Hodinový dokument V síti: Za školou je speciální verzí osvětového sociálního projektu Barbory Chalupové a Víta Klusáka V síti, zabývajícím se zneužíváním dětí na internetu. Tvůrci ji zpracovali především pro ty, jichž se nejvíc týká, tedy nejsnáze zranitelné a zmanipulovatelné nezkušené teenagery. Autentický obraz toho, co se děje za zdmi pokojíků, jejichž uživatelé jsou „online“, je v tomto případě zkrácen a záměrně „ochuzen“ o explicitní sexuální atributy tak, aby výjimečnou sondu mohly „děti“ zhlédnout bez doprovodu dospělých; a naopak je rozšířen o dvanáct edukativních vstupů, v nichž tři protagonistky komentují konkrétní situace, s nimiž byly konfrontovány. S důrazem na pozitivní vyznění srozumitelně radí, jak být při „pohybu“ po sociálních sítích ve střehu, jak se ubránit agresi predátorů, případně jak situaci napravit nebo nechtěné kontakty ukončit. Upozorňují na možná nebezpečí a „školácké“ chyby uživatelů a nezkušeným nastíní „cestu z pasti ven“. Nechybí ani odkazy na důležité paragrafy trestního zákoníku. V „dětské“ variantě tedy vystupují Sabina Dlouhá (Niky), Anežka Pithartová (Týnka) a Tereza Těžká (Mishka) především jako autentické osoby, které v rámci experimentu „v přímém přenosu“ a „za ostatní“ prošly intenzivní zkušeností, když se s upravenou vizáží, s naivním vystupováním a pod falešnými profily dvanáctiletých dívek vydaly na „průzkum“ netu. Identita predátorů (až na jednu výjimku mužů), kteří v rámci chatů zahrnovali hrdinky přes webkameru sexem (kromě autoerotických aktivit mimo jiné závadným videem a tak dále), přímočarými návrhy pod zástěrkou lichotek, různým nátlakem a vydíráním, je skrytá. Pouze jeden mladík mohl tvář zveřejnit, neměl postranní zájmy a stal se kladným hrdinou celého natáčení. – Projekt (podpořený přispěvateli prostřednictvím crowdfundingové kampaně na Hithitu), z něhož nakonec vznikly tři tituly (V síti s přístupností nad patnáct let, V síti: Za školou a V síti: 18+), a návazné osvětové turné po České republice včetně online kurzů Buď safe online, se setkal s velkým zájmem dětí, studentů, pedagogů a rodičů. Rozpoutal širokou debatu o nebezpečném fenoménu (sextingu, kyberšikaně, kybergroomingu), přispěl k otevřenosti v diskuzích mezi autoritami, odborníky a žáky a poukázal na potřebnou systémovou prevenci, jež by měla vycházet z nejvyšších míst (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky). Hlavní pomocný online kanál www.vsitifilm.cz s modelovými situacemi byl rozdělen na čtyři sekce (Jsem dítě, Jsem rodič, Jsem učitel, Asi jsem predátor – ten obsahoval odkaz na poradnu pro potenciální či skutečné predátory). – Snímky V síti a V síti: Za školou měly obnovenou premiéru po skončení nouzového stavu na jaře 2020, vyhlášeného v České republice kvůli koronavirové krizi Covidu-19. Kvůli ní byla současně na čas přerušena i osvětová kampaň. – Film byl prezentován v rámci East Doc Fóra 2019 pořádaného Institutem dokumentárního filmu. -kk-
Holky a kluci, vítáme vás na projekci filmu V síti. Tato verze vznikla speciálně pro diváky od 12 let. – Inzerát: Hledáme 3 dospělé herečky, které vypadají jako dívky ve věku 12 let. – Jednadvacetiletá Anežka (Týnka), devatenáctiletá Sabina (Niky) a třiadvacetiletá Tereza (Mishka) jsou průvodkyněmi (edukativní vstupy) a zároveň protagonistkami filmu o zneužívání dětí na internetu, v němž hrají dvanáctileté dívky s cílem otestovat, co se stane, když si teenager založí profil na sociální síti. Režiséři je vybrali na castingu kvůli jejich dívčímu vzhledu. Filmový architekt jim postavil „kopie“ autentických dívčích pokojíků. Pro „výzkum“ mají založené tři falešné profily. – Architekt Jan Vlček vybírá s dívkami osobní předměty do dočasných příbytků. Tereza si bere obrázky, noty a vampýrskou literaturu. Anežka zvolí vyřezávaný domeček od táty, s nímž má spojené celé dětství, v němž si schovávala mimo jiné diář s důvěrnými zápisky. Pro Sabinu jsou důležité medaile a poháry z tanečních soutěží. Proti pokojům, zařízeným do nejmenších detailů, má stanoviště štáb včetně odborníků (sexuoložka, psycholožka, právník). „Nájemnice“ si je před začátkem natáčení „doladí“ podle sebe a s radostí si v prostoru „dětství“ zatančí. – Režiséři vytvoří Tereze falešný účet na seznamovací doméně Lide.cz s jednou profilovou fotografií. Po pěti minutách mají šestnáct reakcí. – Pravidla projektu. 1. Nikoho sami neoslovujeme, pouze odpovídáme. 2. Herečky na začátku komunikace vždy zdůrazní, že je jim 12 let. 3. Neflirtujeme. Nesvádíme. Neprovokujeme. 4. Na sexuální narážky odepisujeme naivně: „Já nevim...“, „Já se stydim...“. 5. Na žádosti o zaslání intimních fotek reagujeme až po opakovaném naléhání. 6. Osobní setkání musí navrhnout predátor jako první. 7. Průběh projektu konzultujeme s psychology, sexuoložkou, právníkem a kriminalistou. – Dívky mají u sebe i telefony. Pořizují selfíčka s kamarádkami, aby byly profily věrohodné. – (Edukativní vstup) Dívky konstatují, že většina mladých je na tom podobně: mají profily na Instagramu, Facebooku nebo mobilní aplikaci Tik Tok, aby mohli sdílet události. Radí, co dělat, když se setkají na sociálních sítích s obtěžováním. Za důležitou prevenci před problémy považují zabezpečení profilu. Je třeba zvážit, co z aktivit nechat nahlížet celou „sítí“ a co jen vybraným blízkým a kamarádům ve snaze vyvarovat se kontaktu s nevhodným protějškem. Ony však v rámci experimentu své falešné profily nezabezpečily, aby zjistily, co se stane. – Niky s Mishkou probírají nabídky, většinou od starších mužů („dědků“). Na nevinné písemné reakce jim dorazí výzvy se sexuálním obsahem. Filmaři dívkám radí, ať reagují vyhýbavě. (Edukativní vstup) Tereza doporučuje dětem, aby v podobném okamžiku nereagovaly a konverzaci ukončily. Závadný „chat“ se dá bloknout a nahlásit, s událostí se mají svěřit dospělým, ale určitě by neměly mazat důkazy. Dívky mají porozumění pro to, že mnozí touží v „adrenalinové“ konverzaci pokračovat, ale je třeba mít na paměti, že protějšek nemusí být tím, za koho se vydává. – Týnka konverzuje s anonymním mladíkem (má obličej mimo monitor). Zbystří, když vidí, že se dotyčný pod stolem osahává. Baví se spolu o absenci reálných sexuálních zkušeností. Mladík tím omlouvá, že vyhledává kontakty právě na netu. – Mishka píše na další adresu. Muž jí klade sexuální dotazy. Na profilu má fotku penisu. (Edukativní vstup) Tereza doporučuje v podobném okamžiku spojení ihned ukončit, neboť protějšek zjevně nemá dobré úmysly. V opačném případě dítě do situace zabředne, neboť zkušení predátoři ovládají triky, díky nimž s kořistí manipulují. – Mishka konverzuje s mužem na dovolené. Spojil se s ní z toalety, bez souhlasu si pořídí její snímek. Masturbuje a videohovor ukončí. Všichni jsou z přímočarého chatu v šoku. – Filmová maskérka Barbora oznámí, že jednoho skypaře, pokud se neskrývá za odcizenou fotografií, pravděpodobně zná. Jde o osobu pracující s dětmi: organizuje tábory, lyžařské kurzy a další akce. Mishka dotyčnému zavolá. „Martin Novák“ loudí, aby si sundala tričko a stoupla si. Ujišťuje se, že dívka nemá doma mamku, nevadí mu, že je jí jen dvanáct. Přestože si Mishka chce povídat, na jeho naléhání chodí po pokoji. Na pokyn „režie“ hovor ukončí. (Edukativní vstup) Tereza popisuje zkušenosti s predátory, kteří se s pomocí lichotek snaží vmanipulovat vyhlídnuté oběti do určité situace. Apeluje na ostražitost dětí; po „sprše pochval“ je snadné leckomu uvěřit. Upozorňuje, že děti pod patnáct let jsou chráněny zákonem. Nikdo cizí s nimi nesmí mluvit o intimních věcech pro dospělé. Ony samy v žádném případě nesmí fotit či natáčet svoje erotické chování; pokud si pořídí a pošlou takový materiál, stanou se z nich tvůrci a (šiřitelé) pornografie, což je do osmnácti let trestné. – Maskérka je přesvědčena, že na základě indicií dotyčného skutečně poznala. Další chat s ním probíhá obdobně. Martin Mishce lichotí, snaží se vzbudit její důvěru a žádá po ní intimní fotografii. (Edukativní vstup) Tereza apeluje na mladé, aby nezasílali portréty s obnaženým tělem ani blízkým kamarádům; je třeba si chránit intimitu a soukromí. Samy na sobě při natáčení zažily, že predátoři slibují kdeco, aby získali kompromitující materiál. Jakmile ho mají, okamžitě začnou vydírat. – Muž slibuje Niky finanční odměnu, pokud se obnaží a bude dělat to, co si přeje. Během této konverzace masturbuje. Připustí, že před pornem preferuje kontakt „naživo“. – Mishka si píše s naléhajícím Sneekym. Svlékne si mikinu, ale on žádá víc. Diskutují spolu o penězích za její „přízeň“. Dívka žádosti nevyhoví a otrávený Sneeky se odpojí. – Týnka diskutuje s třiačtyřicetiletým chlápkem; nevadí mu, že je „pod zákonem“. Žil prý s třináctiletou holkou, která kvůli němu utekla z domova. Nyní bydlí v Británii. Láká ji tam pod příslibem hrazení školného. Týnka rozhovor ukončí s výmluvou, že jde mamka. – (Edukativní vstup) Alžběta nabádá k obezřetnosti, nabídky peněz, dárků a výletů mají svůj účel a nemělo by se na ně reagovat (např. obyčejné dobytí kreditu prozradí telefonní číslo). „Kořist“ se za dárky cítí být zavázaná, což nahrává agresorům, požadujícím pak činy, které by jinak neudělala. – Ústečan Martin Novák mámí na Mishce „hezkou“ fotku a chce, aby se mu ukázala. Dívka se rozpláče. Ve stejném duchu muž mluví i s Týnkou a s Niky. Ta mu předvede pokoj a králíka. Slibuje jí, že „něco“ pošle. Všem lichotí. – (Edukativní vstup) Sabina charakterizuje zákeřnost Ústečana, který to opakovaně zkoušel na všechny tři. Tereza říká, že jim predátoři tvrdili, že jsou jediné, nejkrásnější na světě, přitom věděli, že za pár minut napíšou jiným; sbírají jen „materiál“, který „přeprodají“ dál. Anežka upozorňuje na taktiku mužů, kteří je zahrnuli autoerotickými snímky či odkazy na porno ve snaze přesvědčit je o normálnosti komunikovat s dospělými o sexu a aby je přiměli sdílet intimní fotky, což není normální. – Novák Mishce jmenuje oblíbené pornoweby. Tvrdí, že na mladé holčičky kouká výjimečně. Slíbí jí erotické video pro nezletilé. Dívka připustí, že mu přes skype pošle fotku. Vzápětí jí dorazí nepřijatelné video desetileté holčičky. – (Edukativní vstup) Tereza mluví o této konkrétní situaci: jde o závažný trestný čin – distribuci dětské pornografie. Nikdo nesmí závadný obsah posílat ani po nikom vyžadovat. Trestné skutky musí děti nahlásit rodičům nebo třeba vstřícné učitelce; odesílatel patří totiž do vězení. Anežka líčí, že všechny tři pokusně zveřejnily fotografie, na nichž intimní partie vznikly fotomontáží. – Fotograf „aranžuje“ dívky v koupelně či v posteli tak, aby následnou úpravou pořídil věrohodné erotické snímky dvanáctiletých. – Skypový vyděrač útočí na Mishku: když mu neukáže prsa, způsobí mu bolest a on skončí v nemocnici. Submisivní dívka „problém nechápe“. Muž napíše výhrůžný vzkaz, že zveřejní její fotku. Mishka agresorovi volá zpět a předstírá zoufalství. Je vystavena nátlaku. – (Edukativní vstup) Tereza s Anežkou komentují rychlost útoku, jenž přišel po získání kompromitujícího materiálu s identifikovatelným obličejem; agresoři tak mají protějšek v hrsti a mohou stupňovat požadavky. Vydírání je vážný trestný čin. Ten, kdo je v podobném problému, musí rychle jednat s chladnou hlavou, kontaktovat rodiče, policii a inkriminovanou konverzaci zachovat jako důkaz. – Sneeky poslal Mishce zoofilní porno. Nyní jí vyhrožuje zveřejněním jejích fotek na netu. Dívka zanedlouho zjistí, že už na webu Lide.cz „visí“. Při následné konverzaci neurvalec pokračuje ve výhrůžkách. – (Edukativní vstup) Tereza konstatuje, že to je nejhorší situace, jež může jedince na internetu potkat a lze ji těžko ustát. Někteří v bezvýchodné chvíli uvažují o sebevraždě. Konkrétní pachatel (Sneeky) se dopustil několika trestných činů a neměl by ho minout trest. Anežka upozorňuje: co se na internetu objeví, takřka nikdy nezmizí. Pokud se však dodržují určité zásady (neposílají se např. nahé fotky), lze „v síti“ najít inspirativní a zajímavé lidi. – Týnka chatuje s dvacetiletým studentem. Má holku, na netu se chce jen pobavit a sexuální téma ho nezajímá. Luky dívce, která se mu svěří se špatnými zkušenostmi, domlouvá, aby nezveřejňovala soukromí. Týnce se kluk líbí. Jeho pozitivní zájem ji dojme a rychle hovor ukončí. Všichni ve studiu jsou z charakterního týpka po deseti dnech s „magory“ naměkko. – (Edukativní vstup) Anežka přiznává, že ji Lukáš „dostal“, nestál o sexuální kontakt, a navíc jí poradil, jak se predátorům bránit. I po pár dnech dopisování zůstal kamarádský. Za celé natáčení byl jediný. – Filmaři v doprovodu hrdinek vyhledají Ústečana Martina. Chtějí vysvětlení pro jeho pochybné aktivity na netu. Martin zapírá, ale pod nátlakem přizná, že skypuje s nezletilými a že přeposlal porno. Je útočný a tvrdí, že jsou dívky špatně vychované. Nezáleží mu na tom, co si o něm přítomní myslí. – Policie vyhledala natočené materiály včetně skypů a zahájila s ním trestní řízení. – Muži nabízejí dívkám za drobné dárečky a sladkosti osobní setkání či společně strávený víkend. – Štáb chystá místa schůzek (skryté kamery, mikrofony, stolky pro ochranku) v Café Jedna ve Veletržním paláci a v Erhartově cukrárně na Floře. Hrdinky omládnou v rukách maskérky a kostymérky. – „Návnady“ sedí na místech. – (Edukativní vstup) Navazování nedovolených kontaktů s dítětem. Podle paragrafu 193b trestního zákoníku bude potrestán odnětím svobody až na 2 roky ten, kdo navrhne setkání dítěti mladšímu 15 let v úmyslu spáchat sexuálně motivovaný trestný čin. – Muži postupně docházejí na domluvená setkání. Za Niky dorazí pár. Predátoři dívky „oťukávají“, někteří tvrdí, že pro ně mají dárek. – (Edukativní vstup) Sexuální nátlak. Podle paragrafu 186 trestního zákoníku bude potrestán odnětím svobody na 5 až 12 let ten, kdo dítě mladší 15 let pod pohrůžkou násilí nebo násilím donutí k obnažování nebo pohlavnímu sebeukájení. – Muži do detailů líčí dívkám své plány a choutky. Posluchačky předstírají nevědomost a na vše se naivně vyptávají. Nikomu nevadí, že jim je dvanáct. Rozrušená Mishka chce dát Sneekymu peníze, aby znovu nezneužil její intimní fotky. Na Týnce požaduje „parťák“, kterého pomočí náhodně zatoulaný pes, aby smazala jejich konverzaci, ona čte zvrhlé návrhy schválně nahlas. – Dívky schůzky ukončí ve chvíli, kdy jim volá Vít Klusák, předstírající, že je jejich otec. Sneeky se Mishce za své chování „omluví“. Ona situaci neustojí, obviňuje ho, vychrstne mu do obličeje malinovku a uteče. – (Edukativní vstup) Podle dívek byly schůzky s predátory „brutální“. Doporučují dětem nechodit na setkání s lidmi, které znají pouze z internetu. Když už by mělo proběhnout, tak za dne a na místě s mnoha lidmi, kde jsou kamerové systémy. To neplatí pro nepřehledná nádraží. Zvláště nebezpečné je sednout si do cizího auta. O schůzce je dobré informovat rodiče ve snaze předejít problémům. Internet je užitečný, ale je třeba dodržovat pro své bezpečí určité zásady. – Holky a kluci, jestli se vám na netu stalo něco nepříjemného, poradí vám tady: www.ditekrize.cz. Pamatujte si – všechno jde vyřešit! Váš štáb V síti. -kk-
Krátce po uvedení filmu v únoru 2020 byla distribuce přerušena od 13. března do 10. května z důvodu uzavření kin po vyhlášení nouzového stavu v České republice kvůli pandemii Covidu-19. Do běžné distribuce byl snímek vrácen 11. května v obnovené premiéře.
Spolu s uvedením do kin proběhla osvětová kampaň V síti, na které se podíleli: Vít Klusák (koncept a producent), Adam Hříbal (vedoucí kampaně a public relations), Pavla Klimešová (výkonná producentka), Anna Poláčková (vedoucí produkce), Anežka Pithartová (produkce), Kamil Kopecký (odborný poradce), Zora Dušková (odborná poradkyně), Renáta Androvičová (odborná poradkyně), Štěpán Rambousek (web), Avast (generální partner), Buď safe online (generální partner), O2 (hlavní partner), Chytrá škola (hlavní partner), cz.nic (hlavní partner), Česká televize (hlavní partner), Plzeňský kraj (podpora kampaně), E-bezpeci.cz, Dětské krizové centrum, Národní ústav duševního zdraví.
Nikola Komárková zvaná Niky a Nikýsek
Kristýna Junová zvaná Týnka
Michaela Soukupová zvaná Mishka
příbuzný herečky Terezy Těžké
příbuzný herečky Anežky Pithartové
příbuzná herečky Sabiny Dlouhé
kamarádka
kamarádka
kamarádka
kluk, co nepotřebuje masku
filmová maskérka
ochranka hereček
ochranka hereček
dívka z castingu
dívka z castingu
dívka z castingu
dívka z castingu
dívka z castingu
dívka z castingu
filmová režisérka
filmový režisér
filmový architekt
králík herečky Sabiny Dlouhé
Šimon Štefanides
Lucie Faulerová
Miroslava Tomaníková (RTVS), Ondrej Starinský (šéfdramaturg dokumentární tvorby RTVS)
Jan Chajewski, Lukáš Jíra, Filip Šebek, Jakub Ptáček, Jakub Janků, Kryštof Hájek
Jan Macek (rekvizitář)
Veronika Traburová, Barbora Potužníková
Barbora Potužníková
Vít Klusák, Jakub Podmanický
Adam Bláha (zvuk, mix zvuku a hudby), Lukáš Ujčík (mix zvuku), Pjoni (mix hudby)
Veronika Galdová, Václav Kopelec, Lukáš Ujčík
plaftik, Juraj Demovič (hlavní animátor), Matúš Uherčík, Marcel Janovský, Michal Struss, Milan Pucher, Oliver Greško, Roman Dao Tuan, Monika Kraft /ž/ (produkce plaftik)
UPP (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (supervize UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP), Pavel Bicek (produkce UPP), Sleepwalker (zvuk)
Pavla Klimešová (výkonná producentka), Kateřina Kovářová (výkonná producentka ČT)
Vít Klusák (Hypermarket Film), Filip Remunda (Hypermarket Film), Tereza Horská (supervize Hypermarket Film)
Jiřina Budíková (kreativní producentka ČT), Petr Kubica (kreativní producent ČT), Peter Kerekes (Peter Kerekes s.r.o.), Soňa Komová (RTVS), Pavla Klimešová (Helium Film)
Anna Rumanová (Peter Kerekes s.r.o.), Zdenka Pepel /ž/ (Peter Kerekes s.r.o.), Anna Matisová (RTVS)
Agáta Kolářová, Helena Starcová, Pavlína Kněžková
Štěpán Pech (fotomontáže), Zuzana Lednická (grafický design), Studio Najbrt (grafický design)
doc. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D., PhDr. René Szotkowski, Ph.D., Renáta Androvičová (sexuologie), Zora Dušková (Dětské krizové centrum), Hana Konečná (Linka důvěry), František Vyskočil (právo)
Miloš Vild (vrchní osvětlovač), Milan Jaroš (fotograf), Iva Růžičková (rešerše, chatování s predátory), Jan Látal (dokumentární štáb), Stanislav Adam (dokumentární štáb), Ondřej Šálek (dokumentární štáb), Martin Kuhn (dokumentární štáb), Anna Jesenská (dokumentární štáb)
Praha, Holešovice (Praha), Veletržní palác (Holešovice), kavárna Café Jedna /interiér/ (Veletržní palác), Vinohrady (Praha), Vinohradská ulice (Vinohrady), Erhartova cukrárna /interiér/ (Vinohradská ulice), Ústí nad Labem
V síti: Za školou
V síti: Za školou
Caught in the Net: Behind School
V sieti: Za školou
film
dokumentárnídistribuční
sociální, osvětový
Česká republika, Slovensko
2020
2018—2019
konec distribučního monopolu 31. 12. 2024
distribuční premiéra 27. 2. 2020 /nevhodné pro děti do 12 let/
obnovená premiéra 11. 5. 2020 (znovuuvedení)
A nevadí, že je mi 12? Dokumentární film o zneužívání dětí na internetu.
Hypermarket Film, Česká televize (koprodukce), Peter Kerekes (koprodukce), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce), Helium Film (koprodukce)
Státní fond kinematografie ČR, Státní fond kinematografie ČR (Program filmových pobídek), Audiovizuálny fond SR
Hypermarket Film s.r.o., Česká televize, Peter Kerekes s.r.o., RTVS, Helium Film s.r.o.
dlouhometrážní
63 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
české
české