), hasičská stanice Petřiny (Heyrovského náměstí), Libeň (Praha), nemocnice Na Bulovce (Libeň), Podskalí (Praha), Výtoň (Podskalí), Vltava (Praha), železniční most (Vltava), náplavka u Rašínova nábřeží (Vltava), Holešovice (Praha), Tusarova ulice (Holešovice), Dům pro seniory – denní stacionář /interiér/ (Tusarova ulice), Velichovky (Česká republika), lázně (Velichovky), Litvínov (Česká republika), Most (Česká republika), ulice Františka Halase (Most), penzion Kord (ulice Františka Halase), Velká Británie, Broadhembury u Exeteru (Velká Británie)

Produkční údaje

Originální název

Ještě nekončíme

Anglický název

Never Stop

Kategorie

film

Typologie

dokumentární

Žánr

sociální

Země původu

Česká republika

Copyright

2019

Rok výroby

2018

Premiéra

10. 10. 2019

Přístupnost

přístupné bez omezení

S podporou

Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek)

Distribuce

Pilot Film

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

76 min

Verze

česká