FREM

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2019

Rok výroby

2017

Premiéra

17. 6. 2021

Minutáž

74 min

Kategorie

film

Žánr

sci-fi, esej

Typologie

dokumentárnídlouhometrážní

Originální název

FREM

Český název

FREM

Anglický název

FREM

Anotace

Filmařka Viera Čákanyová uvedla do distribuce svůj debut, dokumentární sci-fi esej- dystopie s minimalistickým názvem FREM (výraz nic neznamená, nejbližší etymologickou konotací je staroanglické slovo fremd=cizí). V experimentálním autorském zamyšlení nahlíží očima umělé inteligence na důsledky dění na Zemi, jež se vymyká nebo může vymknout kontrole, a reflektuje současné antropocentrické myšlení. – Kvůli snímku pobýval malý štáb šest neděl na Jižních Shetlandech v antarktickém teritoriu Ostrova krále Jiřího. Zázemí mu poskytla polská výzkumná stanice a do sněhového příkrovu „hozený“ ekvádorský lodní kontejner, sloužící v nehostinné krajině jako krizová útulna pro terénní pracovníky. Při náročném natáčení tvůrci využili dron s digitální kamerou a také jednu z posledních příležitostí „volně“ nakládat s dálkově ovládaným zařízením (krátce nato používání této technické vymoženosti začalo podléhat přísným opatřením kvůli ochraně přírody, neboť ruší faunu a v případě „zalétnutí“zůstává v místě jako nežádoucí odpad). Štáb se musel vypořádat s drsným podnebím a s extrémními podmínkami pro pobyt, i když ostrovní Antarktida je přívětivější než její pevninská část, a také s omezenými technickými možnostmi. – Vedle téměř šedobílé vizuální podstaty snímku tvoří klíčovou roli zvukový design (Miro Tóth): subjektivní „nelidský“ pohled „zevnitř a z nadhledu“, jímž umělá inteligence jako nezávislá pozorovatelka specificky vnímá realitu fyzického světa v místech, kde se nejvíce projevují klimatické změny, dotváří reálné zvuky, jež entita rozkládá na mikroelementy a nově je spojuje do vlastních audiovzorců. – Spíše statické záběry z různé perspektivy (s důrazem na protiklad rozlohy a detailu), s různou dobou observace (vnímání prostoru, jež chce entita zmapovat) a sofistikovanou architekturu akustických vrstev dotvářejí nejrůznější animace a efekty, mj. průhledy do prehistorie (brontosauři v přesličkovém lese), jakési simulace mentálních procesů „umělé bytosti“ (bloudění myšlenek ve vesmíru) nebo zmizení lidské bytosti do nitra území, jež se neuměla vzepřít globálnímu environmentálnímu selhání. Jednotlivé fáze „pozorování“ odděluje na několik vteřin černé plátno. Prolog filmu, respektive sentimentální vzpomínky na nedávné „bytí“ lidí a zvířat (záběry od moře, rostlin, nepřirozeně uhynulých či porcovaných zvířat), je natočený na analogový 16mm materiál „amatérskou, trhavou“ kamerou a je doplněný expresivní zvukovou stopou s komentářem. – Umělá inteligence Marvin mapuje nehostinnou oblast „anorganické“ Antarktidy, zasněžená pohoří, ledové příkrovy, plující kry v donekonečna se vlnícím moři, strukturu sněhu, který opracoval vítr, mráz a slunce, stíny sebe sama na zemi. Posléze objeví ptáky (buřňáky, racky), ojedinělá zvířata (tuleně, tučňáky, lachtany, kytovce) či jejich zdechliny. Až po čase zaznamená v bílé pokrývce zapadlý červený kontejner, v němž přebývá „poslední“ lidský jedinec na planetě v minimalistických životních podmínkách, intimně spjatý s okolní nekompromisní krajinou a živly. Entita pozoruje, jak se muž kvůli očistě noří do vln, jindy, když vrtá do ledu sondu, nahlédne i na „nudu“ v jeho příbytku. Zaujme ji výkřik-nápis ve sněhu u kontejneru: say something (řekni něco). Inteligence průběžně provádí syntézu autentických zvuků („dechu“ planety: vítr, déšť mrznoucí v kroupy, burácení vody, jež na břehu hýbe kameny, pukání ledových ker, chřestění ledové tříště, projevů fauny a obyvatele kontejneru, hudby a fragmentů z rádia či vysílačky, mj. o ničivém tornádu v USA), jež si šifruje do svého jazyka. Zaznamenává klimatické změny a přítomnost odpadu. Sleduje, jak muž vyloví z moře zde nepatřičný zelený cykas a zasadí ho do sněhu, pozorován trojicí tučňáků. Posléze jedinec zmizí stejně jako kontejner. Možná to bude právě tato entita, kdo bude svědkem zániku života a kdo uchová informace o zmizelém světě... – V ojedinělém snímku má vnímavý divák příležitost identifikovat se s odlidštěnou umělou inteligencí (mít pocit, že je v její „hlavě“; snahou tvůrců je pokusit se dostat za hranice antropomorfického uvažování), přijmout jistý respekt k přírodě a uvažovat o obavách z možného vývoje. Obsah je otevřený různým interpretacím, mj. naznačuje i možné dopady vývoje autonomní umělé inteligence, u níž se dá těžko odhadnout, co provede, když získá „svobodu“, tedy když nad ní lidstvo ztratí moc. Může se stát nechtěným svědkem konce Homo sapiens v čase, kdy pozemšťané, expandující z přirozených limitů, ztrácejí kontrolu nad klimatem, přírodní rovnováhou, generovanými megadaty a nejbližší budoucností, jež se vyvíjí „špatným směrem“. Titul měl světovou festivalovou premiéru na 24. MFDF Ji.hlava 2019, byl uveden na 70. Berlinale 2020 v sekci Forum a kromě klasické distribuce je uváděn online na internetovém portálu DaFilms. -kk-

Poznámka

Název filmu FREM jako slovo nic neznamená. V průběhu natáčení v Antarktidě roku 2017 si režisérka Viera Čákanyová vedla videodeník, jenž později zpracovala do dalšího celovečerního dokumentárního snímku Bílá na bílé (2020).

Premiéra filmu v českých kinech byla původně naplánována na 19. března a poté na 12. listopadu 2020. Vzhledem k uzavření kin po vyhlášení dvou nouzových stavů v České republice kvůli pandemii Covidu-19 (10. březen až 10. květen a 12. říjen 2020 až 23. květen 2021) proběhla prostřednictvím portálu DAFilms.cz online premiéra přeci jen 12. listopadu 2020. Do kin byl snímek uveden až v červnu 2021.

Hrají

Martin Kovačík

muž

Komentář

Štáb a tvůrci

Asistent režie

Zimu Zhang

Původní filmový námět

Viera Čákanyová

Výtvarník

Michal Kindernay (výtvarná koncepce), András Cséfalvay (výtvarná koncepce)

Zvuk

Dominik Dolejší (zvuk, design a mix zvuku), Miroslav Tóth (design zvuku), Stanislav Abrahám (design zvuku)

Animace

Pavel Havrda (2D animace), Jakub Krejčí (2D animace), Michal Kindernay (2D animace), Noise Artillery Studio (3D animace), Martin Žembery (3D animace)

Vizuální efekty

Pavel Havrda, Jakub Krejčí, Michal Kindernay

Výkonná produkce

Kateřina Kovářová (výkonná producentka ČT)

Producent

Nina Numankadić /ž/, Vít Klusák (Hypermarket Film), Filip Remunda (Hypermarket Film)

Koproducent

Ivan Ostrochovský (Punkchart films), Albert Malinovský (Punkchart films), Petr Kubica (kreativní producent ČT)

Produkce

Dominika Fáberová, Barbora Langmajerová, Tereza Horská (Hypermarket Film), Helena Starcová (Hypermarket Film), Míla Bednářová (Hypermarket Film), Jana Kabátová (ČT), Darius Puczko (natáčení v Antarktidě)

Hudba

Použitá hudba

Johann Sebastian Bach (Fughetta e-moll), Fryderyk Chopin (Nocturno Op. 9 No. 2)

Lokace

Antarktida, Jižní Shetland (Antarktida), Ostrov krále Jiřího (Jižní Shetland)

Produkční údaje

Originální název

FREM

Anglický název

FREM

Kategorie

film

Typologie

dokumentární

Žánr

sci-fi, esej

Země původu

Česká republika, Slovensko

Copyright

2019

Rok výroby

2017

Premiéra

17. 6. 2021

Distribuční slogan

Rekviem za Homo sapiens.

Výrobce

Hypermarket Film, Punkchart films (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Tvůrčí producentská skupina Petra Kubici (Česká televize)

Distribuce

DAFilms

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

74 min

Formát

1:1,78

Barva

colour

Zvuk

digital sound

Verze

česká

Titulky

české